Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Ja, det är anmärkningsvärt att polisen agerade så snabbt om det bara rörde sig om ett vanligt narkotikabrott. Sannolikt kan det ha varit större mängder som C bar på sig.
Adressen kunde C möjligen ha uppgett i tidigare förundersökningar, så att den fanns i polisens papper, men något bör ha tytt på att den fortfarande var aktuell i och med beslutet att genomföra en husrannsakan. Jag antar att det inte finns uppgifter om fler husrannsakningar i det här ärendet?
Tack! Det skulle verkligen vara intressant att själv läsa dokumenten.
Ja, mycket pekade på att det var samma händelse, men det är alltid bra att kunna få det bekräftat.
Angående sammanställningen är den stundvis knapphändig och allmänt hållen. Du skrev tidigare om en händelse i Bandhagen i januari 1984. Kan den hänga ihop med noteringen om att C "greps. Kom på häktet" från den 7 januari, som finns i samma sammanställning?
Att C hade komplexa och varierande inkomstkällor torde stå klart och man kan misstänka att prostitutionen enbart inbringade en mindre del av C:s monetära behov.
I den senaste dokumentären menar en polisman att Catrine före sin död var förhållandevis känd som heroinist inom kåren, vilket möjligtvis kan tyda på att hon var involverad i tyngre brottslighet. Polisen kan svårligen ha haft kännedom om varenda heroinist utan C stack uppenbart ut på något sätt.
Det är fn mycket knapphändig information jag har, men den är intressant.
Att C var något annat än de vanliga ur-hand-i mun-pundarna i city, är tydligt. Hon var en tillräckligt luttrad langare för att sättas under övervakning, och övervakningen pågick minst ett år.
På sommaren 1983 hade övervakningsnämnden (med reservation för att jag använder fel term!) ett möte angående C, och man noterade att hon "drog sig undan övervakningen", om jag minns rätt.
Huruvida det skedde fler husrannsakningar i mars 1984, vet jag inte.
I den första styckmordsutredningen finns ett påstående om att C handlade med heroin i mars 1984, och det verkar stämma. C muddrades och greps i mars, och direkt efter gjordes husrannsakan. Gällde utredningen heroin, var C ute på djupa vatten = import-grossist-sälj-kedjan.
Och hade C obetalda skulder till människor som jobbade på den nivån, var hon dödsdömd.
Det kan noteras att C kände CB tillräckligt väl för att bo hos honom i perioder.
CB var en välkänd langare på 80-talet, och C:s narkotikalangande kan ha varit ett skäl att umgås med CB 1984, och en narkotikautredning var kanske skälet till att han slapp billigt undan när C:s död utreddes.
Att C inte bara missbrukade heroin, utan också involverade sig i heroinaffärer, är intressant på flera sätt. Hon umgicks nog med tyngre brottslingar än vad de flesta tror, och hennes motivation för att normalisera sitt liv och få barnen tillbaka, verkar ha varit förvånansvärt låg.
Det är ju en sak att lida av en beroendesjukdom och jaga sitt dagliga heroin, och det är en helt annan sak att sälja narkotika och vara så djupt inne i den kommersiella delen av missbrukarvärlden att man drar på sig en husrannsakan......
Och jag blir mer och mer övertygad om att C smugglade hasch och heroin. Känns ganska logiskt.