2024-12-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men de två vittnenas utsagor känns inte speciellt tillförlitliga.

Den ena vittnets tidsangivelser var alldeles för diffusa, hon var dessutom tung missbrukare. Kanske låg förklaringen i detta?

Det andra vittnet ändrade sina uppgifter från det första förhöret till det andra. Trovärdigheten fick sig en rejäl törn där.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Vittnena ville troligtvis bara hjälpa till som vissa andra vittnen i utredningen?

Fundera först på vilka som ingick i hennes bekantskapskrets, Fundera på hur svårt det är för vem som helst att minnas exakt vilken dag man såg en viss person för ett par månader sedan. Summa summarum alla som kan tänkas ha sett och känt igen hennes en viss dag kommer att vara vad du kallar opålitliga vittnen. Slutsats du kan alltså inte resonera dig fram till att hon måste ha varit död före ett visst datum på grund av frånvato av vad du kallar pålitliga vittnen.
Citera
2024-12-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Fundera först på vilka som ingick i hennes bekantskapskrets, Fundera på hur svårt det är för vem som helst att minnas exakt vilken dag man såg en viss person för ett par månader sedan. Summa summarum alla som kan tänkas ha sett och känt igen hennes en viss dag kommer att vara vad du kallar opålitliga vittnen. Slutsats du kan alltså inte resonera dig fram till att hon måste ha varit död före ett visst datum på grund av frånvato av vad du kallar pålitliga vittnen.

Snälla mata inte det utvecklingsstörda trollet.

OT är det uppenbart att tidsfönstret när BO dog, är så stort (ett par veckor) att ingen idag kan precisera exakt när hon dog. Vilket datum det var, får vi aldrig veta.

BO levde säkerligen fram till 15/6 och hon kan ha dött 15/6 eller så sent som 25/6. Vi har ingen aning.

Inte ens ett gäng läkare har kunnat använda kvarlevorna som utgångspunkt för att bedöma ett dödsdatum.

Och har man inte kvarlevorna att stödja sig på, famlar man fan i mörkret. De personer som interagerade med BO mellan pingsten och hennes död, ville och vill nämligen inte ge sig tillkänna.

Ett undantag är CB, som träffade BO några timmar innan hon dog, om jag fattar saken rätt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-03 kl. 18:43.
Citera
2024-12-03, 19:19
Medlem
Nu måste jag kasta mig in i böckerna igen, för att hitta informationen om att CB ska ha träffat CdC timmarna innan hon dog. För detta förutsätter ju att någon överhuvudtaget vet vilken tid och datum som hon dog.
Citera
2024-12-03, 19:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.

Tack men alla ärliga betraktare av fallet har för länge sedan insett att Sabas och R*gnars tillförlitlighet som vittnen var inte mycket att hänga i julgranen.

Du pratar dessutom om BO:s bekantskapskrets, arkitekten tillhörde helt uppenbart hennes nära bekanta men honom vill du inte diskutera. Arkitekten förde dessutom fortfarande dagbok till skillnad från Saba och R*gnar!
Citera
2024-12-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, här har vi en tänkbar förklaring till att polisen låg före i tankarna, på ett väldigt märkligt sätt. Nu har ju bilden kring polisens och socialens kontroll/bevakning klarnat också, och det verkar som att polisen och socialen hade plåtkoll på CdC under våren 1984 och början av sommaren 1984.

Det finns också indikationer på att polisen spanade på CdC och hennes polare. I Bandhagen verkade det som att trion i bilen (+ bilen ifråga) var välkänd för polisen, och den korta tidsrymden mellan gripandet på Norra bantorget och tillslaget på V vägen ska såklart noteras.

Dessa tre incidenter ingick gissningsvis i ett större, komplext polisarbete.

Det verkar onekligen som att vissa passager i "Styckmordet/Epilogen" behöver revideras!
Särskilt "När Catrine dog var hon inte särskilt känd för polisen" på sidan 13. Det gör det dock än mer förbluffande att Polisen VERKADE så okunniga om henne när kroppsdelarna identifierats.

Däremot kan jag inte tänka mig att övervakningen/uppsikten på något vis var samordnad mellan myndigheterna. Några sådana samarbeten kring individer tror jag inte fanns då. Där här var ju långt före informationsutbyten mellan myndigheter (som än idag trots vissa uppluckringar fortfarande inte visat sig vara tillräcklig). Det var tre helt separata myndigheter som var och en skötte sitt. Alla hade sina av varandra helt oberoende skäl att försöka hålla koll på C.
Socialtjänsten och Frivården/Övervakningsnämnden hade sina egna fältassistenter ute på stan medan Polisen höll på med sitt span. Enda gångerna som deras vägar korsades var kanske om soc och Frivården behövde Polisens hjälp med sökande efter henne, men de poliser som hjälpte till i sådana sökoperationer var ju knappast från narkotikaroteln utan från någon helt annan enheten inom Polisen som sysslade med mer "vardagliga" ärenden. Polisen i sin tur kanske behövde kontakta socialtjänsten om de behövde begära ut vissa uppgifter i brottsutredningar. Något kontinuerligt professionellt informationsutbyte kring individer tror jag inte ägde rum mellan myndigheterna på den här tiden. Förmodligen inte ens mellan Polisens olika enheter, men här gissar jag bara.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2024-12-03 kl. 19:38.
Citera
2024-12-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Nu måste jag kasta mig in i böckerna igen, för att hitta informationen om att CB ska ha träffat CdC timmarna innan hon dog. För detta förutsätter ju att någon överhuvudtaget vet vilken tid och datum som hon dog.

Vad jag vet, har han aldrig gått ut med något datum. Vad jag har hört, träffade han C på kvällen, under natten försvann hon. Han har också sagt att han var ihop med C och ska hans story gå ihop, bör C och han ha delat bostad, sprutor och pengar efter pingsten.
De verkar ha polat, som missbrukare gör.
Citera
2024-12-03, 21:03
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Personen som gav C husrum i Solna hette inte "I Andersson".
Jag verkar ha läst fel i polisens kluddiga dokument.
När polisen angav våningsplanet, skrev man: IV = första våningen. Jag läste "I Andersson"
Vi har alltså inte första initialen men man kan ju kolla i Röda boken.
Väldigt intressant diskussion och dito bilder som har dykt upp idag!

Jag har bara några korta kommentarer:

Utan att känna till hur polisens standardformat för våningsangivelser såg ut på 80-talet, kan ett ytterligare alternativ vara att IV är romerska siffror för 4. Dvs våning fyra.
Citat:
Ett av da Costas "alt-namn" var för övrigt PEIERA, vilket jag inte hade nån aning om.
Hon hade två "alt-namn" enligt polisen: Bäckström och Peiera.
Givet att personer av da Costas typ använder diverse aliasnamn och ljuger och manipulerar 24/7, kan namnet Peiera vara värt att lägga på minnet. Vissa som kände henne, kanske kände henne som Peiera?
Otroligt. Jag har inte heller stött på det namnet tidigare, och jag undrar om det var känt inom da Costa-utredningen, eller bara nämndes i andra mindre utredningar kring henne.

Om C t ex bokade hotellrum eller andra boenden i detta namn skulle utredarna ha kunnat missa det, ifall de inte kände till dess existens.

Vet du ungefärlig tidsperiod då hon använde detta namn?
Det är tydligen av portugisiskt ursprung, så man kan förmoda att J da Costa hade någon koppling till det.
Citera
2024-12-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Vem är CB?
Citera
2024-12-03, 21:41
Medlem
Karl_Marxs avatar
Mina tankar har säkert lyfts någon gång tidigare i tråden, försökte själv hinta om dem tidigare.

Men iaf: Dödsorsaken för CdC har ju inte gått och fastställa. Samtidigt var hon känd missbrukare och prostituerad. I sin jakt på droger visade ju den tidiga utredningen att hon troligtvis utförde sexuella tjänster i utbyte mot narkotikaklassade preparat hos mindre samvetsgranna läkare. GW antyder själv att, även om det är ovanligt, det sker att personer som ej mördats blir styckade.

Ponera att CdC var på besök hos någon av dessa läkare och hemma hos denne avled av t.ex. överdos. Sätt er in i läkarens situation. Visserligen har du inte begått något brott, vare sig rörande sexköpet (1984) eller dödsfallet. Dock lär du inte önska att förknippas med en en kropp från en prostituerad narkoman i din bostad/mottagning eller dylikt. Dessutom har du i strid mot lag och läkared skrivit ut stora mängder narkotika till kvinnan ifråga. Du riskerar allvarliga sociala, karriärsmässiga och ev. rättsliga följder om det upptäcks.

Det blir farväl till familj och vänner, eventuellt indragen läkarlegitimation och spolierad karriär (fråga t.ex. TH vad det kan leda till). Du tänker: "Ska en prostituerad missbrukare få förstöra mitt liv? Så fan heller!" Är det, i ett sådant läge, helt otänkbart att du får panik och vill forsla undan kroppen? Ett scenario som underlättas av en styckning.

Jag påstår inte att ovanstående är det mest sannolika, men trots allt inte alls otänkbart. Vet någon hur det kom att gå senare för de läkare som tros ha haft koppling till CdC vid tiden för hennes död?
Senast redigerad av Karl_Marx 2024-12-03 kl. 22:15.
Citera
2024-12-03, 21:57
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl_Marx
Mina tankar har säkert lyfts någon gång tidigare i tråden, försökte själv hinta om dem tidigare.

Men iaf: Dödsorsaken för CdC har ju inte gått och fastställa. Samtidigt var hon känd missbrukare och prostituerad. I sin jakt på droger visade ju den tidiga utredningen att hon troligtvis utförde sexuella tjänster i utbyte mot narkotikaklassade preparat hos mindre samvetsgranna läkare. GW antyder själv att, även om det är ovanligt, det sker att personer som ej mördats blir styckade.

Ponera att CdC var på besök hos någon av dessa läkare och hemma hos denne avled av t.ex. överdos. Sätt er in i läkarens situation. Visserligen har du inte begått något brott, vare sig rörande sexköpet (1984) eller dödsfallet. Dock lär du inte önska att förknippas med en en kropp från en prostituerad narkoman i din bostad/mottagning eller dylikt. Dessutom har du i strid mot lag och läkared skrivit ut stora mängder narkotika till kvinnan ifråga. Du riskerar allvarliga sociala, karriärsmässiga och ev. rättsliga följder om det upptäcks.

Det blir farväl till familj och vänner, eventuellt indragen lärarlegitimation och spolierad karriär (fråga t.ex. TH vad det kan leda till). Du tänker: "Ska en prostituerad missbrukare få förstöra mitt liv? Så fan heller!" Är det, i ett sådant läge, helt otänkbart att du får panik och vill forsla undan kroppen? Ett scenario som underlättas av en styckning.

Jag påstår inte att ovanstående är det mest sannolika, men trots allt inte alls otänkbart. Vet någon hur det kom att gå senare för de läkare som tros ha haft koppling till CdC vid tiden för hennes död?

Det fanns läkare som, till skillnad från Härm och Allgén, hade kontakt med Da Costa. En sydkoreansk läkare lämnade landet men det kan ju bero på pillerutskrivningen. Kanske han var rädd att dras in i utredningen. Övriga känner jag inte till.
Citera
2024-12-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ett av da Costas "alt-namn" var för övrigt PEIERA, vilket jag inte hade nån aning om.
Hon hade två "alt-namn" enligt polisen: Bäckström och Peiera.
Givet att personer av da Costas typ använder diverse aliasnamn och ljuger och manipulerar 24/7, kan namnet Peiera vara värt att lägga på minnet. Vissa som kände henne, kanske kände henne som Peiera?

FWIW: Portugisiska människor har nästan alltid två efternamn, först mammans, sedan pappans (tvärtom mot Spanien alltså). Hennes make hette mycket sannolikt inte bara da Costa utan förslagsvis Pereira da Costa. (Notera stavningen, gissar att polisen 1984 inte hade full koll på portugisiska efternamn.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_name
Citera
2024-12-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror inte att det var någon maktkamp eller elakhet när han agerade lite konstigt som han gjorde. Han funderade nog väldigt starkt på den här händelsen och var nog i shock och kunde därför inte koppla av ens på semestern.Därför ringde han och pratade om sina tankar,vilket han egentligen inte hade behövt.Men någon elakhet tror jag inte på.Vad skulle han vinna på det?

Jag har kanske övertolkat det jag läst men jag tycker att LWW och Rajs inte verkar ha dragit jämt. Att LWW tog en mer defensiv ställning medan Rajs gillade uppståndelsen och det gick åt huvudet på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in