2024-11-25, 13:50
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regrrr544t3
Hur gick det med den nya lagen som de hade pressträff om? Kan man hänvisa till den nu? Jag tänker på upplysning etc.

Nej, avseende presskonferensen var beskedet att de kommer se över möjligheten att göra en grundlagsändring som kortfattat kommer ta död på merparten av de tjänster vi diskuterar i tråden.

Men det pågår även rättsprocesser som kan leda till att detta sker snabbare. Framförallt om EU-domstolen bestämmer att GDPR övertrumfar nuvarande grundlag. Men om Sverige behöver lösa detta med egna regleringar kräver en grundlagsändring att det sker ett riksdagsval emellan, vilket innebär att ändringen kan träda i kraft tidigast 1 januari 2027.

Summa summarum så lär tjänsterna (iaf i deras nuvarande utformning) förbjudas inom 2-3 år.
Citera
2024-11-25, 14:24
Medlem
Citat:
Hur gick det med den nya lagen som de hade pressträff om? Kan man hänvisa till den nu? Jag tänker på upplysning etc.

Den ska ut på remiss först. Om det godkänns så tidigast 1/1 1027
Citera
2024-11-25, 14:42
Medlem
Tack för svar.

Som jag förstått det så tillhör inte dessa upplysningstjänster något journalistiskt syfte och därmed så tillträder GDPR lagen 100% fullt ut. Om dessa tjänster får en anmälan via IMY så måste de enligt lag ta bort. Jag tänker också att webbhotellen är ju första instans som ansvarig så där borde man rikta in sig eller?
Citera
2024-11-25, 16:12
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Tack för svar.

Som jag förstått det så tillhör inte dessa upplysningstjänster något journalistiskt syfte och därmed så tillträder GDPR lagen 100% fullt ut. Om dessa tjänster får en anmälan via IMY så måste de enligt lag ta bort. Jag tänker också att webbhotellen är ju första instans som ansvarig så där borde man rikta in sig eller?

Hade det varit så enkelt så hade vare sig den här tråden eller regeringens utredning existerat. Problemet är att juridiken är oklar gällande om detta faller under GDPR eller om det ska anses skyddat av grundlagen. EU menar hittills att det är GDPR som trumfar. Våra egna lagstiftare lutar mer åt motsatsen (men inte alla) och det är just därför en grundlagsändring diskuteras.

Det är inte förrän detta är fullt utrett och reglerat som man kan säga till 100% vad som gäller. Och det lär som sagt ta några år innan vi är där.
Citera
2024-11-25, 17:46
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Hur fan får man bort sig på upplysning.se?

Enda sajten kvar som jag slåss med
Citera
2024-11-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin

Samma här och lämnade in en anmälan till IMY men vet inte vad som händer nu. Fick ett svar att dom tagit emot min anmälan och inget mer.
Citera
2024-11-25, 18:56
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Samma här och lämnade in en anmälan till IMY men vet inte vad som händer nu. Fick ett svar att dom tagit emot min anmälan och inget mer.

Mm samma här, tvivlar att imy kommer göra något...det är statliga arbetare vi snackar om här
Citera
2024-11-25, 19:04
Medlem
Citat:
Mm samma här, tvivlar att imy kommer göra något...det är statliga arbetare vi snackar om här

Brukar ta 2 mån innan IMY inleder tillsyn.
Citera
2024-11-26, 05:19
Medlem
Citat:

Väntade ut 1 månad och anmälde dem till IMY.
Det är bara bra om fler och fler anmäler dem, IMY kommer kanske att inleda tillsyn snabbare.
Citera
2024-11-26, 16:36
Medlem
haresEars avatar
Mailade ratsit med mallen som står här, fick detta svar, samt svar om en länk till borttagande:

Hej
Tack för ditt meddelande.

Ratsits verksamhet faller under det skydd som ges av Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och Tryckfrihetsförordningen (TF). Ratsit.se har ett utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv (MPRT), vilket innebär att publiceringen av information på vår webbplats är skyddad av dessa grundlagar.

Detta innebär att GDPR inte är tillämplig i vår behandling av personuppgifter när den strider mot YGL eller TF, eftersom dessa grundlagar står över GDPR i sådana fall. Den information som publiceras på Ratsit omfattas därför av grundlagsskydd, och vi har ingen laglig skyldighet att radera uppgifterna enligt GDPR när det gäller vår publiceringsverksamhet.

Använd den här länken för att ta bort dig från Ratsit.
Länken är giltigt i 24 timmar och kan endast användas en gång.
Citera
2024-11-26, 16:43
Medlem
haresEars avatar
YGL och TF har väl ingenting med att publicera människors adresser och personuppgifter, samboskap mm. Den kan ju knappast stå över?
Citera
2024-11-26, 18:53
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
YGL och TF har väl ingenting med att publicera människors adresser och personuppgifter, samboskap mm. Den kan ju knappast stå över?

Jag är bekväm och citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Problemet är att juridiken är oklar gällande om detta faller under GDPR eller om det ska anses skyddat av grundlagen. EU menar hittills att det är GDPR som trumfar. Våra egna lagstiftare lutar mer åt motsatsen (men inte alla) och det är just därför en grundlagsändring diskuteras.

Det är inte förrän detta är fullt utrett och reglerat som man kan säga till 100% vad som gäller. Och det lär som sagt ta några år innan vi är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in