Citat:
Ursprungligen postat av
Regeringsbildare
Det finns massor av föräldrar som lånar ut sina bilar till sina barn ålder typ 18-25. Känner kompisar som har gjort det. Har även själv lånat en bil av morsan när jag var yngre just för att jag inte hade ekonomin då att ha egen bil. Satt förvisso inte med några stora skulder så sannolikheten att jag skulle hamna hos kronofogden var iofs liten, men nog finns det fall där det sker.
Som jag tidigare sagt, oddsen för att en icke-kriminell skuldsatt ska bli utmätt via distanslagen måste vara tämligen små.
Du ska alltså fastna i någon form av poliskontroll alternativt bli stoppad när du kör det aktuella fordonet.
Hur mycket poliser har vi ute på vägarna? Jag åker bil dagligen och har aldrig blivit stoppad.
Ja absolut är det dumt att chansa genom att låna ut fordonet till en person med skulder då denne potentiellt kan bli utmätt. Men det krävs lite mer än bara det. I det här fallet låter det tyvärr som att "kompisen" dels ljugit ihop en historia om hur hans fordon är på verkstad och sedermera blivit stoppad antingen för någon form av trafikförseelse eller att polisen i tjänst kännt igen personen och stoppat för kontroll.
Finns en anledning till att auktionstorget kryllar av BMW, Audi, Mercedes m.m