2024-12-03, 13:07
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Du är ute och cyklar. Orkar inte svara dig.

Sluta svamla dumheter din tomte. Du har inga argument, bara svammel och dumheter.
Citera
2024-12-03, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Du vet inte vad du pratar om. Det som hänt de senaste två åren är inte att det kommit invandrare som snott jobben från svenska utvecklare utan att räntan gått upp vilket gjort kapital dyrare, vilket i sin tur lett till att techbolag inte längre kunnat låna fritt med avsikt att bli lönsamma först om 10 år, vilket gjort att en stor drös konsulter frigjorts samtidigt som uppdragen torkat upp. Företag som tidigare tvingats anställa färskingar har nu kunnat ta in seniora utvecklare till bra rabatt.
Inga bolag vill anställa några indier som inte snackar svenska när de istället kan få en normal svensk utvecklare.

Stämmer visst din hjon, du drar till med en halvsanning. Det du skriver stämmer delvis. Men!

Företagen i Sverige är smockade med IT folk från Indien, Pakistan, Rumänien, Brasilien. Så var set inte för 20 år sedan. Därför får svenska studenter inga jobb. De är dyrare, kräsnare, vill ha bättre villkor, är med i facket, sämre erfarenhet. Förr fick du bra jobb som ingenjör om du hade läst 3 år tekniskt på gymnasiet. Men den tiden är förbi. Idag finns det folk som gått 3-5 år på Chalmers eller Kthe utan att få jobb.

Ts kommer hamna på donken eller hemtjänsten. Han har redan misslyckats. Har du gått en teknisk utbildning eller IT idag och du inte fått stanna där du praktiserat, då är dina chanser kraftigt försämrade.
Att ts konkurrerar med 600 per jobb trots rn kvalificerad utbildning visar hur rostigt det är att plugga IT idag.
Hela syftet med att plugga vidare är att bli attraktiv och kunna utmärka sig från den stora massan. Ts är lurad och har pluggat helt i onödan. Stackaren behövde någon som förklarade hur världen snurrar. Helt klart avsaknad av råd från bättre vetande som föreligger detta misslyckande.

Han kommer aldrig få nått IT jobb. Tro mig.
Senast redigerad av Anna-Kinberg-Neger 2024-12-03 kl. 14:14.
Citera
2024-12-03, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Stämmer visst din hjon, du drar till med en halvsanning. Det du skriver stämmer delvis. Men!

Företagen i Sverige är smockade med IT folk från Indien, Pakistan, Rumänien, Brasilien. Så var set inte för 20 år sedan. Därför får svenska studenter inga jobb. De är dyrare, kräsnare, vill ha bättre villkor, är med i facket, sämre erfarenhet. Förr fick du bra jobb som ingenjör om du hade läst 3 år tekniskt på gymnasiet. Men den tiden är förbi. Idag finns det folk som gått 3-5 år på Chalmers eller Kthe utan att få jobb.

Ts kommer hamna på donken eller hemtjänsten. Han har redan misslyckats. Har du gått en teknisk utbildning eller IT idag och du inte fått stanna där du praktiserat, då är dina chanser kraftigt försämrade.
Att ts konkurrerar med 600 per jobb trots rn kvalificerad utbildning visar hur rostigt det är att plugga IT idag.
Hela syftet med att plugga vidare är att bli attraktiv och kunna utmärka sig från den stora massan. Ts är lurad och har pluggat helt i onödan. Stackaren behövde någon som förklarade hur världen snurrar. Helt klart avsaknad av råd från bättre vetande som föreligger detta misslyckande.

Du verkar kunnig, får jag fråga hur det ligger till med läraryrket främst årkurs 7 och uppåt?
Citera
2024-12-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Tro mig, har sökt massa traineetjänster. Nyligen skickade ett konsultbolag ut tester som jag skulle göra. Är en 10-gradig skala på kognitiva förmågan, fick en 6. Ett steg över genomsnittet. De valde att inte gå vidare. Vill de ha en Einstein eller vad är grejen?

Det är ett nytt fenomen sedan något år tillbaka att vissa nyexade IT-studenter inte får jobb. År 1992 och 2002 var det också så. År 2009 kunde någon jätteduktig få jobba i IT-support i något år innan personen fick bli systemutvecklare.

Social kompetens och "driv" är minst lika viktigt som kunskap. IT-konsultföretag vill kunna släppa dig till kund, och då är det bra om du inte är blyg utan hälsar ordentligt, ser i folk i ögonen, ler, är klädd hel och ren, talar om vad du är intresserad av för områden och vad du brinner för att jobba med. Betyg är inte så viktigt, men det är bra om man inte höll på i många extraår för att slutföra utbildningen.

Ibland har man en referensperson som inte är så bra - kan du byta referens? Jag själv har svårt att säga nej när folk ber mig att vara referens, även om jag vet att jag inte kommer att tala så väl om personen.
Senast redigerad av guru1966 2024-12-03 kl. 14:28.
Citera
2024-12-03, 14:53
Medlem
volvo 240s avatar
Learn to build istf för learn to code.
Citera
2024-12-03, 15:23
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X
Det är en tuff tid nu.
Projektledare är svårt att få om man kommer direkt från skolan.
Traineejobb kanske du borde kolla in.

Annars är det väl bara att sänka lönekravet med nån tusenlapp bara det är rätt innehåll i tjänsten. När läget ljusnar kan du dra vidare till en annan arbetsgivare.
Citera
2024-12-03, 15:47
Medlem
Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X
Hade du ingen praktik i din utbildning?
Om du inte hade det så får du nog börja leta 1st line tjänster.
De två vägarna är typ enda vägarna in i IT branschen.
Citera
2024-12-03, 16:16
Medlem
Citat:
Har tekniskt sett boende i Sthlm, men vill inte bo där nu pga diverse anledningar:

1. Inget jobb, så vill inte snylta på andra.
2. Familjerelaterat - barn och så, tar onödig plats.

Hade i o f s hittat eget men du vet ju hur bostadsmarknaden i Sthlm är.

Ah, du har kids? Förståeligt att det blir svårare att lösa då.

Tänker mig ändå att du kanske kan flytta dit en månad och söka instegsjobb som bara fan. När du väl landat ett jobb så får du söka en annan bostad som bara fan, samt nya bättre jobb.

Svettigt värre, men man måste räkna med ett hundår eller två när man byter karriär, särskilt när man vill flytta dit jobben finns. Men satsa om du har en bra utbildning, som många skriver så kan du höja lönen sjukt snabbt så länge du fortsätter lära dig åtråvärda system och byter jobb var 1-3 år.
Citera
2024-12-03, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Du verkar kunnig, får jag fråga hur det ligger till med läraryrket främst årkurs 7 och uppåt?

Finns mycket jobb men det är uruselt då eleverna i Sverige är stökiga och saknar respekt.

Kommande generationer är mestadels svartingar. Vill du undervisa slöjbarnen så kör på. Jobb finns det gott om.

Man behöver inte plugga på högskolan men ska man göra det så tänk igenom vart jobben finns, hur stor valmöjligheten på jobb är, hur efterfrågan ser ut internationellt, och vart belastningen är som lägst.

Jag är snickare. Jobbade 5 år, sedan renoverade jag endast bostäder på egen hand och sålde vidare, även inrett. Har efter det även sysslat med aktier och lite annat. Är ekonomiskt oberoende sedan länge.

Men ska du plugga så tänk fan igenom det och ta reds på saker. Att plugga IT är riktigt efterblivet idag.
Citera
2024-12-03, 18:07
Avstängd
Citat:

Få verkar förstår det här.
I kombination med det är även jobbannonserna på 2021s nivåer.

Att studera IT idag utan att vara djupt intresserad inom någon gren som kan utmärka dig, är rent idiotiskt.

Det bästa tipset till TS är 1st line och sedan söka interna jobb.
Citera
2024-12-03, 18:11
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:

Praktiserat?

Möjligt att man kan göra exjobb på företag men har aldrig hört talas om högskoleutbildningar med praktik.
Citera
2024-12-03, 19:03
Avslutad
Testat söka jobb i Oslo eller Köpenhamn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in