• 1
  • 2
2024-12-04, 22:35
Medlem
ApanBapans avatar
Har verkligen ingen som helst nytta av att ha smart-TV och tänkte därför att man kanske kunde få slippa att betala för något man inte kommer nyttja. Men efter lite googlande verkar den idén vara kör i vägg.

Någon som har några tips? Ja, förutom att köpa begagnat på typ Blocket då.
Citera
2024-12-04, 22:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror på vad du menar med dum-tv. Ska den vara tjock och dum eller platt och dum?
Citera
2024-12-04, 23:14
Medlem
Kolla i digital signage-segmentet, skärmar som är till för att vara igång dygnet runt, bättre hållbarhet på skärmarna.
Citera
2024-12-04, 23:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Kolla i digital signage-segmentet, skärmar som är till för att vara igång dygnet runt, bättre hållbarhet på skärmarna.
Fast de kostar ofta MYCKET mer än vanliga konsumentmodeller. Köpte en sådan vid ett tillfälle, en 40" LG. Tror den hade ett pris runt 30 000 kronor när man kunde köpa en vanlig konsumentmodell i samma storlek för 5000-6000 kronor.
Citera
2024-12-04, 23:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Har verkligen ingen som helst nytta av att ha smart-TV och tänkte därför att man kanske kunde få slippa att betala för något man inte kommer nyttja. Men efter lite googlande verkar den idén vara kör i vägg.

Köp en "smart" TV för 2000 kr och använd inte "smart"-funktionerna. Det blir inte billigare än så.
Citera
2024-12-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast de kostar ofta MYCKET mer än vanliga konsumentmodeller. Köpte en sådan vid ett tillfälle, en 40" LG. Tror den hade ett pris runt 30 000 kronor när man kunde köpa en vanlig konsumentmodell i samma storlek för 5000-6000 kronor.
Ja de e lite omvänt där men jag förmodar att det är lite som alla andra tjänster att om man inte betalar för dem på ett sätt så betalar man för dem med sin data.
Citera
2024-12-04, 23:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Ja de e lite omvänt där men jag förmodar att det är lite som alla andra tjänster att om man inte betalar för dem på ett sätt så betalar man för dem med sin data.
Nej, det handlar om mindre serier och vissa specialanpassningar. Exempelvis kunde jag styra skärmen via nätet, koppla samman flera likadana skärmar etc.
Citera
2024-12-05, 01:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Har sett att det fortfarande säljs men inte hos fysiska butiker och det kan vara i mindre storlek med något okända märken, några alternativ:

https://rdebutik.se/products/se/188/...UN120D-TV.html
https://www.amazon.se/THOMSON-32-tum...28&sr=8-1&th=1
https://cdon.se/produkt/television-j...ab036d88f5e3e/
Citera
2024-12-05, 06:58
Medlem
Flabbars avatar
Swedx var populära för många år sedan. Är inte helt uppdaterad på dom idag, men dom är fortfarande igång. https://swedx.se/index.php?cPath=133...3f2bf5d7cc7c14
Citera
2024-12-05, 08:05
Medlem
LKKINGENs avatar
På tal om dumtv, hur stora var dom? Vill minnas 27 tum men minnet är bedrägligt.

Som någon annan sagt, köp billigaste smart tv och låtsas inte om att den har smart funktioner.
Tejpa fast fjärren på den, blir väl bäst på baksidan, så du måste resa dig och gå fram för att byta kanal och justera ljud, bättre än så blir det nog inte.
Citera
2024-12-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
På tal om dumtv, hur stora var dom? Vill minnas 27 tum men minnet är bedrägligt.

Du tänker nog på tjock-TV / CRT och även de fanns i mer än 40 tum även om det var ovanligt och dyrt. Men LCD utan en massa "smarta" funktioner fanns och finns fortfarande i stora format typ 60 tum utan en dålig skitdator ihopbyggd. Men så stora av skärmformat är som nämnt svindyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Köp en "smart" TV för 2000 kr och använd inte "smart"-funktionerna. Det blir inte billigare än så.

Det går att göra så? Att bara ha den som mottagare för en input precis som en skärm och allt annat avstängt eller icke-använt?

Funderar också på ny TV snart, min befintliga är ca 20 år gammal nu och klarar inte ens full HD och jag tycker den är lite liten för film där vi har soffan nu. Men jag har ett media-center som är långt bättre än någon smart-TV och vill egentligen bara ha en stor bra skärm.
Senast redigerad av GrayPagan 2024-12-05 kl. 08:57.
Citera
2024-12-05, 09:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det går att göra så? Att bara ha den som mottagare för en input precis som en skärm och allt annat avstängt eller icke-använt?
Ja. Exakt så använder jag min 75-tummare (som förvisso var långt dyrare än nämnda 2000 kr). Enbart en "monitor" för i huvudsak en AppleTV-enhet och i sällan förekomnande fall en DVD-spelare/hemmabioanläggning.

Jag använder inga "smarta" funktion på TV:n alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in