• 1
  • 2
2024-12-03, 12:41
Medlem
Var o handla i butik, en kvinna kanske 21 år gammal ville ha en swish på 30kr. Jag har det ganska svårt ekonomiskt själv, nästan inga pengar alls. Men jag swishade henne. Kom hem, sökte upp henne på lexbase och ser att hon är dömd för brott.

Är det här nån typ av scam? Eller kommer de använda mitt telefonnummer för att utpressa mig?
Nån som vart med eller hört om liknande?
Citera
2024-12-03, 12:43
Medlem
styckets avatar
Det beror på hur mesig du är.
Citera
2024-12-03, 12:44
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villvetasaker
Var o handla i butik, en kvinna kanske 21 år gammal ville ha en swish på 30kr. Jag har det ganska svårt ekonomiskt själv, nästan inga pengar alls. Men jag swishade henne. Kom hem, sökte upp henne på lexbase och ser att hon är dömd för brott.

Är det här nån typ av scam? Eller kommer de använda mitt telefonnummer för att utpressa mig?
Nån som vart med eller hört om liknande?
Var du vid kassorna så finns nog det hela på film, med klockslag och allt.
Citera
2024-12-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det beror på hur mesig du är.
Jag är väldigt kall av mig och har vart me om en hel del skit. Men de här var en grej som jag aldrig sett förr, vilket gjorde mig nyfiken. Jag har aldrig vart med om just bedrägeri eller utpressing, så är mestadels nyfiken på hur de fungerar.
Citera
2024-12-03, 12:54
Medlem
Airwave92s avatar
Haha och du gick med på det där?

Hon gjorde en "walla har du swish bror" och en naiv svenne gick tydligen på det
Citera
2024-12-03, 12:56
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villvetasaker
Jag är väldigt kall av mig och har vart me om en hel del skit. Men de här var en grej som jag aldrig sett förr, vilket gjorde mig nyfiken. Jag har aldrig vart med om just bedrägeri eller utpressing, så är mestadels nyfiken på hur de fungerar.
Om du svarar ja när de ringer blir du utpressad på halva din lön varje månad.

Säger du istället: "över min eller eran döda kropp".

Då har du en chans.
Citera
2024-12-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Haha och du gick med på det där?

Hon gjorde en "walla har du swish bror" och en naiv svenne gick tydligen på det
Och vad innebär det? först frågade hon om cash, men jag har inga
Citera
2024-12-03, 13:15
Medlem
Raktinyllets avatar
Haha swisha aldrig gåvor eller när du handlar av privatpersoner. Risken finns alltid att du hamnar på någon swishlista eftersom vi återinfört skampålar som bestraffning av icke-dömda människor.

Nu måste man väl vara fullblodsidiot för att tro att någon köpt sex eller narkotika för 30kr men fullblodsidioter finns det gott om i det här landet.

Vad tänker du att hon ska utpressa dig för? "Ge mig 20 tusen annars säger jag till alla du känner att du gav mig 30kr"
Citera
2024-12-03, 13:20
Medlem
okok1s avatar
Har hört att vissa får en stor summa swish som de måste swisha tillbaka = tvätta pengar

Citat:
Penningtvätt – lurar dig att fungera som penningmålvakt
Många kriminella ser Swish som ett sätt att tvätta pengar de kommit över på olagligt vis. Det går oftast till så att någon swishar dig pengar “av misstag” och sedan kontaktar dig och ber dig betala tillbaka, men då till ett annat nummer.
Citera
2024-12-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Haha swisha aldrig gåvor eller när du handlar av privatpersoner. Risken finns alltid att du hamnar på någon swishlista eftersom vi återinfört skampålar som bestraffning av icke-dömda människor.

Nu måste man väl vara fullblodsidiot för att tro att någon köpt sex eller narkotika för 30kr men fullblodsidioter finns det gott om i det här landet.

Vad tänker du att hon ska utpressa dig för? "Ge mig 20 tusen annars säger jag till alla du känner att du gav mig 30kr"

Hm jag vet inte, hört att det ringer upp nån och säger exempelvis "Du är skyldig min kompis 10000kr för en droghandel" eller något liknande och hota en med våld. Jag är inte rädd eller så, mest nyfiken och vill se om andra har liknande erfarenheter
Citera
2024-12-03, 13:44
Medlem
hugo-lunds avatar
Bra att du delar med dig av din upplevelse. Jag är själv lite naiv och nu kommer jag tänka mig för innan jag swishar någon okänd. 👍
Citera
2024-12-03, 13:56
Medlem
Okej jag har kollat upp personen på lexbase, hon har ironiskt nog bara åkt dit för snatteri, fyra gånger LOL
hon ville väl bara inte stjäla igen D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in