2024-12-04, 18:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Men jag har aldrig riktigt förstått varför han inte kämpade för det. Varför han inte kontaktade sin dotter. Men jag misstänker att han var för nedbruten och han hade nog ingen personlighet som lämpade sig för att slåss för det.

Alla pappor har rätt att träffa sina barn, se min signatur längst ned hur illa det kan gå i vissa andra fall när mamman inte klarar av eller vill samarbeta med pappan. En tvist mellan föräldrarna kan ibland få oanade konsekvenser för barnen och den ena föräldern.

Del två av den nya dokumentärserien var mycket intressant trots att det inte direkt framkom något nytt.
Citera
2024-12-04, 18:38
Medlem
Citat:
Men jag har aldrig riktigt förstått varför han inte kämpade för det. Varför han inte kontaktade sin dotter. Men jag misstänker att han var för nedbruten och han hade nog ingen personlighet som lämpade sig för att slåss för det. Av samma anledning som Härm valde att isolera sig i 40 år.

I hans situation är det extremt svårt att slåss mot en fd partner som kämpar för att separera far och dotter.

Vad han att komma med? "Hej jag är känd som pedofil och styckmördare i hela Sverige och alla tror att jag är nekrofil också, men ska vi ta och diskutera vårdnaden nu?"

Han var ju karaktärsmördad.
Citera
2024-12-04, 18:39
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Den artikeln borde Expressen ha publicerat. Med ett omsorgsfullt genmäle.
Att erbjuda 3500 tecken är ett rent skämt. Att bjuda med armbågen kan man säga.

https://x.com/OlssonKarin/status/1858858149505102280

Karin Olsson är "biträdande chefredaktör" för en produkt som kallas "Expressen".

Sägs vara bra som tillfällig förvaring för färsk fisk när man är ute och fiskar. Pris: 33 kr per bunt.

Vad man annars ska ha den till vet jag inte. Finns billigare alternativ.

Dagens text på Per Lindebergs Facebook-sida är värd att återge in extenso:

Expressen hörde av sig. De ville att jag skulle skriva en debattartikel om mediernas roll i da Costafallet. Några dagar innan SVT:s dokumentär om da Costafallet släpptes gav Expressen sin mångårige medarbetare Leif Brännström tidningens eget journalistpris, Wendelpriset. I prismotiveringen nämndes hans förnämliga bevakning av da Costafallet.

Att ge Brännström ett journalistpris för hans publiceringar i da Costafallet är ungefär lika stötande som att utse Anders Eklund till hedersledamot i Rädda Barnens styrelse. Detta var omöjligt att gå förbi i min artikel. Att Expressen inte ville publicera den är förstås inte något att förvåna sig över. Ansvarsutkävande är ingenting vi brukar syssla med i Sverige. Allra minst i medievärlden. Läs gärna artikeln och kommentera den.

Artikeltext Expressens debattsida (ej publicerad):

Expressen har erbjudit mig att skriva om mediernas roll i da Costafallet. Anledningen är förstås den SVT-dokumentär, som nu visas. Med 3500 tecken tillgängliga måste det bli en summarisk beskrivning.

Rättssaken tog åtta år från första gripandet till sista domen. Den mediedomstol som uppstod vid sidan av den statliga byggde på en giftig symbios mellan polis och journalister. Polisen hoppades att läckage till nyhetsmedia skulle skaka fram nya vittnen, tips och bevisning. Journalisterna fick tillgång till sekretesskyddat material som sålde lösnummer och stärkte deras egen ställning på redaktionen.

Vi kan ta ett illustrativt exempel: nyhetsreportern X jobbade på en stor nyhetsredaktion i Stockholm och hade byggt upp goda relationer inom våldsroteln på Kungsholmen. När rättsläkaren Teet Härm sensationellt greps en decembermorgon 1984 kunde X omedelbart publicera avslöjande uppgifter om hans avvikande personlighet. Läkaren var en dubbelnatur – ordentlig och kompetent på jobbet, men en sexbesatt våldsman privat. Han hade nyligen försökt strypa en prostituerad och hotat henne med kniv. Hans hustrus död två år tidigare var troligen mord – och han kände den styckmördade da Costa. Uppgifterna byggde huvudsakligen på polisens misstankar och Härms f.d. svärmors övertygelse om att hennes dotter mördats Att de långt senare skulle visa sig vara helt ogrundade hindrade inte att de nu skapade en skräckinjagande löpsedelsfantom av en tidigare oförvitlig medborgare.

Härm försökte något år senare ta sitt liv. Han orkade inte längre med den sociala utstötthet som arbetslöshet, uthängning i medierna och polisens återkommande förhör medfört. Han räddades i sista stund, men blev handikappad för livet. X tipsade då polisen om att en sjukhuspsykolog skulle ha hört Härm bekänna att han mördat da Costa. Polis och åklagare konfronterade psykologen. Denne visade sig inte ha något att berätta, men kände sig nu tvingad att av integritetsskäl avsluta behandlingen.

Två år senare greps Härm på nytt i hemmet. X med fotograf fanns utanför huset. Bilden sträckte sig över ett helt uppslag. X kunde nu meddela att polisen misstänkte att styckningen fotograferats och att bilderna spreds i ett sektliknande sällskap. Publiciteten ledde till att ett fotohandlarpar kontaktade polisen och berättade om sina minnen av styckningsbilder. Fotohandlarparet kom sedan att spela en helt avgörande roll inför den slutgiltiga domen.

Samtidigt hade ännu en läkare dragits in i mordutredningen. X hade fått tillgång till ett sekretessbelagt expertutlåtande med uppgifter om vad läkarens f. d. hustru berättat att hennes lilla dotter sagt. Det verkade som att barnet vid 18 månaders ålder kanske bevittnat styckningen av da Costa. Utifrån de fragmentariska påståendena i utlåtandet skapade X nu en dramatiserad och läsarvänlig version, som försågs med en vinjett föreställande en flicka i 4-5-årsåldern. ”Barnets berättelse” blev den nya kioskvältaren, som bidrog till att övertyga allmänhet, nämndemän och till slut yrkesdomare om att de två männen var perversa våldsverkare.

Utrymmet medger inte ytterligare exempel på hur denna sorts vilseledande publicitet påverkade allmänna opinionen och i förlängningen domstolarnas bedömning av skuldfrågan. Låt mig bara avsluta med en kuriositet.

X är idag en högt uppskattad medarbetare vid samma redaktion. För bara några dagar sedan fick han ett fint journalistpris och hyllades av ledning och kollegor särskilt för sina insatser i bevakningen av da Costafallet. Och allt detta hände just här. På Expressen.
Citera
2024-12-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
I hans situation är det extremt svårt att slåss mot en fd partner som kämpar för att separera far och dotter.

Vad han att komma med? "Hej jag är känd som pedofil och styckmördare i hela Sverige och alla tror att jag är nekrofil också, men ska vi ta och diskutera vårdnaden nu?"

Han var ju karaktärsmördad.

Jag menar mer nu när hon är vuxen, varför han inte har försökt kontakta henne på något sätt.
Citera
2024-12-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Det finns en bok och dokumentär om detta som heter Skomakarligan och är från tidigt 80-tal. Opium som bekant i Afghanistan men kom i det fallet in i landet med hjälp av en skomakare som utgav sig vara flykting från Syrien.

Det anmärkningsvärda med boken och dokumentären är att det antyds att smugglingen skyddas av personer på högre positioner i polishuset och juristkåren.

Framställdes heroinet i Afghanistan också? Eller var det bara råvaran som kom därifrån?

Ja, ja läste även ditt tidigare inlägg. Det har varit på tapeten förut i den här tråden genom åren. Det finns ju en amerikansk dokumentär från 2006 som heter "Cocaine Cowboys" och som skildrar droghandeln i Miami på slutet av 70- och början av 80-talet. Där berättas ju att poliser mutades konstant för att ge beskydd åt knarkkurirerna som fick härja fritt. Helt absurt hur många poliser som var köpta. Det är väl inte otänkbart att någon liknande hände i Sverige vid samma tid.
Droghandeln i Miami leddes ju av "gudmodern" Griselda Blanco som kunde dela ut just styckningar som straff till höger och vänster när folk lurat henne, misslyckats med sina uppdrag, eller inte kunde betala skulder. Men där skedde ju styckningarna med motorsåg och verkar bara ha haft ett avskräckande syfte. Inga så kallade transportstyckningar.
Citera
2024-12-04, 18:43
Medlem
Citat:
Jag menar mer nu när hon är vuxen, varför han inte har försökt kontakta henne på något sätt.

Jaha ok, deras nuvarande relation vet jag inget om.
Jag vet att Thomas A förlorade dotterns uppväxt. Huruvida de har lappat och lagat, vet jag inte.
Citera
2024-12-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Framställdes heroinet i Afghanistan också? Eller var det bara råvaran som kom därifrån?

Ja, ja läste även ditt tidigare inlägg. Det har varit på tapeten förut i den här tråden genom åren. Det finns ju en amerikansk dokumentär från 2006 som heter "Cocaine Cowboys" och som skildrar droghandeln i Miami på slutet av 70- och början av 80-talet. Där berättas ju att poliser mutades konstant för att ge beskydd åt knarkkurirerna som fick härja fritt. Helt absurt hur många poliser som var köpta. Det är väl inte otänkbart att någon liknande hände i Sverige vid samma tid.
Droghandeln i Miami leddes ju av "gudmodern" Griselda Blanco som kunde dela ut just styckningar som straff till höger och vänster när folk lurat henne, misslyckats med sina uppdrag, eller inte kunde betala skulder. Men där skedde ju styckningarna med motorsåg och verkar bara ha haft ett avskräckande syfte. Inga så kallade transportstyckningar.

Relationen mellan organiserad brottslighet och styckning/likskändning är intressant och möjligen relevant för da Costa-fallet.

Jag tror dock att detta är en sk transportstyckning.
Citera
2024-12-04, 18:48
Medlem
Citat:
Jaha ok, deras nuvarande relation vet jag inget om.
Jag vet att Thomas A förlorade dotterns uppväxt. Huruvida de har lappat och lagat, vet jag inte.

Han säger ju att han aldrig mer har träffat henne.
Citera
2024-12-04, 18:57
Medlem
Citat:

Det finns ett avsnitt av youtubekanalen dialogisk med en polis från stockholm, där pratar dom mycket om heroinets historia i Sverige.
Citera
2024-12-04, 19:02
Medlem
Citat:
Kollar man på nyhetsrapporteringen från 80-talet, verkar heroinet ha kommit från Asien, tex Thailand.
Det bör även ha kommit från Afghanistan, och kanske från Portugal, där heroinet var otroligt utbrett.

Eftersom C sålde heroin och hasch, var hon såklart i kontakt med grossister i S-holm, och det vore ju otroligt intressant att veta var de grossisterna fick sina leveranser ifrån.

Men det är ju ett helvete att få loss C:s gamla utredningar, som kan innehålla ledtrådar till vem som mördade henne. Om C gjorde bort sig i den undre världen och blev mördad av principskäl, vore det ju föga förvånande.

En annan intressant aspekt av C:s knarkaffärer, är att hon behövde manligt beskydd, våldskapital. En mager, ofarlig kvinna som C kan ju inte gå omkring med flera gram heoin på sig och sälja skiten som smågodis till barn. Hon skulle ju få en örfil och bli rånad på en timme, om ingen backade upp henne.

Och frågan är vilken kille (eller vilka killar) C fick uppbackning av, när hon sålde heroin.....

Eller så var hon så tuff att hon trodde att hon skulle kunna klara av det helt på egen hand. Hon beskrevs väl som "orädd" av Saba åtminstone.

Jag gissar precis som diskuterats i tråden tidigare, att CdC tog sig vatten över huvud på något sätt. Hon kanske började utmana andra langare som tillhörde ett större nätverk. C blev ett hot som behövde elimineras. Eller så försökte hon hitta nya grossister, alternativt bli en grossist själv. Hon kanske trodde hon kunde "starta eget", bryta sig loss från något nätverk och stjäla deras kunder. Eller så kanske hon helt enkelt försökte lura fel personer. Jag tror mer och mer på teorin att C mördades genom ett beställningsjobb, precis som den där spåtanten Fargas trodde. Någon eller några kände sig tvungna att göra sig av med CdC. Det var planerat. Hon gick i en fälla. Huruvida styckningen var en del av planeringen är jag inte så säker på. Men det kan mycket väl ha varit så för att statuera ett exempel, "Såhär går det om du gör som CdC." Det som lite talar emot ett statuerande exempel är väl att fler personer då borde ha anat vilka som låg bakom i så fall, och under årens lopp borde de lämnat tips till Polisen.

Förresten, kommer den nya dokumentärserien bara granska processerna mot Teet och Thomas, eller kommer även andra och nya teorier presenteras?
Citera
2024-12-04, 19:02
Medlem
Avdelning okunnig fråga,tacksam för svar ändå.

Till skillnad från exempelvis mordet på Olof Palme(CA sannolikast GM)så finns det ju lite DNA att rota runt med när det kommer till mordet på CDC.

Det skall finnas DNA på den handduk som påträffades i samband med att en sopsäck hittades.
Har jag förstått saken rätt skall det röra sig om DNA från flera personer än en(Da Costas oräknat).
Jag förstår att den s.k Arkitektens DNA har kollats emot detta material,och att ingen träff kunde detekteras.
Som jag förstår saken så fanns varken Obducentens DNA eller allmänläkarens dito på handduken heller.

Har andra mera misstänkta figuranter testats emot handdukens okända DNA?

Tänker speciellt på den polske slaktaren exempelvis.
Citera
2024-12-04, 19:04
Medlem
Citat:

Aha ok! Har för mig att raffineringen skedde i Syrien eller Sicilien. Marseille var också en ort för att processa drogerna innan vidareexport på den tiden.

Jag tänkte mig att styckningen och utplaceringen hade varit ett sätt att dra uppmärksamheten från drogaspekten på daCostas död. Om inte detta sexualsadistiska motiv dykt upp hade det väl varit naturligt för polisen att gå på langarspåret. Och då kanske det hade varit alltför nära till betydelsefulla personer i smuggelnätverket? Då pratar vi inte om en transportsryckning utan om en mörkläggningsstyckning. Det skulle även förklara varför vissa kroppsdelar inte hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in