Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det "fredsavtalet" hade varit mycket riskabelt för Ukraina och dess existens som stat, eftersom två av punkterna var:
1. Ha en liten armé med få soldater (max 50 000 soldater står det i ett av dokumenten som vi kunnat ta del av).
2. Gå inte med i NATO
Det här hade kanske kunnat lösas om Europas stater gett Ukraina riktiga säkerhetsgarantier, utanför NATO-systemet, men viljan till detta var svag då.
Jag vet inte om Ukraina kunnat göra på ett annat sätt. Däremot väst hade kunnat göra en del saker bättre.
Men Ukraina har fortfarande kontroll över 80% av sin landyta. Och Kyiv är fortfarande en fri stad. Så hade det kanske inte varit om Ukraina gått med på Rysslands nedrustningskrav/NATO-krav (dvs "fredsavtalet") för 3 år sedan. Och Ryssland anfallit på nytt. Då hade kanske Ryssland tagit allt.
Den här nya fredsplanen, från Trump/Kellogg, är kanske något hårdsmält för Ukraina. Men fredsplanen från 2022 var dock farligare och äventyrade Ukrainas hela existens.
Fast är det där verkligen fredsförslaget som gäller nu då, den du skriver om längst ner, Kelloggs? Det är jag tveksam till. Det står i trådstarten att det är Kellogs tidigare plan - från dec -23 hörde jag någon datera den nyss (kan vara det förslaget som gäller fortfarande iofs). Hörde Kellogg säga något rätt annorlunda i intervju i Fox News häromdagen (den 27:e nov tror jag).
Edit. Nej, inlägget jag såg det i var från 27 nov i år (och har nämnt förut, trodde det var nyligt), men klippet är visst från feb -23. Har hänt en del sedan dess.
Här är det, från X:
https://x.com/mtracey/status/1861854050368495638
Här är en senare intervju från för en vecka sedan om man är intresserad av att bilda sig en uppfattning om Keith Kellogg men någon fredsplan nämns inte specifikt utan kriget i Ukraina mer allmänt och om dess fasor, hinder och svårigheter. I alla fall tidigare var Kellogg väldigt tydligt pro-Ukraina. Det är han nu också men håller en neutralare ton tycker jag. ⬇️
"We're on the 'precipice of WW III,' retired Gen. Keith Kellogg warns |"
https://www.foxnews.com/video/6365051916112
Han har uttalat dig massor om Ukraina-kriget.
Hoppas på annan plan än den som står i trådstarten. Ryssland borde inte få slippa lätt undan. De lär inte gå med på det där ändå och inte Ukraina heller. Ukraina har stöd från Europa också. Så njet.