2024-11-30, 11:54
Medlem
Såg intervjuen imorse. Det lät som polisen på 80 talet var helt dum i hela huvudet.

Visste inte att dessa gubbar var så fruktansvärt hatade trots att dom bedömdes som oskyldiga.
Fallet har man hört talas om men inte en susning om hur dessa såg ut, det var ju ändå mer än 40 år sen.

Tror nog dessa är paranoider.
Citera
2024-11-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
CDC dog av en överdos och någon lika påtänd märker att hon är avliden ,kroppen styckas och nojan sätts in , när morgonen gryr och denna person ser vad gårdagen har ställt till med vill hen bli av med kroppen så snart som möjligt.

Syna någon av hennes sk vänner.

får för mig att kroppsdelarna har flyttats några gånger , stället de hittades på var tydligen ett promenadstråk , flera hundägare som borde reagerat tidigare på stanken.

Skäms över det svenska rättsväsendet , det här har sköts illa och finalen med viss repris kommer två år senare då Palmemordet.

Fö gick det rykten om Rajs han såg så illa att han varje morgon , när han kom till jobbet, hälsade på en stor växt , vid entren ihopp om att det var en kollega, han borde ha blivit granskad , han blev köpt av någon .
Hur klarade han arbetet om han såg så illa? Kanske tog på sig glasögon. Ingen betydelse för ev brott.
Citera
2024-11-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Pratade med en som drev spelklubb i göteborg på 70-talet. En stor del av kunderna utgjordes av prostituerade, andra vr kriminella och svarta pengar.

Knarkar man dessutom och spelklubbsägaren säljer knark känner alla varandra så småningom.

Att BO:s kretsar och Sigges kretsar överlappade varandra, verkar självklart. De senaste veckorna har jag lusläst WPU/Palme och det finns massor av intressanta iakttagelser att göra.

Sigge bodde på Tegnergatan i flera år, hans väninnor gick på Malmskillnadsgatan, han drev klubbar i Vasastan, vissa av hans polare var hemlösa, han kände Christer Pettersson, som var i city i juni 1984 osv.

Missbrukare hoppar dessutom mellan olika missbruk, och bland de tunga missbrukarma fanns det personer som hoppade mellan amfetamin, heroin och alkohol.

Robert tex, hann med att vara opiatmissbrukare, alkoholist och amfetaminist, under sina trettio år som missbrukare.

Vidare sitter missbrukare, kriminella och prostituerade ihop. De bildar ett socialt mycel, och de personer som ingår i detta mycel i åratal, kommer att lära känna alla andra veteraner inom mycelet.

Att Sigge och Vinof kände varandra (åtminstone ytligt) verkar rimligt att anta.

De verkar ha haft en gemensam bekant iaf, dvs Kjelle Masen, som troligen uppehöll sig på Eugeniavägen.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-11-30 kl. 12:32.
Citera
2024-11-30, 12:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är fn mycket knapphändig information jag har, men den är intressant.
Att C var något annat än de vanliga ur-hand-i mun-pundarna i city, är tydligt. Hon var en tillräckligt luttrad langare för att sättas under övervakning, och övervakningen pågick minst ett år.

På sommaren 1983 hade övervakningsnämnden (med reservation för att jag använder fel term!) ett möte angående C, och man noterade att hon "drog sig undan övervakningen", om jag minns rätt.
Bara för att dubbelkontrollera: under sommaren -83 befann sig väl C i Portugal?

Om hon undvek övervakningen kan det ha varit ett plausibelt skäl till att hon felaktigt uppgav till sin socialsekreterare att hon just kommit till Sverige i januari -84.
Citat:
Huruvida det skedde fler husrannsakningar i mars 1984, vet jag inte.

I den första styckmordsutredningen finns ett påstående om att C handlade med heroin i mars 1984, och det verkar stämma. C muddrades och greps i mars, och direkt efter gjordes husrannsakan. Gällde utredningen heroin, var C ute på djupa vatten = import-grossist-sälj-kedjan.
Ja, det är därför jag är nyfiken på vilka av incidenterna i polisens översikt från -84 som du har fått fram mer information om.
Min tanke var att man datummässigt kan jämföra dina uppgifter med polisens sammanställning. På så sätt ser man vilka av polisingripandena som det ännu saknas information om.

Det vore självklart upplysande att få veta mer om exempelvis den 7:e februari då C greps i påverkat tillstånd och misstänktes för snatteri, häleri och narkotikabrott för att sedan inte släppas fri från häktet förrän den 14:e samma månad.

Det känns som anmärkningsvärt lång tid och det anges att hon släpptes fri "via ÖN" eller möjligen "UN". Har du (eller någon annan) kännedom om vad denna förkortning kan betyda? Kan det vara överförmyndarnämnden som åsyftas?

Polisens egna rapporter och förundersökningar skulle vara en fantastisk källa till fördjupad kunskap om C själv, hennes position, var hon rörde sig och med vilka. Man kan t ex notera att C i april greps för narkotikabrott på Odenplans tunnelbanestation, som en ytterligare bekräftelse på hennes förankring till Vasastan.
Citat:
Och hade C obetalda skulder till människor som jobbade på den nivån, var hon dödsdömd.

Det kan noteras att C kände CB tillräckligt väl för att bo hos honom i perioder.
CB var en välkänd langare på 80-talet, och C:s narkotikalangande kan ha varit ett skäl att umgås med CB 1984, och en narkotikautredning var kanske skälet till att han slapp billigt undan när C:s död utreddes.

Att C inte bara missbrukade heroin, utan också involverade sig i heroinaffärer, är intressant på flera sätt. Hon umgicks nog med tyngre brottslingar än vad de flesta tror, och hennes motivation för att normalisera sitt liv och få barnen tillbaka, verkar ha varit förvånansvärt låg.

Det är ju en sak att lida av en beroendesjukdom och jaga sitt dagliga heroin, och det är en helt annan sak att sälja narkotika och vara så djupt inne i den kommersiella delen av missbrukarvärlden att man drar på sig en husrannsakan......

Och jag blir mer och mer övertygad om att C smugglade hasch och heroin. Känns ganska logiskt.
Att C.B. aldrig förhördes eller ens kontaktades i da Costa-utredningen är obegripligt. Med tanke på att hans visitkort fanns bland C:s saker och att polisen bör ha haft ingående kännedom om honom utifrån narkotikalangningen vore det en naturlig åtgärd att höra honom. Om inte annat borde han så klart ha hörts som eventuellt vittne.

Idén att det bedrevs en narkotikautredning som "gick före" utredandet av C:s död är intressant, men man kan också konstatera att polisen återigen, precis som vid icke-utredandet av Vinof och Eugeniavägen 25, lyckades missa/undvika en potentiellt värdefull informationskälla.
Misstagen är så många och så uppseendeväckande.
Citera
2024-11-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad är det som är fel då?
Intar man neutral ståndpunkt och betraktar Teet Härm från denna synvinkel så ter han sig naturligt intressant att undersöka närmare i ett initialt skede i utredningen,eller snarare efter det att Jovan Rajs i sitt ändrade andra utlåtande påstår att styckningen utförs av person med stora anatomiska kunskaper som eventuellt har tidigare såväl erfarenhet som kunskap om hur man styckar en kropp.

Lägger man till fyndplatsernas geografiska belägenhet och övriga kringuppgifter såsom Rajs påstående att Härm varit på jobbet möjligen aktuell pingsthelg
och andra uppgifter om närvaro Malmskillnadsgatan mm så vore det tjänstefel att inte undersöka detta vidare.

Vill du skylla på någon just här,så hänvisar jag dig till Jovan Rajs och hans ändrade andra utlåtande.
Det är grundorsaken till Polisens intresse gällande Teet Härm i detta stadie.

Här har vi den konstige Teet - han var KANSKE på jobbet dåå - men To då han kan varken kan eller har Jovan kopplat till arbetet.

Varför ändrade Jovan utlåtandet - står han inte för det han skriver eller såg han Teet som en konkurrent - PS tillhör Jovan Synagogans Män?
Citera
2024-11-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Bara för att dubbelkontrollera: under sommaren -83 befann sig väl C i Portugal?

Om hon undvek övervakningen kan det ha varit ett plausibelt skäl till att hon felaktigt uppgav till sin socialsekreterare att hon just kommit till Sverige i januari -84.

Ja, det är därför jag är nyfiken på vilka av incidenterna i polisens översikt från -84 som du har fått fram mer information om.
Min tanke var att man datummässigt kan jämföra dina uppgifter med polisens sammanställning. På så sätt ser man vilka av polisingripandena som det ännu saknas information om.

Det vore självklart upplysande att få veta mer om exempelvis den 7:e februari då C greps i påverkat tillstånd och misstänktes för snatteri, häleri och narkotikabrott för att sedan inte släppas fri från häktet förrän den 14:e samma månad.

Det känns som anmärkningsvärt lång tid och det anges att hon släpptes fri "via ÖN" eller möjligen "UN". Har du (eller någon annan) kännedom om vad denna förkortning kan betyda? Kan det vara överförmyndarnämnden som åsyftas?

Polisens egna rapporter och förundersökningar skulle vara en fantastisk källa till fördjupad kunskap om C själv, hennes position, var hon rörde sig och med vilka. Man kan t ex notera att C i april greps för narkotikabrott på Odenplans tunnelbanestation, som en ytterligare bekräftelse på hennes förankring till Vasastan.

Att C.B. aldrig förhördes eller ens kontaktades i da Costa-utredningen är obegripligt. Med tanke på att hans visitkort fanns bland C:s saker och att polisen bör ha haft ingående kännedom om honom utifrån narkotikalangningen vore det en naturlig åtgärd att höra honom. Om inte annat borde han så klart ha hörts som eventuellt vittne.

Idén att det bedrevs en narkotikautredning som "gick före" utredandet av C:s död är intressant, men man kan också konstatera att polisen återigen, precis som vid icke-utredandet av Vinof och Eugeniavägen 25, lyckades missa/undvika en potentiellt värdefull informationskälla.
Misstagen är så många och så uppseendeväckande.

Jag vet inte hur involverad C var i den byråkratiska processen och om hon var i S-holm en kortare period på sommaren 1983, men vi kan iaf noter att ett tungt ärende hängde över C i ett helt år.

När polisen utredde C:s brottslighet 1984, hänvisade man till beslut som hade tagits 1983, då man diskuterade längre internering (flera månader, kanske tom ett år). Det var tunga grejer. Jag ska skicka grejer till dig nästa vecka, så kan du bedöma själv.

För mig är det uppenbart att myndigheterna satte "koppel" på C, och att hon riskerade fängelse om hon misskötte sig, vilket hon också gjorde, på våren 1984.

Detta "koppel" verkar ha varit ett gummiband, men det gick inte att tänja hur långt som helst...

Polisen förkortningar har jag dålig koll på, tyvärr. Nån annan får gärna hjälpa till.

När det gäller C:s narkotikaaffärer, misstänker jag att de var mycket mer avancerade än vad utomstående bedömare (utanför polisen) har fattat.

De exakta skälen till att C var övervakad i ett år eller mer, vill man ju veta mer om.

Man undrar ju vad hon sålde också. Var det mer än braj och heroin? Amfetamin?
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-11-30 kl. 12:54.
Citera
2024-11-30, 12:57
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad är det som är fel då?
Intar man neutral ståndpunkt och betraktar Teet Härm från denna synvinkel så ter han sig naturligt intressant att undersöka närmare i ett initialt skede i utredningen,eller snarare efter det att Jovan Rajs i sitt ändrade andra utlåtande påstår att styckningen utförs av person med stora anatomiska kunskaper som eventuellt har tidigare såväl erfarenhet som kunskap om hur man styckar en kropp.

Lägger man till fyndplatsernas geografiska belägenhet och övriga kringuppgifter såsom Rajs påstående att Härm varit på jobbet möjligen aktuell pingsthelg och andra uppgifter om närvaro Malmskillnadsgatan mm så vore det tjänstefel att inte undersöka detta vidare.

Vill du skylla på någon just här,så hänvisar jag dig till Jovan Rajs och hans ändrade andra utlåtande.
Det är grundorsaken till Polisens intresse gällande Teet Härm i detta stadie.
Det är nog många som skyller på Rajs i detta avseende.

Du anser inte att det är anmärkningsvärt att Rajs ändrade sitt utlåtande och påstod att Teet eventuellt varit på Rättsläkarstationen under pingsten efter att han fått kännedom om att polisen misstänkte hans egen adept? Eller att polisen kanske borde ha reagerat på denna helomvändning från Rajs sida beträffande styckarens möjliga anatomiska kunskaper samt tänkbara verktyg?
Citera
2024-11-30, 13:38
Medlem
Citat:
En annan idé att kolla i Röda boken, Solna.
Den har ju hjälpt da Costa-nördar i flera år...

1973 Finns iaf en Andersson M*rgareta (socialpedagog) skriven på västra vägen 5C

Möjligt finns även fler Anderssons skrivna där -84.
Citera
2024-11-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
1973 Finns iaf en Andersson M*rgareta (socialpedagog) skriven på västra vägen 5C

Möjligt finns även fler Anderssons skrivna där -84.

C:s kontakter verkar ha varit en mixed bag, för att uttrycka det milt. Hon kan mycket väl ha charmat en socialpedagog och använt hennes lägenhet.

Vi hittar nog I Andersson så småningom.

Jag är fascinerad av denna narkotikautredning, som är som en portal till en helt okänd värld, som inte berörs med ett ord i artiklar och böcker om Catrine da Costa.

Leif GW Persson har påstått att C försörjde sig på småbrott, vid sidan av prostitutionen.

Jag är benägen att säga emot...

Jag gissar att incidenten i Bandhagen också har med narkotikaförsäljning att göra, och jag hoppas verkligen att vi får veta mer om trion i bilen.

Något annat som fascinerar mig, är hur djupt C var i kriminaliteten. Jag har trott att hon levde för dagen och bara jagade nästa sil, men hon verkar ha bejakat en kriminell livsstil, som naturligtvis ska undersökas.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-11-30 kl. 14:09.
Citera
2024-11-30, 14:57
Medlem
Citat:
En annan idé att kolla i Röda boken, Solna.
Den har ju hjälpt da Costa-nördar i flera år...
När det gäller bolaget ”Billiga Andersson & Ekman AB” är det nog i samma varumärkeskategori som bilfirman ”Ärliga Harry”, som huserade på samma adress utan någon registrering. Precis med samma upplägg som ”Arn Express” senare har. Många jobbar på företaget (bla Robert och Vinhof uppger det i förhör) utan att det egentligen existerar.

När Roland Ekman Åkeri AB flytta är någon smart nog att 1980 registrera nya bolaget Billiga Andersson med tillägget ”Ekman Aktiebolag”.

Valle har mer eller mindre gått under radarn i hela tråden (både före bolaget, i bolaget samt är han borta från folkbokföringen efter bolaget kursas (enligt uppgift i tråden) men det är han som hela tiden sköter dagliga ruljansen, kontoret och kontakter på E-vägen 25.

Min fundering är om det
är något bulvanupplägg där företaget plundras innan man lämnar in om konkurs 19840510. Mycket händer, redan 840217 står Vinhof som ensam styrelseledamot vilket gör att styrelsen ej är fulltalig och företaget kan då inte på pappret drivas vidare. Vinhof är heller inte närvarande när polisen besöker och ringer Ev 25 med förfrågningar under och efter sensommaren -84, ändå sker en del snabba puckar i företaget med hans namnteckning efter polisen varit i kontakt. (Uppgifter säger att han då vistades längre tid på något vårdhem i Småland).

Min fundering är snarare varför inte Valle här står som styrelsesuppleant och driver vidare företaget?

Något som näringsförbud, skulder till kronofogden etc kan klart förklara det hela. Med sönerna som anställda har han klart kunnat plockat ut en merlön än minimum om fallet är så.

Jag har inte heller kunnat få klarhet om Valle innan 1980 (54 år) jobbar på något annat av företagen som fanns där i vart fall sen -71 innan Vinhof dyker upp i nya bolaget 1980.
Senast redigerad av viperstyle 2024-11-30 kl. 15:00.
Citera
2024-11-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
När det gäller bolaget ”Billiga Andersson & Ekman AB” är det nog i samma varumärkeskategori som bilfirman ”Ärliga Harry”, som huserade på samma adress utan någon registrering. Precis med samma upplägg som ”Arn Express” senare har. Många jobbar på företaget (bla Robert och Vinhof uppger det i förhör) utan att det egentligen existerar.

När Roland Ekman Åkeri AB flytta är någon smart nog att 1980 registrera nya bolaget Billiga Andersson med tillägget ”Ekman Aktiebolag”.

Valle har mer eller mindre gått under radarn i hela tråden (både före bolaget, i bolaget samt är han borta från folkbokföringen efter bolaget kursas (enligt uppgift i tråden) men det är han som hela tiden sköter dagliga ruljansen, kontoret och kontakter på E-vägen 25.

Min fundering är om det
är något bulvanupplägg där företaget plundras innan man lämnar in om konkurs 19840510. Mycket händer, redan 840217 står Vinhof som ensam styrelseledamot vilket gör att styrelsen ej är fulltalig och företaget kan då inte på pappret drivas vidare. Vinhof är heller inte närvarande när polisen besöker och ringer Ev 25 med förfrågningar under och efter sensommaren -84, ändå sker en del snabba puckar i företaget med hans namnteckning efter polisen varit i kontakt. (Uppgifter säger att han då vistades längre tid på något vårdhem i Småland).

Min fundering är snarare varför inte Valle här står som styrelsesuppleant och driver vidare företaget?

Något som näringsförbud, skulder till kronofogden etc kan klart förklara det hela. Med sönerna som anställda har han klart kunnat plockat ut en merlön än minimum om fallet är så.

Jag har inte heller kunnat få klarhet om Valle innan 1980 (54 år) jobbar på något annat av företagen som fanns där i vart fall sen -71 innan Vinhof dyker upp i nya bolaget 1980.

Ärliga Harry? Oj det var ett nytt bolagsnamn.
Var sjutton hittade du det?

Min uppfattning är att Vinof och hans polare slaktade Billiga Andersson, och att det förekom mycket lite seriös verksamhet.

Vinofs utredningar från åttiotalet fullkomligen stinker ekobrott.....

Billiga Andersson gick under oerhört snabbt.
På ett par år förvandlades ett seriöst bolag till en ruin.

Att Valle var delaktig i plundringen av Billiga Andersson, verkar troligt.

Cirkusen runt de ansvariga för Billiga Andersson, kan ge vem som helst huvudvärk. De ansvariga byttes ut hejvilt.

Ett av skälen till att Billiga Andersson är intressant för da Costa-fallet, är såklart att företaget gjorde Vinof rik.

Han hade mao pengar att slösa på knark, sprit och prostituerade, han bör ha varit populär i undre världen, och hans feta plånbok var ett tänkbart skäl för da Costa att umgås med honom.

Och personkretsen runt Billiga Andersson är såklart intressant. Stig är av de personer som bör ha hjälpt Vinof med hans ekobrott.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-11-30 kl. 15:22.
Citera
2024-11-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ärliga Harry? Oj det var ett nytt bolagsnamn.
Var sjutton hittade du det?

Min uppfattning är att Vinof och hans polare slaktade Billiga Andersson, och att det förekom mycket lite seriös verksamhet.

Vinofs utredningar från åttiotalet fullkomligen stinker ekobrott.....

Billiga Andersson gick under oerhört snabbt.
På ett par år förvandlades ett seriöst bolag till en ruin.

Att Valle var delaktig i plundringen av Billiga Andersson, verkar troligt.

Cirkusen runt de ansvariga för Billiga Andersson, kan ge vem som helst huvudvärk. De ansvariga byttes ut hejvilt.

Ett av skälen till att Billiga Andersson är intressant för da Costa-fallet, är såklart att företaget gjorde Vinof rik.

Han hade mao pengar att slösa på knark, sprit och prostituerade, han bör ha varit populär i undre världen, och hans feta plånbok var ett tänkbart skäl för da Costa att umgås med honom.

Och personkretsen runt Billiga Andersson är såklart intressant. Stig är av de personer som bör ha hjälpt Vinof med hans ekobrott.

Ska vara Ärlige

I ett gammalt inlägg från Echos med källa från FRI KÖPENSKAP 2010-12-09:

[,,,]..1970-talet fanns en företagare som annonserade om begagnade bilar under namnet Ärlige Harry och det fanns en flyttfirma som hette Billiga Andersson.[...]

Sen kolla jag med Bolagsverket 😉

Valle håller sig helt klart undan det offentliga rampljuset på flera sätt under lång tid. Vet ej om han har en privat skuld av någon sort och vill synas så lite som möjligt.

Vet inte heller om det är en tillfällighet att han tog ett bad eller om det till slut var pay back.
Senast redigerad av viperstyle 2024-11-30 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in