2024-12-01, 17:20
Medlem
Den här "Ebba, 25" som nu blivit av med sin bil visar ju hur det ska fungera.

Det ska vara svårt och jobbigt att vara kriminell. Man SKA få besvär med vänner och bekanta om man försöker låna deras bilar. Det SKA skära sig i umgänget och vanliga, laglydiga medborgare ska pressas att göra det svårt för kriminella genom att inte låna ut bilar till dem.

Eller till folk med skulder hos kronofogden.
Citera
2024-12-01, 17:23
Medlem
Om man är sambos och ena parten har skulder och andra parten äger två bilar. Då löper man rätt stor risk att den ena bilen (som körs av den skuldsatte) nu beslagtas va?
Citera
2024-12-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Den här "Ebba, 25" som nu blivit av med sin bil visar ju hur det ska fungera.

Det ska vara svårt och jobbigt att vara kriminell. Man SKA få besvär med vänner och bekanta om man försöker låna deras bilar. Det SKA skära sig i umgänget och vanliga, laglydiga medborgare ska pressas att göra det svårt för kriminella genom att inte låna ut bilar till dem.

Eller till folk med skulder hos kronofogden.

Helt riktigt. Kriminella ska klämmas åt från varje håll.
Citera
2024-12-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Om man är sambos och ena parten har skulder och andra parten äger två bilar. Då löper man rätt stor risk att den ena bilen (som körs av den skuldsatte) nu beslagtas va?

Vi får hoppas på det. Betala era skulder era parasiter och myglare.
Citera
2024-12-01, 17:26
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tack och lov räcket inte det eftersom det är alltför vanligt att skuldskatta skriver bilen på någon annan.

Fast det är ju inte alls säkert att det är så i alla fall. Man kan ju känna någon som har mindre kreditskuld sen har det kört ihop sig och personen har blivit arbetslös dvs skötsam. Nog ska man väl kunna låna ut en bil till någon som t.ex ska åka långväga för att leta nytt jobb.

Dessutom om man är skuldsatt och försöker komma undan utmätning borde man ju rimligtvis ägt bilen vid ett tidigare tillfälle och skrivit över den eller åtminstone överfört pengar till någon som köper en bil. Sådant borde ju vara lätt att göra en utredning kring först dvs kronofogde borde ta hjälp utav polisen innan de utmäter en bil som är registrerad som ägare på någon annan.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2024-12-01 kl. 17:29.
Citera
2024-12-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Hederliga svensson umgås inte med grovt kriminella, än mindre lånar ut sin bil till dom. Oskyldiga svensson fuskar och myglar inte genom att använda sig av bulvaner för smita undan skulder.

Dagens skämt? Mygla och komma undan gör nog alla. Skulder kan uppstå på många olika sätt.

Okej, samröre med kriminella kanske inte är det vanligaste.

Ska man spekulera i just det här fallet så tror jag hela historien kring en trasig bil är fabricerad. Det troliga är nog att även den bilen blev utmätt.

Tror inte den här typen av personer bryr sig så mycket om andra. Någonstans borde kompisen haft i åtanke att även den här bilen kunde utmätas men tror jag att han struntade i.

Trist, men man kan ju hoppas att tjejen ser över både sin pojkvän och sitt umgänge. Någonstans är en hund begraven
Citera
2024-12-01, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Dagens skämt? Mygla och komma undan gör nog alla. Skulder kan uppstå på många olika sätt.

Okej, samröre med kriminella kanske inte är det vanligaste.

Ska man spekulera i just det här fallet så tror jag hela historien kring en trasig bil är fabricerad. Det troliga är nog att även den bilen blev utmätt.

Tror inte den här typen av personer bryr sig så mycket om andra. Någonstans borde kompisen haft i åtanke att även den här bilen kunde utmätas men tror jag att han struntade i.

Trist, men man kan ju hoppas att tjejen ser över både sin pojkvän och sitt umgänge. Någonstans är en hund begraven

Absolut. Vi är alla bara människor. Och jag kan erkänna att jag uttryckte mig lite väl kategoriskt. MEN min poäng vara att man får man ta ansvar för sina misstag. Och i sammanhang som detta, se över men man umgås med och lånar ut sin bil till.
Citera
2024-12-01, 17:37
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Absolut. Vi är alla bara människor. Och jag kan erkänna att jag uttryckte mig lite väl kategoriskt. MEN min poäng vara att man får man ta ansvar för sina misstag. Och i sammanhang som detta, se över men man umgås med och lånar ut sin bil till.

Oskyldiga ska inte drabbas för andras brott. Kollektiv/Kollateral bestraffning hör inte hemma i ett rättssamhälle. Ska man in och ta någon annans egendom måste det finnas bevisning för att man försökt fiffla undan pengar.
Citera
2024-12-01, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Oskyldiga ska inte drabbas för andras brott. Kollektiv/Kollateral bestraffning hör inte hemma i ett rättssamhälle.

Nu är det ju dock inte oskyldigt att hjälpa kriminella.
Citera
2024-12-01, 17:42
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Nu är det ju dock inte oskyldigt att hjälpa kriminella.

Det är inte brottsligt att ha skulder. Att gömma undan tillgångar är dock brottsligt.
Citera
2024-12-01, 17:43
Avslutad
Citat:
Detär inte brottsligt att ha skulder. Att gömma undan tillgångar är dock brottsligt.

Nej, men det förhindrar inte det faktum att man får ta ansvar för det.
Citera
2024-12-01, 17:44
Medlem
Citat:
Oskyldiga ska inte drabbas för andras brott. Kollektiv/Kollateral bestraffning hör inte hemma i ett rättssamhälle. Ska man in och ta någon annans egendom måste det finnas bevisning för att man försökt fiffla undan pengar.

Nu skulle jag tro att hon säkert får tillbaka bilen.

Men lagen finns av en anledning. Det ser tyvärr ut såhär i vårat samhälle att "folk" lånar ut egendom till höger och vänster och inte sällan är kriminella personer involverade.

Majoriteten av dem fordon som utmäts med hjälp av distanslagen är sällan skrivna på personen som blir utmätt.

Det här får ses som en uppmaning till "hederligt" folk att faktiskt ta sitt ansvar och ha koll på bekanta och vem man hjälper.

Jag tror inte för en sekund att den här "kompisen" hade henne i åtanke när han lånade fordonet. Han skulle uträtta sitt behov och risken fanns nog alltid där att fordonet kunde blivit utmätt.

Jag tror även att oddsen för att ett fordon ska utmätas på det här sättet är ganska låg, förutsatt att du inte bryter mot lagen eller polisen har koll på dig sedan tidigare och bestämmer sig för att helt enkelt stoppa dig.

För att få vara lite fördomsfull här kan vi nog dra slutsatsen att "kompisen" inte har rent mjöl i påsen. Även pojkvännen bör nog få sig en omgång som trots allt umgås och drar in Ebba i kriminalitet.

I framtiden lär vi nog se en lag "samröre med kriminellt gäng".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in