2024-11-24, 12:18
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Vad var motiveringen förutom att vittnena hade hoppat av.
Sa inte (tjej)polisen senare att dom hade chattar och annat.
Vittnen är överlägset och utom dom kan det bli svårt.
Den misstänkte tyckte jag antydde mellan raderna att han hade kontakter osv.
Framkom det något mer om det annars är scenen överflödig.
Scen-ekonomer som du som räknar scener binärt utifrån överflödig och… adekvat? Givande? Vad kallar du det?

Kan inte du förklara varför den var överflödig?
Citera
2024-11-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Scen-ekonomer som du som räknar scener binärt utifrån överflödig och… adekvat? Givande? Vad kallar du det?

Kan inte du förklara varför den var överflödig?
Budgeten var rekordstor vad jag läst för denna serie.
Problemet är att man gör 8 avsnitt när materialet inte finns.
Då blir det obegripliga transportsträckor som tar bort mycket av den kvalité som finns i serien.
Om du sen läser tråden är det obegripligt många konstiga situationer som inte är trovärdiga överhuvudtaget.
Bajsa i skogen är det bästa exemplet.
Tycker det är synd och begriper inte hur man har resonerat i alla dessa scener.
Känns som fokus har varit på hur det ska filmas och att få bra bilder och annat än realistiska detaljer .
Det gör att det blir lite komedi av det hela. Det är så tydligt också som man reagerar på direkt och det måste ju "proffs" som är i branschen inse.
Tycker generellt att detta är mer vanligt nu än förr.
Den serie blir lite men inte fullt ut lite som uppföljaren till Göta kanal.
Göta Kanal 2 Kanalkampen är nog det sämsta jag sett och detaljerna i denna serie håller samma nivå.
Vet inte om det är en generationsfråga kring regissörerna men det var bättre förr.
Beck filmerna är ett annat exempel som blivit sämre i samma anda.
Mindre fokus på brott och mer på relationer.
Det är vad jag tycker och står för det. Sen får andra tycka olika.
Citera
2024-11-24, 12:38
Medlem
Var historien om räklasten sann ? Var den där poliskvinnan på riktigt? Varför känns det inte som en verklighets baserad film???
Citera
2024-11-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Hahaha, ja just fan, den hade jag glömt bort!
otroligt pinsam scen.

Samma sak när hon poliskvinnan avblåser yttre span för att hon "ska testa en grej"
går in till restaurangen, och hejar på sin gamla vän över ett glas öl.

som att inte han skulle kollat upp henne efter det där mötet med tanke på att han har span på sig. Jobbar hon verkligen med renhållning, osv osv.
Reagerade också på det. Det blir så spetigt med massa grejer som saknar relevans.
Det finns filmer som man imponeras av när dom får ihop helheten med en bra story i grunden och sen återstår massa moment som detaljer , bra skådespelare , bra filmat osv.
Den serie är så sjukt bra i partier men och extremt undermålig i andra.
Det är synd och vi kanske inte kan bättre.
Citera
2024-11-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Var historien om räklasten sann ? Var den där poliskvinnan på riktigt? Varför känns det inte som en verklighets baserad film???
Läste att man inte följt boken när man gjorde serien.
Jag har inte läst boken men det kanske finns någon här som bättre kan jämföra boken mot serien.
Jag tänkte på pengarna.
Dom lades i burkar för typ sylt och grävdes ner. Var det alla pengar eller delade dom upp dom. Vad gjorde dom andra med sina Cash och fick alla sin del även dom som spanade osv.
Citera
2024-11-24, 13:12
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Budgeten var rekordstor vad jag läst för denna serie.
Problemet är att man gör 8 avsnitt när materialet inte finns.
Då blir det obegripliga transportsträckor som tar bort mycket av den kvalité som finns i serien.
Om du sen läser tråden är det obegripligt många konstiga situationer som inte är trovärdiga överhuvudtaget.
Bajsa i skogen är det bästa exemplet.
Tycker det är synd och begriper inte hur man har resonerat i alla dessa scener.
Känns som fokus har varit på hur det ska filmas och att få bra bilder och annat än realistiska detaljer .
Det gör att det blir lite komedi av det hela. Det är så tydligt också som man reagerar på direkt och det måste ju "proffs" som är i branschen inse.
Tycker generellt att detta är mer vanligt nu än förr.
Den serie blir lite men inte fullt ut lite som uppföljaren till Göta kanal.
Göta Kanal 2 Kanalkampen är nog det sämsta jag sett och detaljerna i denna serie håller samma nivå.
Vet inte om det är en generationsfråga kring regissörerna men det var bättre förr.
Beck filmerna är ett annat exempel som blivit sämre i samma anda.
Mindre fokus på brott och mer på relationer.
Det är vad jag tycker och står för det. Sen får andra tycka olika.
Läste att Sandahl intervjuat rånarna och talat med Bonnier, hoppas att bajsscenen är autentisk för alternativet är det skämskudde på. Känns så orealistiskt att det måste vara sant.

Jag håller delvis med om transportsträckorna och är smått besviken att när man valde 8 episoder före 6 att man inte visade hur Rami och de andra sammankallade sina egna gäng som var delaktiga; hade velat se mer av planering av fotanglarna, bombattrappen osv. Istället visades i förbifarten. I P3 dokumentären får man ju reda på vad det fyller för funktion och man förstår här men det hade kunnat fördjupats.
Citera
2024-11-24, 14:38
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Hahaha, ja just fan, den hade jag glömt bort!
otroligt pinsam scen.

Samma sak när hon poliskvinnan avblåser yttre span för att hon "ska testa en grej"
går in till restaurangen, och hejar på sin gamla vän över ett glas öl.

som att inte han skulle kollat upp henne efter det där mötet med tanke på att han har span på sig. Jobbar hon verkligen med renhållning, osv osv.

Men helt ärligt, finns inte en chans i världen att polisen hade låtit en man gå fri efter att ha kört 200km/h OCH sen rymmer från polisen!? Denna scenen förstörde så mycket av trovärdigheten för mig. Det är liksom fängelse i straffskalan att köra så fort och sedan försöka rymma. Att bara lämna honom med ”kör försiktigt nästa gång” är så otroligt otroligt pinsamt.

För övrigt så hade polisen också sett när han kastade bort väskan osv. Men absolut Netflix, låt poliserna vara efterblivna och bara lämna honom där sen i skogen utan konsekvens. Absolut så det går till i verkligheten
Citera
2024-11-24, 15:14
Medlem
Rinnts avatar
Själva rånet i tv-serien tog dubbelt så lång tid som det gjorde i verkligheten.
Säger väl allt om hur otroligt seg och utdragen den här tv-serien var.
Citera
2024-11-24, 15:15
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Fråga. Då när de gjorde helikopterrånet. Kom det någonsin på tal att helt enkelt spränga helikoptern med bazooka?
Citera
2024-11-24, 15:31
Medlem
R33GTRs avatar
Riktigt bra soundtrack i bakgrunden som kommer emellanåt!!
Citera
2024-11-24, 16:06
Medlem
frozens avatar
En aning utdragen men över lag tyckte jag denna serie var bra. Bra skådespelarinsatser.
Citera
2024-11-24, 16:11
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinnt
Själva rånet i tv-serien tog dubbelt så lång tid som det gjorde i verkligheten.
Säger väl allt om hur otroligt seg och utdragen den här tv-serien var.

Hela händelseförloppet, från landning till att de drog iväg igen skall ha tagit cirka 31-32 minuter. I serien tar det cirka 33 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in