2024-12-02, 17:04
Medlem
Fadern hade tre bilar och ett engagemang som suppleant i styrelsen för en bilfirma.

Den senaste bilen köpte han så sent som november. Fordonet är en ljusgrå crossover Renault av årsmodell 2005 som är avställd.

Det kanske kan tyda på att bilen skulle säljas i verksamheten?

I vart fall ska man inte köra runt i avställda bilar. Den hade inte körförbud dock. Men jag antar att den inte var försäkrad då heller om den är avställd? Kan vara dumt vid olycka.

Bilen har fått icke godkänt varje år de senaste fem åren på besiktning men hade nyligen gått igenom.

Det känns sådär.

Med reservation för att jag kan ha tagit fel på person och fordon

Tillägg: Vi bilägare skrev om denna bil att antisladd inte var standard och att den kunde överstyra utan detta så de rekommenderade alla att se till att skaffa det på 2005rna.
Senast redigerad av DAEN 2024-12-02 kl. 17:07. Anledning: Tillägg antisladd
Citera
2024-12-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag såg också det nu.
Det borde alltså ha varit bilbarnstolar och barnen bältade.
Sen vet vi ju inte hur demolerad bilen var, om bilbarnstolar lossnat??? Möjligt?
Bilen har ju brunnit kraftigt men det säjs att räddningspersonalen lös genom bilen utan att se någon mera. Brann det så kraftigt så bilbarnstolar försvann??

Enligt aftonbladet var branden nästan släckt av en privatperson när RT anlände. Så mest troligt ingen större brand.

Korrekt monterad bilbarnstol lossnar inte. Kan inte minnas att jag någonsin läst om en olycka där de i bilbarnstolarna förolyckats men inte de vuxna. Barnen är de som sitter säkrast, och ska sitta säkrast i en bil.

Dessa barn kan omöjligt ha suttit bakåtvända i rätt sorts skydd.

Att RT inte skulle ha tittat i baksätet tror jag inte alls på, att de missade den utanför bilen är inte helt obegripligt, även om det är slarvigt. Men barnet som var kvar i bilen, hamnat i bagaget pga inget skydd?
Citera
2024-12-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Huggnora?

Viktig plats om man är intresserad av vad orsakar sådant andra nöjer sig med att kalla olyckor.

Citat:
En mamma och en pappa förlorade sina fem barn; totalt nio människor omkom i en av Sveriges värsta trafikolyckor någonsin.

Personbilen körde i hög fart med sommardäck. Den fick sladd och kom därför över på fel sida av vägen – där dess bredsida krockade med en minibuss. Fordonen fattade eld och åtta personer samt ett ofött barn miste livet.

Citat:
Krocken gav nya däckregler

Vintern efter krocken vid Huggnora, 1999-2000, infördes vinterdäckskrav för personbilar i Sverige. Förslaget att införa kravet lades fram av näringsminister Björn Rosengren (S) kort tid efter olyckan.

https://www.fagersta-posten.se/artikel/minnena-lever-kvar-efter-hemsk-krock
Citera
2024-12-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
. Men barnet som var kvar i bilen, hamnat i bagaget pga inget skydd?

Det är ju inte helt omöjligt att mamman satt bak med ena barnet och det andra åkte bakåtvänd i passagerarsätet och de glömt avaktivera krockkudden - då lossnar väl stolen kanske när krockkudden avfyras?

Om bilen är upp och ned då så ser man ju endast den oftast svarta undersidan om babyskyddet ligger upp och ned i biltaket (om den inte flugit ur helt). Spekulationer - ja.
Citera
2024-12-02, 17:11
Medlem
CalzoneItalias avatar
Men kan vi slå fast nu att räddningstjänstens främsta uppgift är inte att leta efter lik?
Citera
2024-12-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Fadern hade tre bilar och ett engagemang som suppleant i styrelsen för en bilfirma.

Den senaste bilen köpte han så sent som november. Fordonet är en ljusgrå crossover Renault av årsmodell 2005 som är avställd.

Det kanske kan tyda på att bilen skulle säljas i verksamheten?

I vart fall ska man inte köra runt i avställda bilar. Den hade inte körförbud dock. Men jag antar att den inte var försäkrad då heller om den är avställd? Kan vara dumt vid olycka.

Bilen har fått icke godkänt varje år de senaste fem åren på besiktning men hade nyligen gått igenom.

Det känns sådär.

Med reservation för att jag kan ha tagit fel på person och fordon

Tillägg: Vi bilägare skrev om denna bil att antisladd inte var standard och att den kunde överstyra utan detta så de rekommenderade alla att se till att skaffa det på 2005rna.
Tack
Ang besiktning, obligatory fransk bil

Sen har väl bilförsäljare specialregler med flytande försäkring eller vad det kallas, vet inte vad som gäller med avställning, kanske inte hunnit registreras offentligt bara
Men bara man har ordentliga däck så men jo ska man vinterköra borde man minst ha antisladd också
Citera
2024-12-02, 17:14
Avslutad
Uppenbarligen har barnen inte suttit i barnstolar. Det är väldigt vanligt att araber varken använder barnbilstol eller bältar barn (ja, jag har tyvärr kunnat konstatera detta under många år). Detta har sannolikt en kulturell förklaring eftersom många muslimer inte upplever att de behöver bry sig om att placera barn tryggt i bilen - eftersom Gud bestämmer över ödet, liv och död (Insh Allah).

Den som tagit/köpt/"fått" körkort i ett arabiskt land saknar kunskap om vinterväglag.

Tusentals egna observationer ger vid handen att kombinationen BMW, många hästkrafter, flashiga fälgar och arabisk förare är en toxisk mix. Den som inte tror mig kan ställa sig vid Bergsgatan i Malmö en stund.

Enligt medieuppgifter var han talbar när blåljusen kom fram. Eftersom varken ambulans, polis eller räddningstjänst hade tolk med sig så kunde han antagligen inte informera om att det fanns barn i bilen.

Naturligtvis är det fråga om grov vårdslöshet - ingen annan av bilisterna på E22 körde av vägen.

Hoppas att föraren får ett långt fängelsestraff och att han utvisas på livstid eftersom han kommer att dömas för grovt vållande till annans död.

Händelsen (som inte var en olycka - det var grov vårdslöshet) var oerhört tragisk och jag beklagar djur att tre oskyldiga människoliv släcktes på grund av muslimskt macho-insh-allah-beteende.
Citera
2024-12-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bilstolarna har väl smält av branden och täckt ungarna med smält plast. Räddningstjänsten ska ju inte röja i det ,dom ska ju försöka rädda det som räddas kan och dom lyckades ju faktiskt rädda en som fortfarande lever .

Jag blir arg när folk klagar på räddningstjänsten .
Pappan var ju talbar och borde ha upplyst Räddningstjänst/polis/ambulans hur många de var i bilen samt vilka de var. Några bilstolar fanns nog inte och hade alltså inte använts.
Citera
2024-12-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Tack
Ang besiktning, obligatory fransk bil

Sen har väl bilförsäljare specialregler med flytande försäkring eller vad det kallas, vet inte vad som gäller med avställning, kanske inte hunnit registreras offentligt bara
Men bara man har ordentliga däck så men jo ska man vinterköra borde man minst ha antisladd också

Ja du har rätt.

Men det är inte registrering - man ser det på minuten det där med avställning. Bilen ställdes av runt den 18 november strax efter att den köpts och besiktigats. Den var alltså avställd vid olyckstillfället - om det var en ljusgrå Renault s modus crossover (MPV).
Citera
2024-12-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Eller om de inte hade bälte och hamnade under bilen på nåt sätt? Märkligt att de inte hittades med en gång. Borde väl funnits bilbarnstolar och sittkuddar i bilen som vittnade om att det befunnit sig barn där?

Dom ska ha hittats när bärgaren han vänt bilen..
Citera
2024-12-02, 17:19
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Pappan var ju talbar och borde ha upplyst Räddningstjänst/polis/ambulans hur många de var i bilen samt vilka de var. Några bilstolar fanns nog inte och hade alltså inte använts.

Nej då ska han sitta i fängelse lång tid framöver sedan. Fyfan .
Citera
2024-12-02, 17:20
Medlem
Det är verkligen ett lurigt ställe. Ni från resten av Sverige har nog lite svårt att förstå hur det är på Linderödsåsen. Det är inte ovanligt att temperaturen där är 5 grader lägre än i Malmö och Kristianstad. Jag kan tänka mig att färden startade i Malmö/Lund och att det var en vanlig höstkväll, inte en tillstymmelse till halka. Ishalkan var nog lokal på åsen.

Det är en nybyggd och fin motorväg 110. Många kör dessutom fortare. Just nedförsbacken på norrsidan av åsen är extra farlig i och med att det lutar och det är lätt att öka hastigheten om man inte använder farthållare. Om man har en utgångshastighet på 100km/h uppe på backen så kommer man upp i 130km/h bara genom att trycka ner kopplingen och rulla ner för backen.

Om föraren inte har varit medveten om halkan och låtit hastigheten öka ned för backen och sedan kommer till ett parti med ren blankis, jag då kan det tyvärr sluta så illa och tragiskt. Jag vill inte på något sätt ta bort förarens ansvar i detta. Han kommer nog att bli dömd och oavsett det kommer han att få leva med sorgen och skulden i resten av sitt liv.

Men jag tycker i alla fall att det finns en logik i att olyckan händer just där. Det krävs inte att föraren kör som en idiot för att det ska inträffa. Sen kan han ju ha gjort det ändå, men förhoppningsvis kommer utredningen att visa hur olyckan har skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in