Citat:
Ursprungligen postat av
Regeringsbildare
Oskyldiga ska inte drabbas för andras brott. Kollektiv/Kollateral bestraffning hör inte hemma i ett rättssamhälle. Ska man in och ta någon annans egendom måste det finnas bevisning för att man försökt fiffla undan pengar.
Nu skulle jag tro att hon säkert får tillbaka bilen.
Men lagen finns av en anledning. Det ser tyvärr ut såhär i vårat samhälle att "folk" lånar ut egendom till höger och vänster och inte sällan är kriminella personer involverade.
Majoriteten av dem fordon som utmäts med hjälp av distanslagen är sällan skrivna på personen som blir utmätt.
Det här får ses som en uppmaning till "hederligt" folk att faktiskt ta sitt ansvar och ha koll på bekanta och vem man hjälper.
Jag tror inte för en sekund att den här "kompisen" hade henne i åtanke när han lånade fordonet. Han skulle uträtta sitt behov och risken fanns nog alltid där att fordonet kunde blivit utmätt.
Jag tror även att oddsen för att ett fordon ska utmätas på det här sättet är ganska låg, förutsatt att du inte bryter mot lagen eller polisen har koll på dig sedan tidigare och bestämmer sig för att helt enkelt stoppa dig.
För att få vara lite fördomsfull här kan vi nog dra slutsatsen att "kompisen" inte har rent mjöl i påsen. Även pojkvännen bör nog få sig en omgång som trots allt umgås och drar in Ebba i kriminalitet.
I framtiden lär vi nog se en lag "samröre med kriminellt gäng".