2024-11-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt

In summary, we have demonstrated that at 1 day old, human neonates demonstrate sexual dimorphism in both social and mechanical perception. Male infants show a stronger interest in mechanical objects, while female infants show a stronger interest in the face. The male preference cannot have simply been for a moving stimulus, as both stimuli moved. Rather, their natural motion differed, the face with biological motion, the mobile with physico-mechanical motion. Naturally, these results apply to males and females averaged over a group, and not to all individuals. At such an age, these sex differences cannot readily be attributed to postnatal experience, and are instead consistent with a biological cause, most likely neurogenetic and/or neuroendocrine in nature.
https://www.math.kth.se/matstat/gru/5b1501/F/sex.pdf

Detta förändrar givetvis ingenting för dig eftersom du är en svamlande kommuntant, men kanske någon annan kan förstå att du helt enkelt inte vet vad du pratar om.

PS. Såhär skulle en konversation mellan EnCarte och lupac kunna se ut om den fångats på film: https://youtu.be/tiJVJ5QRRUE?t=1999

Haha! Kvinnans fysiognomik är precis det man föreställer sig när det kommer till sådana här genushäxor. Varför ser de alltid ut på det här sättet?
Citera
2024-11-28, 12:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Snävare kanske, men mer naturliga kanske. Även om ett fåtal drabbades förr. Nu är fåtalet de som man tar extra hänsyn till och vill göra till norm för alla. Vissa har en läggning som de fritt ska få bejaka, medan majoriteten ska stöpas efter den könsoberoende normen och förnekas sina egna naturliga känslor. Att naturligt få vara kvinnlig eller manlig är fel och det försöker man motverka. Att vara trans eller bög är fint. Man kan liksom inte låta alla vara som de är. Pendeln har slagit över helt åt andra hållet och det är nog inte bättre.

Nej inte mer naturligt, finns inget naturligt med patriark om man jämför med hur de 800 första generationerna människor levde. Eller måste ha levt om man går efter sunt förnuft.

Stäng av den amerikanska svart/vita propagandan. Mycket är sjukt i det landet.
Citera
2024-11-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej inte mer naturligt, finns inget naturligt med patriark om man jämför med hur de 800 första generationerna människor levde. Eller måste ha levt om man går efter sunt förnuft.

Det är så naturligt det bara kan bli. Varenda mänskligt samhälle och civilisation som har existerat genom mänsklighetens historia har varit patriarkala - utan undantag. Om det någonsin har existerat ett matriarkalt samhälle eller civilisation så ser vi i alla fall inte ett enda spår utav det, vilket måste innebära att de försvann och gick under så fort att de inte ens hann lämna några spår efter sig.
Citera
2024-11-28, 13:05
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Har du någonsin befunnit dig på en förskola/dagis? Har du jobbat på förskola/dagis?

Jag jobbade extra på några olika i 20 års åldern. Barn mellan 1-2 år upp till 6 år. Alla möjliga sorters leksaker är tillgängliga - klossar, lego, böcker, pussel, målerigrejer, pysselgrejer, pärlor, lera, bollar, trehjulingar, klätterställningar, gungor, osv osv osv. Alla leker med alla, alla leker med allt. Pojkarna står inte för sig och flickorna för sig. I den åldern har barnen ingen vidare uppfattning om kön och vad de borde leka med. De leker med det de tycker är kul. Det är senare som de lär sig att de inte kan leka med motsatta könet.

.

Har du barn själv?

Precis alla jag känner med vittnar om en distinkt skillnad mellan hur pojkar och flickor leker. Det finns såklart barn som avviker. Men i det stora hela är det löjligt tydligt. Det finns även gott om belägg för det inom forskning om du nu inte vill tro på det.
Citera
2024-11-28, 16:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Om man bara ska utgå från det du säger, med 800 generationer, är det förstås det naturliga. Eller hur menar du att dagens situation skulle vara naturlig? Har den uppstått helt naturligt, eller har den varit kraftigt påverkad av ideologi och politik?
Kanske skulle skicka ut en grupp nakna människor i naturen, utan kännedom om dagens samhälle och se hur deras samhälle skulle utvecklas, helt "naturligt". Eller att du slår upp själva ordet.

Men oavsett det finns det inget naturligt med ett hatisk matriarkaliskt samhälle baserad på falska dogmer och narrativ, som vill avskaffa könen och inte bryr sig om barnens känslor. Ett heterosexuellt hat skull jag vilja påstå. Det är förmodligen det minst naturliga samhälle, som någonsin existerat i världshistorien. Helt artificiellt.

Nu har jag inte pratat om ett patriarkat, utan att alla barn ska få vara som de är rent naturligt. Då är frågan, om det är det du är rädd för, heterobarn som växer upp och är säkra i sin egen könsidentitet. Eller varför menar att det skulle vara fel annars?

Sen har allt du anser, kommit hit från USA, där rörelserna startade. Du tror väl inte du kommit på det själv?
Nu kommer det med stor säkerhet att vända och förmodligen tippa tillbaka, då det som sker i USA, nästan utan undantag även kommer hit, oavsett vad du anser jag läser. Vilket du förstås inte har en aning om, och förmodligen har helt fel om, som vanligt.

Men jag har varnat för att allt ert hat och den splittring ni skapat, kommer att leda till en motreaktion. Ni har aldrig sökt samförstånd, bara splittring och försök till förtryck. Men jag tycker synd om alla andra kvinnor som drabbats av er och förmodligen kommer att drabbas åt andra hållet framöver. För det är inte en utveckling som jag vill ha, som du med din oförmåga att ta till dig vad andra säger, tror. Du verkar bara se alla kritiker som en fiende som ska bekämpas och tystas.
Senast redigerad av EnCarte 2024-11-28 kl. 16:26.
Citera
2024-11-28, 17:29
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Har du barn själv?

Precis alla jag känner med vittnar om en distinkt skillnad mellan hur pojkar och flickor leker. Det finns såklart barn som avviker. Men i det stora hela är det löjligt tydligt. Det finns även gott om belägg för det inom forskning om du nu inte vill tro på det.

Vilka åldrar talar du om?

Och vad menar du med "hur" de leker?
Citera
2024-11-28, 17:38
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Vilka åldrar talar du om?

Och vad menar du med "hur" de leker?

Du pratade om förskolebarn så vi kan väl säga från 1 år upp till 6 år då?

Har du själv barn? Har du aldrig noterat skillnaden mellan hur pojkar och flickor leker? Vad dom fokuserar på? Hur lekarna går till?
Citera
2024-11-28, 17:44
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om man bara ska utgå från det du säger, med 800 generationer, är det förstås det naturliga. Eller hur menar du att dagens situation skulle vara naturlig? Har den uppstått helt naturligt, eller har den varit kraftigt påverkad av ideologi och politik?
Kanske skulle skicka ut en grupp nakna människor i naturen, utan kännedom om dagens samhälle och se hur deras samhälle skulle utvecklas, helt "naturligt". Eller att du slår upp själva ordet.

Förklara gärna för mig hur 800 generationer nomader levde patriarkalt.

De ägde inget, bestod av grupper på 2-100 individer, var (så småningom) spridda över i stort sett hela världen, i områden med vitt skilda förutsättningar.

Citat:
Men oavsett det finns det inget naturligt med ett hatisk matriarkaliskt samhälle baserad på falska dogmer och narrativ, som vill avskaffa könen och inte bryr sig om barnens känslor. Ett heterosexuellt hat skull jag vilja påstå. Det är förmodligen det minst naturliga samhälle, som någonsin existerat i världshistorien. Helt artificiellt.

Vem vill avskaffa könen och bryr sig inte om barnens känslor? Jag har ingen aning om vad du pratar om. Syftar du på queers for palestine - idioterna?

Citat:
Nu har jag inte pratat om ett patriarkat, utan att alla barn ska få vara som de är rent naturligt. Då är frågan, om det är det du är rädd för, heterobarn som växer upp och är säkra i sin egen könsidentitet. Eller varför menar att det skulle vara fel annars?

Precis ja, de fick leka med vad de ville.

Varför i hela fridens namn skulle jag vara rädd för att heterobarn växer upp och är säkra i sin egen könsidentitet? Jag skrev att barnen fick leka med vad de ville på de förskolorna/dagisen jag jobbade extra på, vad menar du är fel med det?

Citat:
Sen har allt du anser, kommit hit från USA, där rörelserna startade. Du tror väl inte du kommit på det själv?

Kommit på vad själv?

Citat:
Nu kommer det med stor säkerhet att vända och förmodligen tippa tillbaka, då det som sker i USA, nästan utan undantag även kommer hit, oavsett vad du anser jag läser. Vilket du förstås inte har en aning om, och förmodligen har helt fel om, som vanligt.

Vad har jag fel om?

Citat:
Men jag har varnat för att allt ert hat och den splittring ni skapat, kommer att leda till en motreaktion. Ni har aldrig sökt samförstånd, bara splittring och försök till förtryck. Men jag tycker synd om alla andra kvinnor som drabbats av er och förmodligen kommer att drabbas åt andra hållet framöver. För det är inte en utveckling som jag vill ha, som du med din oförmåga att ta till dig vad andra säger, tror. Du verkar bara se alla kritiker som en fiende som ska bekämpas och tystas.

Du är ju helsnurrig. Vad babblar du om? Jag skrev att barnen fick leka med vad de ville på förskolorna/dagisen jag jobbade extra på i 20 års åldern, det tolkar du som att jag äter barn och skiter och pissar på heterosex.

Jag är fan straight själv och har haft mycket heterosex. Jag har aldrig ens slickat fitta en enda gång.
Senast redigerad av Jenny9 2024-11-28 kl. 17:52.
Citera
2024-11-28, 17:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Du pratade om förskolebarn så vi kan väl säga från 1 år upp till 6 år då?

Har du själv barn? Har du aldrig noterat skillnaden mellan hur pojkar och flickor leker? Vad dom fokuserar på? Hur lekarna går till?

För tusende jävla gången - JAG JOBBADE EXTRA I 20 ÅRS ÅLDERN PÅ NÅGRA OLIKA FÖRSKOLOR/DAGIS. DÄR HADE BARNEN EN UPPSJÖ AV OLIKA LEKSAKER ATT LEKA MED, LÄS FÖREGÅENDE INLÄGG DÄR JAG GER EXEMPEL PÅ LEKSAKERNA. PÅ RASTERNA SPRANG POJKARNA OCH FLICKORNA OMKRING, KÖRDE RUNT VARANDRA PÅ TREHJULINGARNA, KLÄTTRADE I KLÄTTERSTÄLLNINGARNA, SLÄNGDE SIG PÅ GRÄSET, JAGADE VARANDRA, OSV OSV OSV. INOMHUS SATT DE OCH PYSSLADE IBLAND, TITTADE I BÖCKER, BYGGDE MED LEGO/KLOSSAR, VILADE MIDDAG, KÄKADE MELLIS, SKREK OCH FRÅGADE SAMMA SAKER 10 GÅNGER.
Citera
2024-11-28, 17:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
För tusende jävla gången - JAG JOBBADE EXTRA I 20 ÅRS ÅLDERN PÅ NÅGRA OLIKA FÖRSKOLOR/DAGIS. DÄR HADE BARNEN EN UPPSJÖ AV OLIKA LEKSAKER ATT LEKA MED, LÄS FÖREGÅENDE INLÄGG DÄR JAG GER EXEMPEL PÅ LEKSAKERNA. PÅ RASTERNA SPRANG POJKARNA OCH FLICKORNA OMKRING, KÖRDE RUNT VARANDRA PÅ TREHJULINGARNA, KLÄTTRADE I KLÄTTERSTÄLLNINGARNA, SLÄNGDE SIG PÅ GRÄSET, JAGADE VARANDRA, OSV OSV OSV. INOMHUS SATT DE OCH PYSSLADE IBLAND, TITTADE I BÖCKER, BYGGDE MED LEGO/KLOSSAR, VILADE MIDDAG, KÄKADE MELLIS, SKREK OCH FRÅGADE SAMMA SAKER 10 GÅNGER.

Du har alltså inte egna barn.

Självklart leker både pojkar och flickor emellanåt med samma sak och beter sig lika. Särskilt på förskolan. Men överlag skiljer det sig både vad dom väljer att göra och hur dom gör det.
Att pojkar och flickor som grupp beter sig olika betyder inte att alla aspekter är olika.
Citera
2024-11-28, 18:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Förklara gärna för mig hur 800 generationer nomader levde patriarkalt.

De ägde inget, bestod av grupper på 2-100 individer, var (så småningom) spridda över i stort sett hela världen, i områden med vitt skilda förutsättningar.

Eftersom de 800 första generationerna, med stor säkerhet var patriarkala, så var det väl det naturliga.
Citat:
Ursprungligen postat av du
om man går efter sunt förnuft.
Ett tyckande alltså.

Citat:
Vem vill avskaffa könen och bryr sig inte om barnens känslor? Jag har ingen aning om vad du pratar om. Syftar du på queers for palestine - idioterna?
Vänsterfeminismen. Deras åsikter som du i alla fall förr har företrätt, som menar att kön är en social konstruktion och det inte finns biologiska skillnader mentalt. Att det är samhället som skapar könen. Det är utifrån det man försöker bortförklara könen. Sådana som Lupac här. Det är det enda hon sysslar med och du verkar försvara det. Eller står ni två mot varandra? Det är den enda feminism som finns idag. Alla åsikter bland feminister idag, kommer från vänstern.

Citat:
Precis ja, de fick leka med vad de ville.

Varför i hela fridens namn skulle jag vara rädd för att heterobarn växer upp och är säkra i sin egen könsidentitet? Jag skrev att barnen fick leka med vad de ville på de förskolorna/dagisen jag jobbade extra på, vad menar du är fel med det?
Varför angriper du mig, när jag säger att man bör låta barn och ungdomar utvecklas naturlig med prat om patriarkatet. Kan förstås ha missuppfattat dig. Men var det något i det som jag sa, som handlade om patriarkatet överhuvudtaget som du ville angripa? Eller vad var din poäng med det?

Citat:
Kommit på vad själv?
Inte kommit på själv. Dina åsikterna inom dagens feminism.

Citat:
Vad har jag fel om?
Vad jag har för källor.
Citat:
Ursprungligen postat av du
Du verkar anta att mina åsikter skulle komma från nån amerikansk propaganda, vad har du för belägg för det?
Eller slänger du bara ur dig fraser lite slumpmässigt. Utifrån ditt svar nu, får man det intrycket.

Citat:
Du är ju helsnurrig. Vad babblar du om? Jag skrev att barnen fick leka med vad de ville på de förskolorna/dagisen jag jobbade extra på i 20 års åldern, det tolkar du som att jag äter barn och skiter och pissar på heterosex.

Jag är fan straight själv.
Men vad vill du då kritisera i det jag sa. Jag försvarar heterosexuella pojkar och flickors rätt till sin könsidentitet, vilket jag menar att de inte har idag och du svarar med svammel om patriarkatet och amerikansk propaganda. Hur fan ska jag tolka det annars menar du. Håller du med mig, har du ett väldigt konstigt sätt att säga det på.
Citera
2024-11-28, 18:50
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt

In summary, we have demonstrated that at 1 day old, human neonates demonstrate sexual dimorphism in both social and mechanical perception. Male infants show a stronger interest in mechanical objects, while female infants show a stronger interest in the face. The male preference cannot have simply been for a moving stimulus, as both stimuli moved. Rather, their natural motion differed, the face with biological motion, the mobile with physico-mechanical motion. Naturally, these results apply to males and females averaged over a group, and not to all individuals. At such an age, these sex differences cannot readily be attributed to postnatal experience, and are instead consistent with a biological cause, most likely neurogenetic and/or neuroendocrine in nature.
https://www.math.kth.se/matstat/gru/5b1501/F/sex.pdf

Detta förändrar givetvis ingenting för dig eftersom du är en svamlande kommuntant, men kanske någon annan kan förstå att du helt enkelt inte vet vad du pratar om.

PS. Såhär skulle en konversation mellan EnCarte och lupac kunna se ut om den fångats på film: https://youtu.be/tiJVJ5QRRUE?t=1999
Kunde du inte plocka fram en färskare och mer aktuell studie än Baron-Cohens nästan 25 år gamla undersökning av nyfödda barns visuella preferenser? En studie som än idag inte kunnat replikeras.

Den av Baron-Cohen uppmätta könsskillnaden i visuell preferens är faktiskt inte så stor som du inbillar dig. Bläddra längst ner till tabell 2 på sidan 116 så ser du att gossebarn spenderade i snitt 52 % av sin tid på att titta på ett rörligt mekaniskt objekt (mobil) och 46 % av tiden på att titta på ett mänskligt ansikte. Flickebarn delade sin tid i snitt 41 % på att titta på mobilen och 49 % på ansiktet.

Lägg också märke till i tabell 1 att 32 % av gossebarnen och 47 % av flickebarnen inte visade preferens för vare sig mobiler eller ansikten. Kan bero på att nyfödda barn är översynta och har svårt att hålla blicken fixerad längre än en en kort stund. Dessutom sover de nästan hela tiden.

Studien har fått kritik för metodologiska brister inklusive för litet urval (44 pojkar, 58 flickor), eventuella förväntningseffekter och problem med hur preferenser mättes hos blott 1,5 dagar gamla bebisar. Bebisarna testades för preferens i sekvens snarare än att de fick ett val. De testades i olika visningspositioner, några låg på rygg och andra hölls i en förälders knä, vilket kan påverka deras visuella uppfattning. Det gjordes inte heller tillräckligt med ansträngningar för att säkerställa att bebisens kön var okänt för testaren vid tidpunkten för testet.

Varken Cohens forskningsgrupp eller andra forskare har lyckats replikera liknande resultat, inte en enda gång efter den ursprungliga publiceringen. Resultaten har inte replikerats konsekvent eller med samma tydlighet.

Slutsatsen är att Baron-Cohens kvartssekel gamla studie inte kan anses ge ett definitivt bevis på biologiska könsskillnader i visuella preferenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in