2024-12-03, 10:59
Medlem
slemhogs avatar
Bostadspriserna sjunker igen i Nov, 3e mån i rad.
Citera
2024-12-03, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Överlag i linje med säsongen.

Bedömare räknar med 1,25% sänkning till av räntan tom hösten 2025. Dvs bolåneräntor ned mot 2% H2 2025. Lägre än vad jag räknat med.

Dvs 11-12k i månaden netto för ett lån på 10msek.

Kombineras detta med en max-amortering på 1% och 10% insats så lär ju tom tomträtter med höga lån i Traneberg bli en bra investering
Senast redigerad av flanders 2024-12-03 kl. 11:55.
Citera
2024-12-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Bedömare räknar med 1,25% sänkning till av räntan tom hösten 2025. Dvs bolåneräntor ned mot 2% H2 2025. Lägre än vad jag räknat med.

Kombineras detta med en max-amortering på 1% och 10% insats så lär ju tom tomträtter med höga lån i Traneberg bli en bra investering
10 miljoner i lån har väl 0,3% av alla hushåll typ?
Vi får se gällande räntan. Jag känner på mig att framtiden inte kommer bli riktigt så ljus.
Men det är enbart min killgissning och inget jag har stöd för.
Citera
2024-12-03, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vi får se gällande räntan. Jag känner på mig att framtiden inte kommer bli riktigt så ljus.

Nej du är ju ändå på fb så inte kan du se positivt på framtiden. Domedagen är alltid runt hörnet
Citera
2024-12-03, 18:14
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

"Rensat för säsong sjönk bostadspriserna med 0,3 procent, och rensat även för andra tillfälliga effekter, stod priserna mer eller mindre stilla."
Citera
2024-12-03, 19:07
Medlem
Citat:

Från Boije själv:

– Många funderar på om priserna kommer att sticka upp jättemycket på grund av att Riksbanken sänker styrräntan och att den rörliga boräntan går ned. Men det tror inte vi. Det som framför allt styr bostadspriserna är de lite längre bundna bolåneräntorna och de har redan gått ned. Vi förväntar oss inte att de ska falla mer.
Citera
2024-12-03, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Från Boije själv:

– Många funderar på om priserna kommer att sticka upp jättemycket på grund av att Riksbanken sänker styrräntan och att den rörliga boräntan går ned. Men det tror inte vi. Det som framför allt styr bostadspriserna är de lite längre bundna bolåneräntorna och de har redan gått ned. Vi förväntar oss inte att de ska falla mer.

Har väldigt svårt att se en rörlig ränta på 2% och en bunden ränta på 3,5%. Men vi får se om 8-10 månader
Citera
2024-12-03, 21:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Konstigt att mannen som gjorde en exit (och som som säkerligen varit en av de vettigare i den här tråden) nyligen nu ska domedaga. Du ä medveten om att det typ inte säljs nåt i dessa månader? Lite väl att förvänta sig budgivning då kan man tycka. Nästan så man får känslan att du behöver hyresgäster till ditt hus i ödehög.
Citera
2024-12-03, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Från Boije själv:

Mm, det är ok att citera banker när dom säger det man vill? Ok, check.
Citera
2024-12-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Konstigt att mannen som gjorde en exit (och som som säkerligen varit en av de vettigare i den här tråden) nyligen nu ska domedaga. Du ä medveten om att det typ inte säljs nåt i dessa månader? Lite väl att förvänta sig budgivning då kan man tycka. Nästan så man får känslan att du behöver hyresgäster till ditt hus i ödehög.
Jag tror inte på någon domedag. Däremot så tror jag inte priserna kommer rusa trots räntesänkningar. Folk har lärt sig en läxa och det kan ta ett tag innan man glömt bort att räntan faktiskt kan gå upp till 4%.
Glad att jag gjort exit och har just nu 7 miljoner i kontanter efter vinstskatt. Dessutom ett billigt boende i bra läge på liten ort....dock inte Ödeshög😄
Citera
2024-12-04, 00:20
Medlem
Citat:
Nej du är ju ändå på fb så inte kan du se positivt på framtiden. Domedagen är alltid runt hörnet
Nu tror jag ju inte på någon domedag. Däremot så tror jag inte på en rusning av bostadspriserna trots räntesänkning och ev ändring av amorteringskravet.
Citera
2024-12-04, 05:38
Medlem
Just månaderna framför jul och semestern är det mkt lugnt på bomarknaden
Perfekta lägen köpa och pruta
Jag lyckades igen med det
Sen om bomarknaden är på topp vettegröne.
Pratade med en högt uppsatt chef igår och hela 2025 ser dyster ut
Fler o fler inom bygg går hemma utan jobb
Det är faktiskt skrämmande och inga pengar läggs på infrastruktur när bomarknaden går dåligt så gjordes det alltid förr.

Nu behöver vi räntesänkningar då byggmarknaden kommer igen. Ser inte positivt ut just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in