Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Israeler som jag har pratat med oroar sig lite för rebellernas framfart.
Lite i det fördolda har det pågått en process ledd av Saudiarabien och Förenade Arabemiraten om att "normalisera" Syrien.
Målet är att bryta loss landet från "Ondskans axelmakter" och alliansen med Iran. Tanken är att Syriens framtid både politiskt och ekonomiskt skulle gynnas av ett ökat samarbete med moderata arabstater. Denna process är igång och Syriens återinträde i Arabförbundet är ett steg på vägen.
Rebellernas framgång kan sätta käppar i hjulet för denna utveckling, fruktar man i Israel. Om rebellerna tar över landet och konsoliderar sin makt, kan nästa mål mycket väl bli Israel självt.
"Better with the devil you know", med andra ord.
Jag diskuterar nu med mig själv, eftersom bara jag verkar vara intresserad av "the Israeli connection".
Israel dras alltså in i det här mer och mer. Diktatorn Assad är mycket orolig för vad som är på väg att ske. Varken Ryssland eller Iran har vare sig styrka eller kompetens att hjälpa honom i det här prekära läget.
Vad gör han? Detta är Mellanöstern och här finns inga andra principer än egenintresse och makt, så Assad har under gårdagen tagit kontakt med gamle ärkefienden Israel via den kungliga familjen i Saudiarabien för att få militär hjälp. Om Israel bara ser till att regimen kan sitta kvar, så ska Syrien bryta det militära samarbetet med Iran och kasta ut det Iranska revolutionsgardet. På så sätt mister även Hizbollah i Libanon sitt viktigaste (och enda) stöd.
Assad är vansinnig på Hizbollah som han anser ha förrått honom. Hizbollah hade ansvaret att försvara Aleppo mot rebellerna. Detta som en gentjänst för att Syrien hjälpt organisationen ekonomiskt och militärt under flera decennier. I strid med avtalet med Damaskus sjappade Hizbollah när IDF gick över den libanesiska gränsen för en månad sedan. Detta tomrum kunde nyttjas av rebellerna som i och med detta försatt Assadregimen i ett mycket farligt läge.
Bara Israel kan rädda regimen, verkar Assad tycka, och priset blir att få bort det iranska inflytandet i Levanten. Utan en landkorridor genom Syrien blir det dessutom svårt för Iran att supporta Hizollah, vilket på sikt kan leda till att denna organisation får svårt att behålla greppet över Libanesisk politik.
Nu rörs det om i grytan.