2024-11-28, 13:39
Medlem
MrochMrs avatar
Jag tycker ni kan citera lite från Greggens inlägg. Speciellt när de tangerar områden som är intressanta, som ekonomi! Min favorit.
Citat:
Så till de goda nyheterna på den ekonomiska fronten. Rubelns kurs djupdyker så till den grad att all officiel handel med USD har stoppats. Detta betyder att vi kommer att få 2 olika kurser; den officiella samt den inofficiella. Känns det bekant? Det borde det göra eftersom Sovjetunionen var tvungen att införa likadana restrektioner strax innan kollapsen av ekonomin.
Dessutom inför väst nu även sanktioner mot den sista kvarvarande swiftbanken, nämligen GAZPROMBANK. Detta har inverkan även på de länder i Europa som ännu köper rysk gas, speciellt Ungern och Slovakien. För USA har detta en positiv effekt eftersom de nu säljer rekordmängder flytande gas till Europa. Europa MÅSTE nu hitta andra källor att producera gas vilket ger pyrolyssystemen en ny morgon. Även vi har fått förfrågningar om att offerera ett system som kan producera syngas av 2.000 ton avfall per dygn. Av 2000 ton avfall kan det produceras 2.000.000 kW elektricitet.
Syngas? Antar att det ska vara syrgas. Även detta var för mig obekant.

citat Kenneth Gregg FB

Det förklarar den konstiga kursen igår och vad som hänt idag.
Citera
2024-11-28, 13:43
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Rysslands omfattande attack under torsdagen är ett svar på Ukrainas användning av brittiska och amerikanska långdistansrobotar. Det säger president Putin, rapporterar The Telegraph.

Putin uppger att Ryssland nu siktar in sig på nya mål i Ukraina, vilket skulle kunna inkludera ”center för beslutsfattande”.

Han säger också att Ryssland skulle kunna använda sin nya medeldistansrobot, Oreshnik i större skala. Kraften av sådana insatser skulle kunna motsvara en kärnvapenattack, enligt presidenten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1311557

Vlad är fegis. Varför siktar han inte på Väst som han har sagt för ett par dagar sedan?
Var är missiler som skulle slå mot Rheinmetall och London?
Citera
2024-11-28, 13:45
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Elverk kräver bensin eller diesel.. detta brukar skötas av pumpar som drivs på el. Dom kan säkert ha en viss backup för sådant här men en längre tid kan det bli svårt..

Just nu säger Ukraina att det är elstopp i hela landet.
Det måste vara helt legitimt för Ukraina att slå till mot likadana mål i dassriket så äckliga ryzzar får smaka på lite kyla
Citera
2024-11-28, 13:47
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Insinuerar du att det är någon här på Flashback som har hittat på det där med nordkoreanerna?

Vidare - har du hört någon ryss eller nordkorean dementera det här med de 10000 soldaterna? Det har inte jag, och om det inte var sant hade clownen Peskov gjort klokt i att vara ute och blåneka med tanke på hur alltihop tagits emot i den fria världen. Nu verkar ju Peskov iofs inte vara särdeles klok, men ändå.

Jag har hört presstalesmän från vita huset som pratat om koreaner, men jag har inte sett något som belägger påståendena. Vad gäller dementier så brukar ryssarna inte dementera påståenden och brukar väl heller inte slänga en massa påståenden omkring sig. Man behöver ju faktiskt inte dementera påståenden som man anser grundlösa. Med tanke på hur många gånger jag hört dessa påståenden så tycker jag att fler belägg borde finnas tillgängliga. Det vore liksom rimligt. Därmed inte sagt att påståendena är osanna, även om det finns rent faktiska sakskäl till att de är mindre troliga.
Citera
2024-11-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag har hört presstalesmän från vita huset som pratat om koreaner, men jag har inte sett något som belägger påståendena. Vad gäller dementier så brukar ryssarna inte dementera påståenden och brukar väl heller inte slänga en massa påståenden omkring sig. Man behöver ju faktiskt inte dementera påståenden som man anser grundlösa. Med tanke på hur många gånger jag hört dessa påståenden så tycker jag att fler belägg borde finnas tillgängliga. Det vore liksom rimligt. Därmed inte sagt att påståendena är osanna, även om det finns rent faktiska sakskäl till att de är mindre troliga.
Precis som att det inte är sant att Ryssland inte försöker rekrytera Houthis?
Citera
2024-11-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad

Vilket snömos.

Det får anses fullständigt klarlagt att nordkoreaner förstärker rysk trupp, iklädda ryska uniformer och med förfalskade pass.
Citera
2024-11-28, 13:57
Medlem
Tyskland kommer placera fler Patriots i Polen, cirka nio mil från Ukraina

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-nieoficjalnie-niemcy-rozmieszcza-swoje-systemy-pod-rzeszowem,nId,7865325

Fyllot Medvedev klagar återigen på USAs nya militärbas i Redzikowo och hänvisar till senaste uttalet om att det är ett av RUs prioriterade mål

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-miedwiediew-wskazal-dwa-kraje-polska-baza-na-celowniku-kreml,nId,7865060

Dessutom föreslog Lockheed Martin att PL skulle vara med och producera GLMRS. Ser stackars ryssen inte detta som hot?
Citera
2024-11-28, 13:57
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Elverk kräver bensin eller diesel.. detta brukar skötas av pumpar som drivs på el. Dom kan säkert ha en viss backup för sådant här men en längre tid kan det bli svårt..

Just nu säger Ukraina att det är elstopp i hela landet.

En mil in i skogen ligger en bränsledepå. Dit går en elkabel ifrån närmaste bostadshus som tankbilarna följer för att hitta depån. Tankbilarna går sedan från depån ytterligare ett par mil in i terrängen och fyller bränsle till framskjutna pansarfordon och generatorer.

Hela den här sträckan måste tankbilen följa den elkabel som går till fronten så den inte kör vilse.
Nära fronten finns ett kopplingsskåp där elen förgrenar sig i 113 olika ledningar som vart och ett går till ett fordon som måste tankas.

Så går det till serru. Kanske du skulle slå dig på att sälja elkabel till Ukraina. Måste vara enorm efterfrågan.

Eller också kan man tänka sig att både depåer och fordon har möjlighet att pumpa bränsle med hjälp av en pump som försörjs med el genererad av fordonets motorer.

Hur gammal är du och framförallt, har du nånsin mätt din iq? Och tycker du inte själv att du gjort bort dig tillräckligt för idag?
Citera
2024-11-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
I realiteten är ungefär 75 % av den ukrainska militären utslagen eller gjord verkningslös medan ca. 40 % av ukrainas landområden kontrolleras av ryska styrkor.

Sevärt klipp gällande detta: https://dlive.tv/p/dlive-iihktbijwb+vSyVmJL7R

Hur tyckte du att ditt inlägg från 2022 står sig såhär snart tre år senare? Känner du igen dig mellan hänvisningarna till Military Summary och Kremls officiella uttalanden?

Det finns fler guldkorn att hämta ur din tramsfyllda inläggshistorik.
Citera
2024-11-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Vlad är fegis. Varför siktar han inte på Väst som han har sagt för ett par dagar sedan?
Var är missiler som skulle slå mot Rheinmetall och London?

Putin kör samma taktik...
“The missiles will speak for themselves”.
Zelensky 2024.
Citera
2024-11-28, 14:02
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Syngas? Antar att det ska vara syrgas. Även detta var för mig obekant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Syngas
Citat:
Syngas, or synthesis gas, is a mixture of hydrogen and carbon monoxide,[1] in various ratios. The gas often contains some carbon dioxide and methane. It is principally used for producing ammonia or methanol. Syngas is combustible and can be used as a fuel.[2][3][4] Historically, it has been used as a replacement for gasoline, when gasoline supply has been limited; for example, wood gas was used to power cars in Europe during WWII (in Germany alone half a million cars were built or rebuilt to run on wood gas).[5]

Jag skulle tro att han att han talar om gengas (syngas)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas
Citat:
Gengas (kortform för generatorgas) är en gas som uppstår vid pyrolys – ofullständig förbränning – av trä eller kol och som kan användas som bränsle, bland annat för att driva motorer.[1] Gengasen består huvudsakligen av kolmonoxid, vätgas, metan och koldioxid. Gengasen är på grund av sitt innehåll av kolmonoxid mycket giftig innan den förbränns.

Under andra världskriget användes gengas som fordonsbränsle i Sverige och Finland på grund av bristen på olja. Detta skedde genom att befintliga bilar modifierades genom att förses med mindre gasgeneratorer, så kallade gengasaggregat.[2]
Citera
2024-11-28, 14:04
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukraina måste samla ihop några hundra tyngre drönare och slå mot Moskvas elförsörjning.
Sedan mot Sankt Petersburgs.

Även om Ukraina svarar med samma mynt, någonting som jag önskar att dom gör, så är det fortfarande ett krigsbrott.

Men jag inbillar mig att dom sparar det i bakfickan som ett kärnvapenalternativ. Går det dåligt så har dom det kvar som en sista utväg. Kan mycket väl tänka mig att Budanov har planerat för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in