2024-12-01, 12:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Här är en till databas som visar en liten skillnad i IQ till mäns fördel, vad gäller medelvärdet:

Kod:
# 	Gender 	Average IQ 	Number of responses
#1 	Male 	100.95 	        100000+
#2 	Female 	98.83 	        100000+

https://iq-global-test.com/analytic/gender

Därtill kan man se data över länders nationella medelvärden: https://iq-global-test.com/analytic/country
En kommersiell sajt?

Den där sajten du hänvisar till, ”iq-global-test.com”, är inte en etablerad eller vetenskapligt granskad källa för IQ-tester eller statistik. Den är en av många kommersiella sajter som erbjuder IQ-tester utan att använda validerade metoder eller säkerställa hög standard för psykologiska mätningar. Du borde vara mer källkritisk.
Citera
2024-12-01, 12:45
Medlem
lupacs avatar
Citat:
[spoiler]
Nigerian Author Atinuke Wins the 2024 British Book Awards for Children’s Nonfiction
https://brittlepaper.com/2024/05/nigerian-author-atinuke-wins-the-2024-british-book-awards-for-childrens-nonfiction/
Atinuke posits that the first Britons were black and that Stonehenge was the work of their descendants in a nation properly thought of as having a white majority “for a lot less time than it has been a mostly black country.”
https://bookandfilmglobe.com/nonfiction/review-brilliant-black-british-history/
Visitors to the exhibit were told that ‘Britain was black for 7,000 years’ before white people arrived.
https://www.spiked-online.com/2024/02/07/no-the-first-britons-were-not-black/
The exhibition at the Black Cultural Archives, which receives funding from Lambeth council and Arts Council England, is based on the Bloomsbury children’s book Brilliant Black British History, by Atinuke, the Nigerian-born poet and author.
https://www.yahoo.com/news/first-britons-were-black-exhibition-170000666.html
De första människorna, som vandrade in i norra Europa inklusive de brittiska öarna söderifrån för åtta till över tio tusen år sedan, var mörkhyade och hade blå ögon. Alla vita svenskar och alla vita britter är faktiskt ättlingar till de mörkhyade stenåldersmänniskorna. Till och med du är det.

Atinuke hävdar att det var ättlingar till de invandrade stenåldersmänniskorna som hade byggt Stonehenge (se det understrukna i ditt citat). Ättlingarna var mer eller mindre uppblandade med ljushyade människor. Hennes bok vänder sig till barn i lågstadiet och därför har hon gjort en koncis, kraftigt förenklad och mer lättfattlig version av historiska fakta om svartas historia i kombination med illustrationer. Det är ju en barnbok det är fråga om, inte universitetets historiebok.

Har du förresten sett SVT:s dokumentärserie ”Historien om Sverige”? Om inte så titta särskilt på avsnitt 1. Där kommer du att se mörkhyade människor som var de första invandrarna.

Citat:
Eftersom du inte kan tänka klart utan beter dig som en typisk, ilsken kvinna - och blir en obstinat kärring - så kan du inte längre skilja känslor och fakta åt...
Jag är alltid lugn som en filbunke när jag skriver inlägg i din tråd. Dock mest road av dina små verbala utbrott.

Citat:
PS. Det ovan är egentligen oviktigt. Du har fortfarande inte svara på vad din ståndpunkt är angående korrelation mellan hjärnstorlek och IQ. Finns det en korrelation eller inte? Min uppfattning är att du inte vill svara på det, eftersom det finns en skillnad i hjärnans storlek mellan könen, vilket i såfall kan användas som delförklaring till en liten diskrepans i genomsnittlig IQ.
Har du redan glömt bort att jag har svarat minst två gånger beträffande korrelationen mellan hjärnstorlek och intelligens? Bläddra upp i tråden och läs vad jag har skrivit. Skriv sedan ut ett exemplar och häng upp det på väggen i ditt sovrum. Det är ju lätt hänt att man får problem med närminnet när man är till åren kommen.
Citera
2024-12-01, 12:52
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Man ska vara jävligt skeptisk med "revolutionerande" fynd som går emot konsensus. Vet inte vilken studie din länkade artikel vilar på men fynden brukar falla sönder och debunkas när de synas under lupp. (vilket dock inte får like stor uppmärksamhet i media).

Den här skribenten förklarar det bra:

https://www.stevestewartwilliams.com/p/is-man-the-hunter-a-myth

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090513824000497?via%3Dihub
Det var forskarna Cara Ocobock och Sarah Lacys studie som avsågs, inte Abigail Andersons studie som handlar om samtida, existerande jägar-samlarsamhällen.

Scientificamerican-artikeln som jag länkade till i föregående inlägg skrevs av Cara Ocobock och Sarah Lacy.

https://www.udel.edu/udaily/2023/october/sarah-lacy-woman-the-hunter-anthropology/
Klicka på länken ”American Anthropologist”.

https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/action/doSearch?ContribRaw=Lacy%2C+Sarah&SeriesKey=154814 33
Två vetenskapliga artiklar med tillhörande abstrakter.

Lacys och Ocobocks fynd är uppenbarligen robusta och faller inte sönder.
Citera
2024-12-01, 13:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Har du redan glömt bort att jag har svarat minst två gånger beträffande korrelationen mellan hjärnstorlek och intelligens? Bläddra upp i tråden och läs vad jag har skrivit. Skriv sedan ut ett exemplar och häng upp det på väggen i ditt sovrum. Det är ju lätt hänt att man får problem med närminnet när man är till åren kommen.

Nej, jag har inte glömt, problemet är att dina två svar säger diametralt motsatta saker:

Citat:
Korrelationen mellan hjärnstorlek och IQ ligger någonstans mellan 0,3 och 0,4. Detta betyder att hjärnstorlek förklarar 9-16 % av variationen i IQ.

Citat:
Visserligen är det sant att kvinnor i genomsnitt har något mindre hjärnor än män, men det finns inga bevis för att detta skulle vara kopplat till intelligens.

På premissen att du faktiskt vill diskutera och inte tantsvamla, så kan du väl välja vilket av dina två diametralt motsatta svar du ställer dig bakom?
Citera
2024-12-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag svarade alltså på detta inlägget från början:

"Nej, det bevisar att kvinnor inte kan tillgodose sina egna behov i samma grad som män. Och så är det ju, av naturen.

En man har inga större problem med att rå om sig själv vare sig i vår moderna samtid eller uråldrigt historiskt. Det kan inte kvinnor i samma grad av en hel uppsjö av skäl, bland annat graviditet, förlossning och omhändertagande av spädbarn - hon tvingas förlita sig på att en man genererar resurser och tillgodoser hennes behov (ser till att hon har mat, har skydd från faror, har tillgång till sanitet och vård m.m.). Tidigare skedde det genom exempelvis äktenskap som många kvinnor ofrivilligt fick finna sig i, och nu sker det istället via statsapparaten som män i snitt betalar in pengar till och kvinnor i snitt får pengar av. Det är inget konstigt, utan är helt i linje med hur naturen skapat oss och våra biologiska förutsättningar - och det ska vara precis så. Det tramsiga blir bara när det kommer kärringar likt dig själv som försöker inbilla både sig själv och andra att män och kvinnor egentligen är helt ekvivalenta och identiska"

Du påstod att kvinnor inte hade kunnat tillgodose sina behov.

Ni, som grupp, klarar inte ens av att tillgodose era behov i den moderna världen, så vad får dig att tro att ni skulle klarat av det i den mycket farligare och brutalare världen för 50 000 år sedan?
Citera
2024-12-01, 18:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
fan vad ful du är. Vi pratade ju om det här. Men du ska alltså fortsätta blanda hej vilt utan att citera bara för att få övertaget i diskussionen och förvirra dem du diskuterar med?

Varför använder du dig av en sådan här manipulativ och oärlig teknik? Är det för att du är obildad och inte hänger med i seriösa diskussioner annars?
Vad svamlar du om. Jag säger att om man använder falsk debatteknik mot mig, kommer att ge igen. Menar du att jag inte får det? Eller vad vill du egentligen säga? Jag citerade det hon sa och svarade på det. Vad är det som jag inte citerat menar du?

Har vi pratat om det här? Kvinnliga arkitekter? Eller Vadå. Vad är det som du syftar på.

Så jag har inte använt mig av någon manipulativ teknik som du säger. Jag har bara hotat med det. Däremot i slutet av inlägget ger jag exempel på hur det skulle kunna se ut.
Citera
2024-12-01, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad svamlar du om. Jag säger att om man använder falsk debatteknik mot mig, kommer att ge igen. Menar du att jag inte får det? Eller vad vill du egentligen säga? Jag citerade det hon sa och svarade på det. Vad är det som jag inte citerat menar du?

Har vi pratat om det här? Kvinnliga arkitekter? Eller Vadå. Vad är det som du syftar på.

Så jag har inte använt mig av någon manipulativ teknik som du säger. Jag har bara hotat med det. Däremot i slutet av inlägget ger jag exempel på hur det skulle kunna se ut.

Shit du slingrar dig som en liten patetisk barnunge som blivit påkommen med handen i kakburken.

Du använde falsk debatteknik mot mig och jag ifrågasatte dig pga det. Något du tydligen inte kan stå för, varför annars dra in mig i en diskussion jag inte ens deltar i
Citera
2024-12-01, 19:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Shit du slingrar dig som en liten patetisk barnunge som blivit påkommen med handen i kakburken.

Du använde falsk debatteknik mot mig och jag ifrågasatte dig pga det. Något du tydligen inte kan stå för, varför annars dra in mig i en diskussion jag inte ens deltar i
Jag gjorde det, för du gjorde det mot mig, helt enkelt. Jag blev trött på dig. När du klippte bort frågor jag ställde t.ex. Inte kunde följa en debatt i två steg. Säger att du inte förstår vad jag menar, när jag förklarade det i inlägget du svarade på och dessutom i ett flertal inlägg tidigare. Så jag står definitivt för att jag gjorde det i ett inlägg. Inga ursäkter alls. Inget jag försöker smita undan.

Nu påstår du att jag använt falsk debatteknik mot lupac när jag hotade med att göra det, men inte använde det. Däremot anser jag att hon gjorde det. På flera ställen i sitt nattliga inlägg. Men det är i så fall en debatt mellan henne och mig det handlar om. Inte dig.
Citera
2024-12-01, 19:26
Avslutad
Citat:
Jag gjorde det, för du gjorde det mot mig, helt enkelt. Jag blev trött på dig. När du klippte bort frågor jag ställde t.ex. Inte kunde följa en debatt i två steg. Säger att du inte förstår vad jag menar, när jag förklarade det i inlägget du svarade på och dessutom i ett flertal inlägg tidigare. Så jag står definitivt för att jag gjorde det i ett inlägg. Inga ursäkter alls. Inget jag försöker smita undan.

Nu påstår du att jag använt falsk debatteknik mot lupac när jag hotade med att göra det, men inte använde det. Däremot anser jag att hon gjorde det. På flera ställen i sitt nattliga inlägg. Men det är i så fall en debatt mellan henne och mig det handlar om. Inte dig.

Du började. Jag svarade på alla dina korkade frågor och fåtalet jag inte svarade på var helt enkelt för korkade eller var totalt ovidkommande för det vi diskuterade. Det största problemet var att du inte citerade äldre inlägg som du syftade till.

Nej jag har inte påstått att du använt falsk debatteknik mot Lupac. Jag skrev att du gjorde det mot mig.
Citera
2024-12-01, 19:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du började. Jag svarade på alla dina korkade frågor och fåtalet jag inte svarade på var helt enkelt för korkade eller var totalt ovidkommande för det vi diskuterade. Det största problemet var att du inte citerade äldre inlägg som du syftade till.

Nej jag har inte påstått att du använt falsk debatteknik mot Lupac. Jag skrev att du gjorde det mot mig.
Men att jag inte citerade äldre inlägg, var för att jag trodde, helt felaktigt, att du visste vad du sagt. Inget avsiktligt. Även förmodligen att jag antog, att du liksom jag, går tillbaka för att se vad jag faktiskt sagt, när jag blir osäker om vad frågan handlar om. Vilket händer.

Men mina frågor var förstås inte korkade, utan bara följdfrågor utifrån vad du sagt. Som jag egentligen antog att du inte kunde svara på, men ändå. Man säger man något säkert, måste man väl vara beredd på att svara på följdfrågor. Vet man inte, kan man förstås säga det. Det är i alla fall ärligt.
Citera
2024-12-02, 00:26
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Har du någon film eller berättelse från den tiden som visar det. Vilka bevis har man?
Javisst fanns det filmkameror, datorer och mobiler på jägar-samlartiden! Stenåldersmänniskor gick omkring och filmade med sina smartphones och tog selfies, gärna efter lyckad storviltsjakt.

Det finns en hel del arkeologiska och antropologiska fynd, som visar att jägar-samlarsamhällen ofta var mer jämställda än senare jordbrukssamhällen, och att könsroller kunde vara flexibla. Till exempel:

En ca 9000 år gammal kvinnas grav från Anderna i Peru. Den innehöll jaktredskap, vilket indikerar att hon var en storviltsjägare. Gravfynd i Europa och Nordamerika: i flera jägar-samlarsamhällen har både män och kvinnor begravts med liknande verktyg och föremål, vilket kan tyda på att arbetsdelningen mellan könen var mindre strikt än man tidigare trott.

Kvinnor deltog ofta i aktiviteter som traditionellt förknippas med män, som jakt, och män bidrog ibland till insamling av växter och smådjur.

Citat:
Det har alltid funnits, liksom kvinnliga krigare. Återigen stöter vi på den klassiska pojkflickan som funnits i alla samhällen. Men det har aldrig varit normen bland kvinnor.
Suck! Det var ett jävla tjat om pojkflickor!

Scientificamerican-artikeln som jag länkade till i tidigare inlägg skrevs av Cara Ocobock och Sarah Lacy.

https://www.udel.edu/udaily/2023/october/sarah-lacy-woman-the-hunter-anthropology/
Klicka på länken ”American Anthropologist”.

https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/action/doSearch?ContribRaw=Lacy%2C+Sarah&SeriesKey=154814 33
Två vetenskapliga artiklar med tillhörande abstrakter.

Jag förlitar mig mer på antropologer och arkeologer än på en tönt som tror att filmkameror fanns på stenåldern och ser pojkflickor överallt.

Citat:
Utan en tredjedel hade man också svultit ihjäl. Kött är mer näringsrikt, så frågan är om du pratar om näringsintag, vikt eller volym. Eskimåerna fick 100% av sitt näringsintag från kött. Så mycket handlar om var samhället finns och vad som finns att tillgå också. Man verkar ha ätit en hel del människor då också.
Pojkflickor! Alltid dessa pojkflickor som ansätter ditt klena sinne!

Protein fanns inte bara i storvilt, t ex mammutar och bisonoxar. Utan också i insamlad föda som grodor, ödlor och små gnagare, ägg (från fåglar, reptiler osv), insekter och larver, snäckor och musslor.

En diet med så hög andel protein är skadlig och kan leda till proteinförgiftning. Den traditionella kosten hos inuiter är rik på fett och innehåller mycket lite kolhydrater. Äter du själv mat som innehåller 100 % protein?

Kannibalism förekom men var inte så vanligt. Kan ha varit en sista utväg för att överleva.
Citera
2024-12-02, 00:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag svarade alltså på detta inlägget där du spekulerade om att de kvinnliga individerna inte kunde tillgodose sina behov:

Citat:
"Nej, det bevisar att kvinnor inte kan tillgodose sina egna behov i samma grad som män. Och så är det ju, av naturen.

En man har inga större problem med att rå om sig själv vare sig i vår moderna samtid eller uråldrigt historiskt. Det kan inte kvinnor i samma grad av en hel uppsjö av skäl, bland annat graviditet, förlossning och omhändertagande av spädbarn - hon tvingas förlita sig på att en man genererar resurser och tillgodoser hennes behov (ser till att hon har mat, har skydd från faror, har tillgång till sanitet och vård m.m.). Tidigare skedde det genom exempelvis äktenskap som många kvinnor ofrivilligt fick finna sig i, och nu sker det istället via statsapparaten som män i snitt betalar in pengar till och kvinnor i snitt får pengar av. Det är inget konstigt, utan är helt i linje med hur naturen skapat oss och våra biologiska förutsättningar - och det ska vara precis så. Det tramsiga blir bara när det kommer kärringar likt dig själv som försöker inbilla både sig själv och andra att män och kvinnor egentligen är helt ekvivalenta och identiska"

Herrejösses! Vid en första anblick trodde jag att det var ett utdrag från ett av Charles Darwins otaliga brev. Och så är det Stickan här på Flashback som skrivit det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in