2024-12-03, 12:54
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Ja, men de hade ju halvtimme att gå upp på tak av närliggande byggnaden och skjuta därifrån när helikoptern landade för att hämta de. Som en av karaktärerna sa i serien: "Polisen står nere på marken med kuken i händerna och tittar på"

Sluta titta för mycket på film.
Givetvis vill inte polisen riskera att skjuta på en helikopter, även om den står uppe still på ett tak. Ingångsvärden och risken att den ramlar ner bland folk, hus och bilar eller skadeskjuten vinglar iväg och störtar någon annan stans är alldeles för stor.
Dessutom hade ju polisen vid tillfället ingen aning om vad som finns ombord i frågan om vapen, ammunition, sprängmedel.
Tänk även på att polisen aldrig tidigare hade ställts inför faktumet att buset åker helikopter.
Citera
2024-12-04, 17:58
Avslutad
Va väl egentligen svenskar som gjorde rånet. Varför är huvudpersonerna blattar? Förutom kvinnorna då som är svenska så klart?
Citera
2024-12-04, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechexpert
Fortsätt hylla babbar som förstör människor hejja Reinfeldt sitter hemma o runkar till det här
Om du läser på om rånet så va det ett gäng svenskar + någon arab och jugge som gjorde rånet.

Ytterst märkligt att Netflix väljer att ändra rasen på huvudpersonerna. Nästan som att man inte vill ge svenska män en maskulin porträttering i massmedia?
Citera
2024-12-04, 18:10
Medlem
Fred Friendlys avatar
Eftersom bensinen var en kritisk faktor för helikoptern så undrar jag - minns ej vad som sägs i P3 dokumentär eller i serien - varför man inte landade helikoptern? Hade ju sparat en hel del bensin. Vad missar jag?
Citera
2024-12-04, 19:51
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Eftersom bensinen var en kritisk faktor för helikoptern så undrar jag - minns ej vad som sägs i P3 dokumentär eller i serien - varför man inte landade helikoptern? Hade ju sparat en hel del bensin. Vad missar jag?

Jag killgissar att landad och avstängd så hade polisen försökt slagit ut den. Så länge helikoptern är igång så är det så mycket mer riskabelt att slå mot den.
Citera
2024-12-04, 21:26
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=InPMnebU2bE

Intressant...
Citera
2024-12-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flothoff
nu vill jag poängtera att i verkilgheten var dom inne o ute under 20 min. medan i serien flummar dom i 20 min innan nånting ens sker. nej långt ifrån sanningen är denna. men vad kan man förvänta sig från netflix.

dock med ironiska glasögon skådade jag serien och älskar den PC/woke/DEI tyngden i serien.

tex

som männen inne i g4s huset som ropar och beter sig som hysteriska kvinnor medan de lugna och sansade kvinnorna räddar männen.

vita männen är beta sojjor som man inte kan lita på

alla landsinträngare är coola alfan.

kvinnor är det starkkare könet.

otrolig skit som folk borde verligen sättas i fängelse över. starka kvinnliga huvudroller som inte ger ett skit.

EDIT och vadfan var den med michelinas färgade linser? VADFAN. linser måste helt och hållet förbjudas inom filmvärlden. det ser så efterblivet dåligt ut som en lågbudget vampyrfilm nån lågstadie grupp har gjort.

Såg det inte ut sådär inne på G4S?
Vad är påhittat? Stegen? Balkongen? Glaset? Sprängningen? Burarna? Vinkelkapen? Helikoptern på taket? Påsarna med pengarna?

Var de inte inne typ 30-40 minuter i verkligheten? Men planen från början var 15?
Citera
2024-12-05, 00:02
Medlem
Crabbofixs avatar
har nu sett hela serien och tycker den är hyfsad, men det blir rätt tröttsamt hur dom å ena sidan beskriver ett av dom mest framgångsrika rånen i svensk historia å andra sidan så är det misstag efter misstag efter misstag...

- helikopterpiloten e nervös, det skildras för säkerhetsskull 35 gånger.
- folk går omkring och är nojjiga - skildras för säkeretsskull 400 gånger.
- en rånare kommer plötsligt på att han har höjdskräck
- självklart glömmer en annan stubintråd
- en annan blir jagad efter en fortkörning
- kommer glaset gå sönder av släggan? kanske
- kommer stegarna räcka? kanske
- kommer man kunna spränga? kanske
- kommer man kunna få upp ytterligare en dörr? kanske
- kommer man igenom ytterligare en dörr? vi får se
- ojsan var pengarna inlåsta i en bur med hänglås
- ojsan kan man bli hög av bensinångor
- ojsan behöver man packa pengar i en säck

osv osv

det blir ju rena jönssonligan till slut...

det är som att manusförfattaren liksom inte tycker historien har tillräckligt som det är utan bara lägger till en massa saker hela tiden för att skapa dramatik...

jag väntade bara på repliken "jag har en plan" och "lysande sickan, lysande" skulle dyka upp.

för övrigt ställer jag mig tveksam till om 39 miljoner går ner i några halvtomma säckar...
Citera
2024-12-05, 00:05
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag förstår bara inte varför han inte kunde följa med dem i bilen och så kunde de bränna helikoptern tillsammans på första platsen de landade på efter rånet? Varför var piloten tvungen att åka iväg själv sen till någon skum plats och lita människor han aldrig träffat tidigare med sitt liv? Jag förstår att ”Axel Brobergs” var skeptisk. Sedan otursvis för honom denna missteg (inte landade hos dem) som gjorde att bevisningen blev för stor för honom och att han åkte in i kåken dock.

jag fattade itne det heller.

det rimliga är väl att landa med helikoptern, bränna den, alla lämnar i en bil.

istället för att han åker nån hel annanstans, där man involverar tre (!) personer i rånet för att i 2 (!) olika båtar åka därifrån.

ju färre som vet om rånet ju bättre. men nej, låt oss inkludera 3 pers vars enda uppgift är att hämta en pilot...

jag kanske har missat nåt, såg inte så noga...
Citera
2024-12-05, 00:08
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
För er som sett Netflix specialavsnitt bakom kulisserna. Är det bara jag som tycker att regissören Espinosa glorifierar kriminaliteten och nästintill försvarar rånet?
Han säger att han vill att tittarna ska tänka att ”vad duktiga de här pojkarna var”. Trots att de är yrkeskriminella och förstört en del liv, SAMT att de faktiskt inte är så duktiga rånare då de åkte dit inte ens en vecka efter rånet. Totalt misslyckat.

Han säger även att de hade varit ”briljanta samhällsmedborgare om de haft en annan uppväxt”. Baserat på det faktum att han tycker att de kan planera ett bra rån. Han vill alltså ta bort helt egenansvaret och ansvaret på individen, och menar alltså att ens arv och miljö påverkar helt och hållet om man blir kriminell eller en laglydig medborgare. Smått bisarra uttalanden tycker jag. Jag skulle vilja tala med honom och ge honom några exempel på människor som haft bedrövliga uppväxter i förorter men ändå varit första generationen i släkten som vidareutbildar sig, tar ansvar för sin framtid och blir laglydig. Att säga att deras eventuella dåliga barndomar har påverkat deras liv helt o hållet och de hade inte kunnat påverka deras liv alls är bara pinsamt att säga.

han är ju en idiot.

helikopterpiloten var ju redan en framgångsrik samhällsmedborgare.
sprängaren hade väl jobb osv också, han verkar ju mest ha hängt på för kickens skull.
han som har huvudrollen hade ju arbete på restaurang, tjej och barn. sist jag kollade är man ganska etablerad i ett samhälle då.
och den andra snubben med danska tjejen verkar det inte gå nån nöd på heller.
zoran eller va han kallades, va hade han 3-4 restauranger och alla möjliga affärer?

så det är ju bara skitsnack.
Citera
2024-12-05, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Såg det inte ut sådär inne på G4S?
Vad är påhittat? Stegen? Balkongen? Glaset? Sprängningen? Burarna? Vinkelkapen? Helikoptern på taket? Påsarna med pengarna?

Var de inte inne typ 30-40 minuter i verkligheten? Men planen från början var 15?

Det tog 30 min i verkligheten, så tiden stämmer. Resten du räknar upp stämmer oxå men balkongen såg lite annorlunda ut.
Citera
2024-12-05, 09:04
Medlem
Nu skönmålar du kriminella. I svt:s dokumentär framgår att flesta var kriminella. Dessutom, att "driva restaurang" behöver inte betyda att man är hederlig och korrekt.
Räcker med att lyssna på polisens inspelningar av telesamtal. Typisk jargong från yrkeskriminella.

Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
han är ju en idiot.

helikopterpiloten var ju redan en framgångsrik samhällsmedborgare.
sprängaren hade väl jobb osv också, han verkar ju mest ha hängt på för kickens skull.
han som har huvudrollen hade ju arbete på restaurang, tjej och barn. sist jag kollade är man ganska etablerad i ett samhälle då.
och den andra snubben med danska tjejen verkar det inte gå nån nöd på heller.
zoran eller va han kallades, va hade han 3-4 restauranger och alla möjliga affärer?

så det är ju bara skitsnack.
Senast redigerad av bohonos 2024-12-05 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in