2024-12-03, 20:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det har rapporterats om det i timesofisrael:

https://www.timesofisrael.com/syria-rebels-appear-to-credit-israeli-strikes-on-hezbollah-with-aiding-shock-advance/

De sa verkligen att de älskar Israel. Tror du verkligen att Israel är så dumma att de inte vet hur de kan använda islamister för att skapa kaos åt sina motståndare? Hur ofta har inte USA finansierad islamister förövrigt? Eller hur Netanyahu genom åren finansierad Hamas med hjälp av Qatar:

https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

Du har helt uppenbart en tonårings naivitet om sådana här frågor, det är precis på samma nivå som vänsterns naivitet om hur världen fungerar.

Jag har inte ifrågasatt uttalandets äkthet, däremot hur man bör förstå att det gjordes. Det var så klart inte en sakupplysning i största allmänhet, utan välplacerat och välavvägt. Det är så man gör psyops.
Citera
2024-12-03, 20:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det har rapporterats om det i timesofisrael:

https://www.timesofisrael.com/syria-rebels-appear-to-credit-israeli-strikes-on-hezbollah-with-aiding-shock-advance/

De sa verkligen att de älskar Israel. Tror du verkligen att Israel är så dumma att de inte vet hur de kan använda islamister för att skapa kaos åt sina motståndare? Hur ofta har inte USA finansierad islamister förövrigt? Eller hur Netanyahu genom åren finansierad Hamas med hjälp av Qatar:

https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

Du har helt uppenbart en tonårings naivitet om sådana här frågor, det är precis på samma nivå som vänsterns naivitet om hur världen fungerar.

Stämmer, men du också. Jag trodde du var smart men du verkar tro att det är SD som har statministerposten och sista ordet i politiken som förs.
Citera
2024-12-03, 22:32
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så kan det mycket väl vara, och man bör förstås varför det kan vara så. Uttrycket divide et impera, kommer till mig. Inget händer slumpartat i politiken.

Det finns inga belägg för att det påstående är sant. Tvärtom: https://hls.harvard.edu/today/there-was-no-promise-not-to-enlarge-nato/

Därtill, så kunde givetvis inte USA avge ett sådant löfte. Det är varje suverän stats eget val om man vill söka medlemskap i en internationell organisation, liksom det är en organisations val om man vill anta en sökande. Det är fö talande om Rysslands "popularitet", att samtliga satellitstater i Sovjetväldet valde att söka sig till Nato, och också blev medlemmar, de tre första redan 1999. Ingen sökte en allians med Ryssland för att skydda sig mot Väst.

Det står Dig förstås fritt att ogilla USA, men varför i all världen uppskattar Du Ryssland, som inte står för något sunt alls. Det är till och med tveksamt om deras kyrka är kristen.

”Ändamålet helgar medlen” är ett annat uttryck för dig som älskar förnumstiga talesätt. Men även om du väljer ”söndra och härska” så framstår det som en gåta ifall du inbillar dig att den drivande aktören här, Israel, har mål som överensstämmer med vita européers.

Du har gått på ytterligare en propagandamyt från agitpropfabrikerna i väst. Det är ställt utom alla tvivel att Gorbatjov fick det löftet. Tidigare hemligstämplade amerikanska dokument är främsta beviset.

https://www.sott.net/article/371465-Declassified-US-documents-prove-Gorbachev-WAS-promised-no-eastward-NATO-expansion

Ryssland utgör en motkraft som heter duga till globohomoimperiet USAs planer på världsherravälde. Du påstår dig vara konservativ men du drar ständigt lans för den anglojudiska hydran som spridit förödelse i Europa med icke-vit massinvandring, feminism och HBTQ. Ja, Ryssland är konservativt och kristet vilket man tydligt visat inte minst lagstiftningsvägen. Medan Ryssland är Gud, fosterlandet och familjen så är väst Mammon, globalism och sexuella perversioner. Men det viktigaste är egentligen inte detta utan att Ryssland tillsammans med Kina och övriga BRICs-länder kan bryta USAs ekonomiska och finansiella dominans.
Citera
2024-12-03, 23:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är både en fråga om Putin och om Ryssland. Expansion är strukturellt inbyggt i Moskvas "DNA".

Det är sant att expansion till någon grad är inbyggt i Rysslands DNA, men det är också så att Rysslands expansion brukar vara av en panslavisk natur, man är sällan intresserad av imperialism av främmande folkslag långt borta från dess epicenter, vilket skiljer den något från anglosaxisk imperialism.

Så är som sagt det orealistiskt att mucka gräl med natoländer, och Putin känner även till hur omöjligt det vore att hålla västra Ukraina som hatar ryssar. Att fokusera på erövrandet av novarussia kan väl räknas som ett ganska realistisk mål.

Det ska läggas till att Tyskland också brukade ha expansion som del av sitt DNA, då ofta i alla områden där man hade tyska små enklaver i Östeuropa och även delar av Frankrike. Det är några som menar att EU-projektet är ett sätt för Tyskland att driva på sin form av expansion genom tysk byråkrati istället för preussisk militarism.

Jag tycker inte att det finns anledning att vara allt för paranoid alltså kring Rysslands ambitioner här.

Citat:
Där har Du svaret. Den ryska medelklassen kommer undan, medan landsbygdens söner och underklassmänniskor drivs till köttkvarnen. Ser Du verkligen inte klassfrågan här?

Det är inte klasshat, det är bara politisk pragmatism. Du vill inte ha medelklassens vrede i storstäderna, så du använder dig av ryska rednecks som knappt kan mobilisera sig eller göra sig synliga i bortglömda områden för att elda på krigets maskineri, medan du låter medelklassen köpa sig ut kontribution i blod till krigets altare. USA har ju liknande grej med sin värvning, där rika alltid brukar komma undan.

Citat:
Mot Ryssland fungerar bara styrka. Det säkraste sättet att få Moskva att avstå från att använda kärnvapen, är att själv vara beredd att använda sådana och tydligt kommunicera detta. Hade Väst kommunicerat styrka och beslutsamhet 2021, så hade inte Putin anfallit Ryssland. Istället lämnade USA Afghanistan och såg allmänt klent ut, vilket Ryssland omedelbart såg som en möjlighet.

Skulle USA ha stannat i Afghanistan föralltid menar du? Jag tror att Putin aldrig skulle ha invaderad Ukraina ifall Trump var i makten, av flera anledningar, men framförallt pga Trumps oförutsägbarhet.

Visst är det del av spelet att visa sig vara beredd att använda sig av kärnvapen. Ryssland kan beräkna att de exempelvis kan använda sig av kärnvapen i Ukraina utan att amerikanerna vågar använda det tillbaka mot Ryssland för att inte skapa gogrunden för kärnvapensapokalysm, men det kan vara en felberäkning från Rysslands sida.

Alla sidor räknar ut givetvis alla möjliga typer av scenarier, men Ryssland är mer pressad som den döende supermakten som den är. Jag skulle vara rädd ifall det faktiskt var en mindre försiktig diktator än Putin som satt med fingret mot knappen, men nu har Putin alltid varit en väldigt långsiktig taktiker. Men trycker du in honom i ett hörn och exempelvis förstör ryska flottan så kan allt möjligt hända.

Citat:
Tja, jag bryr mig ganska mycket om vad mina skattepengar används till. Det finns olika islamister, och att söndra och härska fungerar ibland. Allmänt skall man nog inte dra för stora växlar på " i förlängning..."

Vill dina neokonservativa och israeliska hjältar söndra och härska eller krigar de mot "islamism"?

Du har svaret rakt framför näsan på dig. Islamister är för kaotiska för att utgöra ett hot mot Israels ambitioner, och de har för många inbördes konflikter. Sekulär arabnationalism har alltid varit ett större problem för Israel än galningar som vill återskapa kalifatet.

Israel är definitivt pro-islamism, specifikt sunni-islamism. Washington skiljer sig sällan så mycket från Israel och är därmed också pro-islamism.

Du är däremot bara förvirrad. Du vill bekämpa islamism och då specifikt islamism i Europa och stödjer därmed internationalister som inte har någon problem överhuvudtaget med miljontals muslimska flyktingar till Europa eller saudiska moskebyggen eller att finansiera sunni-islamister som massmördar kristna i mellanöstern.

Citat:
Det är många experter som sagt allehanda saker som inte visat sig vara helt i takt med verkligheten. Om Rysslands krigsindustri varit så framgångsrik, så hade man inte behövt u-hjälp från Nordkorea med artillerigranater. Inte heller hade ryska stridsvagnars reaktiva pansar, varit tillverkat av gummi. Utan tvekan har Ryssland förmåga, men den är alldeles uppenbarligen inte i paritet med behoven. Hade så varit, hade Ukraina varit besegrat nu.

Det handlar inte om att Rysslands krigsindustri är "så framgångsrikt", det handlar bara om att den är något bättre än Västs på att massproducera artilleri och allt annat som behövs för att sakta vinna kriget. Det handlar inte ens om att de verkligen behöver u-hjälp från Nordkorea, utan att det antagligen hjälper dem att uppnå sina mål snabbare, rycka för att få några tusen km2 och kanske återerövra Kursk inför förhandlingarna med Trump.

Nej, jag tror inte att Rysslands krigsindustri är mest avancerade hightech som existerar därute olikt många rysstroll, men den är kapabel att massproducera det mesta som soldaterna behöver för att vinna kriget mot ukrainarna i snigelfart.

Ukraina hade förövrigt inte varit enkel för något land att besegra. De beväpnas ju av hela samlade Väst och är otroligt nationalistiska och stridsvilliga olikt i princip alla västländer. De är Europas största land förutom just Ryssland och får direkt taktisk vägledning från Pentagon.

Tror faktiskt bara att Polen skulle vara svårare att besegra i Europa idag.
Citera
2024-12-03, 23:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag har inte ifrågasatt uttalandets äkthet, däremot hur man bör förstå att det gjordes. Det var så klart inte en sakupplysning i största allmänhet, utan välplacerat och välavvägt. Det är så man gör psyops.

Allt är propaganda förstår vi alla, men du skulle inte ha något emot det ifall det var en video på Hamas som tackar socialdemokraterna och vänstern för all dess stöd genom alla åren. Vore psyops det också, men det skulle du inte nämna.

Var ju sättet man skyddade Hunter Biden och Hillary Clintons mail i USA, att det var rysk psyops.

Jake Sullivans mail till Hillary Clinton "We got Al Quaeda on our side in Syria!" är ju exempel på det, eller Nulands berömda telefonsamtal där de i detalj går igenom hur arkitekturen av Ukrainas framtida regering ska se ut. Vill du fokusera på informationen som nu finns tillgänglig eller syftet bakom att sprida informationen?

Det ärliga svaret är givetvis att båda sakerna är intressanta att diskutera, men tjallarens onda syften gör inte informationen till mindre intressant att undersöka för den sakens skull.

Ryssarna är bra på att söndra och härska dem också, men det blir enkelt att söndra och härska när ens motståndare är så moraliskt bankrutta. För min del är Pentagon och Moskva lika destruktiva i sina planer att söndra och härska runtom i världen med cyniskt spel där det överhuvudtaget inte existerar något annat än maktrealism som hjärtefråga. Sedan kommer man ihåg att dessa inte tror på något annat än Machiavelli överhuvudtaget, förutom möjligen just Israel och massiva pengaflödet från AIPAC i amerikansk politik.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-03 kl. 23:40.
Citera
2024-12-03, 23:43
Avstängd
Comitiums avatar
Vad är det sensationella? Mosaiken sägs vara från ca 230 e.Kr. Men Johannesevangeliet som är från ca 100 e.Kr. klargör ju att Jesus är Gud: ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud... Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. [Joh 1:1;14] (Detta bekräftades i det första konciliet i Nicaea år 325: Där fastslogs, att Fadern och Sonen var av samma natur och inte endast av liknande natur).

Välja sida mellan judar och araber - varför? De är ju bägge semiter. De flesta inläggen handlar om annat. Väldigt mycket trams och off-topic. Massor av - opåtalade - regelbrott som borde föranleda radering.
Citera
2024-12-04, 09:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
”Ändamålet helgar medlen” är ett annat uttryck för dig som älskar förnumstiga talesätt. Men även om du väljer ”söndra och härska” så framstår det som en gåta ifall du inbillar dig att den drivande aktören här, Israel, har mål som överensstämmer med vita européers.

Du har gått på ytterligare en propagandamyt från agitpropfabrikerna i väst. Det är ställt utom alla tvivel att Gorbatjov fick det löftet. Tidigare hemligstämplade amerikanska dokument är främsta beviset.

https://www.sott.net/article/371465-Declassified-US-documents-prove-Gorbachev-WAS-promised-no-eastward-NATO-expansion

Nej, det är det inte. Jag visade nyss på ett rimligt tvivel. Fö kvarstår att det saknas möjligheter att hindra stater att söka medlemskap i en internationell organisation och för organisationen att bevilja detsamma. Den ryska utvecklingen har därtill visat hur klokt det varit av de befriade staterna att gå in i Nato. Ryssland hade kunnat agera på andra sätt och bevisat dem fel, men så blev det inte. Det finns inga goda skäl att tillmötesgå sovjetiska/ryska krav i någon form härvid.

Citat:
Ryssland utgör en motkraft som heter duga till globohomoimperiet USAs planer på världsherravälde. Du påstår dig vara konservativ men du drar ständigt lans för den anglojudiska hydran som spridit förödelse i Europa med icke-vit massinvandring, feminism och HBTQ. Ja, Ryssland är konservativt och kristet vilket man tydligt visat inte minst lagstiftningsvägen. Medan Ryssland är Gud, fosterlandet och familjen så är väst Mammon, globalism och sexuella perversioner. Men det viktigaste är egentligen inte detta utan att Ryssland tillsammans med Kina och övriga BRICs-länder kan bryta USAs ekonomiska och finansiella dominans.

Så, Du hatar USA och Väst. Därför är Du beredd att göra gemensam sak med kommunister och islamister. Och ryssar. Apropå att ändamålen helgar medlen. För att inte dra iväg tråden för långt, nöjer jag mig att konstatera att vi värderar saker olika, och att det Du förespråkar blev katastrof för min del av världen. Fundera igen på Din avatar.
Citera
2024-12-04, 09:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Jag visade nyss på ett rimligt tvivel. Fö kvarstår att det saknas möjligheter att hindra stater att söka medlemskap i en internationell organisation och för organisationen att bevilja detsamma. Den ryska utvecklingen har därtill visat hur klokt det varit av de befriade staterna att gå in i Nato. Ryssland hade kunnat agera på andra sätt och bevisat dem fel, men så blev det inte. Det finns inga goda skäl att tillmötesgå sovjetiska/ryska krav i någon form härvid.

Så, Du hatar USA och Väst. Därför är Du beredd att göra gemensam sak med kommunister och islamister. Och ryssar. Apropå att ändamålen helgar medlen. För att inte dra iväg tråden för långt, nöjer jag mig att konstatera att vi värderar saker olika, och att det Du förespråkar blev katastrof för min del av världen. Fundera igen på Din avatar.

Han kanske gör gemensam sak med islamsiter av samma anledning som du gör det; söndra och härska!

Du gillar Saudi Arabien, han Iran. Du gillar sunni islamism (förutom hamas som är ett hot mot just Israel), han shia islamism (förutom hamas som allierad sig med shia islamisterna efter att Israel fryst ut dem ur saudiska värmen). Du gillar Israel, han Ryssland. Du stödjer att invadera Syrien, han stödjer att invadera Ukraina.

Ändamålen helgar medlen driver ni båda. Du förspråkar att det blir katastrof i Mellanöstern (för Israels skull), att flyktingar översvämmar i Europa så att ursprungsbefolkningen sakta blir en försvinnande minoritet i alla våra stora städer.

Han, i akutens nåd, drömmer om ett Ryssland som får slut på eländet som kallas EU och NATO genom militära medel.

Ni har båda givetvis förlorat er själva i en märklig geopolitisk internationalism, det är oklart hur "ändamålen som helgar medlen" kommer gynna just Sverige. Ändamålet för Ryssland är ju Ryssland, ändamålet för Israel och Pentagon tycks vara Israel och inte Sverige.

Men jag kan med säkerhet säga att ditt stöd till exempelvis syriska islamistiska grupper inte bara kommer söndra Syrien, det kommer med allt säkerhet på ett eller annat sätt dyka upp även i Sverige bland våra 300 tusen syrier. Betydligt farligare än shia islamister då det finns så få troende shia i Sverige (de flesta iranier är otroligt sekulära).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-04 kl. 10:12.
Citera
2024-12-04, 10:54
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Jo, det är bevisat att Gorbatjov utlovades ingen NATO-utvidgning österut. Det är alltså vad deklassificerade amerikanska dokument bevisar. Du kör med självuppfyllande profetior när du pekar på behovet av NATO med hänvisning till Ryssland. Ett enfaldigt resonemang. Eftersom det är just USAs/NATOs aggressiva imperialism och mål att ta kontroll över Ryssland med dess naturtillgångar som fått Ryssland att reagera.

I den mån vi hittar kommunism idag så är det i väst. Neokommunism. ”Communism by the backdor”. Kulturmarxism. Globalism. WEFs ”The Great Reset”. Klimatalarmism. Covidtyranni. Och så vidare. Allt detta drivs av en liten ondskefull och maktfullkomlig elit med säte i väst. Om du inte hade varit låtsaskonservativ så skulle du också ha förstått vikten av att förgöra denna elit. För det är vår i särklass främsta fiende. Inte Ryssland. Inte Kina. Däremot är dessa länder mäktiga nog att krossa den sataniska globalistkabalen i väst.
Citera
2024-12-04, 11:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är sant att expansion till någon grad är inbyggt i Rysslands DNA, men det är också så att Rysslands expansion brukar vara av en panslavisk natur, man är sällan intresserad av imperialism av främmande folkslag långt borta från dess epicenter, vilket skiljer den något från anglosaxisk imperialism.

Så är som sagt det orealistiskt att mucka gräl med natoländer, och Putin känner även till hur omöjligt det vore att hålla västra Ukraina som hatar ryssar. Att fokusera på erövrandet av novarussia kan väl räknas som ett ganska realistisk mål.

Det ska läggas till att Tyskland också brukade ha expansion som del av sitt DNA, då ofta i alla områden där man hade tyska små enklaver i Östeuropa och även delar av Frankrike. Det är några som menar att EU-projektet är ett sätt för Tyskland att driva på sin form av expansion genom tysk byråkrati istället för preussisk militarism.

Jag tycker inte att det finns anledning att vara allt för paranoid alltså kring Rysslands ambitioner här.
Det här är rena nonsens. Ryssland har förstås en massa turkfolk under sitt styre som de ockuperat historiskt. Deras expansioner har alltid handlat om tillgång till vattenvägar, vilket de saknar. Deras angrepp på Georgien och Ukraina, handlar till stor del om kontroll av Svarta havet men även andra naturresurser i området, om man ser vilka områden de eftersträvar, tagit och försökt ta.. De kräver även Odessa av Ukraina i deras fredsförslag, då den är viktig för den kontrollen. Deras återkommande angrepp på Finland och Baltstaterna har även handlat om det. Liksom Polen. Tillgången till Östersjön. Det har varit pågående ända sedan Ivan den förskräcklige och anledningen till att vi ser dem som arvfienden. Så de har alltid varit imperialistiska och säger det faktiskt själva. Sen kommer du och påstår att ryssarna ljuger och de inte alls är som de själva påstår. "Rysslands gräns har inget slut!", som de säger.

Citat:
Det är inte klasshat, det är bara politisk pragmatism. Du vill inte ha medelklassens vrede i storstäderna, så du använder dig av ryska rednecks som knappt kan mobilisera sig eller göra sig synliga i bortglömda områden för att elda på krigets maskineri, medan du låter medelklassen köpa sig ut kontribution i blod till krigets altare. USA har ju liknande grej med sin värvning, där rika alltid brukar komma undan.
Så är det är ingen skillnad då och då är det godkänt hos båda.

Citat:
Skulle USA ha stannat i Afghanistan föralltid menar du? Jag tror att Putin aldrig skulle ha invaderad Ukraina ifall Trump var i makten, av flera anledningar, men framförallt pga Trumps oförutsägbarhet.
Sovjet ville förstås stanna i Afghanistan för alltid. Trump tog beslutet om tillbakadragandet.

Citat:
Visst är det del av spelet att visa sig vara beredd att använda sig av kärnvapen. Ryssland kan beräkna att de exempelvis kan använda sig av kärnvapen i Ukraina utan att amerikanerna vågar använda det tillbaka mot Ryssland för att inte skapa gogrunden för kärnvapensapokalysm, men det kan vara en felberäkning från Rysslands sida.
De skulle försåts förlora det lilla stöd de har idag från andra delar av världen om de gjorde det och kanske starta ett konventionellt världskrig och förstås i slutändan riskera att själva drabbas av samma sak. Det är bara munväder, men de är beredda att ta hoten till en hög nivå. Vilket indikerar stor rädsla och osäkerhet.

Citat:
Vill dina neokonservativa och israeliska hjältar söndra och härska eller krigar de mot "islamism"?

Du har svaret rakt framför näsan på dig. Islamister är för kaotiska för att utgöra ett hot mot Israels ambitioner, och de har för många inbördes konflikter. Sekulär arabnationalism har alltid varit ett större problem för Israel än galningar som vill återskapa kalifatet.

Israel är definitivt pro-islamism, specifikt sunni-islamism. Washington skiljer sig sällan så mycket från Israel och är därmed också pro-islamism.

Du är däremot bara förvirrad. Du vill bekämpa islamism och då specifikt islamism i Europa och stödjer därmed internationalister som inte har någon problem överhuvudtaget med miljontals muslimska flyktingar till Europa eller saudiska moskebyggen eller att finansiera sunni-islamister som massmördar kristna i mellanöstern.
Fast nu har kriget inte lett till någon flyktingström här. De som vill bekämpa judarna och den judisk staten och står på muslimernas sida, när det gäller att starta krig där, är då lika mycket för flyktingströmmar hit. Skulle de lyckas utplåna Israel, vilket är högst osannolikt, skulle vi förstås få massor med judar hit. Vilket är kontraproduktivt om man ser judar i väst som sin fiende.

Citat:
Det handlar inte om att Rysslands krigsindustri är "så framgångsrikt", det handlar bara om att den är något bättre än Västs på att massproducera artilleri och allt annat som behövs för att sakta vinna kriget. Det handlar inte ens om att de verkligen behöver u-hjälp från Nordkorea, utan att det antagligen hjälper dem att uppnå sina mål snabbare, rycka för att få några tusen km2 och kanske återerövra Kursk inför förhandlingarna med Trump.

Nej, jag tror inte att Rysslands krigsindustri är mest avancerade hightech som existerar därute olikt många rysstroll, men den är kapabel att massproducera det mesta som soldaterna behöver för att vinna kriget mot ukrainarna i snigelfart.

Ukraina hade förövrigt inte varit enkel för något land att besegra. De beväpnas ju av hela samlade Väst och är otroligt nationalistiska och stridsvilliga olikt i princip alla västländer. De är Europas största land förutom just Ryssland och får direkt taktisk vägledning från Pentagon.

Ryssland är förstås även beredda att offra soldater en masse. Samma doktrin som man haft under hela sin existens. Kan man offra tre soldater, för att döda en fiende, kommer man i slutändan att vinna kriget eller slaget, då man har större befolkning och en annan syn på vad ett människoliv är värd. Att dö för fosterlandet, ses som något gott, inte nödvändigtvis att döda många fiender. Men de har en helt annan kultur än väst, baserat på en helt annan historia. De är oss helt främmande.
Citera
2024-12-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Kan du inte berätta vilka bekräftade attacker IS utfört mot israeliska mål? Att israelisk underrättelsetjänst påstår sig ha avvärjt IS-attacker övertygar inte mig. De facto är det flera jihadistgrupper som under lång tid fokuserat på att angripa Iranknutna miliser eller syriska styrkor. Det ser mer än lovligt suspekt ut.

Exempel:

Beer Sheva, sex personer attackerade med knivar och fordon, fyra döda.
https://www.inss.org.il/social_media/the-attack-in-beer-sheva-a-painful-reminder-that-isis-is-still-here/

Hadera, två personer går till attack med maskingevär, 2 döda, 12 skadade
https://edition.cnn.com/2022/03/28/middleeast/israel-isis-attack-intl/index.html

Jerusalem, automatvapen- och kniv-attack, 1 död
https://www.newsweek.com/isis-claims-first-deadly-attack-israel-after-jerusalem-stabbing-626934
Citera
2024-12-04, 12:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Tyskland är, i sin moderna mening, ett ännu yngre land än Ryssland. När Västeuropa och Ryssland påbörjar sina respeketive stora expansioner, i början av 1500-talet, så finns det vi kallar Tyskland inte på det sätt vi tänker det. Ryssland expanderar åt alla håll, och i alla fall i nordlig, sydlig och västlig riktning finns en del slaviska folkgrupper, men man tycks inte bry sig särskilt mycket om detta, utan tar åt sig så långt man kan.

Här ett intressant påstående, som nog jan visst fog för sig. Putin specifikt har inte tiden på sin sida: https://bsky.app/profile/ioponomarenko.bsky.social/post/3lce2duynys23

Citat:

Du kan använda synonymen klassförakt, om Du vill. De båda begreppen är varandras motsvarigheter, mest beroende om de utvecklas underifrån eller uppifrån. Nästan alltid har sådant en pragmatisk komponent, men även en moralisk, t ex att den grupp man själv identifierar sig med är viktigare att bevara än andra grupper.

Citat:

Alla sidor räknar ut givetvis alla möjliga typer av scenarier, men Ryssland är mer pressad som den döende supermakten som den är. Jag skulle vara rädd ifall det faktiskt var en mindre försiktig diktator än Putin som satt med fingret mot knappen, men nu har Putin alltid varit en väldigt långsiktig taktiker. Men trycker du in honom i ett hörn och exempelvis förstör ryska flottan så kan allt möjligt hända.

USA skulle ha segrat först. Det hade man sannolikt gjort om man avstått från att invadera Irak. Jag tror inte att allt möjligt kan hända. Putin har hotat under hela kriget, men avstår ändå på slutet. Även om jag medger att det blir en högre risknivå, blir det likväl intressant att se vad som händer med Trump.

Citat:

Islamism är ett stor hot mot Väst, även mot USA. I USA analyserar man emellertid ideologier annorlunda än i Europa och förstår i allmänhet ideologier sämre. När det gäller Israel, så agerar man mot det farligaste hotet först, och då kan sunni-islamism bli en tillfällig bundsförvant mot shia (Iran) eller arabnationalism (Bath-partiliknande), men man är inte pro i meningen att man har en idégemenskap.

Citat:

Massproduktion är förvisso en kvalitet i sig. Men, visst saknar man mycket av teknisk förfining, särskilt på bredden. Så här långt har en hög andel av den materiel som använts, och som gått förlorad, varit tämligen ålderstigen, ofta från det kalla kriget. Det är förvisso intressant att Ryssland i princip gör slut på sina förråd nu, och har svårt att återfylla. Den processen är sannolikt vad som ger Väst en tidsfrist innan det kan bli aktuellt med fler ryska krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in