2024-12-01, 20:02
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Låna inte ut din bil om du inte kan lita på ditt barn då.

Jag vill såklart kunna lita på.mina barn. Men i och med detta så kan jag hamna i skiten ekonomiskt själv ifall de hamnar i ekonomiska trångmål, förutom att de tappar mitt förtroende. Det drabbar alltså mig som är oskyldig.

Dessutom de som är grovt kriminella och utnyttjar detta kommer inte låna ut bilen utan de låter någon målvakt köpa en massa bilar som de sen säljer vidare och håller kontanter eller en kredit som en skuld. De håller inte på låna den bil som de själva försöker tvätta så att säga.
Citera
2024-12-01, 20:25
Medlem
Jag får nog pudla och inse att jag bara haft tur då förr i tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bmeKBg/lanade-ut-bil-till-skuldsatt-man-nu-saljs-den-av-kronofogden
Citera
2024-12-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Fast det är ju inte alls säkert att det är så i alla fall. Man kan ju känna någon som har mindre kreditskuld sen har det kört ihop sig och personen har blivit arbetslös dvs skötsam. Nog ska man väl kunna låna ut en bil till någon som t.ex ska åka långväga för att leta nytt jobb.

Nu är det ju ärenden hos kronofogden vi talar om, inte vilka skulder som helst.

En sådan person ska du bevisligen inte låna ut din bil till, då kan du bli av med den.
Citera
2024-12-01, 21:46
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Så lösningen på detta "problem" är alltså att man ska skriva muntliga avtal som förklarar att man lånar ut fordonet till en annan? Om jag förstått citaten från Fogden rätt i aftonbladet-artikeln.

Typ:

"Härmed lånar jag ut fordonet till person X - men det är jag som är ägare."

Om hon skrivit ett sådant avtal hade hennes bil inte blivit beslagtagen? Låter rätt bisarrt att det är paragrafrytteri som ska avgöra om en helt vanlig medborgare ska få behålla sin bil eller inte.
Citera
2024-12-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Om man är sambos och ena parten har skulder och andra parten äger två bilar. Då löper man rätt stor risk att den ena bilen (som körs av den skuldsatte) nu beslagtas va?

Nej. Bara om ena parten har ärenden hos kronofogden. Att bara ha skulder räcker naturligtvis inte.
Citera
2024-12-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Så lösningen på detta "problem" är alltså att man ska skriva muntliga avtal som förklarar att man lånar ut fordonet till en annan? Om jag förstått citaten från Fogden rätt i aftonbladet-artikeln.

Typ:

"Härmed lånar jag ut fordonet till person X - men det är jag som är ägare."

Om hon skrivit ett sådant avtal hade hennes bil inte blivit beslagtagen? Låter rätt bisarrt att det är paragrafrytteri som ska avgöra om en helt vanlig medborgare ska få behålla sin bil eller inte.

Då är de väl bara för alla kriminella att skriva såna avtal. De lär sig snabbt hur man ska kringgå lagar. Då är det en jävla skitlag kan jag tycka. De tycker jag iof ändå. En släkting till mig med skulder har inte fett med pengar kör en 20 år gammal bil. Vid längre sträckor eller om är inne på lagning (händer gamla bilar Då och då) så har jag lånat ut min. En handfull ggr per år. Skulle bli vansinning om fogden tog bilen. Är ju helt sanslöst.
Citera
2024-12-01, 21:59
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nu är det ju ärenden hos kronofogden vi talar om, inte vilka skulder som helst.

En sådan person ska du bevisligen inte låna ut din bil till, då kan du bli av med den.

Det framkommer inte med enkelhet vilka som har ett ärende hos kronofogden utan man måste ringa myndigheten eller begära hem ett registerutdrag. Personen kan med andra ord se helt clean ut på t.ex lexbase men ändå förekomma hos kronofogden
Citera
2024-12-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det framkommer inte med enkelhet vilka som har ett ärende hos kronofogden utan man måste ringa myndigheten eller begära hem ett registerutdrag. Personen kan med andra ord se helt clean ut på t.ex lexbase men ändå förekomma hos kronofogden

Ja, det är inte så lätt det här. Det säkraste är ju att bara låna ut bil till personer som man är väldigt säker på inte har skulder hos kronofogden.

Folk får väl hyra bil om de behöver, det dräller ju av biluthyrningsfirmor.
Citera
2024-12-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nej. Bara om ena parten har ärenden hos kronofogden. Att bara ha skulder räcker naturligtvis inte.

Ser att jag va otydlig. Tänkte på just skulder hos kronofogden. Tänker att det är inte en helt ovanlig situation. Om ena parten har betalningsanmärkningar får den andra stå för billån osv.
Citera
2024-12-01, 22:05
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!

Lagen säger att de får ta bilen om den är din.
Lagen säger inte att de får ta bilen om den är hennes men du bara har lånat den.
Det blir därför en trovärdighetsfråga i domstolen.
Om bilen faktiskt inte är din, borde det inte vara så svårt att dokumentera allting kring bilen för att undvika problem framöver när du lånar den.
Men om bilen ÄR din får du planera smart i förväg.
Saker som är relevant är: är den typisk för dig eller för ägaren? Vems bankkonto kom pengarna från när bilen köptes? Hur har bilen använts tidigare, finns det t ex foton på när ägaren använder den? Hur brukar bilen vara parkerad, finns det vittnen eller andra bevis på att den brukar stå där? Brukar den stå parkerad på en plats som tillhör en lägenhet där du visserligen inte är skriven, men ändå misstänks bo?

Bilen kan betalningssäkras, men det är en domstol som ska besluta innan den slutgiltligt säljs på auktion.
Tänk som du hade gjort om det var du som satt i domstolen och dömde - det måste göras troligt, som sagt. Är du en glidare med miljonskulder? Är bilen en Porsche? Är ägaren din farmor som inte ens har körkort?
Citera
2024-12-01, 22:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Då är de väl bara för alla kriminella att skriva såna avtal. De lär sig snabbt hur man ska kringgå lagar. Då är det en jävla skitlag kan jag tycka. De tycker jag iof ändå. En släkting till mig med skulder har inte fett med pengar kör en 20 år gammal bil. Vid längre sträckor eller om är inne på lagning (händer gamla bilar Då och då) så har jag lånat ut min. En handfull ggr per år. Skulle bli vansinning om fogden tog bilen. Är ju helt sanslöst.

Det jag inte förstår i fallet med Ebba, 25, är att KF alltså gjort bedömningen att bilen INTE tillhör henne - trots att hon ej är kriminell och skickat in all nödvändig dokumentation?

Kan ni i tråden som försvarar Kronofogden och deras maffiametoder återigen rida in med er skinande rustning och era välpolerade tornerings-lansar och förklara och rättfärdiga deras bedömning? För det krävs ju att KF faktiskt gör en bedömning att ägaren som står på bilen inte är den verkliga ägaren. Kan ni göra ett case mot Ebba som inte enbart grundar sig i "hon var korkad och får skylla sig själv" och annat reaktionärt blaj?
Citera
2024-12-02, 00:05
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det jag inte förstår i fallet med Ebba, 25, är att KF alltså gjort bedömningen att bilen INTE tillhör henne - trots att hon ej är kriminell och skickat in all nödvändig dokumentation?

Kan ni i tråden som försvarar Kronofogden och deras maffiametoder återigen rida in med er skinande rustning och era välpolerade tornerings-lansar och förklara och rättfärdiga deras bedömning? För det krävs ju att KF faktiskt gör en bedömning att ägaren som står på bilen inte är den verkliga ägaren. Kan ni göra ett case mot Ebba som inte enbart grundar sig i "hon var korkad och får skylla sig själv" och annat reaktionärt blaj?

Vad blir nästa grej? Hus/ bostadsrätt tas i beslag om du låter en skuldsatt person sova över hos dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in