2024-11-28, 14:09
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Elverk kräver bensin eller diesel.. detta brukar skötas av pumpar som drivs på el. Dom kan säkert ha en viss backup för sådant här men en längre tid kan det bli svårt..

Just nu säger Ukraina att det är elstopp i hela landet.

Jag är ingen expert men försöker åtminstone tänka något klart.

En tankbil fylld med bensin eller diesel är inte i behov av elnätet. Inte heller en vattenbil då de drivs uteslutande med diesel.

När tankbilen eller vattenbilen är tom fyller man på när elen fungerar. Kanske finns det även "backup" om inte elen fungerar så man kan fylla på tank eller vattenbilen?
Citera
2024-11-28, 14:13
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Putin kör samma taktik...
“The missiles will speak for themselves”.
Zelensky 2024.
Kör denna taktik mot Väst då. Mycket prat, lite verkstad där. Någon här verkar ändå vara rädd för Väst
Citera
2024-11-28, 14:14
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://en.wikipedia.org/wiki/Syngas

Jag skulle tro att han att han talar om gengas (syngas)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas

Tusan
WW2 vibbar på det.

Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor

En tankbil fylld med bensin eller diesel är inte i behov av elnätet. Inte heller en vattenbil då de drivs uteslutande med diesel.

När tankbilen eller vattenbilen är tom fyller man på när elen fungerar. Kanske finns det även "backup" om inte elen fungerar så man kan fylla på tank eller vattenbilen?

Menea evighetskretslopp: elen driver bensinpumpen som driver generatorn som alstrar elen så att bensinpumpen kan driva generatorn.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor

Ja det är just det jag säger... om elbrottet tar lång tid att laga kan det bli stora problem. tids nog funkar inte backup heller... möjligen solenergi om det finns tillräckligt med sol.. men att driva för att fylla på tankar lär dra rätt mycket el. Det handlar lixom inte om en tankbil. Och det handlar inte bara om tankbilar utan massor med infrastruktur kräver el. Det gör det allt krångligare och ödslar mycket tid.
Citera
2024-11-28, 14:17
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Stavar men "än" med e, så kan man faktiskt fara åt helvetet. Då har man liksom diskvalificerat sig inför den fortsatta dialogen.

Ber om ursäkt...
Ska givetvis vara:

Hur intelligenta är ni, som trots att ni vet bättre än en majoritet här på FB, ska övertyga andra i något som inte har påverkan IRL....

Raderade lite för många kommatecken också.
Citera
2024-11-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Det måste vara helt legitimt för Ukraina att slå till mot likadana mål i dassriket så äckliga ryzzar får smaka på lite kyla

Ja men dom lyckas inte så bra.. och Ryssland är ett stor land så går säkert koppla om Elen från andra platser.😀
Citera
2024-11-28, 14:18
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Vilket snömos.

Det får anses fullständigt klarlagt att nordkoreaner förstärker rysk trupp, iklädda ryska uniformer och med förfalskade pass.

Hur är det klarlagt?
Citera
2024-11-28, 14:22
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Flera nordkoreanska officerare har dödats i förra veckans anfall mot en ledningscentral i Kursk

https://kvartal.se/artiklar/ukraina-nordkoreanska-officerare-doda-i-kurskanfall/
Citera
2024-11-28, 14:23
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Tusan
WW2 vibbar på det.

-Tja.. I det här kriget så har vi sett stridsvagnar och annat från den eran på den Ryska sidan. Det och skyttegravskrig..

Men Ukraina storsatsar på drönare och jag har sett några intressanta markdrönare som kan stoppa orcherna, återstår att sätta dom i serieproduktion.

Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Tack!

Det var så lite så
Citera
2024-11-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ja det är just det jag säger... om elbrottet tar lång tid att laga kan det bli stora problem. tids nog funkar inte backup heller... möjligen solenergi om det finns tillräckligt med sol.. men att driva för att fylla på tankar lär dra rätt mycket el. Det handlar lixom inte om en tankbil. Och det handlar inte bara om tankbilar utan massor med infrastruktur kräver el. Det gör det allt krångligare och ödslar mycket tid.

Nej, elbrist kommer inte vara nåt större problem för militären, även om strömavbrottet blir långvarigt. Strömavbrottet drabbar nästan uteslutande civilbefolkningen. Däremot så kan naturligtvis Ukrainas krigsindustri påverkas av långvariga strömavbrott, vapentillverkare är ju i många avseenden som vilka industrier som helst och det är långt ifrån säkert att de har tillgång till reservkraft. Men militären drabbas inte särskilt hårt av strömavbrott.
Citera
2024-11-28, 14:25
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Alla tankfordon har en pump kopplad till fordonets motor. Den går även att koppla till pumpar på depåer.
Ett lastbilsdiesel jan utveckla några hundra kw. Skulle tro att det räcker med några kw för att driva en rätt kraftig pump.
Edit. Ja, alltså själva pumpen drivs ju inte av själva motorn mena jag, utan av den el fordonet kan generera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in