Citat:
Ursprungligen postat av
Bc007
Jag har också för mig att man inte kan bli antagen till utbildningen om man har en kriminell familjemedlem.
Kan någon bekräfta detta som jobbar som polis eller har någon annan koppling med insyn i frågan?
Klart man kan bli antagen. Du väljer ju inte familj eller familjemedlemmar. Däremot kan du välja hur du förhåller dig till det.
Sedan så får inte myndigheter spara information om människor och deras privatliv hursomhelst. Det är faktiskt Sverige vi bor i och inte Ryssland. Det är således fullt möjligt att mörka sådant och gå igenom en fullt korrekt genomförd SÄK prövning.
Och vid en säkerhetsprövning i klass 3 som dom flesta poliser har så kollar man bara på personen ifråga och inte ev sambo. Det är först vid en SÄK 2:a man gör det men då denne man hade arbetsledande ställning inom polisen( jour havande förundersökningsledare) så gissar jag att man nog kollat upp hans familjemedlemmar.
Det var ju först vid hans enormt korkade agerande längre fram som det stod klart till hur han förhöll sig till sin brorsa, dvs på ett sätt som en polis absolut inte ska.