2024-12-02, 16:06
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergataken
Jag körde på angränsade väg vid samma tidpunkt. De var så halt så att man ej kunde gå utanför bilen.

De småregnade och frös sedan på det.

Just på platsen för olyckan så är där extremt halt, jag tror många av oss minns stillastående bilarna på E22an förra året i snökaoset? Det är på samma sträcka. Likaså hände vid senaste snöfallet för någon vecka sedan. Långa köer pga under måttligt väglag.

Man är nyfiken på om bilen hade vinterdäck ännu. Där har varje medborgare ett ansvar.

Oavsett, vila i frid ❤️‍🩹
Citera
2024-12-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
Enligt kvinnans facebookprofil fyllde ett av barnen 4 i mars i år. På hennes profilbild kan man se familjen tillsammans och vad som ser ut att vara en ballong-etta hängandes bakom på väggen. Att barnen var 1 och 4 verkar rimligt.

Jag såg också det nu.
Det borde alltså ha varit bilbarnstolar och barnen bältade.
Sen vet vi ju inte hur demolerad bilen var, om bilbarnstolar lossnat??? Möjligt?
Bilen har ju brunnit kraftigt men det säjs att räddningspersonalen lös genom bilen utan att se någon mera. Brann det så kraftigt så bilbarnstolar försvann??
Citera
2024-12-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnula
Fast mina barn satt i barnstol till de började använda bilkudde. Mina barnbarn sitter i barnstol, även 9åringen för han har en stol som fortfarande passar. Det är storlek/längd som avgör när man skall sluta använda dessa tingestar.

Jag har alltid haft barn i bilbarnstol eller bältade med kudde tills så stora så bilkudde inte behövdes utan enbart bälte.
Jag bara antog att om barnen var strax under 10 att de suttit kanske med bara bälte eller obältade.
Att det inte fanns spår av bilbarnstolar alls.

Nu vet vi ju att barnen var betydligt yngre än 10.
Citera
2024-12-02, 16:22
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har alltid haft barn i bilbarnstol eller bältade med kudde tills så stora så bilkudde inte behövdes utan enbart bälte.
Jag bara antog att om barnen var strax under 10 att de suttit kanske med bara bälte eller obältade.
Att det inte fanns spår av bilbarnstolar alls.

Nu vet vi ju att barnen var betydligt yngre än 10.

Bilstolarna har väl smält av branden och täckt ungarna med smält plast. Räddningstjänsten ska ju inte röja i det ,dom ska ju försöka rädda det som räddas kan och dom lyckades ju faktiskt rädda en som fortfarande lever .

Jag blir arg när folk klagar på räddningstjänsten .
Citera
2024-12-02, 16:26
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bilstolarna har väl smält av branden och täckt ungarna med smält plast. Räddningstjänsten ska ju inte röja i det ,dom ska ju försöka rädda det som räddas kan och dom lyckades ju faktiskt rädda en som fortfarande lever .

Jag blir arg när folk klagar på räddningstjänsten .
Det var ju förbipasserande som drog ut föräldrarna. Förmodligen brann bilen och de missade att titta i baksätet, när räddningstjänsten kom var den sannolikt helt övertänd.
Citera
2024-12-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Fungerar på bakhjulsdriven bil. De flesta är framhjulsdrivna..

Ännu värre om du släpper gasen på en framhjulsdriven. Då släpper den helt.
Bakhjulsdriven bil rätar upp sig själv när du släpper gasen. Inget annat.

Men gasa och styr åt rätt håll är gyllene regeln. Är du snabb och har manuellväxlad bil så blir det Guldstjärna om du växlar ner... och gasar.

(reservation för när det är "100%" halt som någon skrev. Eller om det var 0% friktion...
Citera
2024-12-02, 16:31
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det var ju förbipasserande som drog ut föräldrarna. Förmodligen brann bilen och de missade att titta i baksätet, när räddningstjänsten kom var den sannolikt helt övertänd.

Precis fanns inte så mycket för räddningstjänsten att göra i det läget mer än att släcka branden.

Tycker inte det är rättvist att försöka skuldbelägga räddningstjänsten eller säga att dom är inkompetenta.
Citera
2024-12-02, 16:35
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Ännu värre om du släpper gasen på en framhjulsdriven. Då släpper den helt.
Bakhjulsdriven bil rätar upp sig själv när du släpper gasen. Inget annat.

Men gasa och styr åt rätt håll är gyllene regeln. Är du snabb och har manuellväxlad bil så blir det Guldstjärna om du växlar ner... och gasar.

(reservation för när det är "100%" halt som någon skrev. Eller om det var 0% friktion...

Är du rallyförare?
Citera
2024-12-02, 16:35
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.kristianstadsbladet.se/2024-12-02/raddningschef-darfor-hittades-inte-de-doda-barnen-direkt/

Räddningstjänsten larmades ut till en olycka där två personer skulle ha varit inblandade. En kvinna i 30-årsåldern och en man i 40-årsåldern fördes akut till sjukhus.

Kvar vid olycksplatsen låg två döda barn – som hittades först över två timmar senare.

– När en bil är helt utbrunnen kan det vara så att det inte syns mycket när man lyser in, säger Andreas Bengtsson, räddningschef i Kristianstad.

Räddningstjänsten tittar på om man ska ändra sina rutiner.
Citera
2024-12-02, 16:39
Medlem
Har läst stora delar av tråden och jag måste säga att det är ett sjukt märkligt narrativ vissa har! En tragisk olycka i vinterväder där två små flickebarn omkommit samt deras unga mamma, och vad väljer många att foka på? Jo, föraren var troligen invandrare och då är det helt plötsligt inte en olycka, utan mer eller mindre uppsåt pga. babbars oförmåga att bälta sina barn eller att köra bil!

Precis som att det inte skett olyckor av liknande karaktär där alla inblandade har varit så renrasiga att ett A4-ark ser mörkt ut?! Skärp er för helvete!
Det är en sjukt tragisk olycka som skett, och klart man skall och kan diskutera orsakerna och om farten hölls osv. men vaffan förarens etniska ursprung har med saken att göra fattar jag inte.
Citera
2024-12-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan ju bero på däck tex.

Dom däcken som föraren är ansvarig för...?
Citera
2024-12-02, 16:42
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Har läst stora delar av tråden och jag måste säga att det är ett sjukt märkligt narrativ vissa har! En tragisk olycka i vinterväder där två små flickebarn omkommit samt deras unga mamma, och vad väljer många att foka på? Jo, föraren var troligen invandrare och då är det helt plötsligt inte en olycka, utan mer eller mindre uppsåt pga. babbars oförmåga att bälta sina barn eller att köra bil!

Precis som att det inte skett olyckor av liknande karaktär där alla inblandade har varit så renrasiga att ett A4-ark ser mörkt ut?! Skärp er för helvete!
Det är en sjukt tragisk olycka som skett, och klart man skall och kan diskutera orsakerna och om farten hölls osv. men vaffan förarens etniska ursprung har med saken att göra fattar jag inte.

Nej och så skall man inte klaga på räddningstjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in