2024-12-02, 04:53
Medlem
Majsmannen2s avatar
En kåt man är en dum man men en man som precis har fått sin orgasm, då blir mannens IQ på en helt annan level.

Kvinnlig skönhet fördumma mannen och det vet många kvinnor om och försöker utnyttja till deras fördel.
Citera
2024-12-02, 08:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Javisst fanns det filmkameror, datorer och mobiler på jägar-samlartiden! Stenåldersmänniskor gick omkring och filmade med sina smartphones och tog selfies, gärna efter lyckad storviltsjakt.

Det finns en hel del arkeologiska och antropologiska fynd, som visar att jägar-samlarsamhällen ofta var mer jämställda än senare jordbrukssamhällen, och att könsroller kunde vara flexibla. Till exempel:

En ca 9000 år gammal kvinnas grav från Anderna i Peru. Den innehöll jaktredskap, vilket indikerar att hon var en storviltsjägare. Gravfynd i Europa och Nordamerika: i flera jägar-samlarsamhällen har både män och kvinnor begravts med liknande verktyg och föremål, vilket kan tyda på att arbetsdelningen mellan könen var mindre strikt än man tidigare trott.

Kvinnor deltog ofta i aktiviteter som traditionellt förknippas med män, som jakt, och män bidrog ibland till insamling av växter och smådjur.
Påstår man att man har bevis för att det var så, ska man förstås ha något att peka på som är otvetydigt. Inte att man anser att det var på det sättet för man hittat saker.

En grav? Man har hittat kvinnor i vikingagravar. Det finns kvinnor i svenska armén tidigare, förklädda, gifta, men som avslöjades. Efter slaget vid Sävar sägs att en av de döda soldaterna i uniform var kvinna. Platon diskuterade hur man skulle göra med kvinnor som ville kriga.
Ulrika Eleonora Stålhammar.https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulrika_Eleonora_St%C3%A5lhammar.
Brita Hagberg.https://sv.wikipedia.org/wiki/Brita_Hagberg
Så utifrån det, var Sverige från vikingatiden fram till idag helt jämställt. Allt ert prat om patriarkatet förr var bara påhitt. För hittar men "en" som avviker, gäller det hela samhället. Men nu finns det dokumentation från den tiden att samhället inte alls var jämställt trots det. Men, de har aldrig varit normen. För faktum är, att majoriteten av kvinnor, aldrig ens har velat vara soldater eller jägare. Men ett litet fåtal har alltid funnits. Det fanns även en hel del kvinnliga jägare förr. Speciellt efter man började använda skjutvapen till jakt. Men det betyder inte att hela samhället var jämställt för det. För det var det inte.

Däremot har dessa kvinnor, pojkflickor, alltid funnits. De som vänsterfeminismen ställer upp som ideal för kvinnor. De som är som män. De som är som de Beauvoir eller Butler.

För att vara som man är idealet, att vara som kvinna är fel. Man ser själva ned på kvinnor som inte är manliga. Att föda barn är fel, att döda är rätt. Det är normen man ställer upp för kvinnor. Var som en man, återigen.

Citat:
Suck! Det var ett jävla tjat om pojkflickor!
Av en anledning. De dyker upp hela tiden där män är.

Citat:
Scientificamerican-artikeln som jag länkade till i tidigare inlägg skrevs av Cara Ocobock och Sarah Lacy.

https://www.udel.edu/udaily/2023/october/sarah-lacy-woman-the-hunter-anthropology/
Klicka på länken ”American Anthropologist”.

https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/action/doSearch?ContribRaw=Lacy%2C+Sarah&SeriesKey=154814 33
Två vetenskapliga artiklar med tillhörande abstrakter.

Jag förlitar mig mer på antropologer och arkeologer än på en tönt som tror att filmkameror fanns på stenåldern och ser pojkflickor överallt.

Pojkflickor! Alltid dessa pojkflickor som ansätter ditt klena sinne!
Nu finns det förstås kritik mot artikeln. Två kvinnor som vill skapa en ny bild av historien utifrån dagens samhälle och åsikter. Men pojkflickorna dyker upp överallt i historien

Citat:
Protein fanns inte bara i storvilt, t ex mammutar och bisonoxar. Utan också i insamlad föda som grodor, ödlor och små gnagare, ägg (från fåglar, reptiler osv), insekter och larver, snäckor och musslor.

En diet med så hög andel protein är skadlig och kan leda till proteinförgiftning. Den traditionella kosten hos inuiter är rik på fett och innehåller mycket lite kolhydrater. Äter du själv mat som innehåller 100 % protein?

Kannibalism förekom men var inte så vanligt. Kan ha varit en sista utväg för att överleva.
Jag tror inte kannibalism var sista utvägen nödvändigtvis, utan en metod också. Många reagerar instinktivt mot det här och tror att man hade samma moral som oss idag. Det är förstås bara inskränkt att tro. Fynden är många och finns även här i Sverige. För övrigt åt vissa Japaner krigsfångar under WWII, inte som sista utväg utan som boskap.

Ahh, näringslära. Glöm inte tarmarna. De var en källa för vitaminer. Men vad har det med saken att göra. Vad jag sa är att man äter det som finns där man lever. Finns det inget storvilt, jagar man småvilt. Man är förstås samlare om man samlar långsamma smådjur, lika väl som rötter. Fanns det inga byten tvingades väl männen tidvis att söka mat på samma sätt. Så det handlar även om vad som fanns.

Men frågan är hur det här visar att samhället var jämlikt? Var dessa kvinnliga jägare hövdingar som med sina jägarväninnor delade jägaryrket 50/50, jagade storvilt och tog beslut i flocken medan hälften av männen satt hemma och skötte hushåll, barn och samlade mat. Och vilka bevis finns det för det?

Man tar enstaka fynd av kvinnliga jägare som anekdotiska belägg för att det skulle vara det. Men det finns som sagt inga bevis för att det var så. Egentligen bara fantasier. Om man tar det man vet om jägarstammar, var det inte så. Så återigen måste man fråga sig vad som är mest troligt, utifrån det man vet och svaret blir att de mest troligt inte var jämställda. Egentligen bara utifrån att män är starkare. De kan genomföra sin vilja med våld, helt enkelt.
Citera
2024-12-02, 15:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, jag har inte glömt, problemet är att dina två svar säger diametralt motsatta saker:

På premissen att du faktiskt vill diskutera och inte tantsvamla, så kan du väl välja vilket av dina två diametralt motsatta svar du ställer dig bakom?
Nej, mina två svar säger inte diametralt motsatta saker. Så jag ställer mig bakom följande meningar:

Citat:
Korrelationen mellan hjärnstorlek och IQ ligger någonstans mellan 0,3 och 0,4. Detta betyder att hjärnstorlek förklarar 9-16 % av variationen i IQ. Men mannens i snitt större hjärna förklaras av högre kroppslängd, mer muskelmassa och större tyngd. Även om män i genomsnitt har något större hjärnor än kvinnor, så har forskning visat att kvinnor ofta har en högre täthet av neuroner och effektivare kopplingar i vissa delar av hjärnan. Kvinnor kan alltså uppnå lika hög eller högre kognitiv prestanda trots en något mindre hjärnvolym.

Fastän det är riktigt att kvinnor i genomsnitt har något mindre hjärnor än män finns det inga bevis för att detta är kopplat till intelligens. Avgörande är dock könsskillnader i kopplingarna inom och mellan hjärnhalvorna, proportionen vit/grå substans, hjärnbarkens tjocklek, neuronernas täthet osv.

Holländaren van der Linden hade efter mätning av hjärnvolymerna hos sina 896 undersökta personer uttryckt i The Times (betalartikel) : ”Vi fann att mäns genomsnittliga IQ var ungefär fyra punkter över kvinnors. Så om män hade en genomsnittlig poäng på 100 skulle kvinnor få 96.

I sin omstridda studie nämner van der Linden ingenting om att kvinnors genomsnittligt mindre hjärnor beror på att kvinnor i snitt väger mindre och är kortare än män. Medelkvinnan är ca 15 cm kortare och 15 kg lättare än medelmannen. De inre organen väger också i snitt lite mindre, muskelmassan är mindre och blodvolymen mindre vilket också förklarar varför medelkvinnans hjärna är mindre än medelmannens.

Förresten visar en ny studie från Stanford att det inte är någon överlappning i mäns och kvinnors hjärnor vad gäller funktion och aktivitet (dock ej intelligens bör tilläggas). Denna studie kan så att säga bekräfta min ståndpunkt att könsskillnaden i hjärnstorlek inte på något sätt är kopplat till intelligens. Liknande sak kan sägas om jämförelser mellan en röd BMW (kvinna) och en blå Audi (man) med samma prestanda (intelligens).

Så tack för din länk https://www.psychologytoday.com/intl/blog/sax-on-sex/202405/ai-finds-astonishing-malefemale-differences-in-human-brain. Du har precis fått det bekräftat att könsskillnaden i hjärnstorlek inte är kopplat till intelligens.
Citera
2024-12-02, 16:26
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Nej, mina två svar säger inte diametralt motsatta saker. Så jag ställer mig bakom följande meningar:

Fastän det är riktigt att kvinnor i genomsnitt har något mindre hjärnor än män finns det inga bevis för att detta är kopplat till intelligens. Avgörande är dock könsskillnader i kopplingarna inom och mellan hjärnhalvorna, proportionen vit/grå substans, hjärnbarkens tjocklek, neuronernas täthet osv.

Tack. Bra inlägg av dig. Jag önskar du kunde vara mer tydlig framöver så jag slipper möte mängder av projektioner och sidospår, och istället kan få tydliga direktiv som ovan. Du började prata om mikrocefali m.m. och du kan nog hålla med mig om att det är helt irrelevant för vad vi pratade om.

Jag håller med om allt som står i citatet (eventuellt inte 9-16% - det stämmer i runda slänger med korrelationsvärdena du nämner, men man har funnit upp till 36% i vissa studier, men detta är en petitess och inget axiomatiskt).

Citat:
Holländaren van der Linden hade efter mätning av hjärnvolymerna hos sina 896 undersökta personer uttryckt i The Times (betalartikel) : ”Vi fann att mäns genomsnittliga IQ var ungefär fyra punkter över kvinnors. Så om män hade en genomsnittlig poäng på 100 skulle kvinnor få 96.

I sin omstridda studie nämner van der Linden ingenting om att kvinnors genomsnittligt mindre hjärnor beror på att kvinnor i snitt väger mindre och är kortare än män. Medelkvinnan är ca 15 cm kortare och 15 kg lättare än medelmannen. De inre organen väger också i snitt lite mindre, muskelmassan är mindre och blodvolymen mindre vilket också förklarar varför medelkvinnans hjärna är mindre än medelmannens.

Jag gillar inte när du använder ord som "omstridd" eller "hårt kritiserad" som om det skulle stärka någon form av argumentation. Idag kan man bli hårt kritiserad för att man säger att män inte kan bli gravida, och det är omstritt att säga att det finns en koppling mellan psykisk ohälsa och transsexualitet. Men det är ändå sant (jag söker inte en diskussion här - om du inte på riktigt tror att jag har fel så kan du väl bara hålla med, så vi slipper diskutera det också).

Han har rätt eller fel i sin ansats, och en felaktig ansats blir inte "hårt kritiserad" eller "omstridd" i ordets vardagliga bemärkelser, utan andra forskare pekar ut urvals- och metodfel, och sedan gör man en "bättre" studie och ser om man får samma resultat. Detta gjordes för övrigt i fallet prof. Nyborg, som "åkte ut med huvudet före" för sina slutsatser om lägre IQ bland migranter (vilket är trivialt att förstå eftersom många av dem kommer från hemska förhållanden), och att detta inte repar sig inom loppet av en generation eller två (jag förenklar, kanske du kan mer). Han fick efter granskning av ett italienskt institut komma tillbaka, men åkte ut igen efter att ha funnit skillnader i IQ mellan män och kvinnor. Du kan kalla honom rasist, nazist, omstridd, hårt kritiserad, vit nationalist och vadhelst du vill - det har ingen bäring för hans vetenskapliga åtaganden.

Efter detta så kallas Nyborg för nazist, rasist m.m. Hans slutsatser passade helt enkelt inte in. Det är därför jag tycker du ska sluta kalla forskare för nazister m.m. Men du har ju faktiskt fel i mycket av vad du säger, men du avfärdar många perspektiv genom att kalla förespråkare för nazist/rasist/vit nationalist/omstridd/hårt kritiserad m.m. Men det blir ju alla som inte landar i det som man "ska" landa i. På det viset bygger man en de facto åsiktskorridor. Exempelvis genom att säga att alla som kommer fram till att svarta har lägre IQ, måste vara nazister, och därför ska man inte lyssna på dem, och exkludera resultat, och vips så råkar alla enas om att det som är sant är att alla människor är biologiskt ekvivalenta. Men du kanske inte riktigt kan se att det skett? För mig är det uppenbart - så pass uppenbart att jag skulle ifrågasätta din ärlighet om du menar att det inte förekommer i stor skala.

Hur som helst, hjärnans storlek kan vara en delförklaring till den lilla statistiska skillnad man ser i medelvärde vad gäller IQ.

Citat:
Förresten visar en ny studie från Stanford att det inte är någon överlappning i mäns och kvinnors hjärnor vad gäller funktion och aktivitet (dock ej intelligens bör tilläggas). Denna studie kan så att säga bekräfta min ståndpunkt att könsskillnaden i hjärnstorlek inte på något sätt är kopplat till intelligens. Liknande sak kan sägas om jämförelser mellan en röd BMW (kvinna) och en blå Audi (man) med samma prestanda (intelligens).

Du misstolkar studien helt och hållet om du tror att den säger att det inte finns någon överlappning mellan mäns och kvinnors hjärnor vad gäller funktion och aktivitet.

Citat:
Så tack för din länk https://www.psychologytoday.com/intl/blog/sax-on-sex/202405/ai-finds-astonishing-malefemale-differences-in-human-brain. Du har precis fått det bekräftat att könsskillnaden i hjärnstorlek inte är kopplat till intelligens.

Den här typen av (icke-)argumentation orkar jag inte möta, det känns urbarnsligt för mig.
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-12-02 kl. 17:13.
Citera
2024-12-02, 17:25
Medlem
Stig-Britts avatar
På tal om Nyborg så är hans studie om män och kvinnors IQ här:

https://helmuthnyborg.dk/wp-content/uploads/2016/10/Publ_2015_Sex-differences-across-diffferent-racial-ability-levels.pdf

På sida 51 (fig. 9) kan man se normalfördelningarna: https://snipboard.io/OzUiL4.jpg

Jag skulle uppskatta om du kan hitta andra studier som identifierar urvals- eller metodfel som Nyborg gjort. Att han kallas för nazist och kvinnohatare vet jag redan - men det är ju just för att han kommit fram till det han har kommit fram till som han kallas så.

Citat:
Helmuth Sørensen Nyborg (1937–) is a Danish eugenicist, far-right activist and hereditarian who best known for his controversial research on race and intelligence that has been described as racist and white supremacist.

Nyborg argues that white people are more intelligent than black people and men are more intelligent than women.[2][3] He has spent years attending conferences hosted by neo-Nazi and white supremacist organizations such as American Renaissance and Scandza Forum.[4][6][7] Nyborg has authored papers with white nationalists such as Edward Dutton and Emil Kirkegaard.[8][9]

https://rationalwiki.org/wiki/Helmuth_Nyborg

Relevant läsning:
A poisoned-well "argument" has the following form:

Unfavorable information (be it true or false) about person A is presented by another (e.g. "Before you listen to my opponent, may I remind you that he has been in jail").
Therefore, the claims made by person A will be false.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Poisoning_the_well

Han har ju helt rätt i att vita i allmänhet är mer intelligenta än svarta i allmänhet. Jag tror till och med jag fick dig, lupac, att skriva under på det tidigare i tråden:

Citat:
När gjordes den senaste IQ-mätningen av svarta, latinos, vita och östasiater? Jag vill gärna veta resultaten innan jag ger ett definitivt svar på påstående ”2. Svarta har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med vita.”. Redan nu vet jag att den genomsnittliga IQ-skillnaden mellan svarta och vita har sjunkit. Se diagram nedan.

Betyder det att du är nazist och allt du säger ska avfärdas? Du erkänner ju ovan att det funnits en skillnad, menar jag. (Jag raljerar här, ignorera det).

Se gärna denna: https://youtu.be/-6PiMJd1jEI

Kanske håller du med om vad han säger? Det vore roligt att höra dina tankar.
Citera
2024-12-02, 17:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Se gärna videon från 2010 här:

https://helmuthnyborg.dk/?page_id=16 (direktlänk till videon: https://seed131.bitchute.com/3MiX9SR1hDkL/31JHfdq1KFI5.mp4)

En "brain research expert" sitter och säger att det är ingen skillnad på hjärnor i Danmark, Afrika eller Kina, och att vi föds med genetiskt identiska hjärnor i alla dessa områden. Det är direkt fel och är helt enkelt propaganda. Makalöst.
Citera
2024-12-02, 18:25
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Tack. Bra inlägg av dig. Jag önskar du kunde vara mer tydlig framöver så jag slipper möte mängder av projektioner och sidospår, och istället kan få tydliga direktiv som ovan. Du började prata om mikrocefali m.m. och du kan nog hålla med mig om att det är helt irrelevant för vad vi pratade om.

Jag håller med om allt som står i citatet (eventuellt inte 9-16% - det stämmer i runda slänger med korrelationsvärdena du nämner, men man har funnit upp till 36% i vissa studier, men detta är en petitess och inget axiomatiskt).
Siffran 9-16 % av variationen i IQ kommer från att en korrelation på 0,3-0,4 (mellan hjärnstorlek och IQ) motsvarar att korrelationskoefficienten i kvadrat ligger mellan 0,09 och 0,16, vilket representerar andelen förklarad variation. Kvadratroten ur 0,36 är ca 0,13 (avrundad från 0,1296), vilket ligger mellan 0,09 och 0,16. Det vill säga 13 % av variationen i IQ.

Du har väl lärt dig kvadratrötter i grundskolan? Fast det var säkert minst 60 år sedan du pluggade grundläggande matematik.

Citat:
Jag gillar inte när du använder ord som "omstridd" eller "hårt kritiserad" som om det skulle stärka någon form av argumentation. Idag kan man bli hårt kritiserad för att man säger att män inte kan bli gravida, och det är omstritt att säga att det finns en koppling mellan psykisk ohälsa och transsexualitet. Men det är ändå sant (jag söker inte en diskussion här - om du inte på riktigt tror att jag har fel så kan du väl bara hålla med, så vi slipper diskutera det också).

Han har rätt eller fel i sin ansats, och en felaktig ansats blir inte "hårt kritiserad" eller "omstridd" i ordets vardagliga bemärkelser, utan andra forskare pekar ut urvals- och metodfel, och sedan gör man en "bättre" studie och ser om man får samma resultat. Detta gjordes för övrigt i fallet prof. Nyborg, som "åkte ut med huvudet före" för sina slutsatser om lägre IQ bland migranter (vilket är trivialt att förstå eftersom många av dem kommer från hemska förhållanden), och att detta inte repar sig inom loppet av en generation eller två (jag förenklar, kanske du kan mer). Han fick efter granskning av ett italienskt institut komma tillbaka, men åkte ut igen efter att ha funnit skillnader i IQ mellan män och kvinnor. Du kan kalla honom rasist, nazist, omstridd, hårt kritiserad, vit nationalist och vadhelst du vill - det har ingen bäring för hans vetenskapliga åtaganden.
Det är ingen forskare i världen som påstår att män inte kan bli gravida. Om det finns vetenskaplig evidens för att transsexuella individer lider mer av psykisk ohälsa än andra, så är det inte omstritt att tala om det.

Helmut Nyborgs forskning har varit delvis finansierad av Pioneer Fund. Hans påståenden om signifikanta skillnader i IQ (både kön och ”ras”) har kritiserats av många forskare för metodologiska och teoretiska brister. Hans studier har kritiserats för att inte tillräckligt beakta sociala, kulturella och utbildningsmässiga faktorer som kan påverka utfallet av intelligensmätningar.

Citat:
Hur som helst, hjärnans storlek kan vara en delförklaring till den lilla statistiska skillnad man ser i medelvärde vad gäller IQ.
Inte när det gäller IQ-skillnaden mellan män och kvinnor. Könsskillnaden i medel-IQ är statistiskt icke-signifikant.

Citat:
Du misstolkar studien helt och hållet om du tror att den säger att det inte finns någon överlappning mellan mäns och kvinnors hjärnor vad gäller funktion och aktivitet.
Säkert något som din källa Leonard Sax hade missuppfattat. Då är det mer korrekt med den sedan tidigare fastställda slutsatsen att det råder en betydande överlappning mellan mäns och kvinnors hjärnor vad gäller funktion och aktivitet. Jag kunde inte hitta någonstans i den aktuella studien om att det skulle saknas överlappningar.
Citera
2024-12-02, 18:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Siffran 9-16 % av variationen i IQ kommer från att en korrelation på 0,3-0,4 (mellan hjärnstorlek och IQ) motsvarar att korrelationskoefficienten i kvadrat ligger mellan 0,09 och 0,16, vilket representerar andelen förklarad variation. Kvadratroten ur 0,36 är ca 0,13 (avrundad från 0,1296), vilket ligger mellan 0,09 och 0,16. Det vill säga 13 % av variationen i IQ.

Du har väl lärt dig kvadratrötter i grundskolan? Fast det var säkert minst 60 år sedan du pluggade grundläggande matematik.

Läste du verkligen vad jag skrev nu?

Citat:
Brain volume is not a perfect account of intelligence: the relationship explains a modest amount of variance in intelligence – 12% to 36% of the variance.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_and_intelligence

Citat:
Det är ingen forskare i världen som påstår att män inte kan bli gravida.

Har du lite för bråttom i dina inlägg, kanske?

Citat:
Om det finns vetenskaplig evidens för att transsexuella individer lider mer av psykisk ohälsa än andra, så är det inte omstritt att tala om det.

Ok, du lever i en parallell värld.
The suicide attempt rate among transgender persons ranges from 32% to 50% across the countries. Gender-based victimization, discrimination, bullying, violence, being rejected by the family, friends, and community; harassment by intimate partner, family members, police and public; discrimination and ill treatment at health-care system are the major risk factors that influence the suicidal behavior among transgender persons.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5178031/

Jag antar att du håller med mig om att självmordsförsök indikerar psykisk ohälsa?

Behöver du verkligen bevis på att det är kontroversiellt och omstritt att påstå att trans-personer lider av pyskisk ohälsa? Det börjar bli lite töntigt. Du kallar mig gammal, men för mig känns det som jag skriver med en medelålders identitetskrisande kärring med en tonårings mentala mognadsgrad.

Citat:
Helmut Nyborgs forskning har varit delvis finansierad av Pioneer Fund. Hans påståenden om signifikanta skillnader i IQ (både kön och ”ras”) har kritiserats av många forskare för metodologiska och teoretiska brister. Hans studier har kritiserats för att inte tillräckligt beakta sociala, kulturella och utbildningsmässiga faktorer som kan påverka utfallet av intelligensmätningar.

Ja, nu börjas det igen... Fel person har betalat för forskningen, därför är den fel. Han blev granskad av något råd som fastslog att han inte gjort fel i sin forskning, och därför fick han komma tillbaka.

https://retractionwatch.com/2013/11/13/citing-scientific-dishonesty-danish-board-calls-for-retraction-of-controversial-paper-on-decline-of- western-civilization/

https://retractionwatch.com/2016/03/30/denmark-court-clears-controversial-psychologist-of-misconduct-charges/

Om du tror att detta är kopplat till att han faktiskt gjort fel så kan jag inte övertyga dig om annat. Det är tydligt att man ger sig på forskare som kommer fram till slutsatser som man inte får yttra politiskt. Det kommer att rätta sig själv i slutändan, eftersom samhället kommer braka samman om man inte anpassar det till verkligheten i tillräcklig grad. Se illustrerat: https://snipboard.io/AQ2T8Z.jpg

Citat:
Inte när det gäller IQ-skillnaden mellan män och kvinnor. Könsskillnaden i medel-IQ är statistiskt icke-signifikant.

Jag utgår från att du håller med om resten av vad han säger.

Huruvida ett snittvärde är statistiskt signifikant eller inte, är inte bara en funktion av hur stor skillnaden är, utan också hur stora populationerna är. Dvs, en skillnad på 0.1 i medelvärde kan vara en statistiskt signifikant skillnad om populationerna är tillräckligt stora, förstår du det?

Citat:
Säkert något som din källa Leonard Sax hade missuppfattat. Då är det mer korrekt med den sedan tidigare fastställda slutsatsen att det råder en betydande överlappning mellan mäns och kvinnors hjärnor vad gäller funktion och aktivitet. Jag kunde inte hitta någonstans i den aktuella studien om att det skulle saknas överlappningar.

Nej, han har inte missuppfattat det. Du avslöjar din oförmåga att förstå antingen engelska, eller studier, eller kanske studier skrivna på engelska. Givetvis finns det i största grad överlappning mellan kvinnor och mäns hjärnor, att ens tänka något annat är ju rena dumheterna...
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-12-02 kl. 18:50.
Citera
2024-12-03, 16:58
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Läste du verkligen vad jag skrev nu?
Ja, det gjorde jag.

Citat:
Brain volume is not a perfect account of intelligence: the relationship explains a modest amount of variance in intelligence – 12% to 36% of the variance.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_and_intelligence

Du var så otålig att avsluta läsandet redan efter den första meningen att du missade att upp till 36 % av variansen gällde verbal intelligens. Hoppsan!

Läs fortsättningen:
The amount of variance explained by brain volume may also depend on the type of intelligence measured. Up to 36% of variance in verbal intelligence can be explained by brain volume, while only approximately 10% of variance in visuospatial intelligence can be explained by brain volume. A 2015 study by researcher Stuart J. Ritchie found that brain size explained 12% of the variance in intelligence among individuals. These caveats imply that there are other major factors influencing how intelligent an individual is apart from brain size. In a large meta-analysis consisting of 88 studies Pietschnig et al. (2015) estimated the correlation between brain volume and intelligence to be about correlation coefficient of 0.24 which equates to 6% variance.
Tålamod är en dygd, vet du. Noggrannhet också.

Citat:
..
Nu slirar du alltför mycket långt ifrån din tråds ämne. Om du vill diskutera transpersoners psykiska mående får du göra det i ett mer passande forum, förslagsvis i ämnet psykologi.

Citat:
Ja, nu börjas det igen... Fel person har betalat för forskningen, därför är den fel. Han blev granskad av något råd som fastslog att han inte gjort fel i sin forskning, och därför fick han komma tillbaka.

https://retractionwatch.com/2013/11/13/citing-scientific-dishonesty-danish-board-calls-for-retraction-of-controversial-paper-on-decline-of- western-civilization/

https://retractionwatch.com/2016/03/30/denmark-court-clears-controversial-psychologist-of-misconduct-charges/

Om du tror att detta är kopplat till att han faktiskt gjort fel så kan jag inte övertyga dig om annat. Det är tydligt att man ger sig på forskare som kommer fram till slutsatser som man inte får yttra politiskt. Det kommer att rätta sig själv i slutändan, eftersom samhället kommer braka samman om man inte anpassar det till verkligheten i tillräcklig grad. Se illustrerat: https://snipboard.io/AQ2T8Z.jpg
Gå till Google Scholar och skriv in Helmuth Nyborg i sök-fältet. Hur många gånger citerades hans intelligensstudie från 2014, den som du nyligen länkat till? Jämför med studier gjorda av WT Dickens, Nisbett, Turkheimer och andra ”politiskt tillrättalagda” forskare. Hur många gånger citerades Emil Kirkegaards studier?

Vad har din länkade bild med den här diskussionen att göra? Bevisa att feminister saknar försvarsvilja och istället föredrar hushållsarbete? Du hävdar säkert att det är kvinnor som raserar civilisationer.

Citat:
Jag utgår från att du håller med om resten av vad han säger.

Huruvida ett snittvärde är statistiskt signifikant eller inte, är inte bara en funktion av hur stor skillnaden är, utan också hur stora populationerna är. Dvs, en skillnad på 0.1 i medelvärde kan vara en statistiskt signifikant skillnad om populationerna är tillräckligt stora, förstår du det?
Nej, jag håller inte med holländarens slutsatser av de skäl som jag tidigare har nämnt.

Om skillnaden i IQ är så liten att den kräver enorma stickprov för att bli signifikant talar det snarare emot din idé om någon biologiskt eller psykologiskt betydelsefull IQ-skillnad mellan könen.

Citat:
Nej, han har inte missuppfattat det. Du avslöjar din oförmåga att förstå antingen engelska, eller studier, eller kanske studier skrivna på engelska. Givetvis finns det i största grad överlappning mellan kvinnor och mäns hjärnor, att ens tänka något annat är ju rena dumheterna...
Så ska det låta, Stickan!
Citera
2024-12-03, 17:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Så ska det låta, Stickan!

Varför säger du till mig att det ska låta så, när du själv skrev precis tvärtom i ditt föregående inlägg? Jag har väl aldrig heller hävdat något annat? Jag vet knappt vad din ståndpunkt är längre, det känns som att du är mer i polemik med din egen position än min. Det verkar som att du håller med mig om precis allt (fast du tjafsar konstant emot), förutom att det finns en skillnad i medelvärde. Annars kan du väl skriva vad för annat du inte håller med mig om?

PS. Du kör med projektioner ganska mycket, och det blir helt fel: "Du hävdar säkert att det är kvinnor som raserar civilisationer" skrev du nyss. Jag gör inte uppdelningen "killarna mot tjejerna" som om vi vore varandras antagonister, så som du verkar göra. Feminismen, eller den kvinnliga emancipationen, är en återkommande aspekt hos kollapsande civilisationer. Att det blivit som det blivit är inte mer det ena könets fel än det andra - det blir återigen lite barnsligt för mig att tänka på det sättet.
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-12-03 kl. 17:05.
Citera
2024-12-03, 17:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
På tal om Nyborg så är hans studie om män och kvinnors IQ här:

https://helmuthnyborg.dk/wp-content/uploads/2016/10/Publ_2015_Sex-differences-across-diffferent-racial-ability-levels.pdf

På sida 51 (fig. 9) kan man se normalfördelningarna: https://snipboard.io/OzUiL4.jpg

Jag skulle uppskatta om du kan hitta andra studier som identifierar urvals- eller metodfel som Nyborg gjort. Att han kallas för nazist och kvinnohatare vet jag redan - men det är ju just för att han kommit fram till det han har kommit fram till som han kallas så.
Helmut Nyborgs forskning om samband mellan hjärnstorlek, etnicitet och intelligens har mötts av omfattande kritik. Hans påståenden om att svarta afrikaner skulle ha lägre intelligens på grund av mindre hjärnor har ifrågasatts av många forskare. Nyborgs forskning tenderar att bortse från miljöfaktorer som utbildning, socioekonomisk status, näringstillgång och kulturella skillnader, som har en betydande inverkan på kognitiv utveckling.

Nu är Nyborg 87 år gammal och pensionerad. Det är få forskare som citerar hans studier vilket är en stark indikation på att gubben är paria i vetenskapsvärlden.

Citat:
https://rationalwiki.org/wiki/Helmuth_Nyborg

På ett gruppfoto i Rationalwiki-artikeln poserar Helmuth glatt leende tillsammans med tre nynazister, bland annat David Duke (en gammal KKK-are). Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Stämmer verkligen.

Citat:
[url]Han har ju helt rätt i att vita i allmänhet är mer intelligenta än svarta i allmänhet. Jag tror till och med jag fick dig, lupac, att skriva under på det tidigare i tråden:

Betyder det att du är nazist och allt du säger ska avfärdas? Du erkänner ju ovan att det funnits en skillnad, menar jag. (Jag raljerar här, ignorera det).

Se gärna denna: https://youtu.be/-6PiMJd1jEI

Kanske håller du med om vad han säger? Det vore roligt att höra dina tankar.
Peter Lund Madsen i ditt länkade klipp har faktiskt rätt i sina påståenden: Det finns ingen skillnad i hjärnor mellan olika länder. Men på individnivå är det stor skillnad, men om man tar en stor grupp, t ex ett land som Kina eller Gambia, så är hjärnorna genetiskt lika.

Enligt modern forskning saknas bevis för en genetisk komponent bakom IQ-skillnader mellan olika raser. Allt fler bevis tyder på att miljöfaktorer, inte genetiska, förklarar skillnaderna i uppmätta IQ-poäng mellan olika länder. Forskningen betonar att intelligens är resultatet av en komplex interaktion mellan genetik, miljö och individens erfarenheter.

Jag har aldrig påstått att vita generellt är intelligentare än svarta. Vad jag faktiskt har sagt är att svarta i genomsnitt har lägre snitt-IQ i än vita. Det gäller IQ-poäng som mäts i IQ-tester.

Ett IQ-test fångar inte upp alla aspekter i intelligens som ju är mycket mångfacetterad. En fattig, outbildad och undernärd svart afrikan med en genetisk potential till en IQ på 115 (exempel) kan prestera sämre på ett IQ-test än en vit välmående och mer utbildad europé med liknande genetisk potential.
Citera
2024-12-03, 18:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:

En liten rättelse bara:

0,36 upphöjt till 2 är ca 0,13 (avrundad från 0,1296), vilket ligger mellan 0,09 och 0,16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in