2024-11-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha, ok, jag säker på att S inte har haft någon anställning som går att spåra idag i alla fall.

Att hans familj månat om honom, är jag dock säker på. Han kan säkert ha pulat i något familjeföretag.

Sorry om jag går så OT 😊

Tillbaka till CdC. Om man leker med tanken att personerna som mördade och parterade Da Costas kropp huserade någonstans på Eugeniavägen så skulle man kunna ta upp det gamla uttrycket ”Man skiter inte där man äter”. Dvs att det skulle kännas helt orimligt att personer som arbetade/huserade på Eugeniavägen skulle dumpa säckar på.. Eugeniavägen. Eftersom detta känns så pass orimligt kanske detta var anledningen till att man hanterade säckarna precis så.

Nu blev förstås Vinof misstänkt och var en del av den första utredningen men det berodde väl lika mycket på att han hade bevisat samröre med CdC?
Citera
2024-11-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Sorry om jag går så OT 😊

Tillbaka till CdC. Om man leker med tanken att personerna som mördade och parterade Da Costas kropp huserade någonstans på Eugeniavägen så skulle man kunna ta upp det gamla uttrycket ”Man skiter inte där man äter”. Dvs att det skulle kännas helt orimligt att personer som arbetade/huserade på Eugeniavägen skulle dumpa säckar på.. Eugeniavägen. Eftersom detta känns så pass orimligt kanske detta var anledningen till att man hanterade säckarna precis så.

Nu blev förstås Vinof misstänkt och var en del av den första utredningen men det berodde väl lika mycket på att han hade bevisat samröre med CdC?

Kollar man på liknande fall, är jag inte säker på att styckmördare använder sunt förnuft.

Deras oförmåga att placera kroppsdelar på säkert avstånd från sina hem och arbetsplatser, är verkligen förbluffande.

Även om GM hörde hemma på Eugeniavägen 25 eller en annan adress på Eugeniavägen, är det inte säkert att han pallade psykiskt att fullfölja sina planer.

Om Gonerka kunde lämna kroppsdelar på BO:s balkong (!) kan väl GM ha bott på Eugeniavägen och ändå dumpat kroppsdelar där...

Det var ju nån styckmördare som lämnade kroppsdelar runt sitt hus också, och så har vi dårarna i Bollnäs, som filmade styckningen....

Kanske var da Costas baneman lika korkad?
Citera
2024-11-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag instämmer i din beskrivning av rundgången och vill passa på att tacka dig för att du för länge sedan laddade upp den då ytterst svåråtkomliga dramadokumentären om fallet på Youtube.

Dessvärre tror jag att Härms framträdande inte skulle ha fått mer effekt om det hade skett tidigare. Möjligen kan man hoppas på att den breda allmänheten numera är mer mottaglig, efter uppmärksamheten kring Quick- och Kevinskandalerna.

Jag hoppas att du har rätt i det.

Måste säga att nu när jag börjat läsa i tråden igen så tycker jag dock det börjar komma en hel del intressanta saker. Jag har en del att läsa ikapp!
Citera
2024-11-30, 18:50
Medlem
Citat:
Kollar man på liknande fall, är jag inte säker på att styckmördare använder sunt förnuft.

Deras oförmåga att placera kroppsdelar på säkert avstånd från sina hem och arbetsplatser, är verkligen förbluffande.

Även om GM hörde hemma på Eugeniavägen 25 eller en annan adress på Eugeniavägen, är det inte säkert att han pallade psykiskt att fullfölja sina planer.

Om Gonerka kunde lämna kroppsdelar på BO:s balkong (!) kan väl GM ha bott på Eugeniavägen och ändå dumpat kroppsdelar där...

Det var ju nån styckmördare som lämnade kroppsdelar runt sitt hus också, och så har vi dårarna i Bollnäs, som filmade styckningen....

Kanske var da Costas baneman lika korkad?

Man kanske t.o.m resonerade att ”Ingen kommer att misstänka att det är vi eftersom vi huserar här och hur rimligt är det då att vi skulle lämna säckarna runt hörnet..”
Citera
2024-11-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Man kanske t.o.m resonerade att ”Ingen kommer att misstänka att det är vi eftersom vi huserar här och hur rimligt är det då att vi skulle lämna säckarna runt hörnet..”

Javisst, det resonemanget funkar ju också.
Om C:s död var knuten till Eugeniavägen 25, kunde ju alla polare och anställda dra samma slogan.
Citera
2024-11-30, 19:50
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag vet inte hur involverad C var i den byråkratiska processen och om hon var i S-holm en kortare period på sommaren 1983, men vi kan iaf noter att ett tungt ärende hängde över C i ett helt år.

När polisen utredde C:s brottslighet 1984, hänvisade man till beslut som hade tagits 1983, då man diskuterade längre internering (flera månader, kanske tom ett år). Det var tunga grejer. Jag ska skicka grejer till dig nästa vecka, så kan du bedöma själv.

För mig är det uppenbart att myndigheterna satte "koppel" på C, och att hon riskerade fängelse om hon misskötte sig, vilket hon också gjorde, på våren 1984.

Detta "koppel" verkar ha varit ett gummiband, men det gick inte att tänja hur långt som helst...

Polisen förkortningar har jag dålig koll på, tyvärr. Nån annan får gärna hjälpa till.

När det gäller C:s narkotikaaffärer, misstänker jag att de var mycket mer avancerade än vad utomstående bedömare (utanför polisen) har fattat.

De exakta skälen till att C var övervakad i ett år eller mer, vill man ju veta mer om.

Man undrar ju vad hon sålde också. Var det mer än braj och heroin? Amfetamin?
Ja, att C dömdes till fortsatt skyddstillsyn i början av mars -84 och sedan relativt omgående fortsätte begå brott är noterbart.

För övrigt verkar det ske en eskalering i slutet av mars, då hon den 23:e grips för stöld, blir släppt på förmiddagen dagen efter och senare samma kväll är involverad i Norra bantorget-incidenten.

Man undrar onekligen vad som döljer sig bakom sammanställningens rapsodiska noteringar om att C greps eller omhändertogs utan ytterligare detaljer.

Det ska bli intressant att ta del av dokumenten!
Citera
2024-11-30, 19:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag kan som sagt inte detta fall..så jag hade ingen aning om de makabra detaljer du nämner.
Har egentligen inga stora tankar kring detta därmed.
Hade man kunnat konstatera ett mönster runt detta via andra mordfall så hade det möjligen varit lite enklare..men vad jag förstår saknas det underlag för att antaga att mordet på Da C*sta är ett seriemord.

De makabra styckningsdetaljerna kan möjligen tydas som ett personligt hat emot Da C*sta som enskild kvinna eller emot kvinnor i allmänhet.Jag lutar väl så här initialt emot att det handlar om Da C*sta personligen,eller hennes existens som prostituerad..möjligen med kombinationen av heroinberoende.
Andra mord med detta modus operandi hade upptäckts,men det finns inga sådana kopplingar att göra vad jag förstår..och då landar man väl möjligen i något mera personligt i motivbilden.

Svårspekulerat dock.

En "vanlig" snedtändning torsk hade rimligen resulterat i betydligt mindre utstuderad styckning.
Tror inte heller att bråk om betalning varit den utlösande våldsfaktorn.
Motivet synes ligga på djupare plan än detta.

Debatten har många gånger bara handlat om vem som utförde brottet istället för
ställa frågan varför det var så viktigt att utföra dessa makabra moment i nedmonteringen
som innebar extra arbete?

Det fanns inte heller några spår av tortyr eller avvärjningsskador på kvarlevorna men samtidigt har vissa kroppsdelar har aldrig återfunnits. Man kan också fråga sig varför halsen avlägsnades så tätt intill bålen, det är väldigt ovanligt i styckmordssammanhang. Fanns det skador på halsen som behövde döljas?

En ren transportstyckning är exempelvis något helt annat men här har nedmonteringen istället gått till överdrift och eftersom det var områden med sexuell koppling som avlägsnades så borde det gå att bygga en teori om ett samband mellan dessa avvikande moment och hennes försäljning av sexuella tjänster?
Citera
2024-11-30, 19:59
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Vem snubben bredvid är, det undrar man....
Jag antar att du syftar på den här bilden, som en annan användare tidigare länkade till: https://ibb.co/n7C09Sh

Jag tycker att killen bredvid påminner om ett foto som cirkulerade för ett antal år sedan, där någon som kan ha varit CB promenade på Gamla brogatan, någon gång under 70-talet. Bägge hade åtminstone liknande hållning och 70-talslook.

Fotot kan ha kommit från en dagstidning, eller en sådan där Det gamla Stockholm-grupp.
Citera
2024-11-30, 20:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag hoppas att du har rätt i det.

Måste säga att nu när jag börjat läsa i tråden igen så tycker jag dock det börjar komma en hel del intressanta saker. Jag har en del att läsa ikapp!
Ja, man kan alltid hoppas. Det är dock talande - och tragiskt - att det mediala återaktualiserandet av fallet resulterade i att tråden översvämmades av samma gamla myter på nytt.

Gör så! Utvecklingen av tråden har verkligen varit otrolig, med mängder av nytt material och en fördjupad bild av CdC och hennes kretsar.
Citera
2024-11-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Debatten har många gånger bara handlat om vem som utförde brottet istället för
ställa frågan varför det var så viktigt att utföra dessa makabra moment i nedmonteringen
som innebar extra arbete?

Det fanns inte heller några spår av tortyr eller avvärjningsskador på kvarlevorna men samtidigt har vissa kroppsdelar har aldrig återfunnits. Man kan också fråga sig varför halsen avlägsnades så tätt intill bålen, det är väldigt ovanligt i styckmordssammanhang. Fanns det skador på halsen som behövde döljas?

En ren transportstyckning är exempelvis något helt annat men här har nedmonteringen istället gått till överdrift och eftersom det var områden med sexuell koppling som avlägsnades så borde det gå att bygga en teori om ett samband mellan dessa avvikande moment och hennes försäljning av sexuella tjänster?
Har du funderat över om den delen av styckningen som var av aggressiv art, skulle kunna vara ett misslyckat försök att försvåra för polisen att avgöra BO kön?
Citera
2024-11-30, 20:24
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --a
För mig framstår vittnen, poliser och tipsande rättsläkare som personer som helt enkelt inte vet bättre, inte illvilliga personer som vill nå framgång till vilket pris som helst.
Det tror jag är en lite väl kategorisk bild. Vissa av vittnena trodde kanske själva på vad de påstod, efter viss självsuggestion och massmedial påverkan, medan andra svårligen kan ses som annat än medvetet lögnaktiga.

I vilket fall borde polisen ha tackat så mycket för tipset och skickat hem dem, som man gör med undermåliga vittnen som kommer med bisarra och ologiska utsagor.
Citera
2024-11-30, 20:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Det finns ett antal fall där styckmördare istället ansträngt sig för att uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna. Ett av offren var tom en prostituerad kvinna.

Högdalen 2018
Bandhagen 1998
Koffertmordet 1969
Anders Carlsson/Hannu Rajala 1987
Marita Pentinmäki 1996
Bollnäs 2010

Säg bara till så kan jag lista fler exempel.

Citat:
Det var ju nån styckmördare som lämnade kroppsdelar runt sitt hus också

Fast nu ignorerar du att C:s mördare lämnade helt andra kroppsdelar 1,7 fågelvägen km bort vid Talludden Karlberg.

Hu många hus tror du GM hade tillgång till?

Citat:
och så har vi dårarna i Bollnäs, som filmade styckningen....

Killarna i Bollnäs uppnådde helt uppenbart ett bra avstånd mellan själva brottsplatsen och dumpningsplatserna.

Intressant också att du tar upp dokumentering av brott.

"Enligt kriminologiprofessor L*if GW P*rsson är det inte ovanligt att man filmar eller dokumenterar sina våldsbrott. Ibland tar man med sig något från sina offer – till och med kroppsdelar. Det handlar om troféer – och händer vid 10–20 procent av fallen vid grova våldsbrott, enligt L*if GW P*rsson"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21PgRG/de-filmade-sina-mord

Man undrar dessutom vad som hände med C:s kroppsdelar, kläder och tillhörigheter som aldrig återfanns?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-11-30 kl. 20:31. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in