Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det är både en fråga om Putin och om Ryssland. Expansion är strukturellt inbyggt i Moskvas "DNA".
Det är sant att expansion till någon grad är inbyggt i Rysslands DNA, men det är också så att Rysslands expansion brukar vara av en panslavisk natur, man är sällan intresserad av imperialism av främmande folkslag långt borta från dess epicenter, vilket skiljer den något från anglosaxisk imperialism.
Så är som sagt det orealistiskt att mucka gräl med natoländer, och Putin känner även till hur omöjligt det vore att hålla västra Ukraina som hatar ryssar. Att fokusera på erövrandet av novarussia kan väl räknas som ett ganska realistisk mål.
Det ska läggas till att Tyskland också brukade ha expansion som del av sitt DNA, då ofta i alla områden där man hade tyska små enklaver i Östeuropa och även delar av Frankrike. Det är några som menar att EU-projektet är ett sätt för Tyskland att driva på sin form av expansion genom tysk byråkrati istället för preussisk militarism.
Jag tycker inte att det finns anledning att vara allt för paranoid alltså kring Rysslands ambitioner här.
Citat:
Där har Du svaret. Den ryska medelklassen kommer undan, medan landsbygdens söner och underklassmänniskor drivs till köttkvarnen. Ser Du verkligen inte klassfrågan här?
Det är inte klasshat, det är bara politisk pragmatism. Du vill inte ha medelklassens vrede i storstäderna, så du använder dig av ryska rednecks som knappt kan mobilisera sig eller göra sig synliga i bortglömda områden för att elda på krigets maskineri, medan du låter medelklassen köpa sig ut kontribution i blod till krigets altare. USA har ju liknande grej med sin värvning, där rika alltid brukar komma undan.
Citat:
Mot Ryssland fungerar bara styrka. Det säkraste sättet att få Moskva att avstå från att använda kärnvapen, är att själv vara beredd att använda sådana och tydligt kommunicera detta. Hade Väst kommunicerat styrka och beslutsamhet 2021, så hade inte Putin anfallit Ryssland. Istället lämnade USA Afghanistan och såg allmänt klent ut, vilket Ryssland omedelbart såg som en möjlighet.
Skulle USA ha stannat i Afghanistan föralltid menar du? Jag tror att Putin aldrig skulle ha invaderad Ukraina ifall Trump var i makten, av flera anledningar, men framförallt pga Trumps oförutsägbarhet.
Visst är det del av spelet att visa sig vara beredd att använda sig av kärnvapen. Ryssland kan beräkna att de exempelvis kan använda sig av kärnvapen i Ukraina utan att amerikanerna vågar använda det tillbaka mot Ryssland för att inte skapa gogrunden för kärnvapensapokalysm, men det kan vara en felberäkning från Rysslands sida.
Alla sidor räknar ut givetvis alla möjliga typer av scenarier, men Ryssland är mer pressad som den döende supermakten som den är. Jag skulle vara rädd ifall det faktiskt var en mindre försiktig diktator än Putin som satt med fingret mot knappen, men nu har Putin alltid varit en väldigt långsiktig taktiker. Men trycker du in honom i ett hörn och exempelvis förstör ryska flottan så kan allt möjligt hända.
Citat:
Tja, jag bryr mig ganska mycket om vad mina skattepengar används till. Det finns olika islamister, och att söndra och härska fungerar ibland. Allmänt skall man nog inte dra för stora växlar på " i förlängning..."
Vill dina neokonservativa och israeliska hjältar söndra och härska eller krigar de mot "islamism"?
Du har svaret rakt framför näsan på dig. Islamister är för kaotiska för att utgöra ett hot mot Israels ambitioner, och de har för många inbördes konflikter. Sekulär arabnationalism har alltid varit ett större problem för Israel än galningar som vill återskapa kalifatet.
Israel är definitivt pro-islamism, specifikt sunni-islamism. Washington skiljer sig sällan så mycket från Israel och är därmed också pro-islamism.
Du är däremot bara förvirrad. Du vill bekämpa islamism och då specifikt islamism i Europa och stödjer därmed internationalister som inte har någon problem överhuvudtaget med miljontals muslimska flyktingar till Europa eller saudiska moskebyggen eller att finansiera sunni-islamister som massmördar kristna i mellanöstern.
Citat:
Det är många experter som sagt allehanda saker som inte visat sig vara helt i takt med verkligheten. Om Rysslands krigsindustri varit så framgångsrik, så hade man inte behövt u-hjälp från Nordkorea med artillerigranater. Inte heller hade ryska stridsvagnars reaktiva pansar, varit tillverkat av gummi. Utan tvekan har Ryssland förmåga, men den är alldeles uppenbarligen inte i paritet med behoven. Hade så varit, hade Ukraina varit besegrat nu.
Det handlar inte om att Rysslands krigsindustri är "så framgångsrikt", det handlar bara om att den är något bättre än Västs på att massproducera artilleri och allt annat som behövs för att sakta vinna kriget. Det handlar inte ens om att de verkligen behöver u-hjälp från Nordkorea, utan att det antagligen hjälper dem att uppnå sina mål snabbare, rycka för att få några tusen km2 och kanske återerövra Kursk inför förhandlingarna med Trump.
Nej, jag tror inte att Rysslands krigsindustri är mest avancerade hightech som existerar därute olikt många rysstroll, men den är kapabel att massproducera det mesta som soldaterna behöver för att vinna kriget mot ukrainarna i snigelfart.
Ukraina hade förövrigt inte varit enkel för något land att besegra. De beväpnas ju av hela samlade Väst och är otroligt nationalistiska och stridsvilliga olikt i princip alla västländer. De är Europas största land förutom just Ryssland och får direkt taktisk vägledning från Pentagon.
Tror faktiskt bara att Polen skulle vara svårare att besegra i Europa idag.