2024-12-03, 06:06
Medlem
De i bakgrunden inblandade parterna skall mötas till veckan och diskutera vad dom ställt till med.

Citat:
Araghchi: An expected meeting in Doha next week, including Qatar, Iran, Turkey and Russia, to discuss the situation in Syria.

⚜️@SNNenglish

https://t.me/TheSimurgh313/46623
Citera
2024-12-03, 06:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det är.väl ingen hemlighet att Turkiet stödjer rebellerna i Idlib? Behövs väl knappast någon källa på det.

Det har du rätt i, det är inte heller någon hemlighet att USA Frankrike Israel mfl stöttat jihadister I Syrien och många andra länder. Det var ju detta du förnekade från början
Citera
2024-12-03, 06:46
Avslutad
Citat:
Ser att argumenten tog slut, så då är vi väl klara här.

Nu blev det ju tokigt.

Vem är det egentligen jag diskuterar med gomersgotoground eller NisseD?
Citera
2024-12-03, 07:02
Medlem
Det intressanta är att HST och Al-Golani har sagt att han vill ha en relation med Ryssland efter tiden med Assad, en slags version av det som har hänt mellan talibanerna och Ryssland där Putin sade att man måste acceptera verkligheten i Afghanistan för vad den är, d.v.s. erkänna taliban-Afghanistan och öppna upp för en relation.

Kontentan är att ett islamistiskt sunnistyrt Syrien även behöver uppbackare av vapen och pengar, vilket vare sig EU eller USA lär göra. Då återstår bara arabiska rådet och Ryssland. Pengar från den ena parten och vapen från den andra. Huruvida HST tycker att Ryssland ska få behålla sina baser efter allt bombande de har bidragit med är en annan sak.
Citera
2024-12-03, 08:19
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Då är väl Syrien snart ett land likt Aghanistan med olika klanledare och kanske shia- och sunnimuslimer som slaktar varandra som råttor. Israel kommer såklart se detta som något de kan utnyttja till att döda så många icke-judar som möjligt.
Citera
2024-12-03, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Det har du rätt i, det är inte heller någon hemlighet att USA Frankrike Israel mfl stöttat jihadister I Syrien och många andra länder. Det var ju detta du förnekade från början

Nä, det förnekade jag inte. Det jag skrev var att stödet drogs bort successivt från rebellerna när de blev alltmer islamistiska.

Från början var det ett vanligt folkligt uppror mot Slaktaren i Damaskus.
Citera
2024-12-03, 09:58
Avslutad
Citat:
Nä, det förnekade jag inte. Det jag skrev var att stödet drogs bort successivt från rebellerna när de blev alltmer islamistiska.

Från början var det ett vanligt folkligt uppror mot Slaktaren i Damaskus.

Ja precis och när jag efterfrågar dina källor på "att stödet drogs bort successivt från rebellerna när de blev alltmer islamistiska" och motsvarande påståenden, så kommer det inget.

Men vi kan släppa det, och köra vidare på narrativet om det goda väst och det onda övriga världen . Blir kanon
Citera
2024-12-03, 10:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Israeler som jag har pratat med oroar sig lite för rebellernas framfart.

Lite i det fördolda har det pågått en process ledd av Saudiarabien och Förenade Arabemiraten om att "normalisera" Syrien.

Målet är att bryta loss landet från "Ondskans axelmakter" och alliansen med Iran. Tanken är att Syriens framtid både politiskt och ekonomiskt skulle gynnas av ett ökat samarbete med moderata arabstater. Denna process är igång och Syriens återinträde i Arabförbundet är ett steg på vägen.

Rebellernas framgång kan sätta käppar i hjulet för denna utveckling, fruktar man i Israel. Om rebellerna tar över landet och konsoliderar sin makt, kan nästa mål mycket väl bli Israel självt.

"Better with the devil you know", med andra ord.
Citera
2024-12-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Jag har nu sett ett ganska stort antal videos på Youtube från etablerade medier. En stor mängd av kommentarerna handlar om varför medierna väljer att kalla de "rebeller" och inte terrorister, extremister, Al Qaida etc.

Jag har också noterat detta. I de första artiklarna på SVT så skrev de terroristerna och islamisterna precis som sig bör. Men sedan ändrades vokabulären snabbt och nu skriver de nästan uteslutande rebellerna som de gjorde förra gången det var aktivt krig i Syrien.

Nästan precis som de fått order uppifrån om vilket narrativ som ska spelas upp...

Ska bli intressant att se om de redigerar sina första artiklar och byter ut orden.
Citera
2024-12-03, 12:16
Medlem
Citat:
Klart de inte vill. Men, det vill nog ännu mindre försöka ockupera hela Syrien och hantera alla de rebell rörelser som då skapas.

Dela upp skiten efter etnicitet istället.

Va?! Ska vi dela upp länder efter etnicitet? Vad är du för rasist egentligen?!

Länder ska ju vara multikulturella med massor av etniciteter säger ju alla inklusive våra egna myndigheter.
Citera
2024-12-03, 12:30
Medlem
Lol. Nu börjar osämjan mellan orcherna.

Tensions flare up between HTS and Turkey-backed Syrian National Army this morning.

HTS-aligned operation room blamed Sultan Murad and others for allegedly looting the Aleppo thermal plant.

And then they kicked the SNA from the area and they also require the control of Kuweires army base.

SNA fumes, talking about back stabbing

https://x.com/ragipsoylu/status/1863887372296819098?t=Dhu-OCZUUu0sA_pfaF1oJw&s=19
Citera
2024-12-03, 13:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Lol. Nu börjar osämjan mellan orcherna.

Tensions flare up between HTS and Turkey-backed Syrian National Army this morning.

HTS-aligned operation room blamed Sultan Murad and others for allegedly looting the Aleppo thermal plant.

And then they kicked the SNA from the area and they also require the control of Kuweires army base.

SNA fumes, talking about back stabbing

https://x.com/ragipsoylu/status/1863887372296819098?t=Dhu-OCZUUu0sA_pfaF1oJw&s=19

Arabs gonna arab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in