2024-12-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Diesel brukar inte brinna explosionsartat som det verkar ha varit enligt vittnen.

Bilen har troligen träffat slänten i den nedan länkade Google Maps-platsen. Det bör röra sig om hög hastighet för att ta sig uppför lutningen, landa så att flera meter av grässvålen skalas bort, och sen hamna i diket en bra bit bort. En så hård kollision kan skada det mesta under huven, och om något tillhörande bränslesystemet går sönder kan finfördelad diesel under högt tryck sprutas ut i motorutrymmet, och sen antändas. Det behövs inga enorma mängder bränsle för att det ska brinna häftigt.
Det är väl inte omöjligt att bränsletanken har gått sönder, fast den sitter ju väl skyddad. Skulle bilen dock ha träffat förbudsskylten vid infarten till vändplatsen kan den ha haft sönder tanken.
En sån där BMW kan ha ett stort glastak. Om det går sönder vid en olycka kan givetvis någon obältad hamna under bilen. Jag vet dock inte om aktuell bil hade glastak.
På min bostadsort är det mer regel än undantag att personer med utomeuropeisk invandrarbakgrund kör omkring med ungarna obältade. Här i byhålan är det mycket liten risk till att bli tagen av polisen för trafikförseelser. Tills annat är bevisat tar jag krasst för givet att de omkomna barnen inte har varit fastspända enligt lagkrav.

https://www.google.com/maps/@55.9298481,13.8421419,3a,60y,62.93h,88.13t/data=!3m7!1e1!3m5!1saQvCaUyma7bmZOiWaj8q6Q!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D1.8744844142378554%26panoid %3DaQvCaUyma7bmZOiWaj8q6Q%26yaw%3D62.9330279960028 7!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI 0MTIwMi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Citera
2024-12-05, 10:47
Medlem
Raggarspinns avatar
Bilbranden vid Linderöd släcktes av allmänheten med hjälp av två handbrandsläckare så jag kan inte tänka mig att branden var speciellt explosionsartad.

Så här kan det se ut när en BMW 530d xdrive börjar brinna under färd. Lägg märke till att det inte är dieseltanken som brinner, elden är koncentrerad till motorrummet. Ligger bilen upp och ner med skadad dieseltank så kan branden bli mer omfattande.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293493
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-12-05 kl. 11:05.
Citera
2024-12-05, 11:22
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Bilbranden vid Linderöd släcktes av allmänheten med hjälp av två handbrandsläckare så jag kan inte tänka mig att branden var speciellt explosionsartad.

Så här kan det se ut när en BMW 530d xdrive börjar brinna under färd. Lägg märke till att det inte är dieseltanken som brinner, elden är koncentrerad till motorrummet. Ligger bilen upp och ner med skadad dieseltank så kan branden bli mer omfattande.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293493

Det var en fullt utvecklad bilbrand när räddningstjänsten kom fram. Handbrandsläckarna räckte inte till.
Citera
2024-12-05, 11:34
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Det var en fullt utvecklad bilbrand när räddningstjänsten kom fram. Handbrandsläckarna räckte inte till.
” Bilen började brinna vid kraschen och det var förbipasserande som larmade och påbörjade ett släckningsarbete, vilket Kristianstadsbladet var först med att rapportera.
– Vi var på plats en kvart senare och då var branden släckt, och en man och en kvinna var utanför bilen, säger Andreas Bengtsson räddningschef i Kristianstads kommun.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-barn-och-en-kvinna-doda-efter-krasch-pa-e22-i-kristianstads-kommun/
Citera
2024-12-05, 11:39
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
” Bilen började brinna vid kraschen och det var förbipasserande som larmade och påbörjade ett släckningsarbete, vilket Kristianstadsbladet var först med att rapportera.
– Vi var på plats en kvart senare och då var branden släckt, och en man och en kvinna var utanför bilen, säger Andreas Bengtsson räddningschef i Kristianstads kommun.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-barn-och-en-kvinna-doda-efter-krasch-pa-e22-i-kristianstads-kommun/

Om du ser på bilderna i media så ryker det rätt kraftigt från bilen när räddning/amb/polis är på plats. Jag vet från en säker källa att det fortfarande brann när räddningstjänsten kom fram.
Citera
2024-12-05, 11:44
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Om du ser på bilderna i media så ryker det rätt kraftigt från bilen när räddning/amb/polis är på plats. Jag vet från en säker källa att det fortfarande brann när räddningstjänsten kom fram.
Då har räddningschef Andreas Bengtsson uppgett fel uppgifter till media.
Men vi säger att det brann explosionsartat i 15 minuter sedan klev mannen och kvinnan ur bilen då räddningstjänsten släckt branden.
Citera
2024-12-05, 11:54
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Men vi säger att det brann explosionsartat i 15 minuter sedan klev mannen och kvinnan ur bilen då räddningstjänsten släckt branden.

Då hade de ju brunnit inne helt, om de suttit i bilen i en brinnande bil 15 min. De måste ju fått hjälp ut....eller han ksnske var så pass att han tog sig ut själv o sen drog ut henne....

Men barnen.....kan kraschen varit så våldsam att bilbarnstolana lossnat o flugit ur bilen med dem? Men de bör ju teknikerna se när de undersöker vraket o platsen
Citera
2024-12-05, 12:12
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:

Andreas Bengtsson var inte ens på plats. Hans uppgifter är andrahandsuppgifter...Sen ska man inte tro på allt som står i media.

Klev!? Dom blev utdragna ur fordonet av förbipasserade/vittnen!
Citera
2024-12-05, 12:15
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Då hade de ju brunnit inne helt, om de suttit i bilen i en brinnande bil 15 min. De måste ju fått hjälp ut....eller han ksnske var så pass att han tog sig ut själv o sen drog ut henne....

Men barnen.....kan kraschen varit så våldsam att bilbarnstolana lossnat o flugit ur bilen med dem? Men de bör ju teknikerna se när de undersöker vraket o platsen

Ja dom fick hjälp ut. Dvs utdragna ur bilen.
Efter att vittnen försökt släcka så tog sig branden igen. Därav att det var en fullt utvecklad brand när räddning kom fram.
4-åringen satt inte i bilbarnstol.
Citera
2024-12-05, 12:25
Medlem
Förmodligen en elbil. Inget kvar av barnen...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPedJw/kevin-lehnberg-var-forst-pa-plats-efter-olyckan-i-linderod
Citera
2024-12-05, 12:30
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPedJw/kevin-lehnberg-var-forst-pa-plats-efter-olyckan-i-linderod

Suck! Läs tråden!! Det var en dieselbil!
Citera
2024-12-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller

Det var ingen elbil...

Om det inte var något kvar av barnen så kunde de väl knappast ha hittats? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in