2024-12-01, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Ukraina är inte med i NATO, ditt cp. Man kan inte "gå med i NATO". Det är en process där det krävs en inbjudan, där samtliga medlemsländer har vetorätt och där Ukrainas trevare dödades av Tyskland redan 2008. Sluta tro på rysspropaganda.

Tänk dessutom efter ett varv till: varför har något land emot att ett annat land är med i en försvarspakt? Det enda det innebär är att man inte kan attackera landet. Ukraina i NATO utgör givetvis inte mer hot mot Ryssland än Litauen eller Polen i NATO, det enda det innebär är att det inte går att attackera och invadera landet. Och om du aktiverar några hjärnceller till kan du fundera på varför det är viktigt för RYSSLAND att ett annat land inte går att invadera...

Du min kära idiot kanske skulle ta och börja läsa vad jag skrev i mitt inlägg.
Jag har aldrig någonsin skrivit att Ukraina är medlemmar i Nato och de kommer aldrig heller att bli medlemmarna.

Men att de försökte bli medlemmar dö och det som gjorde att ryssarna anföll dom.

Är det så att man har skrivit på avtal med Ryssland om att man inte ska närma sig Nato och sedan ligger förbannat gör det när president Joey är där nere för att göra sina svarta konstiga affärer. Då tycker jag faktiskt att Ukraina själva har provocerat fram det här kriget.

Testa nästa gång att läsa på vad jag har skrivit innan du öppnar käften?
Citera
2024-12-01, 18:13
Medlem
Mindbusinesss avatar
Lite mer nyanser.
” The best security guarantees for Ukraine are membership in the EU and NATO. However, Ukraine will not agree to having only part of its territory invited to join NATO.
This was stated by President of Ukraine Volodymyr Zelensky, who spoke during a briefing following a meeting with European Council President Antonio Costa, an Ukrinform correspondent reports.

"The best security guarantee for us is NATO. We have economic security guarantees. And these are the two requirements, whatever future diplomatic paths to end the war may be, for us the EU and NATO are matters of principle," Zelensky stressed.”
https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/3933235-ukraine-not-to-accept-nato-invitation-for-only-part-of-its-territory-zelensky-says.html?fbcl id=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1tcujpESI45iQ_Abw5coUbaHIYw 7-FtEGkaX3wG66p9NLQIWC8xwpuGv4_aem_Q0kZKSRBmzD1IIa kSBe71Q
Citera
2024-12-01, 19:32
Medlem
Misstänker att ingen är nöjd med förslaget?
Men vad vet jag, har trump sagt att han ska lösa det här så är det nog så han har är känd för att aldrig svika sina väljare
Citera
2024-12-01, 19:34
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Är det så att man har skrivit på avtal med Ryssland om att man inte ska närma sig Nato och sedan ligger förbannat gör det när president Joey är där nere för att göra sina svarta konstiga affärer. Då tycker jag faktiskt att Ukraina själva har provocerat fram det här kriget.

Intressant, var kan jag läsa om det här avtalet som Ukraina skrivit med Ryssland om att inte närma sig Nato?

Jag vet förstås att ryssarna ljugit ihop att det funnits ett avtal om att Nato inte skulle expandera österut. När man inte ljuger rakt ut hänvisar man till att flera västerländska ledare, vid tiden för Sovjets kollaps, sade att Nato inte hade några sådana ambitioner. Vilket är sant men ingalunda utgör något avtal eller giltigt löfte, utan enbart uttrycker dessa ledares personliga inställning vid tidpunkten.

Men ett skriftligt avtal om att Ukraina inte får närma sig Nato? Det har jag faktiskt inte hört talas om ens i den ryska propagandan. Existerar det i sinnevärlden och var kan jag i så fall hitta information om det?

Ifall avtalet bara existerar i din fantasi så är jag ledsen, men enligt internationell rättspraxis är avtal som användare på Flashback fantiserat ihop inte bindande för de stater som i fantasin har undertecknat dem.
Citera
2024-12-01, 20:18
Medlem
Mindbusinesss avatar
Trump kanske inte bryr sig om Ukrania. Men när dollarn är hotad av Putins ideer om ny valuta, då jävlar.
Ska bli intressant att se hur fredsavtalet utvecklas med den bakgrunden.
Citera
2024-12-01, 20:31
Medlem
Rysk förhandlingsstrategi bygger på att göra anspråk maximalt och att sedan "böja" sig till en fördelaktig deal. Problemet de har är att kriget i sin helhet är extremt skadligt för Ryssland.

Så därför har den ryska ledningen från början av kriget hotat med kärnvapen ca 100 gånger. Och det är ingen bra hand att sitta på i detta läget. Ett alternativ som Ryssland står inför är ekonomisk problematik och fortsatt ansträngd situation på slagfältet.

Och deras anspråk är egentligen för Ukraina en total kapitulation, vilket såklart inte kommer ske. Så oavsett om kriget fortsätter eller om fronten blir fryst, så sitter Ryssland i ett skruvstäd.

Att hamna i ett skruvstäd är inge bra, då kan man inte använda kärnvapen. Så då sitter de där, den ryska ledningen och sitt kuvade folk.
Citera
2024-12-01, 20:43
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Skjuts upp? Ukraina går aldrig med i NATO den här sidan ett kärnvapenkrig.

Hur skall flashbacks skrivbords-krigare kunna komma helskinnade ur detta? Det blir till att byta nick. Ryssland fick allt de ville.

Fniss 🤭
Citera
2024-12-01, 20:50
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det kan man inte säga. Men situationerna skiljer sig åt ganska mycket. Hur krigisk aggression skall bemötas skiljer sig åt.

Om man nu skulle bemöta Putins Ryssland och Hilers Tyskland på samma sätt så kräver det ju oavsett att väst förklarar öppet krig och går in med egna trupper, vilket vissa förstås förespråkar, men som det finns mycket som talar emot. Vi har t ex då den viktiga skillnaden att Hitlers Tyskland inte hade kärnvapen. Tyvärr är det en faktor som ger Putin en mycket stor fördel här.

Nu är han ju inte ensam om kärnvapen. Och om det är kriteriet för att få som man vill så ligger vi illa till. Då kan ju Putin hota sig till vilka landområden som helst.
Citera
2024-12-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Rysk förhandlingsstrategi bygger på att göra anspråk maximalt och att sedan "böja" sig till en fördelaktig deal. Problemet de har är att kriget i sin helhet är extremt skadligt för Ryssland.

Så därför har den ryska ledningen från början av kriget hotat med kärnvapen ca 100 gånger. Och det är ingen bra hand att sitta på i detta läget. Ett alternativ som Ryssland står inför är ekonomisk problematik och fortsatt ansträngd situation på slagfältet.

Och deras anspråk är egentligen för Ukraina en total kapitulation, vilket såklart inte kommer ske. Så oavsett om kriget fortsätter eller om fronten blir fryst, så sitter Ryssland i ett skruvstäd.

Att hamna i ett skruvstäd är inge bra, då kan man inte använda kärnvapen. Så då sitter de där, den ryska ledningen och sitt kuvade folk.

Såg video precis hur läget i Georgien blir änvärre nu mot den sittande pro-ryska ledningen. En hel del upplopp likt det vi såg 2014 i Ukraina innan sittande presidenten fick fly till Ryssland. Likaså faller syrien just nu. Båda dessa länders ledningar har Ryssland "försvarat", men saknar nu extra resurser för att stabilisera dessa länder till favör för ryska intressen. Ponera att vi ser nytt upplopp i belarus likt 2020. Den gången flög Putin in "fredsbevarande styrkor" för att skydda lukatjenko. Händer detta idag, så lär Putin även tappa kontrollen där.
Citera
2024-12-01, 21:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det "fredsavtalet" hade varit mycket riskabelt för Ukraina och dess existens som stat, eftersom två av punkterna var:

1. Ha en liten armé med få soldater (max 50 000 soldater står det i ett av dokumenten som vi kunnat ta del av).
2. Gå inte med i NATO

Det här hade kanske kunnat lösas om Europas stater gett Ukraina riktiga säkerhetsgarantier, utanför NATO-systemet, men viljan till detta var svag då.

Jag vet inte om Ukraina kunnat göra på ett annat sätt. Däremot väst hade kunnat göra en del saker bättre.

Men Ukraina har fortfarande kontroll över 80% av sin landyta. Och Kyiv är fortfarande en fri stad. Så hade det kanske inte varit om Ukraina gått med på Rysslands nedrustningskrav/NATO-krav (dvs "fredsavtalet") för 3 år sedan. Och Ryssland anfallit på nytt. Då hade kanske Ryssland tagit allt.

Den här nya fredsplanen, från Trump/Kellogg, är kanske något hårdsmält för Ukraina. Men fredsplanen från 2022 var dock farligare och äventyrade Ukrainas hela existens.
Fast är det där verkligen fredsförslaget som gäller nu då, den du skriver om längst ner, Kelloggs? Det är jag tveksam till. Det står i trådstarten att det är Kellogs tidigare plan - från dec -23 hörde jag någon datera den nyss (kan vara det förslaget som gäller fortfarande iofs). Hörde Kellogg säga något rätt annorlunda i intervju i Fox News häromdagen (den 27:e nov tror jag).
Edit. Nej, inlägget jag såg det i var från 27 nov i år (och har nämnt förut, trodde det var nyligt), men klippet är visst från feb -23. Har hänt en del sedan dess.
Här är det, från X:
https://x.com/mtracey/status/1861854050368495638

Här är en senare intervju från för en vecka sedan om man är intresserad av att bilda sig en uppfattning om Keith Kellogg men någon fredsplan nämns inte specifikt utan kriget i Ukraina mer allmänt och om dess fasor, hinder och svårigheter. I alla fall tidigare var Kellogg väldigt tydligt pro-Ukraina. Det är han nu också men håller en neutralare ton tycker jag. ⬇️
"We're on the 'precipice of WW III,' retired Gen. Keith Kellogg warns |" https://www.foxnews.com/video/6365051916112

Han har uttalat dig massor om Ukraina-kriget.

Hoppas på annan plan än den som står i trådstarten. Ryssland borde inte få slippa lätt undan. De lär inte gå med på det där ändå och inte Ukraina heller. Ukraina har stöd från Europa också. Så njet.
Citera
2024-12-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Såg video precis hur läget i Georgien blir änvärre nu mot den sittande pro-ryska ledningen. En hel del upplopp likt det vi såg 2014 i Ukraina innan sittande presidenten fick fly till Ryssland. Likaså faller syrien just nu. Båda dessa länders ledningar har Ryssland "försvarat", men saknar nu extra resurser för att stabilisera dessa länder till favör för ryska intressen. Ponera att vi ser nytt upplopp i belarus likt 2020. Den gången flög Putin in "fredsbevarande styrkor" för att skydda lukatjenko. Händer detta idag, så lär Putin även tappa kontrollen där.

Grejen är ju att Ryssland hade kunnat lägga alla sina krigspengar på att exempelvis rusta upp sin infrastruktur, deras vägar är skit. Kanske göra det enkelt och smidigt att starta företag i Ryssland, det är närmre omöjligt. Höja kvalitén för framtiden.

Men istället är landet dysfunktionellt under Putin och de ska invadera Tjetjenien två gånger, Georgien en gång, skapa total kontroll över Belarus, kriga i Syrien, invadera Ukraina. Terrorisera sina grannländer på olika sätt helt enkelt.

Så de behöver ju tagga ner lite och ta det lite lugnt. Det börjar luta lite åt att Putin inte kommer dö av ålderdom utan av något i sina frukost-flingor istället.
Citera
2024-12-01, 21:36
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Trump kanske inte bryr sig om Ukrania. Men när dollarn är hotad av Putins ideer om ny valuta, då jävlar.
Ska bli intressant att se hur fredsavtalet utvecklas med den bakgrunden.
Hehe, där håller jag med Trump, alla har tjänat pengar på att ha den säkra dollarn och ska de shithole-länderna skaffa nåt eget ska det kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in