Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det är fn mycket knapphändig information jag har, men den är intressant.
Att C var något annat än de vanliga ur-hand-i mun-pundarna i city, är tydligt. Hon var en tillräckligt luttrad langare för att sättas under övervakning, och övervakningen pågick minst ett år.
På sommaren 1983 hade övervakningsnämnden (med reservation för att jag använder fel term!) ett möte angående C, och man noterade att hon "drog sig undan övervakningen", om jag minns rätt.
Bara för att dubbelkontrollera: under sommaren -83 befann sig väl C i Portugal?
Om hon undvek övervakningen kan det ha varit ett plausibelt skäl till att hon felaktigt uppgav till sin socialsekreterare att hon just kommit till Sverige i januari -84.
Citat:
Huruvida det skedde fler husrannsakningar i mars 1984, vet jag inte.
I den första styckmordsutredningen finns ett påstående om att C handlade med heroin i mars 1984, och det verkar stämma. C muddrades och greps i mars, och direkt efter gjordes husrannsakan. Gällde utredningen heroin, var C ute på djupa vatten = import-grossist-sälj-kedjan.
Ja, det är därför jag är nyfiken på vilka av incidenterna i polisens översikt från -84 som du har fått fram mer information om.
Min tanke var att man datummässigt kan jämföra dina uppgifter med polisens sammanställning. På så sätt ser man vilka av polisingripandena som det ännu saknas information om.
Det vore självklart upplysande att få veta mer om exempelvis den 7:e februari då C greps i påverkat tillstånd och misstänktes för snatteri, häleri och narkotikabrott för att sedan inte släppas fri från häktet förrän den 14:e samma månad.
Det känns som anmärkningsvärt lång tid och det anges att hon släpptes fri "via ÖN" eller möjligen "UN". Har du (eller någon annan) kännedom om vad denna förkortning kan betyda? Kan det vara överförmyndarnämnden som åsyftas?
Polisens egna rapporter och förundersökningar skulle vara en fantastisk källa till fördjupad kunskap om C själv, hennes position, var hon rörde sig och med vilka. Man kan t ex notera att C i april greps för narkotikabrott på Odenplans tunnelbanestation, som en ytterligare bekräftelse på hennes förankring till Vasastan.
Citat:
Och hade C obetalda skulder till människor som jobbade på den nivån, var hon dödsdömd.
Det kan noteras att C kände CB tillräckligt väl för att bo hos honom i perioder.
CB var en välkänd langare på 80-talet, och C:s narkotikalangande kan ha varit ett skäl att umgås med CB 1984, och en narkotikautredning var kanske skälet till att han slapp billigt undan när C:s död utreddes.
Att C inte bara missbrukade heroin, utan också involverade sig i heroinaffärer, är intressant på flera sätt. Hon umgicks nog med tyngre brottslingar än vad de flesta tror, och hennes motivation för att normalisera sitt liv och få barnen tillbaka, verkar ha varit förvånansvärt låg.
Det är ju en sak att lida av en beroendesjukdom och jaga sitt dagliga heroin, och det är en helt annan sak att sälja narkotika och vara så djupt inne i den kommersiella delen av missbrukarvärlden att man drar på sig en husrannsakan......
Och jag blir mer och mer övertygad om att C smugglade hasch och heroin. Känns ganska logiskt.
Att C.B. aldrig förhördes eller ens kontaktades i da Costa-utredningen är obegripligt. Med tanke på att hans visitkort fanns bland C:s saker och att polisen bör ha haft ingående kännedom om honom utifrån narkotikalangningen vore det en naturlig åtgärd att höra honom. Om inte annat borde han så klart ha hörts som eventuellt vittne.
Idén att det bedrevs en narkotikautredning som "gick före" utredandet av C:s död är intressant, men man kan också konstatera att polisen återigen, precis som vid icke-utredandet av Vinof och Eugeniavägen 25, lyckades missa/undvika en potentiellt värdefull informationskälla.
Misstagen är så många och så uppseendeväckande.