Del 2
För om Bergmark skulle ha gjort allt han säger, dykutbildning och vara reservofficer så skulle det vara ganska enkelt för honom att ta fram intyg ifrån de kurserna, leta tag på kurskamrater/lumparpolare för dyk, avgångsbilder ifrån röjdykarutbildning och kurskamrater reservofficersutbildningen o.s.v. Det samma gäller för dykningen på Estonia, ifrån vilket fartyg dök han? Han ljugit om Furusund som aldrig var där utan i Hårsfjärden. Med vilka dök han? Namn? Han har angett en Wiberg men han har sagt att Bergmark ljuger (sök i tråden så hittar du hans svar, samt så har Bergmark själv sagt att han tog fel namn på twitter/x), besättning och befäl ifrån båten namn på dem, vem var Bergmarks befäl på platsen? Dykledare mm mm. Dessutom så drar Bergmark till USA (10 år) strax efter muck så hur skulle han då kunna gå reservofficersutbildningar? Vilka förband har tillhört OM han nu är reservofficer, vilka grader uppnår han? Vilka förband tjänstgör han i? Notera han finns inte i någon officiers rulla vilket jag har tidigare nämnt. Och varför skulle Marinen plocka in någon 14 år efter muck att dyka?! Det är inte upp till mig att bevisa något utan upp till Bergmark att verifiera sin historia detsamma gäller för hans dykning på U-137 som aldrig ägt rum…... Vilket han inte KAN! Jag återkommer till den biten också.
Vraket efter Estonia ligger i den finska ekonomiska zonen och fartyget var estniskt, att svenska marinen skulle åka till katastrofplatsen 1 oktober, börja dyka i finskt vatten utan tillstånd (något sådant finns inte kontakta den finska marinen om du vill) finns inte på kartan dessutom så fanns det 4 militära fartyg på plats (Tursas, Uusimaa, Kiislas och Valpas) 29 sept. till 3 okt och de har inte rapporterat något svenskt marin fartyg på platsen. Samt heller så finns det inga rapporter om att mellan 29-3 oktober att någon har markerat upp på haveriplatsen med att dykare skulle vara i vattnet. Finns regler för det. Samt så skulle både Finland och Estland reagerat starkt på att Sverige inte hjälper till på katastrofen platsen med att leta vrakdelar och kontrollera livflottar efter kroppar. Inget svenskt militärt fartyg har varit där mellan 29-3 oktober, kontakta Svenska Försvarsmakten eller googla om du vill.
Sedan är det Bergmarks olika inkonsekventa beskrivningar av hur han dök på Estonia. Ej tekniskt möjligt för flottan att dyka på det djupet då. Max djup 1994 56 m. Säger att han fick en ”snabbkurs” på ett system DCSC som han påstår gör att man kan dyka ner till 130-140 m. Försvarsmakten med den röjdykarutrustning de har, test dök först 2015 på 90 meter i ett testlabb i Holland.
Vet man hur långsamma Flottan och Försvarsmakten att ta in ny utrustning och vad som skall till för att den skall accepteras och användas så stämmer inte detta med en snabbkurs.
Bergmark kan inte ange ETT sätt på han dök på Estonia, ibland med dykarklocka (se världenidag länk) ibland utan, med hjälm, med mask, med kamera på huvudet, med en handhållen kamera, ibland 1-2 dykningar, ibland ensam ibland i par ibland utan klocka (det sista är helt hysteriskt och alla som dyker vet att man dyker inte utan en klocka), med trimix/teknisk dykning (det är inte för ens 1997 som Jallai visar Försvarsmakten Trimixdyk) och ibland med röjdykarnas utrustning
Enligt sid 5 i Estoniaferrydisaster, om man nu kunde gå ner som Herr Bergmark beskriver djupare än 56 meter d.v.s. "130-140 m" (vilket inte stämmer utan längre dyktid inte djup) så lägg då hans beskrivning på sidan 14 "rundar förbi bogvisiret, så blev det för djupt...." Det är ca 85 meter, "för djupt?" Dessutom bogvisiret låg 1,5 km därifrån och inte vid vraket. Sedan något gör att han verkligen inte KAN ha dykt "Jag gjorde mitt dyk själv......" Versus "Jag hade ingen klocka så vi dök i par...." samt att han blev tvingad av Flottan att gå djupare än de 56 m han var "utbildad" för. Så snabbkursen var ingen snabbkurs? Dessutom på sid 17 - "Visiret är borta......" det som han rundande förut samt Sida 15 Bergmark påstår att han sett två lik i styrhytten när han när han tittade in, fast de fått stränga order om att ej titta in. I intervjun med Witte så säger HB att de fått direktiv att titta in men Bergmark var inte med utan kollegor som tittade in berättar för honom att de sett något lik.
INGEN dykledare i världen skulle släppa ner dig utan klocka på sådana djup speciellt i Östersjöns mörka grumlig vatten. Risken att komma ifrån varandra är för stor och har du ingen klocka är du ganska rökt.
Se länkar Jallai
https://www.jallai.se/2020/09/det-fi...hal-i-estonia/
Försvarsmakten
https://blogg.forsvarsmakten.se/mari...nederlanderna/
Estoniaferrydisaster
https://www.estoniaferrydisaster.net...nclosure34.pdf
Sedan finns det en TILL tråd om Bergmark och hans dykning på Estonia och konklusionen där är att Bergmark ljuger (FB) Håkan Bergmark fann Estoniahålet 1994! Regeringen valde att totalignorera fynden!. Det finns ingen hål (tulpan liknade ut fläkt) som han beskriver samt så har SHK inte hittat något sådant. Witte och Bergmark har hävdat att SHK har svetsat igen det med ny plåt och målat över det! Ett sådant tilltag skulle lätt kunna ses efter scanningen/bilderna av vraket. När och hur det skulle ha gått till är det många som undrar över. Det finns inga som helst bevis för en sprängning, det slog det finska geologiska institutet fast, man ser inga utslag på seismografen av sprängningar men väl utslag när Estonia slog i botten. Ja det är sten under Estonia och lera runt om! Det visste man redan 1994-1995. Dessutom med tanke på hur Estonia låg 1994 så kan han inte ha sett ”Everssons hål” som är ”Jutte Rabes hål…….”
https://www.youtube.com/watch?v=rYAX...=Estoniaveckan
När det gäller marinen så har de lämnat en rapport till Riksdagen på en förfrågan ifrån Lars Ångström. Försvarsmakten har inte dykt på Estonia 1994. De kunde inte av tekniska skäl. Se artikel
https://www.svd.se/a/eb5778de-6970-3...a-av-forsvaret Du kan kontakta JK direkt för att få ut den rapporten, den är offentlig.
Sedan det bästa beviset för han aldrig dök är att OM det hade varit en hemlig operation så hade han blivit arresterad för "obehörig befattning med hemlig uppgift" då han avslöjar en hemligstämplad operation. Eftersom Försvarsmakten inkluderar även MUST som Bergmark hänvisar till, så har MUST klargjort att de inte har en akt/fil/operation på Estonia. Så där faller allt hans snack! så är slutsatsen ganska enkel. Bergmark ljuger. Se länk här
https://www.havkom.se/assets/default...ktens-svar.pdf Samt så fanns det inget transiterat material ombord på Estonia under olycksnatten!
https://riksarkivet.se/Media/pdf-fil...Fo_2004_06.pdf
Sedan är Jallai inte min expert utan någon som jag litar på då han inte ljuger likt Bergmark! Det går bra att kontakta Röjdykarföreningen (Bergmark är inte medlem!) samt Försvarsmakten om info om Belos/Räddningsdykare/UV/Dykarklockor mm.
Sedan oavsett vad jag skulle publicera här så kommer du inte att tro mig! Jag skulle kunna klistra in de svar som journalister fått ifrån Försvarsmakten, men du skulle inte tro mig eller hur utan anklaga mig för att förfalska dessa svar, nu har jag ingen scanner för att läsa in svar ifrån olika myndigheter! Samt du skulle säkert anklaga mig för att klippa och klistra ihop svar!
Sverige är ett öppet arkiv, och Sveriges grundlag d.v.s offentlighetsprincipen gäller alla myndigheter och Försvarsmakten är en myndighet! Du kan alltså själv kontakta Försvarsmakten, Krigs/-Riksarkivet, JK, Riksdagen m. fl. SÅ ATT DU FÅR INFORMATION DIREKT IFRÅN HÄSTEN MUN! Utan risk att jag har förfalskat dessa! Är du inte villig att göra denna undersökning så behöver du nog lämna denna tråd och hålla tyst!!!! D.v.s Du får själv ta dig i kragen och ta fram informationen! Har du problem med det så är det ingen som bryr sig! Alltså kontakta alla myndigheter ovan alltifrån Svenska/Finska försvarsmakten och alla andra! Jag har fördelen att ha journalister som vänner som har en snabbare och enklare ingång till myndigheter då responderar snabbare på en journalist förfrågan än en privatperson. OM du har problem med det ger jag fullständigt FAN i! OM du inte kan få fram informationen så är du bara slö och inte intresserad av sanningen!