2024-12-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
https://www.flashback.org/leave.php?...i-stockholm%2F

Var det verkligen när de testade tak? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...gge-i-fruangen
Citera
2024-12-01, 16:23
Medlem
Många som lägger upp diverse info om Rånet nu

https://youtu.be/T7TcKCuFGzs?si=cT0dX6cj9HBCX7w8

https://youtu.be/1y6ik198tW8?si=h9fxeD26PKumZ3pR
Citera
2024-12-01, 17:34
Medlem
Varför står han inte still med helikopter istället för och hovra
Citera
2024-12-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Varför står han inte still med helikopter istället för och hovra
Är väl rättså uppenbart, står helikoptern på taket så är det bara att skjuta sönder den så är dom körda, är den uppe i luften och dom skjuter sönder den så kan den krascha både på dom själva och på civila.
Citera
2024-12-02, 00:58
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja för dom skjuter inte ner en hovrande helikopter hur som helst, Då den kommer störta vart som helst med ödesdigra konsekvenser!

Gissar bara, men kan tänka mig att de lyfte också för att det skulle blåsa så mycket på taket när du arbetade också? Påsarna, redskap osv skulle ju blåsa omkring.
Citera
2024-12-02, 01:17
För er som sett Netflix specialavsnitt bakom kulisserna. Är det bara jag som tycker att regissören Espinosa glorifierar kriminaliteten och nästintill försvarar rånet?
Han säger att han vill att tittarna ska tänka att ”vad duktiga de här pojkarna var”. Trots att de är yrkeskriminella och förstört en del liv, SAMT att de faktiskt inte är så duktiga rånare då de åkte dit inte ens en vecka efter rånet. Totalt misslyckat.

Han säger även att de hade varit ”briljanta samhällsmedborgare om de haft en annan uppväxt”. Baserat på det faktum att han tycker att de kan planera ett bra rån. Han vill alltså ta bort helt egenansvaret och ansvaret på individen, och menar alltså att ens arv och miljö påverkar helt och hållet om man blir kriminell eller en laglydig medborgare. Smått bisarra uttalanden tycker jag. Jag skulle vilja tala med honom och ge honom några exempel på människor som haft bedrövliga uppväxter i förorter men ändå varit första generationen i släkten som vidareutbildar sig, tar ansvar för sin framtid och blir laglydig. Att säga att deras eventuella dåliga barndomar har påverkat deras liv helt o hållet och de hade inte kunnat påverka deras liv alls är bara pinsamt att säga.
Citera
2024-12-02, 08:21
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
För er som sett Netflix specialavsnitt bakom kulisserna. Är det bara jag som tycker att regissören Espinosa glorifierar kriminaliteten och nästintill försvarar rånet?
Han säger att han vill att tittarna ska tänka att ”vad duktiga de här pojkarna var”. Trots att de är yrkeskriminella och förstört en del liv, SAMT att de faktiskt inte är så duktiga rånare då de åkte dit inte ens en vecka efter rånet. Totalt misslyckat.

Han säger även att de hade varit ”briljanta samhällsmedborgare om de haft en annan uppväxt”. Baserat på det faktum att han tycker att de kan planera ett bra rån. Han vill alltså ta bort helt egenansvaret och ansvaret på individen, och menar alltså att ens arv och miljö påverkar helt och hållet om man blir kriminell eller en laglydig medborgare. Smått bisarra uttalanden tycker jag. Jag skulle vilja tala med honom och ge honom några exempel på människor som haft bedrövliga uppväxter i förorter men ändå varit första generationen i släkten som vidareutbildar sig, tar ansvar för sin framtid och blir laglydig. Att säga att deras eventuella dåliga barndomar har påverkat deras liv helt o hållet och de hade inte kunnat påverka deras liv alls är bara pinsamt att säga.

Hahaha ja… tänkte samma sak och framför allt är det är ett rätt korkat budskap att skicka till en helt ny generation kriminella med ett än större våldskapital men samtidigt, snubben har ju också gjort snabba cash så han lever ju praktiskt taget på att gestalta och glorifiera kriminalitet så det var väl ingen skräll att han skulle säga något sådant.

Sen tycker jag det är snyggt att de lyckats bygga en berättelse med djup som gör att man ställer sig på rånarnas sida. Det krävs skills för det men den största credden för det ska nog gå till Ronnie Sandahl.
Citera
2024-12-02, 08:57
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Är väl rättså uppenbart, står helikoptern på taket så är det bara att skjuta sönder den så är dom körda, är den uppe i luften och dom skjuter sönder den så kan den krascha både på dom själva och på civila.

De behövde ta mer komplexa beslut än så dessutom, det var aldrig en fråga om ”skjuta vs inte skjuta”.

Dels ville de ju kunna döma folk för brott, det kan man inte om man skjuter ihjäl dem, så första prio är att få fast alla rånarna levande. Man offrar inte piloten bara för att kunna skjuta ner helikoptern. Det fanns dessutom tre rånare där inne som de visste hade vapen och sprängladdningar och som mycket väl hade kunnat starta ett gisslandrama med G4S-personalens liv på spel om man kapade deras flyktväg och detta tog man självklart också med i beräkningen. Till det trodde man att skulle man kunna jaga och spana med polishelikoptrar, men polisens egna helikoptrar blev som känt bombhotade och insatsledningen stod handfallen.

Det dröjde dessutom innan polisen ens gick in i byggnaden för man trodde att de lämnat sprängmedel efter sig så G4S-personalen som var fast i byggnaden ägnade en-två timmar åt att tro att de skulle bli sprängda i luften. (Minns inte om dom faktiskt hittade sprängmedel där inne sen.)
Citera
2024-12-02, 10:55
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

alla var kriminella men hade vanliga jobb oxå
sen är det bättre med såna kriminella än dom som dödar folk på gatan och skjuter i gallerior
Citera
2024-12-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis

Är det verkligen så hade oavsett vad kunnat bli ödesdigert
Citera
2024-12-02, 23:01
Medlem
Vilka behöll pengarna då? Piloten lär väl inte fått några alls?
Citera
2024-12-02, 23:08
Medlem
Citat:

Inget nytt egentligen att media och filmindustrin glorifierar kriminalitet. Sen kan jag tycka att det är lustigt att man använt Dejan Milacic i en av huvudrollerna. Han är säkert en skön lirare om man röker weed hela dagarna, men sjukt respektlös individ mot samhället i sig som becknat och hängt i kriminella kretsar sedan barndomen. På youtube (sök dajanko) kan man inte minst se hur han behandlar sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in