2024-11-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Om du har möjlighet att ange datum för denna husrannsakan vore det intressant att se. Jag funderar på om den kan vara relaterad till att C greps för narkotikabrott på Norra bantorget den 24 mars och frigavs först den 26 samma månad.

Om detta gripande är identiskt med incidenten på en mack på Norra bantorget, och om husrannsakan utfördes på grund av den, kan man undra om C inte var anklagad för ett relativt gravt narkotikabrott och/eller annan grov brottslighet.

Med tanke på att C i början av mars dömdes till fortsatt skyddstillsyn, att socialen i juni planerade att ansöka om tvångsvård för hennes del och att det dessutom drog ihop sig till en rättegång angående det - antagligen ganska allvarliga - brott som hon misstänktes för, fanns det tungt vägande skäl för C att hålla sig undan från sina vanliga uppehällen och kretsar i juni 1984.

Därutöver bör de verbala och fysiska hoten från narkotikakretsarna ha motiverat C att dra sig undan.

Sammantaget ser jag det som mycket troligt att C levde längre än vad den officiella tidslinjen anger och att åtminstone en del av tiden efter pingsten kan man tillbringats i skymundan, på okänd plats.

Husrannsakan skedde 840325.

Direkt efter incidenten på macken alltså.

Att C satt i skiten, att hon riskerade fängelse och att hon kunde säga good bye till vårdnaden om barnen, verkar uppenbart.

Polisen flåsade henne i nacken redan 1983, och polisen, SOC och övervakningsnämnden hade ögonen på henne på våren 1984.

De var inte glada.

Hon var inte bara jagad av människor i undre världen.
Även myndigheterna jagade henne.

Otroligt tunga grejer, som man inte hört mycket om.

Den husrannsakan som gjordes i mars, säger en hel del.

Notera också likheten mellan Eugeniavägen och Västra vägen 5, som för övrigt var Burgers gamla jaktmarker.

Han brukade göra knarkaffärer där, kring 1980.

Mysig gata.
Citera
2024-11-29, 14:56
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Enligt en karta från åttiotalet, fanns inte nr 50 på åttiotalet. Nr 5 är däremot intressant.

Vid slutet på Västra vägen verkar det ha legat ett pyttelitet affärs-industriområde, vid ett grönområde.

På Västra vägen 5 fanns diverse företag samt någon sorts festlokal.

Detta var inte bostadskvarter.

I samband med utredningen, förnekade da Costa anknytning till adressen Västra vägen 5 C.

Hon sa att hon inte använt adressen på två år, vilket man inte ska lita på.

Att da Costa hade koppling till ett pyttelitet affärs-industriområde som fick Eugeniavägen att likna Los Angeles (men diverse likheter bör ha funnits), ska såklart noteras, liksom att hon var insyltad i brottslighet som motiverade husrannsakan, tre månader före hennes död.
Jag förstår, och anade att det kunde röra sig om ändrad numrering sedan dess.

Det är synnerligen intresseväckande att C dels hade koppling till ett sådant område, dels förnekade den.

Du skriver att det inte är ett bostadsområde. Om denne Andersson ändå var skriven och boende där är det ju en parallell till Eugeniavägen och dess invånare.

Framkommer det huruvida "Andersson" är en privatperson eller en del av ett företagsnamn?
Citera
2024-11-29, 15:03
Medlem
Catrine da Costas biologiske far hette Alf Daniel Bäckström 1936.08.30-1978.10.16
han kom från en liten by i Haparanda Kommun.
Citera
2024-11-29, 15:08
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Husrannsakan skedde 840325.

Direkt efter incidenten på macken alltså.

Att C satt i skiten, att hon riskerade fängelse och att hon kunde säga good bye till vårdnaden om barnen, verkar uppenbart.

Polisen flåsade henne i nacken redan 1983, och polisen, SOC och övervakningsnämnden hade ögonen på henne på våren 1984.

De var inte glada.

Hon var inte bara jagad av människor i undre världen.
Även myndigheterna jagade henne.

Otroligt tunga grejer, som man inte hört mycket om.

Den husrannsakan som gjordes i mars, säger en hel del.

Notera också likheten mellan Eugeniavägen och Västra vägen 5, som för övrigt var Burgers gamla jaktmarker.

Han brukade göra knarkaffärer där, kring 1980.

Mysig gata.
I sådana fall borde det ju vara relaterat till mackhändelsen, och polisen verkar också ha prioriterat utredningen. Jämför bara med hur lång tid det tog innan polisen gjorde husrannsakan på relevanta platser efter att C hittades...

Bara som klargörande: det är alltså bekräftat att händelsen på macken och händelsen på Norra bantorget den 24 mars, som beskrivs i polisens sammanställning är densamma?

Ja, intrycket jag har fått av Catrines största drivkrafter är att hon dels ville undvika tvångsvård, dels få tillbaka sina barn.
En kommande rättegång skulle troligen omintetgöra båda dessa önskningar.

I det ljuset är uttalandet till JE om att hon hade det "lite struligt i byn" en kraftig underdrift och återigen undrar jag om hon faktiskt var på väg till Centralen för att lämna Stockholm ett tag, när hon mötte honom.

Ja, som jag skrev tidigare bekräftas ju likheterna mellan Västra Vägen och Eugeniavägen om det nu även där fanns privatpersoner skrivna i företagslokaler. Det verkar i sådana vara samma märkliga hybrid av kroppsarbete och dysfunktionella människor.

Intressant med Burger-anknytningen. Det skulle väl inte vara otroligt om han kände samma Andersson, om denne var en del av missbrukarkretsarna.
Citera
2024-11-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Dels det och dels att inte bli trodda. Var det inte snack om att åklagaren "inte ville ha några fladdriga vittnen i rätten", gällde då specifikt några prostituerade men skulle lika gärna kunna handla om pundare, kriminella osv. Och om nån av hennes kunder visste nåt finns ju förklaringar till varför han inte ville träda fram.
Men GW kommer inte med mycket konkret?

Vem vet? Han får kanske ett uppvak och kommer med hela konkarongen av ”sossesanningen” till jul.

När Da Costa fallet blir löst måste det enda logiska för en rättsstat vara att ge T & T full uppgörelse.

I annat fall idiotförklarar den sig självt.
Citera
2024-11-29, 15:24
Medlem
Citat:
Jag förstår, och anade att det kunde röra sig om ändrad numrering sedan dess.

Det är synnerligen intresseväckande att C dels hade koppling till ett sådant område, dels förnekade den.

Du skriver att det inte är ett bostadsområde. Om denne Andersson ändå var skriven och boende där är det ju en parallell till Eugeniavägen och dess invånare.

Framkommer det huruvida "Andersson" är en privatperson eller en del av ett företagsnamn?

Det är såklart fascinerande att frilägga sjok av en verklighet som varit totalt bortglömd.
Den klassiska, mytiska bilden av da Costa är så långt från verkligheten att det inte är klokt.

När det gäller I Andersson, är det väl bara en tidsfråga innan vi tar reda på vem det är.
Jag vet inte om I Andersson var företagare eller boende på Västra vägen.

Att C var kopplad till ännu ett slummigt skuggområde var ju väntat, med tanke på hennes livsstil och kontakten med Vinof.

Jag ska dubbelkolla så jag inte tar fel, men polisen verkar ju ha agerat blixtsnabbt efter incidenten på Norra Bantorget, vilket tyder på att polisen hade full koll på da Costa och hennes kriminella polare.

På ett dygn gick man från "stökig kvinna på en mack" till husrannsakan i Solna.

I utredningen ingick också kroppsvisitation, vilket tyder på att C bar på sig knark för försäljning.

Att polisen överhuvudtaget hittade adressen i Solna, är klart intressant, och man hade antagligen koll på det nätverk i vilket da Costa ingick.
Citera
2024-11-29, 15:28
Medlem
Citat:
I sådana fall borde det ju vara relaterat till mackhändelsen, och polisen verkar också ha prioriterat utredningen. Jämför bara med hur lång tid det tog innan polisen gjorde husrannsakan på relevanta platser efter att C hittades...

Bara som klargörande: det är alltså bekräftat att händelsen på macken och händelsen på Norra bantorget den 24 mars, som beskrivs i polisens sammanställning är densamma?

Ja, intrycket jag har fått av Catrines största drivkrafter är att hon dels ville undvika tvångsvård, dels få tillbaka sina barn.
En kommande rättegång skulle troligen omintetgöra båda dessa önskningar.

I det ljuset är uttalandet till JE om att hon hade det "lite struligt i byn" en kraftig underdrift och återigen undrar jag om hon faktiskt var på väg till Centralen för att lämna Stockholm ett tag, när hon mötte honom.

Ja, som jag skrev tidigare bekräftas ju likheterna mellan Västra Vägen och Eugeniavägen om det nu även där fanns privatpersoner skrivna i företagslokaler. Det verkar i sådana vara samma märkliga hybrid av kroppsarbete och dysfunktionella människor.

Intressant med Burger-anknytningen. Det skulle väl inte vara otroligt om han kände samma Andersson, om denne var en del av missbrukarkretsarna.

Som jag fattat det, är det samma händelse.
Jag ska såklart dubbelkolla framöver men det bör absolut vara samma händelse.
Da Costa blev ju omhändertagen den 24/3, så det bör inte ha funnits plats för flera indicenter.

När jag får tid nästa vecka, ska jag scanna några sidor, så får du titta på pusslet själv.
Det är ju mycket lättare för dig att se sammanhanget om du har PDF-filer.

Jag skickar dem i PM.

Det är mkt möjligt att Burger kände Andersson ja.
Citera
2024-11-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPLITTINGMAUL
Catrine da Costas biologiske far hette Alf Daniel Bäckström 1936.08.30-1978.10.16
han kom från en liten by i Haparanda Kommun.

Någon skrev om honom tidigare och det har framgått att CdCs mamma med barnen lämna Norrland för Stockholm efter hans död.

Någon förklaring till hans tidiga död (42 år) har jag inte sett i tråden. Kan vara arbetsplatsolycka, sjukdom, självvalt eller annat.

Har du någon aning?
Citera
2024-11-29, 15:35
Bannlyst
Hur har teet försörjt sig??
Citera
2024-11-29, 15:37
Medlem
Yes, enligt polisens tidslinje (i dropboxen tredje boxen underifrån) greps CdC på Norra bantorget för narkotikabrott den 24/3 på kvällen, och redan dagen efter gjorde polisen husrannsakan på Västra vägen i Solna.

Notera att hon inte anhölls eller omhändertogs. Hon blev gripen, vilket inskärper allvaret.

Händelserna talar sitt tydliga språk. CdC var ingen vanlig sladdrig gatupundare, som levde ur hand i mun. Heroinister som lever längst ner i hierarkin, de smäller oftast i sig narkotika på en gång. De går sällan och bär på mer narkotika än vad de behöver för stunden.

Dessutom blev hon kroppsvisiterad och var "stökig".

Den bild av CdC som framträder här, är så långt från den etablerade bilden av CdC, att det är omöjligt att inte gräva vidare. Nyfikenheten tar ju över totalt....

Jag får intrycket att CdC var betydligt "tyngre" i den undre världen än vad vi har fattat.

Eller hon försökte väl iaf vara det .....
Citera
2024-11-29, 15:40
Medlem
Citat:
Det är såklart fascinerande att frilägga sjok av en verklighet som varit totalt bortglömd.
Den klassiska, mytiska bilden av da Costa är så långt från verkligheten att det inte är klokt.

När det gäller I Andersson, är det väl bara en tidsfråga innan vi tar reda på vem det är.
Jag vet inte om I Andersson var företagare eller boende på Västra vägen.

Att C var kopplad till ännu ett slummigt skuggområde var ju väntat, med tanke på hennes livsstil och kontakten med Vinof.

Jag ska dubbelkolla så jag inte tar fel, men polisen verkar ju ha agerat blixtsnabbt efter incidenten på Norra Bantorget, vilket tyder på att polisen hade full koll på da Costa och hennes kriminella polare.

På ett dygn gick man från "stökig kvinna på en mack" till husrannsakan i Solna.

I utredningen ingick också kroppsvisitation, vilket tyder på att C bar på sig knark för försäljning.

Att polisen överhuvudtaget hittade adressen i Solna, är klart intressant, och man hade antagligen koll på det nätverk i vilket da Costa ingick.

Finns kanske koppling mellan I Andersson och ”Billiga Andersson”?

Hur och när kom Vinhof egentligen över företaget Billiga Andersson & Ekman Aktiebolag på E-vägen i första taget?
Senast redigerad av viperstyle 2024-11-29 kl. 15:46.
Citera
2024-11-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Finns kanske koppling mellan I Andersson och ”Billiga Andersson”?

Hur och när kom Vinhof egentligen över företaget Billiga Andersson & Ekman Aktiebolag på E-vägen i första taget?

Det kanske det finns? Du får gräva i Bolagsverkets register
Vinof köpte företaget, troligen för Mona Nilssons pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in