Citat:
Ursprungligen postat av
bananjuice
Hur ser ordinarie tomträttsavgäld i Malmö ut? Taxeringsvärde på stadion och anläggningen runt?
Hur ser denna summa ut relativt de 1000 kr som MFF betalar till kommunen?
Citat:
När ett 70 år gammalt tomträttsavtal löpte ut 2020 fick bostadsrättsföreningen Valby i Malmö en höjning på flera tusen procent.
[...]
När avtalet gick ut ändrades det efter tomtens marknadsvärde och avgiften landade på över en miljon kronor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tomthyran-steg-med-flera-tusen-procent-malmo-stad-sager-nej-till-hsb-s-krav-pa-frikopsrabatt
Från 8 lax till 1,1 miljoner efter 70 år känns spontant ganska rimligt. Verkar inte ligga helt avsides heller. Vet visserligen inte exakt hur mycket mark det rör sig om, men det känns som en ganska säker gissning om att det inte är nästan 4 hektar givet att det rör sig om 116 bostadsrätter (
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/44772). Ganska kul citat från lokalpolitikern från inslaget nedan.
Om vi inte drar in de här 169 miljonerna på tomträttsavgälder måste vi ta ut det i skattemedel. Och vad säger vi till grannarna som redan har betalat 100 procent av markens värde? Vad är rättvisan i det?
Då har vi alltså inte ens börjat diskutera huruvida det är halal eller inte för en kommun att gå in med ränte- och amorteringsfria lån till en elitklubb. Att klubben valde att amortera lånen ger ju viss fingervisning i att dom själva förstår att dealen luktar skit när man frivilligt betalar pengar man inte behöver betala för att bli av med doften så fort så möjligt.
Jag antar att vi ska vara glada att arenan var förhållandevis billig jämfört med andra kommunala satsningar likt äventyrsbadet i Kiruna som kostat 2 miljarder eller vad fan det nu är. I min värld hämtas dessa människor abrupt mitt i natten. Alla deras personliga tillgångar konfiskeras naturligtvis av staten i ett försök att återbetala den, ofta enorma, ekonomiska skadan de tillfogat nationen. Att Malmöpolitikerna fått göra detta öppet utan någon form av konsekvenser som helst är faktiskt lite äckligt. Epitetet "Folkförrädare" känns faktiskt väldigt passande i sammanhanget.