5. mRNA COVID-19 Vaccine-Induced Unspecific Immunity: Antibody Cross-Binding, Autoantibodies, Anti-Idiotype Antibodies, and Ribosomal FrameshiftingJag som tidigare följt diskussionen kring ifall cancer kan försämras av mRNA-vaccinen, alltså den diskussion som brukar stämplas med ordet "Turbo-cancer", men som istället bemöts med stark irritation bland amatörvetenskapliga provaxxare när man hänvisar till peer review-artiklar, vill lyfta fram det som forskaren skriver här. Han baserar detta främst på en studie på möss som man hade gett bröstcancertumörer. Det visade sig att mRNA-vaccinet, som ju är gjort för att gå in i celler, också går in i cancerceller och att detta tycks kunna leda till metastaser. Jag tänker på avsnitt 4. "Spike" som nämns här är från mRNA-vaccinet. Jag citerar nu forskarens ord om att inga verkliga data på detta hittills finns, men han är en av nu flera forskare som pekar på just denna risk:
The high levels of vaccine Spike produced after injection are associated with an extraordinarily potent circulatory immune response, with the production of high titers of anti-Spike antibodies. On the one hand, this outcome is considered an advantage in terms of antiviral protection; on the other hand, however, such powerful immunogenicity can be associated with relevant unwanted effects typically emerging in the presence of both high and persistent antigenic stimuli. These include the substantial binding of anti-Spike antibodies cross-reacting with “self” antigens with the induction of non-physiologic/pathogenetic processes, the emergence of autoantibodies, and the generation of anti-idiotype antibodies. These events have been correlated with the emergence in vaccinees of pathologies like thrombocytopenia, myocarditis, various disturbances to the menstrual cycle, the re-emergence of latent infections, and post-COVID vaccine syndrome (PCVS).
The results from these studies pose the question as to whether Spike can contribute to the EMT in humans. Even if no clinical data describing events associated with these pathological immune responses are available so far, the potential implications in terms of the safety of COVID-19 vaccines seem to manifest also considering the evidence that mRNA/LNPs can enter any kind of cell. For instance, the unfortunate entry of mRNA/LNP complexes into already emerged tumor cells may reproduce the conditions described by Lai and colleagues, thus representing a hazard in terms of the formation of metastases. ("The Immunologic Downsides Associated with the Powerful Translation of Current COVID-19 Vaccine mRNA Can Be Overcome by Mucosal Vaccines")Nästa möjliga cancer-effekt, som en annan forskargrupp har visat är det han kallar "bystander-effect" och som han beskriver i en bild med följande bildtext:
Figure 1. Bystander effects of Spike/ACE-2 binding. Free SARS-CoV-2 Spike protein binds ACE-2-expressing cells, thereby inducing intracellular signaling, leading to the release of soluble factors. Among these, TGF-β is known to downregulate the antigen-presenting activity in APCs through MHC Class I/II downregulation. TGF-β is also a major driver of the epithelial-to-mesenchymal transition that is the basis of the development of both solid tumors and metastasis.Slutligen är en annan sak han tar upp en sådan som redan visats, nämligen att spikproteinfragmenten från mRNA-vaccinet finns kvar länge.
Both mRNA and vaccine Spike persist in the body for a long time after vaccination. A study carried out on autoptic samples from patients after COVID-19 vaccination demonstrated the persistence of the vaccine mRNA in bilateral axillary lymph nodes up to 30 days after vaccination [6]. Notably, vaccine mRNA was also found in both the heart ventricles up to 20 days after injection, and its presence correlated with myocardial injuries associated with an abnormally high number of myocardial macrophages. In another study, vaccine mRNA was found up to 60 days after the second dose in biopsies from ipsilateral axillary lymph nodes [2]. https://www.mdpi.com/2076-393X/12/11/1281Fortfarande 2023 påstod Karolinska Institutet närmast motsatsen:
– (...) dessutom bryts mRNA-molekylerna ned snabbt. Det mesta av proteinet produceras under de första dagarna men man har hittat lite protein kvar efter 10 dagar, säger (...). https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-vaccinforskning/vaccinutveckling-i-raketfartMan har i själva verket hittat" lite protein" i månader efteråt, vilket togs upp i artikeln ovan, och har tagits upp av andra (6 månader enligt Brogna et al). Här är en till, PRP, Impact Factor 2.9 dn 21 april 2024:
It was hoped that resident and circulating immune cells attracted to the injection site make copies of the spike protein while the injected mRNA degrades within a few days. It was also originally estimated that recombinant spike proteins generated by mRNA vaccines would persist in the body for a few weeks. In reality, clinical studies now report that modified SARS-CoV-2 mRNA routinely persist up to a month from injection and can be detected in cardiac and skeletal muscle at sites of inflammation and fibrosis, while the recombinant spike protein may persist a little over half a year in blood.poiuy, är det inte lite konstigt att det där narrativet om hur snabbt det mRNA-vaccinskapade proteinet försvinner fortsätter att spridas på sajter som Karolinska Institutets?
https://bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/toc/20521707/2024/12/3
– Där någonstans, i andra halvan av mars ungefär, blev jag förkyld, berättar Emma (...).Ska vi ta en artikel från 2 november 2020 då:
Hon minns tillbaka:
– Det var som en vanlig förkylning. Jag var inte jättesjuk. Jag hade knappt någon hosta och ingen feber. Jag var mest yr, det var det enda som var lite ovanligt.
Emma (...) följde de nya rekommendationerna att vara noga med att stanna hemma från jobbet när hon kände sig krasslig.
Hon flyttar hem från Åre där hon arbetade till sina föräldrar:
– Jag var hemma i ungefär fem dagar innan jag började få jättehög feber och jag fick lite hosta, säger hon.
Snart började hennes vänstra ben att svullna, det blev hårt och ändrade färg och började göra ont.
(...)
Personalen på infektionsavdelningen kunde också konstatera att Emma (...) hade fått en blodpropp i benet. En ultraljudsundersökning bekräftade en blodpropp vid vänstra ljumsken.
Därefter gjordes en röntgen av lungorna som visade att hon även hade blodproppar i båda lungorna. (...)
Emma (...) har repat sig steg för steg. I dag, snart ett halvår efter att hon fick åka in på sjukhuset, är benet i princip återställt. Hon fick problem även med höger arm när hon blev sjuk, även om hon inte hade blodproppar i armen. Det påverkade greppstyrkan och känseln i fingrarna som än i dag inte är tillbaka helt. Hon har tagit blodförtunnande medicin dagligen sedan april och kommer att fortsätta med det i ett par månader till. https://www.regionjh.se/nyheter/halsasjukvard/halsasjukvard/emmadrabbadeshartavcoronaviruset.5.57b6e37d1747943 d3641b040.html
Apotekaren Emma (...)= arbetade i början av mars som vanligt heltid på forskningsföretaget Nanexa i Uppsala. Ett par veckor senare smittades hon av sars-cov-2 och hon är fortfarande sjuk.Men ska vi ta en artikel från 13 juni 2020 kanske (bakom betalartikel men den som vill kan googla den och se att den är från 13 juni 2020):
(...) Hon räknade ändå med att kunna börja jobba heltid igen efter sommaren då hon trodde att semestern skulle ge den nödvändiga återhämtningen. Men redan efter tre dagar på arbetet var hon tvungen att hålla sig hemma igen eftersom hon hade feber och svårt att andas.
(...) Emma Mårtensson är kritisk till hur hon blev bemött av sjukvården, särskilt tiden efter det akuta skedet när det blivit mer och mer uppenbart att hon drabbats av långtidscovid. Hon berättar att hon flera gånger sökte vård för olika symtom, men blev avfärdad av läkarna med bedömningen att symtomen inte hade med hennes insjuknade i covid-19 att göra. https://www.lifesciencesweden.se/article/view/747893/jag_raknade_dagarna_tills_jag_skulle_bli_frisk
Vittnesmålen: De har varit sjuka under hela våren.Hur många artiklar från före vaccinet känner du att du behöver för att revidera ditt påstående? Här har vi en till, lång berättelse, från 16 september 2020:
De var unga, friska och älskade att jobba. NU är de trötta, med hjärndimma och krpnglande lungor. Många svenskar har blivi tlångtidssjuka i misstänkt Covid-19 utan att testas eller undersökas ordentligt.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/vittnesmalen-de-har-varit-sjuka-under-hela-varen.405d2029-5fff-4263-a4e1-003e5672b96c
Lisa, 42, har varit sjuk sedan i maj: ”Hjärnan stänger ner”
Att gå längre än 400 meter känns som ett maraton, hon blir andfådd av att prata och lider av hjärntrötthet. Fem månader efter att Lisa Halldén, 42, blev sjuk i covid-19 är hon fortfarande inte frisk.
Tappar ord och är desorienterad – ingen vet varför https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bn4QW/lisa-42-har-varit-sjuk-sedan-i-maj-hjarnan-stanger-ner
109 dagar av symptom: ”Sörjer normala livet”Vi kan fortsätta med ett antal artiklar till från före vaccineringarna, men ska vi kolla igen på ditt påstående först:
Tusentals svenskar vittnar om symptom i covid-19 som inte går över. Gunnur von Matern, 32 har haft andningsproblem sedan mitten av mars. ”Så snart jag känt mig lite bättre och försökt börja livet, har jag fått ett återfall”, säger hon.
Veronica Netz
Uppdaterad 2020-07-07
Publicerad 2020-07-06
Det är som att det är något i vägen, som att lungorna inte expanderas och allt tar stopp. Nästan som att en elefant sitt https://www.svd.se/a/na874x/109-dagar-av-coronasymtom-jag-sorjer-det-normala-livet
– Där någonstans, i andra halvan av mars ungefär, blev jag förkyld, berättar Emma (...).Ska vi ta en artikel från 2 november 2020 då:
Hon minns tillbaka:
– Det var som en vanlig förkylning. Jag var inte jättesjuk. Jag hade knappt någon hosta och ingen feber. Jag var mest yr, det var det enda som var lite ovanligt.
Emma (...) följde de nya rekommendationerna att vara noga med att stanna hemma från jobbet när hon kände sig krasslig.
Hon flyttar hem från Åre där hon arbetade till sina föräldrar:
– Jag var hemma i ungefär fem dagar innan jag började få jättehög feber och jag fick lite hosta, säger hon.
Snart började hennes vänstra ben att svullna, det blev hårt och ändrade färg och började göra ont.
(...)
Personalen på infektionsavdelningen kunde också konstatera att Emma (...) hade fått en blodpropp i benet. En ultraljudsundersökning bekräftade en blodpropp vid vänstra ljumsken.
Därefter gjordes en röntgen av lungorna som visade att hon även hade blodproppar i båda lungorna. (...)
Emma (...) har repat sig steg för steg. I dag, snart ett halvår efter att hon fick åka in på sjukhuset, är benet i princip återställt. Hon fick problem även med höger arm när hon blev sjuk, även om hon inte hade blodproppar i armen. Det påverkade greppstyrkan och känseln i fingrarna som än i dag inte är tillbaka helt. Hon har tagit blodförtunnande medicin dagligen sedan april och kommer att fortsätta med det i ett par månader till. https://www.regionjh.se/nyheter/halsasjukvard/halsasjukvard/emmadrabbadeshartavcoronaviruset.5.57b6e37d1747943 d3641b040.html
Apotekaren Emma (...)= arbetade i början av mars som vanligt heltid på forskningsföretaget Nanexa i Uppsala. Ett par veckor senare smittades hon av sars-cov-2 och hon är fortfarande sjuk.Men ska vi ta en artikel från 13 juni 2020 kanske (bakom betalartikel men den som vill kan googla den och se att den är från 13 juni 2020):
(...) Hon räknade ändå med att kunna börja jobba heltid igen efter sommaren då hon trodde att semestern skulle ge den nödvändiga återhämtningen. Men redan efter tre dagar på arbetet var hon tvungen att hålla sig hemma igen eftersom hon hade feber och svårt att andas.
(...) Emma Mårtensson är kritisk till hur hon blev bemött av sjukvården, särskilt tiden efter det akuta skedet när det blivit mer och mer uppenbart att hon drabbats av långtidscovid. Hon berättar att hon flera gånger sökte vård för olika symtom, men blev avfärdad av läkarna med bedömningen att symtomen inte hade med hennes insjuknade i covid-19 att göra. https://www.lifesciencesweden.se/article/view/747893/jag_raknade_dagarna_tills_jag_skulle_bli_frisk
Vittnesmålen: De har varit sjuka under hela våren.Hur många artiklar från före vaccinet känner du att du behöver för att revidera ditt påstående? Här har vi en till, lång berättelse, från 16 september 2020:
De var unga, friska och älskade att jobba. NU är de trötta, med hjärndimma och krpnglande lungor. Många svenskar har blivi tlångtidssjuka i misstänkt Covid-19 utan att testas eller undersökas ordentligt.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/vittnesmalen-de-har-varit-sjuka-under-hela-varen.405d2029-5fff-4263-a4e1-003e5672b96c
Lisa, 42, har varit sjuk sedan i maj: ”Hjärnan stänger ner”
Att gå längre än 400 meter känns som ett maraton, hon blir andfådd av att prata och lider av hjärntrötthet. Fem månader efter att Lisa Halldén, 42, blev sjuk i covid-19 är hon fortfarande inte frisk.
Tappar ord och är desorienterad – ingen vet varför https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bn4QW/lisa-42-har-varit-sjuk-sedan-i-maj-hjarnan-stanger-ner
109 dagar av symptom: ”Sörjer normala livet”Vi kan fortsätta med ett antal artiklar till från före vaccineringarna, men ska vi kolla igen på ditt påstående först:
Tusentals svenskar vittnar om symptom i covid-19 som inte går över. Gunnur von Matern, 32 har haft andningsproblem sedan mitten av mars. ”Så snart jag känt mig lite bättre och försökt börja livet, har jag fått ett återfall”, säger hon.
Veronica Netz
Uppdaterad 2020-07-07
Publicerad 2020-07-06
Det är som att det är något i vägen, som att lungorna inte expanderas och allt tar stopp. Nästan som att en elefant sitt https://www.svd.se/a/na874x/109-dagar-av-coronasymtom-jag-sorjer-det-normala-livet
Du måste vara medlem för att kunna kommentera