2024-11-26, 06:14
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Forskning visar att unga drabbas värst av långtidscovid. Den var ny, alla trodde ju att det var äldre som drabbades värst, och det gör de ju på sätt och vis eftersom de dör. Men nu visar det sig att unga drabbas värre av långtidsbesvär. Se Advances in Clinical Neuroscience and Rehabilitation 23 november:
Long COVID hits younger and middle-aged adults hardest

Since older adults have been more severely affected by acute COVID-19, researchers have hypothesised that older adults may have worse long COVID symptoms as well. However, new research published in the Annals of Neurology, an official journal of the American Neurological Association, found that, on average, 10 months after COVID-19 onset, younger (ages 18–44) and middle-aged (ages 45–64) adults experienced worse neurological symptoms of long COVID than adults aged 65 and older. Symptoms included headache, numbness and tingling, problems with smell and taste, blurred vision, depression, anxiety, insomnia, fatigue, and a decrease in cognitive function. These symptoms occurred regardless of whether the patient had mild or severe COVID-19 infections. https://acnr.co.uk/long-covid-symptoms-hit-young-hardest/
Sen var det ju det där med långtidscoviden liksom med överdödligheten. Det är kanske som med Northvolt, att det visserligen dog några men strax hamnade fokus istället på det ekonomiska i att rädda företaget, liksom Sveriges ekonomi. Det är som vanligt med andra ord, vi ska ju till och med rädda miljön genom att konsumera mera har jag förstått, så smittspridningen följer väl samma "logik".

Hur många har vi nu med långtidscovid? Är det 100.000? https://covidforeningen.se/stark-kunskapen-om-postcovid-i-hela-landet-3/

I Kvartal 23 november (betalvägg) berättar en av dem:
Folksjukdomen som Sverige inte låtsas om

Från svenska myndigheter och politiker är det nästan knäpptyst om postcovid, men många studier visar på stora kostnader och ett utbrett lidande av sjukdomen. https://kvartal.se/artiklar/folksjukdomen-som-sverige-inte-latsas-om/
Den 21 nov berättade Aftonbladet om en annan:
Den tidigare Stanley Cup-vinnaren, och mångåriga kaptenen för Chicago Blackhawks, hade drabbats av långtidscovid, och av ”Chronic Immune Response Syndrome”.

– Min kropp föll isär. Jag kunde inte återhämta mig. Mitt immunförsvar slog tillbaka mot allt. Det var tufft. Men jag är tacksam för hjälpen jag fått. Stressen jag utstått satte spår och det påverkade många runtomkring mig. Det var rätt illa, sa han i samband med den första missade säsongen. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/alaa42/nhl-profilen-jonathan-toews-har-detoxat-i-indien?utm_medium=SocialEchobox&utm_source=Twitter #Echobox=1732208321

Som jag förstod det skulle Covid-19 vara lite som den radioaktiva spindeln som bet Peter Parker och gjorde honom till Spindelmannen. Och unga skulle inte beröras av Covid.

Sen var det alla de här unga och relativt unga som dör hastigt och utan att orsaken meddelas. Det är omöjligt att veta av vad, men en sak vet vi och det är att det tidigare rapporterades om alla kändisar som dog av Covid-19 men trots att folk fortfarande dör av Covid-19 så nämns det aldrig längre att kändisar dött "av" eller "med" Covid. Covid nämns inte. Vad de 2 nedan gick bort i vet vi inte och syftet med länkarna är inte att skapa spekulation om dem, bara nämna att 2 till har dött för unga:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-politikern-lars-wistedt-ar-dod/
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/wgVQwM/kristian-antila-dod-blev-44-ar-gammal

Och i tråden om en av dessa här på Fb syns att människor bara kan ha en förklaring i tanken åt gången. Nån påstår sig tro att det är lönnmord av ryssarna, nån att det är en naturlig hjärtdöd, en annan tror på blodpropp av flygresa och en tredje på vaccinet. Men Covid är borta ur tankevärlden nu, för den har ju myndigheterna slutat prata om.

Det är som med fågelinfluensan som nu kommer närmare. När en pandemi av den bryter ut så kommer vi att få följande och andra karaktärer:

1 De som anser att ett nyframtaget vaccin mot fågelinfluensa är farligare än viruset och anklagar 2 för att vara Big Pharma.
2 De som anser att vaccinet inte får ifrågasättas och anklagar 1 för att vara foliehattar och antivaxxare.
3 De som anser att många inte tar fågelinfluensan på tillräckligt allvar men inte ifrågasätter vaccinet alls.
4 De som anser att fågelinfluensan inte existerar och därför är ointresserade även av vaccinet.

Och även nästa pandemi kommer bli lika förvirrad. Kommer vi att låta unga vara ovaccinerade även då i jakten på "flockimmunitet"? Om fågelinfluensan och den kanadensiska tonåring som ligger allvarligt sjuk konstateras nu i en intervju i Nature att:
Infection seems to hit young people particularly hard, potentially because their immune systems have not been bolstered by as many years of exposure to other flu strains and vaccines as those of adults have been. The teenager in Canada, who remains in stable but critical condition, developed acute respiratory distress syndrome, a condition in which the lungs become so damaged that they can no longer supply enough oxygen to the body.

“In young people, this is a virus that can progress and cause quite severe illness,” Henry said. “This was a healthy teenager prior to this.” https://www.nature.com/articles/d41586-024-03805-4
[/indent]
Kan tonåringens immunitet ha varit påverkad av Covid-19-pandemin på samma sätt som, unga i Sverige nu får mykoplasma, och i så fall hur då? Är det "isoleringen" eller är det Covid-19 eller något annat?

Finns det några goda argument, enligt dig, för att forskarna är kapabla att skilja mellan "långtidscovid" och vaccinskador?
Citera
2024-11-27, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Finns det några goda argument, enligt dig, för att forskarna är kapabla att skilja mellan "långtidscovid" och vaccinskador?

Det är ju en av de frågorna som också bör undersökas, tycker jag. När det gällde spikproteinfragment från vaccinet så använde Brogna et al nån metod för att urskilja att det var just vaccin-proteinfragment de hittade 6 månader efter vaccinering. Mer sånt tänker jag.

För bara några timmar sedan lades det ut en sida på Harvard om långtsidscovid. Först ska sägas att det ju är rätt komiskt att sidan är daterad 1 december 2024 mycket tydligt.

Vi kan alltså konstatera att enligt ett av världens förnämsta universitet är det nu 1 december, eller kanske har skribenten själv postcovid? Skämt åsido, tyvärr måste man logga in för att få mer än det felaktiga datumet samt informationen att långtidscovid drabbar 6-11% enligt de senaste sifforna:
The latest on long COVID What we know (and what we still don't know).
December 1, 2024
By Matthew Solan, Executive Editor, Harvard Men's Health Watch

(...)

Long COVID affects an estimated 6% to 11% of adults who have had COVID, according to the most recent statistics from the CDC, (...) https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-latest-on-long-covid
Citera
2024-11-27, 17:56
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det är ju en av de frågorna som också bör undersökas, tycker jag. När det gällde spikproteinfragment från vaccinet så använde Brogna et al nån metod för att urskilja att det var just vaccin-proteinfragment de hittade 6 månader efter vaccinering. Mer sånt tänker jag.

För bara några timmar sedan lades det ut en sida på Harvard om långtsidscovid. Först ska sägas att det ju är rätt komiskt att sidan är daterad 1 december 2024 mycket tydligt.

Vi kan alltså konstatera att enligt ett av världens förnämsta universitet är det nu 1 december, eller kanske har skribenten själv postcovid? Skämt åsido, tyvärr måste man logga in för att få mer än det felaktiga datumet samt informationen att långtidscovid drabbar 6-11% enligt de senaste sifforna:
The latest on long COVID What we know (and what we still don't know).
December 1, 2024
By Matthew Solan, Executive Editor, Harvard Men's Health Watch

(...)

Long COVID affects an estimated 6% to 11% of adults who have had COVID, according to the most recent statistics from the CDC, (...) https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-latest-on-long-covid

Så du tycker att det bör undersökas OM det ens finns några goda argument för att "långcovid" beror på covid och inte på sprutorna. Dig veterligen så har dom här människorna inte undersökt det än?

Här är en till fråga då: Varför ska man då ta något som sådana pajasar säger på allvar? Dom kan ju uppenbarligen inte ens undersöka om dom har arslet bak eller fram.
Citera
2024-11-29, 20:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

De jag känner till som blivit rejält sjuka och drabbats av långtidscovid blev alla drabbade i början av pandemin. Innan vaccin ens fanns tillgängligt att få.

Om det i sin tur berodde på att de var ovaccinerade när de drabbades, eller om de första strängarna av viruset var elakare ska jag låta vara osagt. Kanske var det en kombination. Jag känner ingen som påstått sig blivit dålig av vaccinet.
Själv har jag tagit 7 sprutor och har inte känt det minsta. Det enda jag funderat över är om jag ens fått något vaccin eller bara en saltlösning.
Citera
2024-11-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De jag känner till som blivit rejält sjuka och drabbats av långtidscovid blev alla drabbade i början av pandemin. Innan vaccin ens fanns tillgängligt att få.

Sverige upplevde en rikstäckande massångest när de första rapporterna om nya digerdöden knackade på dörren. Bilder från kaotiska sjukhus i Kina och Italien kablades ut. Att få förkylningssymptom var ett stort trauma och en stor risk. Predisponerade individer(se länk) som fick en immunologisk stressor i kroppen drabbades av ett överreaktivt immunförsvar och nervsystem, dvs ett central sensitivity syndrome med tillhörande värk och fatigue = postcovid, ME... Kalla det vad man vill men sensitiseringssyndromen har funnits i alla tider men antagits bero på olika saker (amalgamförgiftning, sjuka hus-sjukan och den här gången en virusinfektion)
När covidvåg två, tre och fyra kom så var det inte samma hot att bli smittad så nya postcovid-fall blev allt glesare.

http://www.bcwomens.ca/Specialized-Services-Site/Documents/Complex%20Chronic%20Diseases%20(CCDP)/Central%20Sensitivity%20Syndromes%20(CSS)%20one%20 page%20summary.pdf
Citera
2024-11-29, 21:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:

Om det i sin tur berodde på att de var ovaccinerade när de drabbades, eller om de första strängarna av viruset var elakare ska jag låta vara osagt. Kanske var det en kombination. Jag känner ingen som påstått sig blivit dålig av vaccinet.
Själv har jag tagit 7 sprutor och har inte känt det minsta. Det enda jag funderat över är om jag ens fått något vaccin eller bara en saltlösning.

Det där är ju nåt som alltid funnits för influensa i allmänhet. Att man kan få en långvarig funktionsnedsättning efter att själva sjukdomsförloppet passerat. Det är inget som är nytt, men det kanske inte har varit särskilt väl känt bland allmänheten.

Och vår psykologi funkar ju så att vi själva tenderar att känner av såna krämpor som fn är på allas läppar. När andra pratar om en viss krämpa så blir det en bekräftelse på att man faktiskt känner det man känner. Men krämpor som vi upplever oss ensamma om har vi en förmåga att "tänka bort".

Det som snarare är nytt är risken för att bunta ihop långvariga vaccinskador med långvariga influensasymptom. Särskilt med tanke på att dom flesta nu har fått åtminstone en eller två sprutor dom senaste åren. Så det jag frågade om var ifall det finns bra argument för att vi har förmåga att differentiera mellan dom två sakerna.

Om det är så att du fått saltlösning (eller kanske mer sannolikt vaccin som blivit overksamt för att det har förvarats felaktigt eller dyl) så kan du nog skatta dig lyckligt.
Citera
2024-12-01, 16:00
Medlem
Citat:
Så du tycker att det bör undersökas OM det ens finns några goda argument för att "långcovid" beror på covid och inte på sprutorna. Dig veterligen så har dom här människorna inte undersökt det än?

Här är en till fråga då: Varför ska man då ta något som sådana pajasar säger på allvar? Dom kan ju uppenbarligen inte ens undersöka om dom har arslet bak eller fram.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Sverige upplevde en rikstäckande massångest när de första rapporterna om nya digerdöden knackade på dörren. Bilder från kaotiska sjukhus i Kina och Italien kablades ut. Att få förkylningssymptom var ett stort trauma och en stor risk. Predisponerade individer(se länk) som fick en immunologisk stressor i kroppen drabbades av ett överreaktivt immunförsvar och nervsystem, dvs ett central sensitivity syndrome med tillhörande värk och fatigue = postcovid, ME... Kalla det vad man vill men sensitiseringssyndromen har funnits i alla tider men antagits bero på olika saker (amalgamförgiftning, sjuka hus-sjukan och den här gången en virusinfektion)
När covidvåg två, tre och fyra kom så var det inte samma hot att bli smittad så nya postcovid-fall blev allt glesare.

http://www.bcwomens.ca/Specialized-Services-Site/Documents/Complex%20Chronic%20Diseases%20(CCDP)/Central%20Sensitivity%20Syndromes%20(CSS)%20one%20 page%20summary.pdf

En ny undersökning 29 november visar att spikprotein från viruset dröjer kvar i hjärnan. Jag citerar från en artikel om studien, med länk till studien under:
Spike Protein Lingers in Brain, Fuels Long COVID

Summary: A new study reveals that the SARS-CoV-2 spike protein remains in brain-protective tissues and skull bone marrow for years after infection, potentially driving long COVID’s neurological symptoms. Using advanced imaging, researchers discovered elevated spike protein levels in these regions, leading to chronic brain inflammation and increased risks of neurodegenerative conditions.

mRNA COVID-19 vaccines were shown to reduce spike protein accumulation by 50%, though residual protein may still pose risks. https://neurosciencenews.com/long-covid-spike-protein-brain-28156/
Studien visar att spikprotein finns kvar i hjärnan i upp till 4 år efter infektion. De antar att det kan leda till att hjärnan hos vissa förlorar ca 5 år. Vaccinet minskar bara spikproteinet som lagras i hjärnan med ca 50%. Hur mycket det hjälper har jag inte orkat fundera över.

Studien är Persistence of spike protein at the skull-meninges-brain axis may contribute to the neurological sequelae of COVID-19 i Cell Host & Microbe och är gjord på möss och människor som dött av andra orsaker än Covid-19 2021-2022 (RustyShackleford, hur man vet om spikproteinet är från Covid eller vaccinet vet jag inte):
We examined skulls of patients who died from non-COVID-19-related causes in 2021 and 2022 and identified spike protein in 10 out of 34 samples (Figures 1G and S1I; Table S2), indicating that spike protein can persist long after infection resolution, potentially contributing to long-term COVID-19 symptoms.
Och angående vaccination och Omicron:
Compared with the unvaccinated animals, we observed lower spike protein levels in the lungs, liver, kidneys, hearts, skull marrow, and brains of vaccinated mice (Figures 7B and S7B). Both spike and nucleocapsid proteins were also significantly decreased in the brain cortex of vaccinated mice (Figures 7C and 7D), though some vaccinated mice still show lingering spike protein, suggesting a balance between viral replication and clearance. The detection of viral proteins in the brain following mild Omicron infection suggests it may contribute to long-term memory deficits, complementing other mechanisms such as heightened peripheral inflammation observed with more severe variants.

Lung tissue lysates confirmed that all unvaccinated mice were positive for the virus, while vaccinated animals cleared the infection (...) These results suggest that vaccination effectively reduces both inflammation and viral protein accumulation in mice following infection, and this aligns with large cohort studies showing that vaccination reduces the risk of long COVID and its associated symptoms.
Slutligen hade The Conversation 28 november en genomgång av forskning kring långtidscovid, bland annat att man räknar med att 5-10% drabbas. Bland studierna tar de bland annat upp:
Other key papers detected replicating viral RNA and proteins in blood fluid of patients years after their initial infection, a sign that the virus is likely replicating for long periods in some hidden reservoirs in the body, perhaps including blood cells.
I en ny studie fann man att diabetes-2-medicinen Metformin hjälper:
What needs to happen next?

The obvious response to this is to fast-track trials of known antivirals for prevention and cure of long COVID.

This should include more left-field therapies such as the diabetes drug metformin. This has possible dual benefits in the context of long COVID:

its antiviral properties, which have demonstrated surprising efficacy against long COVID

as a potential therapeutic in treating impairments related to fatigue. https://theconversation.com/long-covid-appears-to-be-driven-by-long-infection-heres-what-the-science-says-244635
Den studien är från 2023: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37302406/

Nu kanske det gällde överviktiga ovaccinerade, men i en artikel 2024 konstateras att:
On the therapeutic front, a randomised control trial confirmed prior findings that the common drug metformin has anti‐viral properties. Bramante and colleagues demonstrated that, compared with placebo, treatment with metformin for acute COVID‐19 substantially reduced the overall viral load at Day 5 and Day 10 (overall effect ‐0.56 log10 copies/mL, 95% confidence interval, ‐1.05 to ‐0.063, P = 0.027). Remarkably, this reduction in viral load was associated with a 41% reduction of long COVID outcomes at ten months post‐infection. https://www.mja.com.au/journal/2024/221/11/towards-cure-long-covid-strengthening-case-persistently-replicating-sars-cov-2
Metformin är dock receptbelagt i Sverige så den som vill ha detta får först skaffa sig diabetes-2 (obs skämt).

i Sverige fortsätter omkring 50 att dö i veckan i Covid-19, och det är långt fler än i influensan. Blir intressant att se hur det går nu i december. Fascinerande ändå att det nyss var en nyhet om att 800 dör pga värme i Sverige, men fortfarande är det ingen nyhet att mer än dubbelt detta dör i Covid.
Senast redigerad av Lamento 2024-12-01 kl. 16:03.
Citera
2024-12-01, 17:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
En ny undersökning 29 november visar att spikprotein från viruset dröjer kvar i hjärnan. Jag citerar från en artikel om studien, med länk till studien under:

Summary: A new study reveals that the SARS-CoV-2 spike protein remains in brain-protective tissues and skull bone marrow for years after infection, potentially driving long COVID’s neurological symptoms. Using advanced imaging, researchers discovered elevated spike protein levels in these regions, leading to chronic brain inflammation and increased risks of neurodegenerative conditions.

mRNA COVID-19 vaccines were shown to reduce spike protein accumulation by 50%, though residual protein may still pose risks. https://neurosciencenews.com/long-covid-spike-protein-brain-28156/
Studien visar att spikprotein finns kvar i hjärnan i upp till 4 år efter infektion. De antar att det kan leda till att hjärnan hos vissa förlorar ca 5 år. Vaccinet minskar bara spikproteinet som lagras i hjärnan med ca 50%. Hur mycket det hjälper har jag inte orkat fundera över.

Studien är Persistence of spike protein at the skull-meninges-brain axis may contribute to the neurological sequelae of COVID-19 i Cell Host & Microbe och är gjord på möss och människor som dött av andra orsaker än Covid-19 2021-2022 (RustyShackleford, hur man vet om spikproteinet är från Covid eller vaccinet vet jag inte):
We examined skulls of patients who died from non-COVID-19-related causes in 2021 and 2022 and identified spike protein in 10 out of 34 samples (Figures 1G and S1I; Table S2), indicating that spike protein can persist long after infection resolution, potentially contributing to long-term COVID-19 symptoms.
Compared with the unvaccinated animals, we observed lower spike protein levels in the lungs, liver, kidneys, hearts, skull marrow, and brains of vaccinated mice (Figures 7B and S7B). Both spike and nucleocapsid proteins were also significantly decreased in the brain cortex of vaccinated mice (Figures 7C and 7D), though some vaccinated mice still show lingering spike protein, suggesting a balance between viral replication and clearance. The detection of viral proteins in the brain following mild Omicron infection suggests it may contribute to long-term memory deficits, complementing other mechanisms such as heightened peripheral inflammation observed with more severe variants.

Lung tissue lysates confirmed that all unvaccinated mice were positive for the virus, while vaccinated animals cleared the infection (...) These results suggest that vaccination effectively reduces both inflammation and viral protein accumulation in mice following infection, and this aligns with large cohort studies showing that vaccination reduces the risk of long COVID and its associated symptoms.
Slutligen hade The Conversation 28 november en genomgång av forskning kring långtidscovid, bland annat att man räknar med att 5-10% drabbas. Bland studierna tar de bland annat upp:
Other key papers detected replicating viral RNA and proteins in blood fluid of patients years after their initial infection, a sign that the virus is likely replicating for long periods in some hidden reservoirs in the body, perhaps including blood cells.

The obvious response to this is to fast-track trials of known antivirals for prevention and cure of long COVID.

This should include more left-field therapies such as the diabetes drug metformin. This has possible dual benefits in the context of long COVID:

its antiviral properties, which have demonstrated surprising efficacy against long COVID

as a potential therapeutic in treating impairments related to fatigue. https://theconversation.com/long-covid-appears-to-be-driven-by-long-infection-heres-what-the-science-says-244635

Nu kanske det gällde överviktiga ovaccinerade, men i en artikel 2024 konstateras att:
On the therapeutic front, a randomised control trial confirmed prior findings that the common drug metformin has anti‐viral properties. Bramante and colleagues demonstrated that, compared with placebo, treatment with metformin for acute COVID‐19 substantially reduced the overall viral load at Day 5 and Day 10 (overall effect ‐0.56 log10 copies/mL, 95% confidence interval, ‐1.05 to ‐0.063, P = 0.027). Remarkably, this reduction in viral load was associated with a 41% reduction of long COVID outcomes at ten months post‐infection. https://www.mja.com.au/journal/2024/221/11/towards-cure-long-covid-strengthening-case-persistently-replicating-sars-cov-2
Metformin är dock receptbelagt i Sverige så den som vill ha detta får först skaffa sig diabetes-2 (obs skämt).

i Sverige fortsätter omkring 50 att dö i veckan i Covid-19, och det är långt fler än i influensan. Blir intressant att se hur det går nu i december. Fascinerande ändå att det nyss var en nyhet om att 800 dör pga värme i Sverige, men fortfarande är det ingen nyhet att mer än dubbelt detta dör i Covid.

Kan bero på att 90% av dom som dör är så gamla och sjuka att dom kommer dö oavsätt.
Kan bero på att det inte går att göra så mycket åt utan att avsevärt försämra livskvaliteten hos dessa gamla.

Står inte många spaltmeter om dom runt 1500 som tar livet av sig varje år heller. Dom 2500 stackarna som stryker med i prostatacancer får inte mycket uppmärksamhet. Det forskas inte mycket om sepsis trots att hela 4000 dör varje år och inga krigsrubriker i tidningarna heller.

En vanliga svensson har släppt detta och gått vidare då det det är fullständigt meningslöst att gå och oroa dig för saker man inte kan påverka. Dö kommer vi alla göra och om det är covid som får bägaren att tippa över eller cancer eller stroke spelar mindre roll.

Det finns INGA i övrigt friska människor under 75 som dör i detta längre eller har du några exempel?
Citera
2024-12-02, 11:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Intressant. Då verkar det stämma att varje reinfektion i covid gör oss dummare och dummare, samt att den förväntade livslängden minskar. Vaccin hjälper, men bara delvis.

Det enda man kan göra är att försöka ducka viruset så mycket man bara kan.

Samhället anser sig inte kunna klara av att skydda befolkningen. Det är garanterat anledningen till att det inte rapporteras. När FHM efter påtryckningar tog bort definitionen om att det var en samhällsfarlig sjukdom var det precis som att folk stoppade huvudet i sanden och låtsades som att sjukdomen inte längre fanns till. Ödesdigert på sikt.
Citera
2024-12-02, 12:22
Medlem
Citat:
Vaccin hjälper, men bara delvis.
Hehe... Det är nog inte många som tror på den lögnen längre. Jag känner INGEN som vill ta fler sprutor.

I denna omröstningen jag startade för snart ett år sedan är det över 90% som säger att de inte tänkte ta fler mRNA-"vaccin".

(FB) Kommer du ta Pfizers eller Modernas Covid19-vaccin i år (2024)?

Varför är det så tror du? Jo, för att folk har fattat att vaccinen inte hjälper... inte ens lite.
Citera
2024-12-02, 14:01
Medlem
Citat:
När FHM efter påtryckningar tog bort definitionen om att det var en samhällsfarlig sjukdom.

Menar du samma fhm som sa att det var farligare att gå över gatan?

Ända fram tills vaccinet kom, för då blev smittan helt plötsligt livsfarlig ifall inte alla i din omgivning vaccinerat sig.

Samma fhm som sa att sjuka barn inte spred smittan?
Citera
2024-12-02, 14:39
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Hehe... Det är nog inte många som tror på den lögnen längre. Jag känner INGEN som vill ta fler sprutor.

Varför är det så tror du? Jo, för att folk har fattat att vaccinen inte hjälper... inte ens lite.

Jag vet en kollega som tog ännu en spruta nyligen. Hon är rar men kanske inte den skarpaste kniven i lådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in