2024-11-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg tror heller han har samarbeidet med noen. Oppførselen i avhør tyder på at han har noe å skjule.

At siktelsen har blitt opprettholdt kan tyde på det. At Politiet har noe. Men jeg synes det er helt åpent. 50-50.
Citera
2024-11-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dersom det var slik i avhøret, at RU kun fikk vite at "noe" hadde skjedd med en "ukjent bestemor", så var det kanskje ikke så merkelig at RU tenkte at det hadde "noe" med krypto å gjøre, siden politiet kontakter ham. At han koblet krypto til kidnapping av en "ukjent bestemor", var kanskje heller ikke så merkelig, da krypto og løsepenger kobles til kidnapping. At han tenkte at monero antagligvis var den valutaen som hadde blitt brukt, er logisk da den er en anonym kryptovaluta.

Men jeg vet ikke hvilken rekkefølge spørsmål og svar kom. Eller om det var slik du beskriver i det heletatt. Vi får vel snart vite resultatene av etterforskningen av RU. Jeg tror det ender med henleggelse, antagligvis henleggelsekode 103.

Han fikk vite at det gjaldt TH sin kone.
Citera
2024-11-29, 23:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Ja, hvorfor går han ikke ut med historien sin ? Fordi han er dypt involvert selvfølgelig. Mest sannsynlig har han planlagt dette og mest sannsynlig fått med seg noen. RU var jo svært bitter på TH som ikke beit på. RU er svært naiv og trodde han endelig skulle bli rik. RU hadde skrytt rundt om kring av sine flotte bekjentskaper med en hval og nedturen ble stor. Da dukket det opp en ny plan i RU sitt hode og planlegginga startet i juni.

Har foressten RU noen forbindelse til PSS ? Kjenner de hverandre ?

Jeg tenker jo at dersom RU har "oppdrift" nok til å planlegge en så alvorlig forbrytelse
med så mange irrganger og villedninger, så mange lag med løse tråder etc., så hadde
han ikke gitt seg med å forsøke å overtale TH til å drive miningfabrikk så lett.
Den naive RU er ikke kompatibel med psykopat-RU. Eller for å si det på en annen måte -
hvis han først var tilbøyelig til å presse TH for penger på kriminelt vis, hvorfor oppsøke
ham med forespørsler om lovlige forretninger i utgangspunktet.

Man kan jo i så fall si at RU har både hatt kjempeflaks og veldig uflaks på samme tid.
Flaks, fordi TH tilfeldigvis er en psykopat som har vært hustyrann og plaget sin kone
gjennom hele ekteskapet, med flere vitner som kan avsløre diverse episoder som
underbygger dette. Uflaks, fordi psykopat-TH er en ekstrem gjerrigknark som ikke
bryr seg mer om kona RU har kidnappet, enn at han venter til hun mest sannsynlig
er død, og han selv drapsmistenkt, før han gidder å betale en brøkdel av det opprinnelige
kravet - tilfeldigvis omtrent det samme beløpet RU hadde bedt om til investering i utgangspunktet.

Hvor dumt høres ikke dette ut? RU ber om ti millioner, får avslag, og prøver deretter å
presse TH for det tidobbelte? Hvorfor? Fordi han trodde TH ville betale så mye? Fordi han
ville holde AE i fangenskap helt til TH hadde skrapt sammen nok Monero til å betale?

Ikke minst - hvordan skulle nesten-uteligger-RU klare å hanke inn hjelp til å gjennomføre
dette intrikate bortførings-slash-drapsplottet som er så sofistikerte at de overhodet ikke
lar seg finne ut av? Du finner ingen slike i RU sin krets. Du finner mye rart, men ingen slike.
PSS tilhører ikke den kategorien. Sharok, kanskje. Eller noen i hans nettverk. Men det er veldig
urealistisk å tro at RU har noen som helst sjans til å nær sagt kommandere (eller lokke) slike
folk med på et så håpløst opplegg som dette. Og hvis han finner noen som er idiot nok til å delta, så
er de dermed ikke smarte nok til å gjennomføre noe slikt uten å bli tatt.

Hvis RU står bak dette, er det kun én mulighet, og det er at han er lystmorder og har gjort
dette av ren skjær ondskap. Det er ikke umulig. Men gitt situasjonen rundt TH, ekteskapet og
familiehistorikken, vil jeg påstå det er særdeles usannsynlig. Ikke minst fordi RU ikke eier nåla
i veggen og ei heller klarer å fø seg selv. Patrick Bateman klarte begge deler med glans, men
han er jo heldigvis fiksjon.

Men som jeg tidligere har skrevet, om det definitivt ikke er TH som står bak, så er det noen
i umiddelbar nærhet som har et slikt hat til både TH og AE at hen har utført dette nærmest som
sitt "Magnum Opus". Et slags livsverk av en djevelsk hevn. Men jeg vet strengt tatt ikke hvem denne
personen er, selv om jeg av og til har noen mistanker. I fravær av definitive svar er det dessverre lett for
at slike spekulasjoner spirer og gror.
Citera
2024-11-29, 23:06
Avslutad
Citat:
Han fikk vite at det gjaldt TH sin kone.
Ok. Takk! Jeg tenker uansett at dersom han er uskyldig og han blir innkalt til avhør, så er det kanskje naturlig at han tenker på samme måte, at krypto er årsaken til at politiet vil avhøre ham, og at kidnapping blir det neste han tenker angående AEH? RU visste nok hva anonym kryptovaluta ble benyttet til på den tiden.
Citera
2024-11-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ja, og han uttalte vel at han frykter de som står bak, men påstod at han ikke visste hvem det var.

Hvorfor skal han som en tilfeldig kryptointeressert gründer, frykte gjerningspersonene i denne saken?

RU har jo plutselig blitt mer intressesant og muligens aktuell med bakgrunn både at politiet anser at TH ikke er involvert samt hans snodige opptreden både før kidnapping ble utført med kommentarer på nettet samt ikke minst hans nå 8 intervjuer og avhør.

Man kan i det minste fastslå at RU på et eller flere tidspunkt ikke har snakket sant ovenfor politiet.

Enten har har løyet på egne vegne da han enten er direkte involvert i kriminell aktiviteter. Eventuelt løyet fordi han vet hvem som er involvert, men ikke har vært involvert i selve plottet. Eller så har han løyet for å distansere seg fra TH da han har antatt at politiet har ment TH står bak.

Det er vanskelig å spå hvordan politiet vurderer RU og hans forskjellige historier nå. Personlig har jeg med bakgrunn at jeg har vært sikker på at TH ikke er involvert at RU også er uskyldig i selve plottet. Men, det er endel veldig intressesante figurer i kretsen til RU som bedriver både narko-kriminalitet og har høy kunnskap innen krypto og datasikkerhet generelt.

Om RU er uskyldig bør han utvilsomt fortelle når han har snakket sant i denne saken både for å komme et steg videre mot en løsning med å utelukke ham samt for egen del med tanke på å eventuelt å bli siktet for falske forklaringer og motarbeide politiet.
Citera
2024-11-30, 00:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolony
RU har jo plutselig blitt mer intressesant og muligens aktuell med bakgrunn både at politiet anser at TH ikke er involvert samt hans snodige opptreden både før kidnapping ble utført med kommentarer på nettet samt ikke minst hans nå 8 intervjuer og avhør.

Man kan i det minste fastslå at RU på et eller flere tidspunkt ikke har snakket sant ovenfor politiet.

Enten har har løyet på egne vegne da han enten er direkte involvert i kriminell aktiviteter. Eventuelt løyet fordi han vet hvem som er involvert, men ikke har vært involvert i selve plottet. Eller så har han løyet for å distansere seg fra TH da han har antatt at politiet har ment TH står bak.

Det er vanskelig å spå hvordan politiet vurderer RU og hans forskjellige historier nå. Personlig har jeg med bakgrunn at jeg har vært sikker på at TH ikke er involvert at RU også er uskyldig i selve plottet. Men, det er endel veldig intressesante figurer i kretsen til RU som bedriver både narko-kriminalitet og har høy kunnskap innen krypto og datasikkerhet generelt.

Om RU er uskyldig bør han utvilsomt fortelle når han har snakket sant i denne saken både for å komme et steg videre mot en løsning med å utelukke ham samt for egen del med tanke på å eventuelt å bli siktet for falske forklaringer og motarbeide politiet.

Kort og godt lyver man kun hvis man har noe å skjule.

Det er tydelig at de siktede i denne saken, både nåværende og tidligere, gir blanke i AE sin skjebne.
Man kan nesten fristes til å tenke at det også gjelder politiet.
Citera
2024-11-30, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kort og godt lyver man kun hvis man har noe å skjule.

Det er tydelig at de siktede i denne saken, både nåværende og tidligere, gir blanke i AE sin skjebne.
Man kan nesten fristes til å tenke at det også gjelder politiet.

I utgangspunktet vet vi mennesker lyver enten på vegne av seg selv eller andre.

Så har man også alternativet hvor folk som et mulig svar i denne saken forteller politiet det man tror politiet ønsker å høre. Det er fullt mulig RU har diktet opp ting om møtene med TH for å distansere seg fra TH. Kort og godt fordi man ikke ønsker å bli tiltalt for noe man ikke har gjort. Men samtidig er ikke den andre skyldig i noe heller.

Således kan man si man lyver på vegne av seg selv.

Det er fullt mulig Lorentsen har rett når han mistenker at RU vet hvem som har gjort dette, men er både redd for å bli dømt for en rolle eller frykter for sitt eget liv med å røpe sannheten.
Citera
2024-11-30, 03:09
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
I utgangspunktet vet vi mennesker lyver enten på vegne av seg selv eller andre.

Så har man også alternativet hvor folk som et mulig svar i denne saken forteller politiet det man tror politiet ønsker å høre. Det er fullt mulig RU har diktet opp ting om møtene med TH for å distansere seg fra TH. Kort og godt fordi man ikke ønsker å bli tiltalt for noe man ikke har gjort. Men samtidig er ikke den andre skyldig i noe heller.

Således kan man si man lyver på vegne av seg selv.

Det er fullt mulig Lorentsen har rett når han mistenker at RU vet hvem som har gjort dette, men er både redd for å bli dømt for en rolle eller frykter for sitt eget liv med å røpe sannheten.

Dersom man lyver på vegne av andre, gjør man det også på vegne av seg selv.
Enten det er av kjærlighet til eller frykt for den man dekker. Ikke sjelden er det
en kombinasjon av disse to elementene. Men det handler i bunn om å dekke egen rygg, for
i beste fall å unngå ubehageligheter, i verste fall for å unngå døden. I og med at ingen unngår
det siste, er det paradoksalt at noen vil velge å leve resten av sitt liv som en hykler.
I denne saken kan det se ut som om dette blir de involvertes skjebne, ikke helt ulikt
det man så i Orderudsaken - minus den offisielle rettergangen, naturligvis.
I en slik posisjon har man lenger knapt noe liv å frykte for. En nærmest spedalsk tilværelse.

Lykke til, sier jeg bare.
Citera
2024-11-30, 08:41
Medlem
Citat:

Dersom han løy for å distansere seg fra TH, løy han da i det første avhøret, da han sa monero ikke var tema, eller løy han da han sa monero var tema og at han advarte en svært interessert TH mot kjeltringvalutaen?

I tillegg har vi det 8.avhøret, der han ifølge VG sa (antageligvis ufordelaktige) ting om TH, som politiet ikke vektla ved henleggelsen. Det tyder på at han enten mener TH fortjener straff, og at han har beskyttet TH gjennom alle år. Eller kanskje politiet har delt beviser med ham, som har gjort at han nå har fått panikk?

Hadde RU samarbeidet med TH, og forstått at det gikk mot henleggelse av THs siktelse, tenker jeg det lureste for hans del hadde vært å støtte den konklusjonen.
Senast redigerad av Lorentsen 2024-11-30 kl. 08:44.
Citera
2024-11-30, 10:15
Medlem
Citat:
Dette er også hva jeg tenker. Jeg tror også fortsatt at det er han som skrev trusselbrevet. Kanskje i samarbeid med noen.

Ja, det er godt mulig. Det er noen ting som kan tyde på at TEH kan være innblandet. Og kanskje en person som har forbindelse til PSS, f.eks. MWL, eller den tidligere ranskompisen hans.

Citat:
Ja, hvorfor går han ikke ut med historien sin ? Fordi han er dypt involvert selvfølgelig. Mest sannsynlig har han planlagt dette og mest sannsynlig fått med seg noen. RU var jo svært bitter på TH som ikke beit på. RU er svært naiv og trodde han endelig skulle bli rik. RU hadde skrytt rundt om kring av sine flotte bekjentskaper med en hval og nedturen ble stor. Da dukket det opp en ny plan i RU sitt hode og planlegginga startet i juni.

Har foressten RU noen forbindelse til PSS ? Kjenner de hverandre ?

Denne teorien er egentlig den mest åpenbare løsningen, og det er ofte den riktige. Politiet har kanskje bare rotet det til for seg selv, med å fokusere for mye på TH.

Jeg tror ikke det har kommet fram noen forbindelse mellom RU og PSS. Kanskje TEH kjenner MWL, som kjenner PSS?
Citera
2024-11-30, 11:05
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg tenker jo at dersom RU har "oppdrift" nok til å planlegge en så alvorlig forbrytelse
med så mange irrganger og villedninger, så mange lag med løse tråder etc., så hadde
han ikke gitt seg med å forsøke å overtale TH til å drive miningfabrikk så lett.
Den naive RU er ikke kompatibel med psykopat-RU. Eller for å si det på en annen måte -
hvis han først var tilbøyelig til å presse TH for penger på kriminelt vis, hvorfor oppsøke
ham med forespørsler om lovlige forretninger i utgangspunktet.

Man kan jo i så fall si at RU har både hatt kjempeflaks og veldig uflaks på samme tid.
Flaks, fordi TH tilfeldigvis er en psykopat som har vært hustyrann og plaget sin kone
gjennom hele ekteskapet, med flere vitner som kan avsløre diverse episoder som
underbygger dette. Uflaks, fordi psykopat-TH er en ekstrem gjerrigknark som ikke
bryr seg mer om kona RU har kidnappet, enn at han venter til hun mest sannsynlig
er død, og han selv drapsmistenkt, før han gidder å betale en brøkdel av det opprinnelige
kravet - tilfeldigvis omtrent det samme beløpet RU hadde bedt om til investering i utgangspunktet.

Hvor dumt høres ikke dette ut? RU ber om ti millioner, får avslag, og prøver deretter å
presse TH for det tidobbelte? Hvorfor? Fordi han trodde TH ville betale så mye? Fordi han
ville holde AE i fangenskap helt til TH hadde skrapt sammen nok Monero til å betale?

Ikke minst - hvordan skulle nesten-uteligger-RU klare å hanke inn hjelp til å gjennomføre
dette intrikate bortførings-slash-drapsplottet som er så sofistikerte at de overhodet ikke
lar seg finne ut av? Du finner ingen slike i RU sin krets. Du finner mye rart, men ingen slike.
PSS tilhører ikke den kategorien. Sharok, kanskje. Eller noen i hans nettverk. Men det er veldig
urealistisk å tro at RU har noen som helst sjans til å nær sagt kommandere (eller lokke) slike
folk med på et så håpløst opplegg som dette. Og hvis han finner noen som er idiot nok til å delta, så
er de dermed ikke smarte nok til å gjennomføre noe slikt uten å bli tatt.

Hvis RU står bak dette, er det kun én mulighet, og det er at han er lystmorder og har gjort
dette av ren skjær ondskap. Det er ikke umulig. Men gitt situasjonen rundt TH, ekteskapet og
familiehistorikken, vil jeg påstå det er særdeles usannsynlig. Ikke minst fordi RU ikke eier nåla
i veggen og ei heller klarer å fø seg selv. Patrick Bateman klarte begge deler med glans, men
han er jo heldigvis fiksjon.

Men som jeg tidligere har skrevet, om det definitivt ikke er TH som står bak, så er det noen
i umiddelbar nærhet som har et slikt hat til både TH og AE at hen har utført dette nærmest som
sitt "Magnum Opus". Et slags livsverk av en djevelsk hevn. Men jeg vet strengt tatt ikke hvem denne
personen er, selv om jeg av og til har noen mistanker. I fravær av definitive svar er det dessverre lett for
at slike spekulasjoner spirer og gror.

Enig, RU framstår ikke som veldig smart, noe han må være for å kjøre en så "uskyldig linje" hvis han er en av bakmennene.. Poker level 1000 når han nevner monero og kidnapping i første avhør med politiet, enten er han ektremt smart,manipulerende bakmann, eller så er han bare en nytteidiot.
Ut ifra postene hans på denne investerings siden på face, framstiller han ikke som veldig smart..
Senast redigerad av GG99Slayer 2024-11-30 kl. 11:50.
Citera
2024-11-30, 12:52
Medlem
Citat:
Dersom han løy for å distansere seg fra TH, løy han da i det første avhøret, da han sa monero ikke var tema, eller løy han da han sa monero var tema og at han advarte en svært interessert TH mot kjeltringvalutaen?

I tillegg har vi det 8.avhøret, der han ifølge VG sa (antageligvis ufordelaktige) ting om TH, som politiet ikke vektla ved henleggelsen. Det tyder på at han enten mener TH fortjener straff, og at han har beskyttet TH gjennom alle år. Eller kanskje politiet har delt beviser med ham, som har gjort at han nå har fått panikk?

Hadde RU samarbeidet med TH, og forstått at det gikk mot henleggelse av THs siktelse, tenker jeg det lureste for hans del hadde vært å støtte den konklusjonen.

God dag, herr Lorentsen 😃

I og med at vi ikke har vært tilstede under intervjuer og senere avhør med RU er det umulig å ha en klar formening om når vedkommende ikke har snakket sant.

Nå opplever folk ( både skyldige og uskyldige) rene avhør som langt mer utfordrende enn intervjuer hvor man fritt får forklare seg. Da blir man stilt mer krevende spørsmål og spesielt om ting man har forklart tidligere.

Politiet trenger å avklare om RU har en rolle og hvilken rolle og skyldig eller ikke skyldig rolle for å komme nærmere en løsning.

Du kan ha rett når du foreslo at RU vet hvem som står bak. Det kan på en måte normalisere noe av hans uttalelse om at han synes det var dårlig gjort at TH hadde tjent så mye penger på kjøp av Monero som objektivt sett fremstår som ekstremt kynisk og uempatisk. Eventuelt lider RU av en form for autisme som fratar ham muligheten for medfølelse for andre mennesker. Men dette står i kontrast til hvor RU står politisk i mange saker og er neppe veldig sannsynlig.

Om politiet velger å frafalle siktelsen også mot RU vil det være et signal om at enten er de relativt sikre på hvem som er involvert eller det helt motsatte og man kun anser at RU ikke har en straffbar rolle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in