2024-12-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Så det räcker inte med att man har köpehandlingar från t.ex. en seriös bilfirma och att man står som registrerad ägare hos trafikverket. Omständigheter som KF tydligen har rätt att bortse från.

Verkar som om KF har rätt att agera domstol och själv bestämma vem egendomen tillhör. Kan man överklaga KF:s beslut?

Det hela beror kanske på ny lagstiftning eller ett nytt prejudikat från HD.

Hur skulle det kunna räcka med köpehandlingar och registrerat ägarskap? Inget av detta är ju svårt att ordna för någon som vill ha en bil skriven på någon annan. Hur ska man i så fall komma åt bulvanägande?

Problemet med att personer som inte betalar sina skulder påstår att de inte äger något, utan "lånar" bilar och annat, är ju urgammalt. Därför är lagstiftningen sådan att den utgår från vad som finns i en persons besittning. Så har det varit så länge jag kan minnas. Det som nyligen ändrats är att polisen kan plocka bilar på plats, omedelbart, via ett telefonsamtal till KFM.
Citera
2024-12-02, 14:20
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag litar på hennes ord. Eller tänker du att hon ljuger sig blå i ansiktet i artikeln? Klart att det är möjligt, men man får väl anta att de talar sanning tills motsatsen bevisats.
Bilen ifråga har varit avställd sedan i maj. Sedan ställdes den på och besiktigades 30/9 (den gick ej igenom). Att bilen sedan våren inte kunnat användas talas det tyst om i artikeln.

Om nu bilen lånades ut i samband med påställningen så är det inte alltför långsökt att kronofogden anser att pojkvännens kompis är den egentliga brukaren och således helt korrekt att utmäta bilen.
Citera
2024-12-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!

Efter att ha läst på mig lite noggrannare, så har jag kommit fram till att du kan nog bara köra bil trygg på ett fåtal sätt.

Hyrbil
Leasad bil
100% belånad bil

Har du något utav dom så behöver du inte oroa dig.
Citera
2024-12-02, 14:36
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Efter att ha läst på mig lite noggrannare, så har jag kommit fram till att du kan nog bara köra bil trygg på ett fåtal sätt.

Hyrbil
Leasad bil
100% belånad bil

Med skulder hos kronofogden så lär det bli svårt för TS att kunna använda sig av något av alternativen.
Citera
2024-12-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Bilen ifråga har varit avställd sedan i maj. Sedan ställdes den på och besiktigades 30/9 (den gick ej igenom). Att bilen sedan våren inte kunnat användas talas det tyst om i artikeln.

Om nu bilen lånades ut i samband med påställningen så är det inte alltför långsökt att kronofogden anser att pojkvännens kompis är den egentliga brukaren och således helt korrekt att utmäta bilen.

Hahaaa!!! Snyggt grävt.

Låna ut en bil med körförbud är ju ett kul trick. Undrar om låntagaren har körkort. Om inte, kan man passa på att döma Ebba för tillåtande av olovlig körning.
Citera
2024-12-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser

Hyrbil
Leasad bil
100% belånad bil

KFM har, om jag minns rätt, angivit att de godtar innehav av bil värd max 8000 kr om den används sporadiskt, och 28000 kr om den används för daglig pendling till/från arbete.

Det ska inte vara några problem att köra bil på de premisserna, men man får ju anstränga sig. Se till att bilen ser förjävlig ut men är bra maskinellt.
Citera
2024-12-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Av den domen framgår det att om man vill anföra att man har äganderätten kvar, så bör man styrka detta med ett avtal, och i domen nämns faktiskt denna lilla godbit:

Kanske har vi uppgiften om "pant" härifrån ?

Då SKULLE man kunna tänka sig att någon lånar ut pengar till en bil, men samtidigt begär att lånet skall ha en säkerhet, i form av nämnda bil.

Bättre är nog att skriva ett nyttjanderättsavtal, där villkoren för att disponera bilen framgår, klart och tydligt. En baksida med sådana avtal är att försäkringsbolaget kan ha stora synpunkter på var bilen huvudsakligen används och vem som kör den.

Aha! Ja, det känns rimligt. Ordet "pantavtal" är så ovanligt, och utanför sfären av bostadsköp näst intill icke-existerande, att om du nu lyckas hittade i ett relevant sammanhang, tyder det på att du hittat rätt.

Citatet från artikeln måste vara ryckt ur sitt sammanhang och komma från ett bredare resonemang än just det aktuella fallet.

Så här;

OM person A säljer en bil till person B mot avbetalning, kan man vänta med ägandeöverlåtandet tills dess att alla betalningar är gjorda, men låta B bruka bilen från dag 1. Då, men bara då, kan man säga att ett pantförhållande uppstått.

MEN eftersom någon försäljning från Ebba till lånaren inte ägt rum, så är hela idén med "pantavtal" meningslös. Så hade Ebba inte kunnat göra.

Journalisten har skrivit en riktigt kass text.
Citera
2024-12-02, 15:36
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Hittade följande information när det gäller KF:s befogenheter:

Enligt Kronofogdens regler får en bil vara värd upp till 4,5 prisbasbelopp innan den kan tas i beslag.

Om bilens värde understiger detta värde räknas den kanske som beneficieegendom och som den skuldsatte får behålla vid t.ex.utmätning.

KF kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig. KF gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den.
Citera
2024-12-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Hittade följande information när det gäller KF:s befogenheter:

Enligt Kronofogdens regler får en bil vara värd upp till 4,5 prisbasbelopp innan den kan tas i beslag.

Om bilens värde understiger detta värde räknas den kanske som beneficieegendom och som den skuldsatte får behålla vid t.ex.utmätning.

KF kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig. KF gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den.

Kan ju omöjligt stämma att gränsen går vid typ 270 lax för beslag.
Citera
2024-12-02, 16:42
Medlem
TurboOMXs avatar
Hur blir det med en bil som är registrerad på en skuldsatt person, men som besittes av någon annan.
Får KF utmäta?
Citera
2024-12-02, 16:44
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fogden agerar som en vanlig bilförsäljare (kanske inte riktigt...) men i alla fall då det gäller restskulder.
Se https://auktionstorget.kronofogden.se/Hurdukoperfordon.html

Kontentan är att restskulden räknas av det tänkta försäljningspriset, och drar fogden inte in såpass att de egna kostnaderna också täcks blir det ingenting med försäljningen. Sedan skall fogden ta hänsyn till om bilen är nödvändig för den skuldsatte, varvid en bil kan tillåtas, typ 25-30 tusen kronors värde.

Jag tror att de glasklara fallen i detta handlar om att man har en fin bil, men säljer den till någon lämplig, bussig person alternativt låter denna bussiga person vara bulvan för ett köp. Men, bör betänkas, även om "snälla mormor" ger Skuldsatte Sven ett litet förskott på arvet till en litet nyare bil, så ryker bilen om den kan anses tillhöra Sven.
Intressant, men det har absolut inget med mitt inlägg att göra.
Citera
2024-12-02, 17:13
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Men att du litar på henne är ju absolut inte detsamma som att det blivit "klart och tydligt" att bilen är hennes. Det övertygar ju till exempel inte mig om någonting. Jag känner varken dig eller Ebba, så vem du litar på bevisar ju ingenting alls.

Nej, det har du rätt i.

Jag tänkte bara att i och med att hon blev så oerhört upprörd och enligt artikeln åkte ner dit för att försöka diskutera med Kronofogden personligen, så drog jag slutsatsen att det var en total chock att hennes bil plockades. Håller man ju på med skumraskaffärer så är man ju mer eller mindre beredd på att sånna här saker kan inträffa, annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in