Citat:
Ursprungligen postat av
-Felix_
Jag vet inte vilken erfarenhet du har av vårdcentraler i sverige men jag har varit på minst 200 som säljare av medicintekniska produkter och devises. Inne på vårdcentralen har jag stött på noll gynrum
som du beskriver. Däremot har flera vårdcentraler mödravård och ungdomsmottagning där barnmorskor
jobbar. Inte läkare.
Min bättre hälft jobbar som doktor där och har för mig att det nämnts att stolen inte är den modernaste varianten och gynrummet kan mer kallas för skrubb, med gynstol (utan ultraljudsmöjlighet), lampa, bladderscan och en brits för kateterinsättning. Gynstolen kanske de fått till skänks eller så har den stått där sedan 1970, vad vet jag, men det är väl bra att de slipper låta barnmorskor avgöra om det ser ut som en tumör, det är väl ändå det friska som barnmorskornas specialitet, eller att läkaren måste försöka få en inblick i underlivet när patienten ligger på en plan brits utan en lampa att kunna rikta in i underlivet? 🤔
Du får komma till Holmsund och kika ifall du misstror hur "high tech" vi har det här i vår håla.