2024-11-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nasa har lite F15 och F16 och U2 för forskning bara

X37B är en militär plattform

Air Force Rapid Capabilities Office

Hur kåta är dom på Starship tror du

Rymdstyrkorna vill nog har Starship när det är utvecklat.

Köper dom det får dom ha egen infrastruktur kring det och särskild personal.

Dom får svårt att locka över personal från SpaceX, tror jag, och dom får också köpa utbildning från SpaceX.

Allt detta känns mycket tveksamt.
Citera
2024-11-26, 16:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Rymdstyrkorna vill nog har Starship när det är utvecklat.
Ett avloppsrör med near-earth capabilities. Mjo, det e nog vad USA klarar av.

Lägg av, konspiration kring musk e som att säga att han inte är halvvägs in i trumps bakdel.
Citera
2024-11-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ett avloppsrör med near-earth capabilities. Mjo, det e nog vad USA klarar av.

Lägg av, konspiration kring musk e som att säga att han inte är halvvägs in i trumps bakdel.

Personligen är jag inte lycklig över att Starship används för militära ändamål.

Kanske kan Elon ändå säga nej till detta.

Min dröm är alltid "Beyond" alltså vi skall ut i riktiga världsrymden.
Citera
2024-11-26, 17:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Kanske kan Elon ändå säga nej till detta.

Min dröm är alltid "Beyond" alltså vi skall ut i riktiga världsrymden.
Jag håller helt med om det. Men musk har visat sig rätt .. knäpp. Sorry men så ser jag det.

Det hindrar inte att du har rätt om målen, dom är "måsten". Även om det inte är till mars vilket är korkat, utan till en station i L1, kan vi säga.
Citera
2024-11-26, 17:13
Medlem
Citat:
Jag håller helt med om det. Men musk har visat sig rätt .. knäpp. Sorry men så ser jag det.

Det hindrar inte att du har rätt om målen, dom är "måsten". Även om det inte är till mars vilket är korkat, utan till en station i L1, kan vi säga.

"Beyond" kan också innebära att astroider besöks. NASA skissade på en sådan tur med Orion men nu koncentrerar man sig på månen varför "Beyond" blir mer och mer avlägset.

Månprogrammet kommer att dra oerhörda resurser både med färderna dit, med Lunar Gateway och med en permanent station efterhand på månen.

Det måste komma in fler entusiaster som Elon Musk för att vi skall kunna vända oss utåt. Alla goda krafter, äventyrare och biljonärer, ALLA SKALL MED!! One way ticket.
Citera
2024-11-26, 17:40
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Månprogrammet kommer att dra oerhörda resurser både med färderna dit, med Lunar Gateway och med en permanent station efterhand på månen.

Det måste komma in fler entusiaster som Elon Musk för att vi skall kunna vända oss utåt. Alla goda krafter, äventyrare och biljonärer, ALLA SKALL MED!! One way ticket.
Finns absolut 0 på månen. Mars har iaf kanske en anledning om man vill forska i planeter-som-gick-åt-helvete .. men inte mycket mer.

Sluta slabba kring gammalt skit, och satsa på en redig station i L1, och ett antal expeditoner till riktiga mål istället som asteroider, eller kometer om det är energimässigt fördelaktigt.
Citera
2024-11-26, 21:24
Medlem
Citat:
Finns absolut 0 på månen. Mars har iaf kanske en anledning om man vill forska i planeter-som-gick-åt-helvete .. men inte mycket mer.

Sluta slabba kring gammalt skit, och satsa på en redig station i L1, och ett antal expeditoner till riktiga mål istället som asteroider, eller kometer om det är energimässigt fördelaktigt.

Just nu finns det inga planer på rymdlaboratorier eller stationer i högre banor. Både kommande Axiom rymdstationsdel och kommersiella VAST läggs i låg jordbana.

Men jag håller med, detta är inte bra som jag ser det.

Nu har planerna om månen nått så långt samt beställningar gjorts, så man kan inte stoppa.
Citera
2024-11-26, 21:38
Medlem
Enligt Spaceflight.com har nu Blue Origins "New Glenn" rullats ut och raketen har rests upp på startplattan.
Premiärfärden beräknas nu ske före 2024 års utgång.

Man försöker landa första steget på ett landningskepp enligt samma mönster som SpaceX behärskar till fulländning.

New Glenn blir starkare än Falcon 9. Man kommer att kunna forsla upp 45 ton till låg jordbana (Falcon 9 endast 23 ton).

Till månen klarar New Glenn bara att föra 6800 kilo varför New Glenn måste göra 2 uppskjutningar och även få upp "Cislunar Transporter" som byggs av Lockheed Martin.

Detta för att en dag kunna forsla månlandaren "Blue Moon" till månbanan.
Men detta är inte tänkt förrän till Artemis V varför Blue Origin har tid på sig.

Vid de två första månlandningarna blir det SpaceX:s Lunar Starship som arbetar i enlighet med Artemis III och IV. Och Lunar Starship kan inte föras till månbanan utan att tankningskepp skickas upp.
Citera
2024-11-30, 13:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
SpaceX har redan utfört uppdrag för USAF och sedermera rymdflygstyrkorna. Det mystiska rymdplanet X37B (som är en fjäder i hatten för Boeing) har till en början med skjutits upp av Atlas V men den sjätte flygningen skall ha gjorts med hjälp av Falcon 9 och om inte jag är fel underrättad senaste gången ville man nå extra hög höjd och det uppdraget skötte SpaceX med Falcon Heavy.

Det är stort hemlighetsmakeri kring vad detta rymdplan egentligen gör, men något uppdrag var på två år, man ändrar omloppsbanor och kan säkert slå ut andra makters spionsatelliter. Eftersom det finns ett lastutrymme i rymdplanet skulle man teoretiskt också kunna plocka ned kinesiska spionsatelliter för att ta en titt på dessa.

När Försvarsdepartementet viftar med pengarna tror jag att SpaceX får svårt att tacka nej. Men om det blir aktuellt med Starship för militära ändamål är väl tveksamt.

Visst är det tråkigt att rymden militariseras men det började redan under 1970-talet med ryska Almaz som sedan blev en av Salyut-stationerna. Även Kina har utvecklat ett rymdplan som påminner om X37B men kanske inte lika avancerat.

Att Pentagon är en av SpaceX största kunder är ju ingen nyhet. Framför allt genom uppskjutning av militära satelliter. Gott så långt, ska man kasta bort pengar på krig är det ju åtminstone bra om en del av vinsten går till att finansiera mänsklighetens möjlighet att inte helt utrotas i nästa krig, dvs. till SpaceX Kolonisera-Marsprogram.

Det nya och oroväckande i artikeln jag citerade var dock att Pentagon vill ta över hela Starshipprogrammet. Syftet med Starship skulle då inte längre bli att rädda en spillra av mänskligheten undan Pentagons sista krig, utan att underlätta det krympande Imperiets möjligheter att snabbt skicka trupper till "oroshärdar" runt om i världen. Något som snarare kommer att påskynda det sista kriget.
Senast redigerad av Regulus 2024-11-30 kl. 13:28.
Citera
2024-11-30, 13:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men vem säljer Musk Starship till? Han sålde Starlink till ryssarna så Ukraina måste kriga ned terminalerna. Kanske Starship kommer att attackera Kiev?

Detta påstående är så stolligt att du måste ha läst det i The New York Times eller någon annan rännstenspublikation.

Sanningen är tvärtom att Pentagon hyr utrymme på Starlink i kriget mot Ryssland.
Citera
2024-11-30, 13:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta påstående är så stolligt att du måste ha läst det i The New York Times eller någon annan rännstenspublikation.

Sanningen är tvärtom att Pentagon hyr utrymme på Starlink i kriget mot Ryssland.
Men ingen vet var det slutar. Musk har regelbundna samtal med Putin och sålde Starlink till ryssarna så Ukraina måste kriga mot Starlink. Han slog av Starlink så Ukrainas anfall misslyckades. Musk säger han hade bra samtal med Putin och vill ordna omröstning i Donbas för att ge det till ryssarna.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfB2Wg0TPyTWkKeQaQ3guGdCW8BasCm mfZFcRHOJjBbObqhTCPexq3UsMU&s=10

USA sålde ut till Musk och han säljer till högstbjudande. Han var demokrat förut. Nu blir det republikansk president. Då blir Musk republikan.

Nu blir Musks bro president. Putin har redan uttalat beundran. Trump har kallat Putin ett geni.

Putin tog Krim och Donbas utan amerikanskt motstånd. Nu ordnar Trump "fred".

Putin har hotat spränga Starlink och den snåle Musk lyder

Zakharova har hotat spränga Starlink. CNN har haft reportage med rysk militär som köpt Starlink. Musk har varit i kongressförhör om det.

Alla Musks raketaffärer startade i Ryssland. Den Tesla-fabrik som går bäst ligger i Rysslands allierade Kina.

Muellerutredningen visade hur Putin manipulerat förra valet till Trumps förmån. Bara Trump själv frikändes.

Således är det fullt möjligt att Musk säljer Starship till Putin.

Senast redigerad av wwr 2024-11-30 kl. 14:01.
Citera
2024-11-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att Pentagon är en av SpaceX största kunder är ju ingen nyhet. Framför allt genom uppskjutning av militära satelliter. Gott så långt, ska man kasta bort pengar på krig är det ju åtminstone bra om en del av vinsten går till att finansiera mänsklighetens möjlighet att inte helt utrotas i nästa krig, dvs. till SpaceX Kolonisera-Marsprogram.

Det nya och oroväckande i artikeln jag citerade var dock att Pentagon vill ta över hela Starshipprogrammet. Syftet med Starship skulle då inte längre bli att rädda en spillra av mänskligheten undan Pentagons sista krig, utan att underlätta det krympande Imperiets möjligheter att snabbt skicka trupper till "oroshärdar" runt om i världen. Något som snarare kommer att påskynda det sista kriget.

Jag har mycket svårt att tro att SpaceX säljer hela Starship till militären. Och Elon vill främst att människan skall bli en "spiecy" eller vad det nu heter... ...

SpaceX dominerar och kommer att dominera men kanske militären köper istället Blue Origin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in