Citat:
Min gissning är att det är fler än jag och Bobbyboi som bett dig klargöra vilket avtal du syftar på, orkar inte gå tillbaka och kolla. Men jag har i alla fall gjort det:
Citat:
Intressant, var kan jag läsa om det här avtalet som Ukraina skrivit med Ryssland om att inte närma sig Nato?
Jag vet förstås att ryssarna ljugit ihop att det funnits ett avtal om att Nato inte skulle expandera österut. När man inte ljuger rakt ut hänvisar man till att flera västerländska ledare, vid tiden för Sovjets kollaps, sade att Nato inte hade några sådana ambitioner. Vilket är sant men ingalunda utgör något avtal eller giltigt löfte, utan enbart uttrycker dessa ledares personliga inställning vid tidpunkten.
Men ett skriftligt avtal om att Ukraina inte får närma sig Nato? Det har jag faktiskt inte hört talas om ens i den ryska propagandan. Existerar det i sinnevärlden och var kan jag i så fall hitta information om det?
Ifall avtalet bara existerar i din fantasi så är jag ledsen, men enligt internationell rättspraxis är avtal som användare på Flashback fantiserat ihop inte bindande för de stater som i fantasin har undertecknat dem.
Jag vet förstås att ryssarna ljugit ihop att det funnits ett avtal om att Nato inte skulle expandera österut. När man inte ljuger rakt ut hänvisar man till att flera västerländska ledare, vid tiden för Sovjets kollaps, sade att Nato inte hade några sådana ambitioner. Vilket är sant men ingalunda utgör något avtal eller giltigt löfte, utan enbart uttrycker dessa ledares personliga inställning vid tidpunkten.
Men ett skriftligt avtal om att Ukraina inte får närma sig Nato? Det har jag faktiskt inte hört talas om ens i den ryska propagandan. Existerar det i sinnevärlden och var kan jag i så fall hitta information om det?
Ifall avtalet bara existerar i din fantasi så är jag ledsen, men enligt internationell rättspraxis är avtal som användare på Flashback fantiserat ihop inte bindande för de stater som i fantasin har undertecknat dem.
Är det inte dags att erkänna att avtalet inte existerar och att du låtit dig luras av ryska propagandister att anfallskriget är Ukrainas fel därför att de brutit mot avtal, som ryssen lurat i dig har skrivits under? Det hade faktiskt gett en liten smula respekt, "ok, jag blev lurad". Ryssens propaganda är primitiv men fungerar på ganska många.
Men istället lär du fortsätta att hävda att du har rätt trots att det nu står fullständigt klart att du vet att du har fel. Det är samma envetna verklighetsförnekande som att diskutera med antirasister eller HBTQ-dårar.
Fast det är förstås hyggligt troligt att du inte är en lurad svensk utan ett ryskt troll, och i så fall kan du ju inte erkänna eftersom din utkomst i rubel är beroende av att du fortsätter ljuga.
"De ljuger. Vi vet att de ljuger. De vet att vi vet att de ljuger. Vi vet att de vet att vi vet att de ljuger. Och likväl fortsätter de att ljuga", som Solsjenitsyn skrev om Sovjetregimen. Och dagens Ryssland är som bekant Sovjetunionen 2.0.
Senast redigerad av Threadkiller 2024-12-02 kl. 17:44.
Senast redigerad av Threadkiller 2024-12-02 kl. 17:44.