2024-12-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enhemligidentitet
Men hur vet vi att han ens körde av vägen ?
Finns ju inget som tyder på det skulle jag säga.
Han verkar ju bara ha lämnat lägenheten hastigt.
Bilen kanske är uppeldad.

Nää precis...det är ju just det jag menar..att det talar mot att det skulle vara en olycka
Citera
2024-12-02, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Bögteorin är inte helt osannolik.
Elliot lämnade lägenheten hastigt på kvällen, tog bilnycklarna för att ge sej iväg. Som om han räknade med att komma tillbaka på ett par timmar. Om han nu inte blev överfallen och rånad på bilen när han kom ner till garaget, kan han alltså fått ett telefonsamtal eller SMS på mobilen.
Från någon som Elliot kände. Nån i hans umgängeskrets. Arbetskamrat?
För vad var det som fick honom att sticka iväg, hals över huvud? Och i svår snöyra!
En träff med en 'käresta'? Eller ett svartsjukedrama mellan bögar. I dom kretsarna är inte mord och misshandel ovanliga.

Jag har svårt att tänka mej en olyckshändelse. Då skulle både bil och Elliot ha hittats på ett par dagar.

Snötäcket och isens tjocklek skulle i princip göra det omöjligt att Elliot gled av någon längre bit vid en normal olycka. Om bilen brunnit skulle det vara omöjligt att hitta den i sommar med växtligheten men borde ändå gå att hitta med Google Maps.
Citera
2024-12-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Både han och bilen ligger troligtvis på botten av en sjö.
Var det inte is på sjöarna vid den tiden?
Citera
2024-12-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollypollyD
Absolut!
Men det finns en detalj som inte passar in i den bilden,och som jag inte kan släppa!!...och det är att telefonen stängdes av MANUELLT!!
Dom nämner det i podden som länkades lite längre bak i tråden, dom nämner att mobilen stängdes av manuellt, och då undrar man hur man kan se skillnad på en mobil som stängs av manuellt och som stängs av pga dött batteri, alt skada?
Citera
2024-12-02, 22:49
Medlem
Citat:
Bögteorin är inte helt osannolik.
Elliot lämnade lägenheten hastigt på kvällen, tog bilnycklarna för att ge sej iväg. Som om han räknade med att komma tillbaka på ett par timmar. Om han nu inte blev överfallen och rånad på bilen när han kom ner till garaget, kan han alltså fått ett telefonsamtal eller SMS på mobilen.
Från någon som Elliot kände. Nån i hans umgängeskrets. Arbetskamrat?
För vad var det som fick honom att sticka iväg, hals över huvud? Och i svår snöyra!
En träff med en 'käresta'? Eller ett svartsjukedrama mellan bögar. I dom kretsarna är inte mord och misshandel ovanliga.

Jag har svårt att tänka mej en olyckshändelse. Då skulle både bil och Elliot ha hittats på ett par dagar.
Har svårt att tänka mig att man åker och hälsar på någon i det vädret, det låter mer som ett plötsligt oplanerat infall när han åkte iväg (matlådor kvar i kylen, tänd lampa i halken osv), om det berodde på frustration eller något annat vet vi inte.
Citera
2024-12-02, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Har svårt att tänka mig att man åker och hälsar på någon i det vädret, det låter mer som ett plötsligt oplanerat infall när han åkte iväg (matlådor kvar i kylen, tänd lampa i halken osv), om det berodde på frustration eller något annat vet vi inte.

Fanns Elliot på Grindr möjligen ?
Tycker ansiktet var så bekant på något sätt.
Och såg någon intressant person i närheten, sen bestämmer dom snabbt en träff och något händer på vägen dit, alternativt vid campingen i Jävre.
Samtidigt är det ju inte helt enkelt att bara få en bil och människa att försvinna, om dom inte åkte utomlands mot Finland eller Nordnorge.
Vet att någon skrev att han kan ha blivit kidnappad även om jag inte tror på det men.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-12-02 kl. 22:56.
Citera
2024-12-02, 22:56
Medlem
Citat:
Och såg någon intressant person i närheten, sen bestämmer dom snabbt en träff och något händer på vägen dit, alternativt vid campingen i Jävre.

Samtidigt är det ju inte helt enkelt att bara få en bil och människa att försvinna, om dom inte åkte utomlands mot Finland eller Nordnorge.
Vet att någon skrev att han kan ha blivit kidnappad även om jag inte tror på det men.
Känns inte troligt
Citera
2024-12-02, 23:09
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71

Det var just detta jag syftade på. Varför skulle det vara ett infall?
Nån ringde honom naturligtvis. Eller skickade SMS. Eller så ringde han upp nån.
Nån, troligen i hans närmsta bekantskapskrets, fick honom alltså att släppa allt och ge sej iväg i snöovädret.

Vad fick honom att göra det?
Citera
2024-12-02, 23:34
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Det var just detta jag syftade på. Varför skulle det vara ett infall?
Nån ringde honom naturligtvis. Eller skickade SMS. Eller så ringde han upp nån.
Nån, troligen i hans närmsta bekantskapskrets, fick honom alltså att släppa allt och ge sej iväg i snöovädret.

Vad fick honom att göra det?

Som jag förstår det har polisen kollat hans meddelanden och samtal. Där fanns ingenting som kunde förklara varför han åkte iväg. (Om han nu gjorde det).
Citera
2024-12-02, 23:53
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Tycker ansiktet var så bekant på något sätt.

Jag är också inne på att han var bög.
Han tog ledigt en hel dag(!) från jobbet för att läsa på en truckutbildning. Jag har aldrig hört talas om någon som varit så ambitiös att han offrar en hel dags lön för att läsa på en utbildning som han kanske hade kunnat få läsa på arbetstid. Och särskilt inte en kille på 20.
Det där låter faktiskt som ett skyll och en billig ursäkt.

Det kan mycket väl vara så att han träffat en bög i smyg, och under tissel och tassel bestämmer dom sej för att träffas på nån en-dagarsresa, utflykt eller liknande, eller hos bögen som bor flera mil därifrån. Eftersom resan är bestämt eller beställd i förväg måste Elliot ge sej ut i ovädret. Och för att få tiden att räcka till tog alltså Elliot ledigt från jobbet en hel dag.
Hade det varit en tjej han träffat hade han säkert pratat med andra om det, men nu hade han väl inte 'kommit ut' än.

I så fall blev bilen snyggt parkerad på en P-plats vid nån färja eller hos hans käresta i nåt garage långt därifrån.
Sen blev det nåt knas mellan dom, och Elliot mördad. Antingen planerat eller av en händelse.

Vem han än träffade är den mannen klart suspekt eftersom han aldrig hörde av sej.
Senast redigerad av Celestron 2024-12-02 kl. 23:56.
Citera
2024-12-03, 00:11
Medlem
olasvenssons avatar
Det spekuleras i tråden om att Elliott kan ha varit gay. Bilder på Elliott visar en t shirt med hårdrocksbandet Metallica. Hårdrockare är inte gay. Synthare är gay. Å andra sidan kanske Elliott var synthare innerst inne men ville inte visa det. Ville inte att folk skulle tro att han var gay. Därför gick han omkring i en hårdrock t shirt.

Många som är gay lider av psykisk ohälsa. Det är förknippat med ångest och oro. Ångest över att inte vara normal. Oro över att sjukdomen inte går över.

Självmord är vanligt bland människor som inte mår bra. Kanske Elliotts hemliga pojkvän gjorde slut och att det blev för mycket för Elliott, och att Elliott tog sitt liv. Eller kanske Elliotts hemliga pojkvän mördat honom.

Men var någonstans är bilen?
Bilen kan ligga under vatten.
Bilen kan ha blivit slaktad och såld i delar.
Bilen kan ha förts utomlands.

Vad säger polisen om Elliotts web history? Vad surfade Elliot på den sista tiden? Där i kan svaret ligga.
Citera
2024-12-03, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det spekuleras i tråden om att Elliott kan ha varit gay. Bilder på Elliott visar en t shirt med hårdrocksbandet Metallica. Hårdrockare är inte gay. Synthare är gay. Å andra sidan kanske Elliott var synthare innerst inne men ville inte visa det. Ville inte att folk skulle tro att han var gay. Därför gick han omkring i en hårdrock t shirt.

Många som är gay lider av psykisk ohälsa. Det är förknippat med ångest och oro. Ångest över att inte vara normal. Oro över att sjukdomen inte går över.

Självmord är vanligt bland människor som inte mår bra. Kanske Elliotts hemliga pojkvän gjorde slut och att det blev för mycket för Elliott, och att Elliott tog sitt liv. Eller kanske Elliotts hemliga pojkvän mördat honom.

Men var någonstans är bilen?
Bilen kan ligga under vatten.
Bilen kan ha blivit slaktad och såld i delar.
Bilen kan ha förts utomlands.

Vad säger polisen om Elliotts web history? Vad surfade Elliot på den sista tiden? Där i kan svaret ligga.

Ni som bor där uppe i norr; är det känsligt att "outa" sig som homosexuell i orter som Skellefteå, Umeå, Luleå, Boden och Piteå? Hur tas det emot på stan, finns det kanaler för umgänge (t ex barer o liknande med HBTQ-teman)?
Uttryckt på ett annat sätt; ligger man "i fas" med urbana områden i södra Sverige vad gäller "trenden" av öppenhet anno 2024 jämfört tidigt 00-tal, -90 och -80-tal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in