Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Om det nu var på "plåtbåten" hon mördades så var mordet med all sannorlikhet planerat. Det var därför båten kördes dit. Man ville försäkra sig om att ha en säker lokal där risken var minimal att bli upptäckt. Att hålla till på Eugeniavägen 25, där det hela tiden rörde sig folk, var otänkbart.
Vet man förresten varifrån heroinet kom på tidigt 80-tal? Tillverkades det i Sverige? Eller varifrån kom det? Östeuropa var väl fortfarande så gott som stängt vid denna tidpunkt, även om det kanske fanns ett och annat kryphål. Det var väl först efter Sovjetunionens kollaps som Östeuropa fick en framträdande roll vad gäller syntetiska droger?
Jag tänker ändå på den eventuella finsk-romska kopplingen som uppdagat sig... Jag vet att Polisen inledningsvis kollade upp styckmord i Norden, och det enda jag minns var något i Danmark. Men styckmord efter 1984 i Norden och då särskilt i Finland? Och om det förekom tillverkning av droger i Ryssland/Batikum redan på 1980-talet så kanske det kom in till Sverige via Finland? Via bilburna finn-romer? Kanske lite väl vilda spekulationer såhär på morgonkvisten.
Kollar man på nyhetsrapporteringen från 80-talet, verkar heroinet ha kommit från Asien, tex Thailand.
Det bör även ha kommit från Afghanistan, och kanske från Portugal, där heroinet var otroligt utbrett.
Eftersom C sålde heroin och hasch, var hon såklart i kontakt med grossister i S-holm, och det vore ju otroligt intressant att veta var de grossisterna fick sina leveranser ifrån.
Men det är ju ett helvete att få loss C:s gamla utredningar, som kan innehålla ledtrådar till vem som mördade henne. Om C gjorde bort sig i den undre världen och blev mördad av principskäl, vore det ju föga förvånande.
En annan intressant aspekt av C:s knarkaffärer, är att hon behövde manligt beskydd, våldskapital. En mager, ofarlig kvinna som C kan ju inte gå omkring med flera gram heoin på sig och sälja skiten som smågodis till barn. Hon skulle ju få en örfil och bli rånad på en timme, om ingen backade upp henne.
Och frågan är vilken kille (eller vilka killar) C fick uppbackning av, när hon sålde heroin.....