2024-11-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ska vara Ärlige

I ett gammalt inlägg från Echos med källa från FRI KÖPENSKAP 2010-12-09:

[,,,]..1970-talet fanns en företagare som annonserade om begagnade bilar under namnet Ärlige Harry och det fanns en flyttfirma som hette Billiga Andersson.[...]

Sen kolla jag med Bolagsverket 😉

Ok jag lägger det på minnet?
Ärliga Harry kan man fortsätta kolla på.
Citera
2024-11-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Såg intervjuen imorse. Det lät som polisen på 80 talet var helt dum i hela huvudet.

Visste inte att dessa gubbar var så fruktansvärt hatade trots att dom bedömdes som oskyldiga.
Fallet har man hört talas om men inte en susning om hur dessa såg ut, det var ju ändå mer än 40 år sen.

Tror nog dessa är paranoider.

Lyssnat lite på förhören och inspelningarna av vittneskonfrontationen, fotohandlarparet konfererar och kommer efter att de har gjort det fram till andra slutsatser än från början. Motsäger sina första utsagor rätt rejält, osv. Polisen verkar mest stryka medhårs för att få något slags vittnesmål som de kan använda, istället för att kallt ta reda på vad de verkligen minns och inte.

Så ja, polisen var nog generellt rätt efterbliven vad gäller arbetsmetoder och bildning på 80-talet.
Citera
2024-11-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ärliga Harry? Oj det var ett nytt bolagsnamn.
Var sjutton hittade du det?

Min uppfattning är att Vinof och hans polare slaktade Billiga Andersson, och att det förekom mycket lite seriös verksamhet.

Vinofs utredningar från åttiotalet fullkomligen stinker ekobrott.....

Billiga Andersson gick under oerhört snabbt.
På ett par år förvandlades ett seriöst bolag till en ruin.

Att Valle var delaktig i plundringen av Billiga Andersson, verkar troligt.

Cirkusen runt de ansvariga för Billiga Andersson, kan ge vem som helst huvudvärk. De ansvariga byttes ut hejvilt.

Ett av skälen till att Billiga Andersson är intressant för da Costa-fallet, är såklart att företaget gjorde Vinof rik.

Han hade mao pengar att slösa på knark, sprit och prostituerade, han bör ha varit populär i undre världen, och hans feta plånbok var ett tänkbart skäl för da Costa att umgås med honom.

Och personkretsen runt Billiga Andersson är såklart intressant. Stig är av de personer som bör ha hjälpt Vinof med hans ekobrott.

Vet inte om det var så många ansvariga utöver Valle och Vinhof?

Stig jobba förmodligen en del vid behov när han fungerade och spruta säkert också massa ekobrottsdéer men han var även risky att beblanda sig med tanke på hans mentala tillstånd.

Har Stig haft företag registrerat på sig eller vilka typer av ekobrott kan han tänkas hållit på med?

Gladh tyckte iaf Valle var rekorderlig och skötte kontoret men var kanske svår att förhöra då hans söner var spritmissbrukande typ.

Tror konkursen 840510 blev extremt jobbig för Robert. Till och med en utlösande faktor. Det var en av hans fastare punkter i livet. Därför nog han höll sig kvar på stället långt efter det bomma igen och blev helvild när han väl fick lämna.
Senast redigerad av viperstyle 2024-11-30 kl. 16:12.
Citera
2024-11-30, 16:17
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Är det rationellt att slänga likdelar i säckar i ett promenadområde? Känns inte något som två läkare i planerat (ritualslakt)mord skulle genomföra. Så pass begåvade personer skulle väll frakta säckarna långt bort eller sänka dom i riddarfjärden? Eller på samma sätt som man gör sig av med kött på rättsläkarstationen, dvs i rätt behållare eller ugn eller hur det nu ok går till. Så vida, det faktiskt utförts av en rättsläkare men med fel sorts verktyg och i ett badkar (inte blanda jobb och fritid)

Något annat jag tänkt på, om det nu är så att hon tex dött av en överdos eller under s&m kundmöte. Någon idiot fått panik och styckat i badkaret. Då förstår jag fan inte varför ett bröst och könsdelar saknas. Det gör det hela sjukare, vilket lutar åt stt den tesen tyvärr känns fel. Känns som något en seriemördare skulle göra

En sak är säker. Fallet kommer förbli olöst. Delvis tackvare en expert som uppenbarligen drabbats av psykisk sjukdom. Skulden ligger hos dom som inte reagerade på galenskapen utan istället lyssnade
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-11-30 kl. 16:24.
Citera
2024-11-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vet inte om det var så många ansvariga utöver Valle och Vinhof?

Stig jobba förmodligen en del vid behov när han fungerade och spruta säkert också massa ekobrottsdéer men han var även risky att beblanda sig med tanke på hans mentala tillstånd.

Har Stig haft företag registrerat på sig eller vilka typer av ekobrott kan han tänkas hållit på med?

Gladh tyckte iaf Valle var rekorderlig och skötte kontoret men var kanske svår att förhöra då hans söner var spritmissbrukande typ.

Tror konkursen 840510 blev extremt jobbig för Robert. Till och med en utlösande faktor. Det var en av hans fastare punkter i livet. Därför nog han höll sig kvar på stället långt efter det bomma igen och blev helvild när han väl fick lämna.

Kollar man närmare på företaget, ser man att både Vinof Ekman och Mona var insyltade men det blir OT .

Stig har aldrig skött något företag.
Jag har kollat hos Bolagsverket.

Att Billiga Anderssons sammanbrott var traumatiskt för Robert, har du säkert rätt i.
Citera
2024-11-30, 16:57
Medlem
Citat:
Kollar man närmare på företaget, ser man att både Vinof Ekman och Mona var insyltade men det blir OT .

Stig har aldrig skött något företag.
Jag har kollat hos Bolagsverket.

Att Billiga Anderssons sammanbrott var traumatiskt för Robert, har du säkert rätt i.

Hade inte Stig någon form av elektronikfirma/butik skriven på sig på Södermalm eller var han endast anställd under en period?
Citera
2024-11-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Hade inte Stig någon form av elektronikfirma/butik skriven på sig på Södermalm eller var han endast anställd under en period?

Jag är säker på att han inte har drivit något företag eller haft någon ordentlig anställning, vilket är lite läskigt, med tanke på hans potential. Stig är ingen dumskalle, och hans totala misslyckande på arbetsmarknaden, säger mycket om hans trasiga personlighet.
Citera
2024-11-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --a
Lyssnat lite på förhören och inspelningarna av vittneskonfrontationen, fotohandlarparet konfererar och kommer efter att de har gjort det fram till andra slutsatser än från början. Motsäger sina första utsagor rätt rejält, osv. Polisen verkar mest stryka medhårs för att få något slags vittnesmål som de kan använda, istället för att kallt ta reda på vad de verkligen minns och inte.

Så ja, polisen var nog generellt rätt efterbliven vad gäller arbetsmetoder och bildning på 80-talet.

Har ju känt en del andra fall i Sverige och även USA där polisen också gjort bort sig rejält förr i tiden men ändå inte så långt bak i tiden vilket är skrämmande när det handlar om folks liv. Man verkar varit rätt likgiltig om folks liv förr i tiden. I Usa tycker jag det släpps folk varje år som har suttit extremt länge där undersökningarna har varit ett skämt. Det känns som dom satte dit folk enbart för statistiken förr i tiden. Det kanske fortfarande pågår i viss mån.
Vi snackar ju ändå länder i väst som man tycker borde ha koll på rätt och fel och inget jävla land i Afrika/Mellanöstern men likt förbannat så går det inte lita på demokratin heller.

Frågan är hur många oskyldiga som sitter i fängelsen och folk som blivit dödad för att man skiter i att utreda ordentligt.
Citera
2024-11-30, 17:11
Medlem
Citat:

]Jag är säker på att han inte har drivit något företag eller haft någon ordentlig anställning, vilket är lite läskigt, med tanke på hans potential. Stig är ingen dumskalle, och hans totala misslyckande på arbetsmarknaden, säger mycket om hans trasiga personlighet.

Jag kan tänka mig att han har stått i kassan på en mack eller delat ut post i ett par månader, innan han återvände till tjack och busliv. Mer har det nog inte varit.

Da Costa var fö likadan. Utbildning: grundskola. Karriär: ingen alls. Hon tog väl ett par enklare jobb, innan knarket tog över.

Även hon bör ha haft potential. Hon hade social kompetens, var driftig och uppenbarligen snygg.

Att hon kunde linda män runt lillfingret, råder det ingen tvekan om. I den nya dokumentären visas en bild, där hon ser totalt rock n roll ut, naturligtvis utan BH. Äkta sjuttiotalsvibbar. Hon hade den där fysiska, lössläppta, flummiga småfarliga utstrålningen som män går igång på.

Bilden är lite för snaskig tycker jag men den säger ju en del om vem hon var.

Vem snubben bredvid är, det undrar man....
Citera
2024-11-30, 17:11
Medlem
Citat:
Jag är säker på att han inte har drivit något företag eller haft någon ordentlig anställning, vilket är lite läskigt, med tanke på hans potential. Stig är ingen dumskalle, och hans totala misslyckande på arbetsmarknaden, säger mycket om hans trasiga personlighet.

Då måste M. Hellström ha fått det om bakfoten i ”Catrine och tystnaden”. Där beskrivs personen som kallas ”Dimitri” under en period ha anställning på någon form av familjeföretag som ska ha varit nån mindre elektronikfirma runt Rosenlundsgatan på Södermalm. ”Dimitri” beskriva också som den person som var med Robert i Högalidsparken, samt hemma hos Monika i sällskap med Robert, samt medverkade vid mötet på Hotell Anglais. Och detta stämmer ju överens med vår Stig.
Citera
2024-11-30, 17:17
Medlem
Citat:
Då måste M. Hellström ha fått det om bakfoten i ”Catrine och tystnaden”. Där beskrivs personen som kallas ”Dimitri” under en period ha anställning på någon form av familjeföretag som ska ha varit nån mindre elektronikfirma runt Rosenlundsgatan på Södermalm. ”Dimitri” beskriva också som den person som var med Robert i Högalidsparken, samt hemma hos Monika i sällskap med Robert, samt medverkade vid mötet på Hotell Anglais. Och detta stämmer ju överens med vår Stig.

Jaha, ok, jag säker på att S inte har haft någon anställning som går att spåra idag i alla fall.

Att hans familj månat om honom, är jag dock säker på. Han kan säkert ha pulat i något familjeföretag.
Citera
2024-11-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Har ju känt en del andra fall i Sverige och även USA där polisen också gjort bort sig rejält förr i tiden men ändå inte så långt bak i tiden vilket är skrämmande när det handlar om folks liv. Man verkar varit rätt likgiltig om folks liv förr i tiden. I Usa tycker jag det släpps folk varje år som har suttit extremt länge där undersökningarna har varit ett skämt. Det känns som dom satte dit folk enbart för statistiken förr i tiden. Det kanske fortfarande pågår i viss mån.
Vi snackar ju ändå länder i väst som man tycker borde ha koll på rätt och fel och inget jävla land i Afrika/Mellanöstern men likt förbannat så går det inte lita på demokratin heller.

Frågan är hur många oskyldiga som sitter i fängelsen och folk som blivit dödad för att man skiter i att utreda ordentligt.

För mig framstår vittnen, poliser och tipsande rättsläkare som personer som helt enkelt inte vet bättre, inte illvilliga personer som vill nå framgång till vilket pris som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in