2024-12-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det finns massor av föräldrar som lånar ut sina bilar till sina barn ålder typ 18-25. Känner kompisar som har gjort det. Har även själv lånat en bil av morsan när jag var yngre just för att jag inte hade ekonomin då att ha egen bil. Satt förvisso inte med några stora skulder så sannolikheten att jag skulle hamna hos kronofogden var iofs liten, men nog finns det fall där det sker.

Som jag tidigare sagt, oddsen för att en icke-kriminell skuldsatt ska bli utmätt via distanslagen måste vara tämligen små.

Du ska alltså fastna i någon form av poliskontroll alternativt bli stoppad när du kör det aktuella fordonet.

Hur mycket poliser har vi ute på vägarna? Jag åker bil dagligen och har aldrig blivit stoppad.

Ja absolut är det dumt att chansa genom att låna ut fordonet till en person med skulder då denne potentiellt kan bli utmätt. Men det krävs lite mer än bara det. I det här fallet låter det tyvärr som att "kompisen" dels ljugit ihop en historia om hur hans fordon är på verkstad och sedermera blivit stoppad antingen för någon form av trafikförseelse eller att polisen i tjänst kännt igen personen och stoppat för kontroll.

Finns en anledning till att auktionstorget kryllar av BMW, Audi, Mercedes m.m
Citera
2024-12-01, 19:02
Medlem
Oroväckande att man går så hårt mot skuldsatta, känns som att det kan slå fel och att man gör en person mindre produktiv.
Citera
2024-12-01, 19:03
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Då får föräldrarna veta att ens barn i värsta fall ruinerade dem.

Håll koll på era skitungar.

Ett barn som är duktig i skolan, börjar på universitet och sköter sig hamnar inte i dessa situationer.

Låter onödigt. Jag ska själv få bestämma om jag anser att en bilutlåning t.ex skulle hjälpa mitt barn att hitta jobb utan att bli paranoid att denne bil kanske kommer utmätas om jag inte har stenkoll på exakt hur dennes ekonomi ser ut. Det är ju trots allt vuxna myndiga personer. Om mitt barn är oansvarigt utom min vetskap ska det inte drabba mig själv.
Citera
2024-12-01, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Som jag tidigare sagt, oddsen för att en icke-kriminell skuldsatt ska bli utmätt via distanslagen måste vara tämligen små.

Du ska alltså fastna i någon form av poliskontroll alternativt bli stoppad när du kör det aktuella fordonet.

Hur mycket poliser har vi ute på vägarna? Jag åker bil dagligen och har aldrig blivit stoppad.

Ja absolut är det dumt att chansa genom att låna ut fordonet till en person med skulder då denne potentiellt kan bli utmätt. Men det krävs lite mer än bara det. I det här fallet låter det tyvärr som att "kompisen" dels ljugit ihop en historia om hur hans fordon är på verkstad och sedermera blivit stoppad antingen för någon form av trafikförseelse eller att polisen i tjänst kännt igen personen och stoppat för kontroll.

Slutsatsen är köp o kör bara begagnat billigt - svält ut bilhandlarna - både ny o beg
Citera
2024-12-01, 19:15
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123

Undra hur de ställer sig till om man tex lånar sin systers leasing bil alt förmånsbil ?
Citera
2024-12-01, 19:24
Medlem
Citat:
Låter onödigt. Jag ska själv få bestämma om jag anser att en bilutlåning t.ex skulle hjälpa mitt barn att hitta jobb utan att bli paranoid att denne bil kanske kommer utmätas om jag inte har stenkoll på exakt hur dennes ekonomi ser ut. Det är ju trots allt vuxna myndiga personer. Om mitt barn är oansvarigt utom min vetskap ska det inte drabba mig själv.

Ifrågasätt ditt barn istället som ljuger om sina skulder och förstör för dig.
Citera
2024-12-01, 19:25
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bmeKBg/lanade-ut-bil-till-skuldsatt-man-nu-saljs-den-av-kronofogden
Citera
2024-12-01, 19:38
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ifrågasätt ditt barn istället som ljuger om sina skulder och förstör för dig.

Nej jag vill bara ha min bil tillbaka. Vill inte tvingas in i någon argumentation med mitt vuxna barn det är myndigheternas uppgift. Han/Hon står ansvarig för sina egna skulder.
Citera
2024-12-01, 19:45
Medlem
Citat:
Nej jag vill bara ha min bil tillbaka. Vill inte tvingas in i någon argumentation med mitt vuxna barn det är myndigheternas uppgift. Han/Hon står ansvarig för sina egna skulder.

Låna inte ut din bil om du inte kan lita på ditt barn då.
Citera
2024-12-01, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Oroväckande att man går så hårt mot skuldsatta, känns som att det kan slå fel och att man gör en person mindre produktiv.

Än mer oroväckande att folk verkar tro att pengar och lyxvaror är någon jävla rättighet. Även då man inte har möjlighet att betala för dom.

Suck!
Citera
2024-12-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!

Kort svar... JA..
Citera
2024-12-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Än mer oroväckande att folk verkar tro att pengar och lyxvaror är någon jävla rättighet. Även då man inte har möjlighet att betala för dom.

Suck!

Dom flesta som har större skulder har det från skatteskulder, det får man ganska enkelt i Sverige om man tar lite risker i sitt företagande. Eftersom Sveriges företagsklimat är sinnessjukt dåligt. En vän till mig har stora skulder och det enda han gjorde var att försöka skapa lite arbetstillfällen till svensson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in