2024-12-01, 13:33
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag minns också det där med att SE hade mörkblå täckjacka i Netflix-serien. Det är ganska uppenbart nu i efterhand att uppgifterna om mörkblå täckjacka berodde på att man tidigt hade råkat förväxla både vittnet Anders B och vittnet Lars J med mördaren, och när man sedan olyckligt gick ut i media med att mördaren skulle ha haft mörkblå täckjacka så rasade det ju in en massa sådana vittnesmål om observationer av män med just mörkblå täckjacka. Samtidigt får man ju ha förståelse för producenterna av serien, att de hade ju inte möjlighet att fördjupa sig i sådana här detaljer.

Fullspäckat med felaktigheter tyvärr. Det som kan betecknas signaöementsförloppet är klarlagt.

Först ut är blå dun- eller täckjacka via Jeppsson till Dahlsgaard. Uppgifter som bekräftas av flera operatörer av radiobilar.

Det är på moedplatsen i ett tidsmässigt senare skede som uppgifter om rock, keps och liknande börjar trilla in. Att Johansson, Svensson och Jeppsson är säkra på jacka är definitivt.

Via förhör är det klarlagt att piketchef Östling är förvånad över signalementskiftningen till rock och keps. Det är något han delar med Lars Jeppsson när denne återvänder till mordplatsen och får höra samma nya uppgifter.

Jeppsson talar med Lena Löhr som är polisen som Engström också beskriver på ett korrekt sätt.

Hon var tidigt på plats efter första piketen och började omgående samla in uppgifter. Det är i det skede Engström också får höra det nya signalementet och likt Jeppsson reagerar över det, då han fått det korrekta från fru Palme. Det behövs inget påhittat "Supervittne", utan Stickan både såg och hörde vad andra sade åt Löhr.

Första signalementet som går ut i media är via radion kring 01:00 och där är det rocksignalementet som gäller. I rikslarmet är det två gärningsmän, varav en är iklädd.mörkblå täckjacka.

Som synes är det snarare så att det är uppgifter om rock som kunnat påverka vittnen och bevisligen även gjorde. Jeppsson uppger.senare att det gjorde honom förvirrad.

Det har heller inte skett någon förväxling på mordplatsen med Björkman och Jeppsson som gärningsmän. Rena fantasier som saknar all grund i material och verklighet.

Botten ur för uppslaget Skandiamannen återigen.
Citera
2024-12-01, 13:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag minns också det där med att SE hade mörkblå täckjacka i Netflix-serien. Det är ganska uppenbart nu i efterhand att uppgifterna om mörkblå täckjacka berodde på att man tidigt hade råkat förväxla både vittnet Anders B och vittnet Lars J med mördaren, och när man sedan olyckligt gick ut i media med att mördaren skulle ha haft mörkblå täckjacka så rasade det ju in en massa sådana vittnesmål om observationer av män med just mörkblå täckjacka. Samtidigt får man ju ha förståelse för producenterna av serien, att de hade ju inte möjlighet att fördjupa sig i sådana här detaljer.

Det första Lars Jeppsson uppgav för polisen (Dalsgaard) var blå täckjacka. Hur får du ihop det? Trodde Jeppsson att han själv var mördaren och gav sitt eget signalement av bara farten?

Jeppsson hade ju faktiskt sprungit i gränden och speglat GM ända upp på David Bagares gata. Då kanske han ”gjorde en Filter” och antog att han själv var mördaren?
Citera
2024-12-01, 13:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Så här säger HO om SEs klädsel:
FHL Tor Petrell: Nej, hur var han klädd?
Henry Olofsson: Ja, han var klädd i någon mörkblå jacka, jag vet inte om den var så kallad trekvartslång eller om den var midjekort. Men jag tippar att den var trekvartslång.
FHL Tor Petrell: Mm. Vad var det för slags jacka?
Henry Olofsson: Ja.
FHL Tor Petrell: Var det typ någon sådan där sportjacka eller var det en modern jacka eller var det så kallad gubbjacka?
Henry Olofsson: Ja,jag fick för mig att det var ingen modern täckjacka utan det kan varit en lite äldre sådan där gubbmodell som man kallar det för.
FHL Tor Petrell: Ja, någon typ slät jacka då?
Henry Olofsson: Ja. Inget speciellt.. Så brukar han ha keps också, jag vet inte om han hade det vid det här tillfället men eftersom det var vinter så antar jag att han hade det.
FHL Tor Petrell: Men det är inget du minns att han hade?
Henry Olofsson: Nej, det är liksom en sådan sak som man tänker på honom så tänker man på att han har keps. Brukar ha det på ..........
FHL Tor Petrell: Mm. Hade han någon slags väska av något slag?
Henry Olofsson: Ja, jag är inte riktigt säker men han brukar ha en sådan där liten handledsväska. Som man har lite,ja, plånbok och nycklar och någon anteckningsbok..
FHL Tor Petrell: Mm, du menar en sådan där med rem på.
Henry Olofsson: Ja just det, typ 15x10 cm ungefär i den storleken.
FHL Tor Petrell: Vet du vilken färg?
Henry Olofsson: Jag antar att den är svart.
FHL Tor Petrell: Vad hade han för byxor på sig då, kommer du ihåg det, tänkte du på det?
Henry Olofsson: Nej, det är sådan där sak som man inte registrerar om det inte är extrema byxor på sig.
FHL Tor Petrell: Den här kepsen som du inte minns om du såg, den som du säger att han brukade ha, vad är det för slags keps?
Henry Olofsson: Ja, jag vet inte vad man kan kalla den, men det är väl en gammal ordinär kepsmodell så att säga. Gråaktig.
FHL Tor Petrell: Ja, är den olikfärgad, när jag tänker på keps så tänker jag direkt på en rutig, rutigt tyg.
Henry Olofsson: Ja.
FHL Tor Petrell: Kan du beskriva mönstret och sådant där, eller om den var flerfärgad eller om det var något speciellt?
Henry Olofsson: Ja, jag kan inte riktigt säga men jag kan tänka mig att den var mönstrad i fyrkanter med olika gråtoner i. Men det är ingenting som jag kommer ihåg från just det här tillfället. Det är bara sådan minnesbild man har att han brukar ha sådan keps.
FHL Tor Petrell: Kan du beskriva den mer, finns det exempelvis något skydd för öronen eller för ansiktet? Det finns ju olika kepsar, det finns ju kepsar som man har på sommaren och..
Henry Olofsson: Den som jag kommer att tänka på den hade nog öronlappar i alla fall, som man binder ovanpå.
FHL Tor Petrell: Ja någon ställningsanordning där.
Henry Olofsson: Ja, just det
GM-SE i Netflix är således ekiperad efter HOs minnesbild med en 3/4-delslång täckjacka i omodern gubbmodell, handledsväska och keps med öronlappar.

Det är således inte vad SE själv uppger att han hade på sig utan en minnesbild 3 månader senare av HO som Netflix fastnar för. Kepsen och handledsväskan Nämner HO eftersom "det brukar han [SE] ha".
Citera
2024-12-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Självklart inte värdelösa. Rena utpekanden bör tas med tillförsikt. Men fru Palme sade att "han stämmer på min beskrivning", vilket ju rent objektivt stämmer.

Skandiamannen är som bekant inte i närheten av att stämma in på det ursprungliga signalementet.

Betydelsen är att utredare vet vilken typ som skall eftersökas och där hamnar "Stickan" i slasken omgående.

Då kan vi alltså en gång för alla konstatera att SE är oskyldig och bara ville söka uppmärksamhet.
Citera
2024-12-01, 13:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej
Citat:
Fullspäckat med felaktigheter tyvärr. Det som kan betecknas signaöementsförloppet är klarlagt. //
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det första Lars Jeppsson uppgav för polisen (Dalsgaard) var blå täckjacka.
Jag blir nyfiken på hur ni tänker här. Tror ni än idag att mördaren hade "mörkblå täckjacka"?
Citera
2024-12-01, 13:54
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ja, han ville bli utpekad. Men naturligtvis inte som mördare, utan som vittne. Han visste ju att vittnen hade sett honom springa in i gränden:
"Jag tänkte, försäkringstjänsteman som jag är, att det är bäst att jag hjälper till och anmäler mig som vittne. Det brukar vara svårt att få tag i vittnen i försäkringsmål. Så jag ville anmäla mig till polismannen ("inte som mördare"), men som vittne."
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Och polisen (på den tiden) trodde ju på honom. Här ur en intervju med Hans Ölvebro:
– Utan tvekan blev Engström sedd av andra som trodde att han var gärningsmannen. Det var ju därför han själv ringde dagen efter och sade att "det är jag som pekas ut som den flyende".
https://www.svd.se/a/Ade79E/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt

Eller att verkligheten är som Ölvebro uppger. Denne hade trots allt tillgång till allt material och var bevisligen insatt, då han även knäppte Borgnäs på fingrarna vid ett par tillfälllen.

Stickan får av Lisbeth flyktväg och signalement och beger sig efter de första piketpoliserna. Kommer tillbaka troligtvis när andra ambulansen anländer och Olof redan lastats in i den första, observerar "slemsugen". Dröjsmålet kan bero på ett stopp på Bohemia.

Väl tillbaka är Löhr i full gång med att skriva ner uppgifter och Stickan överhör det nya signalementet och reagerar naturligtvis.

Stickan kanske inte enbart kommer att bli helt fri från misstanke en dag, utan även uppbefodras till det kronvittne han så innerligen önskade vara! Det är just det epitet han använde i brevet inför klassträffen som aldrig blev av.

Istället satt han ensam i lägenheten och ringde första frun: "Vet du vem Skandiamannen är? Det är det som de kallat mig...'
Citera
2024-12-01, 14:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Utredningen har haft tillgång till samtliga ljudfiler från Palmerummet från dag ett. Det gäller även det filmade materialet.

Det som begärts ut är enbart en bråkdel av det totala. Ej heller är det säkrrt att allt gällande Engström kom med. Sedan är det ett ytterst märkligt tillvägagångssätt att överhudtaget begära ut på det sättet när det gäller kalenderordnat material.

Lyckligtvis finns de skriftliga protokollen i sin helhet, om än tidvis hårt maskade, tillgängliga. För då träder den verkliga bilden fram istället för vad någon journalist valt ut åt allmänheten.

Holmér beodrar, på förfrågan, Linder.att Engström skall köras i botten i slutet av 1986. Ström deltog inte ens på några av mötena, så att sitta och påstå att Linder helt gick efter Ström är gödselspridning och inget annat. Även Irvell hade förpassat uppslaget till arkivet när han lämnade utredning för pensionering. De här herrarna hade natutligtvis rättat "Holmérs misstag", det är klarlagt från protokollen.att Holmér var lyhörd inför övriga mötesdeltagare. Faktiskt tvärtemot vad vi föranletts att tro.

Därvidlag kan det konstateras att tolkningen utgörs av fantasier och önsketänkande uppbyggt på.att upprepa gång på gång att Svensson och Engström blandats ihop med hopp att etablera det som en sanning. Och sedan skylla allt på Holmér.

Efter 39 år inser de flesta istället att uppslaget inte är mer värt nu än när det hamnade i Olle Minells avskrädeshink för 35 år sedan. Om möjligt faktiskt ännu mindre...

Att Minell slängde 50 millar i papperskorgen kan vi inte göra så mycket åt.

Du har inte lyssnat på ljudfilerna, eller hur?

Du är rädd för vad de innehåller?

Tryggast är att hålla fast vid gamla goda tiders uppfattningar, som en snuttefilt.

Det framgår att Linder i början på 1987 fortfarande håller Irvells linje i april 1986, att det är SE som springer med handledsväskan på åsen. Men de ska stämma av en extra gång med YN först, innan de plockar in honom. Därpå följer ett nytt förhör med YN och Ströms summering.

Denna summering måste ha övertygat Linder att SE var kvar på platsen.

Men som vi har vetat en längre tid, det är JÅS som JA beskriver som kvar på platsen.

Det finns inte en enda beskrivning av SE i förhören med JA, varken den 8:e april eller 14:e maj.

Det här är helt enkelt för dåligt. En förståelse som hör hemma på 1900-talet.
Citera
2024-12-01, 14:04
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då kan vi alltså en gång för alla konstatera att SE är oskyldig och bara ville söka uppmärksamhet.

Det står var och en fritt att bedöma ett sådant ställningstagande utifrån befintligt material.
Citera
2024-12-01, 14:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Jag blir nyfiken på hur ni tänker här. Tror ni än idag att mördaren hade "mörkblå täckjacka"?

Vad annars? Fru Palme, Jan-Åke Svensson, Hans Johansson och Lars Jeppsson var bortsett från Björkman de som fick den bästa överblicken av mördaren.

Deras uppgifter både sammanfaller och samspelar så det borde inte råda någon tvekan om saken.

Lägg därtill att Jeppsson är osäker på kepsen och Björkman på rocken torde det vara ridå. Igen.
Citera
2024-12-01, 14:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det första Lars Jeppsson uppgav för polisen (Dalsgaard) var blå täckjacka. Hur får du ihop det? Trodde Jeppsson att han själv var mördaren och gav sitt eget signalement av bara farten?

Jeppsson hade ju faktiskt sprungit i gränden och speglat GM ända upp på David Bagares gata. Då kanske han ”gjorde en Filter” och antog att han själv var mördaren?
Jämför man med den hypotetiska GM-SE så blir LJs agerande begripligt.

LJ fick väl i så fall ringa sin arbetsgivare för att kolla upp att han verkligen hann fram till mordplatsen för att kunna förväxla sig själv med mördaren såsom efterspelsvittnet SE gjorde?

Att förväxla sig själv med mördaren är verkligen "next level shit". Man undrar om LJ inte hade rökt lite "jazztobak" från sin väska före mordet i alla fall?

SE befarade aldrig att han skulle förväxla sig själv med mördaren utan befarade bara att andra vittnen kunde gjort det.

Att LJ "speglar" mördaren är en mycket skarpsynt iakttagelse från din sida. Kanske någon folkskolejournalist hakar på den takekedjan och skriver en bok om "speglandet i spegellandet"?
Citera
2024-12-01, 14:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Uppenbarligen tar det längre än 39 år att se att nedan beskrivna person inte är JÅS!

Du undviker ju uppgifterna jag citerade. De har inget med Ströms PM att göra och inte heller JÅS vilket borde vara klart även för dig.

Gällande Ströms PM så kommer man ifrån att han reagerar för en bild på SE, eller hur?

Jag lägger in uppgifterna på nytt:

Jan Andersson förhöret i TR

Sidan 5. Helin frågar

Åkl: Pratade du med någon annan person här på platsen?

A: Ja, det kom väl fram någon äldre karl , lite mindre … bastant
karl och pratade väl också.
Men vad vi pratade om, det har jag
svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks. Ja,
sedan var det väl ytterligare någon som bara helt plötsligt dök
upp där, som pratade väldigt mycket tycker jag, men vad han
pratade om, det har jag väldigt svårt att komma ihåg, men som
också sedan försvann efter ett tag. Jag koncentrerade mig helt
enkelt på den här killen i blåa täckjackan, att inte han skulle
avvika, tills polisen kom.

Sidan 8. Liljeros frågar

Liljeros: När du talar om mannen med keps, åsyftar du den här mannen
som ...?
A: Nej, nej det var en annan...
Liljeros: Det var en annan person ?
A: Ja.
Liljeros: Kan du ta om det där, hur det var med den här mannen med keps?
A: Ja, det var en äldre man mellan 50-60 årsåldern. Vad vi
diskuterade Och pratade om, det har jag svårt att komma ihåg.

Tillägg:
Och låt mig även vara tydlig med att jag inte påstår att vi med säkerhet vet att detta är SE, men det är självfallet inte JÅS

Undviker? Jag var sannolikt den förste, eller en av de första, som pekade ut just de avsnitten, och precis som du fetmarkerade beskrivningen av den äldre mannen i keps, för några år sedan.

Kul att du återanvänder min "upptäckt". Se t.ex. inlägg #8351 i denna tråd, i januari 2021.

Men detta uttalande från JA var i tingsrätten, tre år senare. I förhören 1986 finns det inga spår av den äldre mannen i keps. Den man som JA beskriver då var mannen i ljus rock som kom fram till bilen i ett tidigt skede. Den andre man som beskrivs 1989 gjorde sig gällande efter att JA hade klivit ur bilen.

Då har det gått ett par minuter, och då är det fler på platsen, så det kan vara vem som helst.

Enligt SE befinner han sig då invid kroppen, redo att dirigera polisstyrkan.
Citera
2024-12-01, 14:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Undviker? Jag var sannolikt den förste, eller en av de första, som pekade ut just de avsnitten, och precis som du fetmarkerade beskrivningen av den äldre mannen i keps, för några år sedan.

Kul att du återanvänder min "upptäckt". Se t.ex. inlägg #8351 i denna tråd, i januari 2021.

Men detta uttalande från JA var i tingsrätten, tre år senare. I förhören 1986 finns det inga spår av den äldre mannen i keps. Den man som JA beskriver då var mannen i ljus rock som kom fram till bilen i ett tidigt skede. Den andre man som beskrivs 1989 gjorde sig gällande efter att JA hade klivit ur bilen.

Då har det gått ett par minuter, och då är det fler på platsen, så det kan vara vem som helst.

Enligt SE befinner han sig då invid kroppen, redo att dirigera polisstyrkan.

Ja, och slutsatsen enligt dig är att vi helt kan förkasta JA's uppgifter om denna 50-60 årige och bastante farbrorn i keps som varandes SE. "Det kan vara vem som helst"..

Att du sedan exakt vet vart vittnet SE befinner sig då är väl precis i samma linje. Slutsatser kring saker som det definitivt inte går att dra slutsatser kring.

Finns inget i er argumentation som utesluter att det skulle kunna vara SE som JA beskriver där.
Det kan ju som sagt vara vem som helst....
(Och SE har inte pratat med någon i bil och här har vi en JA som lämnat sin bil)

Argumentationen handlar hela tiden om att dra upp JA's tydliga utpekande av JÅS, vilket är en ickefråga och gör argumenten än mer oseriösa. En sorts rädsla att teorin skulle försvagas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in