2024-12-02, 17:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Bilen ifråga har varit avställd sedan i maj. Sedan ställdes den på och besiktigades 30/9 (den gick ej igenom). Att bilen sedan våren inte kunnat användas talas det tyst om i artikeln.

Om nu bilen lånades ut i samband med påställningen så är det inte alltför långsökt att kronofogden anser att pojkvännens kompis är den egentliga brukaren och således helt korrekt att utmäta bilen.

Hur fick du reda på en massa inside info så snabbt?

Om det du säger stämmer så är ju den här Ebba verkligen ute på hal is och slirar med sanningen...
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-12-02 kl. 17:18.
Citera
2024-12-02, 17:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Intressant, men det har absolut inget med mitt inlägg att göra.

Du stllde frågan "Hur agerar kreditföretagen då deras säkerhet går upp i rök?"

Mitt svar handlade om det. Deras säkerhet går inte upp i rök.
Citera
2024-12-02, 17:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Nej, det har du rätt i.

Jag tänkte bara att i och med att hon blev så oerhört upprörd och enligt artikeln åkte ner dit för att försöka diskutera med Kronofogden personligen, så drog jag slutsatsen att det var en total chock att hennes bil plockades. Håller man ju på med skumraskaffärer så är man ju mer eller mindre beredd på att sånna här saker kan inträffa, annars.

Det ligger nog i farans riktning att hon inte varit klar över vare sig förutsättningarna eller risken för att bilen skulle kunna utmätas. Lånar man ut sin bil till "pojkvännens kompis" utan att tänka sig för kan sådant här inträffa. Man skall vara vänlig och bussig, men inte helt omisstänksam.

Jag misstänker att det varit roligare för Aftonbladet att skriva en "tycka synd-om"-artikel än att ge flickan tips om en bra jurist, som hade sett till att en inhibitionsbegäran kommit in ögona böj. Sedan hade frågan inte legat hos KFM, utan i tingsrätten.
Citera
2024-12-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man KAN ju då tänka att när man informerats om vad som då kan hända, så lånar man kanske inte sin systers 300 kkr-bil ?

Eller så borde man ha förstått innan man skrev motionen att det kommer bli problem framöver med sådan lagförslag speciellt om man är en jurist och har förmodligen läst äganderätten.

Äganderätten är ju viktig Eller tycker du kanske inte det.

Jag förstår att man vill komma åt gängen men det går ut över vanliga medborgare speciellt vanliga Svenssons. Jag menar den typiske svensken har ju lån och krediter och många av dem hamnar ju på kronofogden.
Citera
2024-12-02, 18:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Eller så borde man ha förstått innan man skrev motionen att det kommer bli problem framöver med sådan lagförslag speciellt om man är en jurist och har förmodligen läst äganderätten.

Äganderätten är ju viktig Eller tycker du kanske inte det.

Jag förstår att man vill komma åt gängen men det går ut över vanliga medborgare speciellt vanliga Svenssons. Jag menar den typiske svensken har ju lån och krediter och många av dem hamnar ju på kronofogden.

Ja, så är det dessvärre. Då får man laga efter läge, och kanske finna sig i att åka omkring i en litet enklare farkost ? Det finns ju en viss oförståelse bland allmänheten (vanliga Svenssons?) för att man skall ha stora skulder hos fogden, men ändå glassa omkring med tjusiga ägodelar som om man vore solid och skuldfri?

(Om man nu vill ha en förklaring till varför KFM har rätt att utgå från att dina prylar är dina, och inte egentligen någon annans.)
Citera
2024-12-02, 18:28
Medlem
Citat:
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!

Man får inte tillbaka bilen utan den som lånar ut bilen får skylla sig själv.
Citera
2024-12-02, 19:01
Medlem
DauXs avatar
Citat:

Om det du säger stämmer så är ju den här Ebba verkligen ute på hal is och slirar med sanningen...
Offentliga uppgifter via Ratsit, MrKoll och Biluppgifter.
Citera
2024-12-02, 19:19
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Offentliga uppgifter via Ratsit, MrKoll och Biluppgifter.

Ok. Märkligt att hon är så pass "on the warpath" då när det verkar vara så att hon inte har helt rent mjöl i påsen.
Citera
2024-12-02, 19:19
Medlem
Citat:
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!

*Det korta och rätta svaret är: JA

*Lite mer omständigt: Sprid inte ut resultatet av dina tillkortakommande till din syster. Se till att betala dina skulder hos kronofogden och vänta ut tiden att bli av med dina betalningsanmärkningar (3 år efter senaste anmärkningen och utan nya skulder). Det är elakt av dig att lura henne att täcka dina skulder. Skaffa di en egen cykel eller joggingskor och se till att få ärliga inkomster.

*Lurar du din syster genom att dra in henne i ditt skuldberg så har du förlorat henne som vän för evigt. Gör det inte!
Citera
2024-12-02, 20:08
Medlem
Citat:

Sök på namnet så är regnr lätt att hitta..
Citera
2024-12-02, 20:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ok. Märkligt att hon är så pass "on the warpath" då när det verkar vara så att hon inte har helt rent mjöl i påsen.

Hon kan vara dum (men inte begripa det), hon kan vara lurad av pojkvännen, hon kan vara uppmuntrad av AB att vara "på" gentemot KFM, Både hon och pojkvännen kan vara lurade av pojkvännens kompis. Troligen är alla inblandade helt utan insikt i vad som kan hända och varken den unga damen eller hennes pojkvän är sugna på att gå med på att de varit oförsiktiga.

Till och med du tyckte först att detta måste vara fel, så även en i tråden förekommande ekonomistudent. "Jag är ju bara bussig och lånar ut bilen mot att kompisen besiktigar och reparerar vid behov" är ju helt OK och rimligt, så länge den man lånar ut till inte sitter med i skuldfällan.

Det är klart det måste kännas tråkigt, precis som man kanske tyckt det var tråkigt om man får betala om man är borgensman.
Citera
2024-12-02, 21:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Hittade följande information när det gäller KF:s befogenheter:

Enligt Kronofogdens regler får en bil vara värd upp till 4,5 prisbasbelopp innan den kan tas i beslag.

Om bilens värde understiger detta värde räknas den kanske som beneficieegendom och som den skuldsatte får behålla vid t.ex.utmätning.

KF kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig. KF gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den.
Vad är då syftet med att i fordonsregistret registrera "ägare/brukare"? Det betyder ju inget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in