2024-11-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Du blandar verkligen ihop korten och kör whataboutism för att rikta fokus mot kvinnor, otroligt märkligt.

Offer är offer. Oavsett om offret är ett man, en kvinna eller ett barn så är offret ett offer. Och gärningspersonen en gärningsperson. Skulden ligger hos gärningspersonen oavsett om denna är en man, en fru, en mamma eller en pappa.

Däremot är det direkt beklämmande att tråden är nedlusad av betaincels som ska stånga sig blodiga för att berätta att kvinnor rent allmänt kan vara jävliga. Det är givetvis trams på hög nivå.
Det är just det som är min poäng. Offer är offer. Så varför uppmärksammas endast när offren är kvinnor? Skulden ligger mycket riktigt hos gärningspersonen. Så varför kletas skulden för mord på kvinnor ut på samtliga män?
Citera
2024-11-27, 17:52
Medlem
Citat:
Det här är mer eller mindre samma resonemang som Öholm hade om videovåldet eller som vänstertokar har om våldspyramiden.

Att kvinnor i högre utsträckning tittar på truecrime ska alltså inte utläsas som att kvinnor vill bli mördade.
frågan är om dom är attraherade till dark triad inte att dom vill dö. du blandar ihop orsak o konsekvens.
ett barn som rör en varm platta vill inte begå självmord denna är bara nyfiken.
att barn rör varma plattor är inte då slutsats att alla barn ska dö.
dock kommer alla barn försöka röra en varm platta.
Citera
2024-11-27, 22:55
Medlem
Åren 2022 och 2023 dödades 10 kvinnor av sina manliga partners.

Jag läste förra året att om Bosnien hade haft lika stor befolkning som Sverige så hade ca 30 kvinnor
blivit mördade.
För tio år sedan räknade jag ut att i Storbritanien hade 28 kvinnor blivit dödade av sina män
om befolkningen varit lika stor.
I flera år låg snittet i norden på ca 16-17 kvinnor.

Nu är antalet nere på 10 kvinnor, tidigare var det lägsta 13 kvinnor.
Sverige har slagit världsrekord i lägst antal mördade kvinnor flera år är jag helt säker på.
Citera
2024-11-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är just det som är min poäng. Offer är offer. Så varför uppmärksammas endast när offren är kvinnor? Skulden ligger mycket riktigt hos gärningspersonen. Så varför kletas skulden för mord på kvinnor ut på samtliga män?

Om du tittar på min svarshistorik så ser du att jag inte är anhängare av den tesen. Tycker snarare att man kan säga att det kan finnas ett samhällsansvar. Den överhängande delen av ansvaret ligger dock alltid på gärningspersonen.
Citera
2024-11-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexman
frågan är om dom är attraherade till dark triad inte att dom vill dö. du blandar ihop orsak o konsekvens.
ett barn som rör en varm platta vill inte begå självmord denna är bara nyfiken.
att barn rör varma plattor är inte då slutsats att alla barn ska dö.
dock kommer alla barn försöka röra en varm platta.

Och gillar du star wars så vill du åka till rymden?
Citera
2024-11-28, 11:44
Medlem
Citat:
Om du tittar på min svarshistorik så ser du att jag inte är anhängare av den tesen. Tycker snarare att man kan säga att det kan finnas ett samhällsansvar. Den överhängande delen av ansvaret ligger dock alltid på gärningspersonen.
Men frågan kvarstår: Varför är det just mord på kvinnor som uppmärksammas? Det är nästan lika män som blir mördade i nära relationer, det är flera gånger fler män som blir mördade totalt, det är lika många barn som vuxna som blir mördade totalt. Varför detta ensidiga fokus på kvinnor som blir mördade i nära relationer? Kvinnor målas konsekvent upp som offer utan egen agens. Varför framställs kvinnor som hjälplösa våp som måste skyddas av samhället?
Citera
2024-11-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Men frågan kvarstår: Varför är det just mord på kvinnor som uppmärksammas? Det är nästan lika män som blir mördade i nära relationer, det är flera gånger fler män som blir mördade totalt, det är lika många barn som vuxna som blir mördade totalt. Varför detta ensidiga fokus på kvinnor som blir mördade i nära relationer? Kvinnor målas konsekvent upp som offer utan egen agens. Varför framställs kvinnor som hjälplösa våp som måste skyddas av samhället?

Tittar du på hur det ser ut i Sverige så har du en kraftig överrepresentation av kvinnor som dödsoffer för partnervåld. Bör vara 10:1 gissar jag, kanske t om högre än så.

Tittar man på UK så fanns lättillgänglig statistik:

https://mankind.org.uk/statistics/statistics-on-male-victims-of-domestic-abuse/
13 mördade män 2023.

Mellan 123 och 168 kvinnor om året de senaste åren:
https://www.femicidecensus.org/data-matters-every-woman-matters/

Så kvinnor är kraftigt överrepresenterade bland offer och män kraftigt överrepresenterade bland förövare. Det förklarar sannolikt "detta ensidiga fokus" som du har svårt att förstå.
Citera
2024-11-28, 12:30
Medlem
Citat:
Tittar du på hur det ser ut i Sverige så har du en kraftig överrepresentation av kvinnor som dödsoffer för partnervåld. Bör vara 10:1 gissar jag, kanske t om högre än så.

13 mördade män 2023.

Så kvinnor är kraftigt överrepresenterade bland offer och män kraftigt överrepresenterade bland förövare. Det förklarar sannolikt "detta ensidiga fokus" som du har svårt att förstå.
Fast den här tråden (som jag startade) handlar om att "140 kvinnor dödas i hemmet - varje dag" och bygger på en FN-rapport om hur det ser ut i världen totalt. Siffrorna för Sverige och UK är mycket lägre och ger därför inte lika braskande rubriker. De högre siffrorna internationellt kan förmodligen till stor del förklaras av hederskultur, något som i hög grad drabbar även män.

Din första länk visar att män utsätts för partnervåld hälften så ofta som kvinnor. Det finns dock mycket som tyder på att det är ungefär lika. Som det står: 58.9% of the men who call the ManKind Initiative helpline have never spoken to anyone before about the abuse they are suffering and 64% would not have called if the helpline was not anonymous Det finns forskning (nej, jag tänker inte gräva fram länkar just nu) som visar att våld i nära relationer lika ofta initieras av kvinnor som män. (Och det är ju lite dumt med tanke på hur mycket starkare män är.)

Vad gäller de kvinnor som blir mördade i nära relationer så är det en öppen fråga hur stor andel som var den svagare parten i fylleslagsmålet, hur stor andel som var kvinnor som dras till män som är kända för att vara våldsamma (den sortens kvinnor existerar som bekant), och hur stor andel som heter Fatima och fick en flyglektion från balkongen. Normala män och kvinnor använder inte våld mot varandra. Att våld i nära relationer existerar i alla samhällsklasser betyder inte att det är lika vanligt i alla samhällsklasser. De flesta återfinns bland white trash, kriminella, missbrukare, psykiskt sjuka, samt inte minst bland folk som tillhör hederskulturer. I hederskulturer är det dessutom helt normalt att kvinnorna hjälper männen att avliva en olydig son eller dotter som vägrar gifta sig med den som valts ut åt dem. Det är ju faktiskt så illa att i kulturer med utbrett kvinnoförtryck brukar förtrycket framförallt upprätthållas av de äldre kvinnorna.
Citera
2024-11-28, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Och?
Det är vetenskapligt bevisat att en kvinnlig boxare slår hårdare än en tanig datanörd.
Och därför kan datanördar fritt slå sönder hur många kvinnor dom vill ostraffat, på samma sätt som kvinnor kan. <--- Din handikappade logik.

Tryck bara på Delete i ditt huvud. Ingen vuxen människa kan resonera som dig. Det är bara patetiskt att tänka som en barnslig feminist.
Du kanske behöver fundera över hur många kvinnliga boxare det finns, och varför det argumentet faller platt.

Det verkar inte vara någon mening med att diskutera med dig eftersom du är helt stängd för input, och alla som inte tycker som eller resonerar som du är efterblivna enligt dig. Dessutom resonerar du mångt och mycket som en sann kvinnomisshandlare, alltså att det är offrets fel för hur denne har uppfört sig. Det är precis sådant snack de kvinnomisshandlande männen bedriver i rättegångar. Det är ett mycket stört och narcissistiskt resonemang, men det inser du inte själv.
Citera
2024-11-28, 17:00
Medlem
Citat:

13 mördade män 2023.

Enligt uppgifter i från politiker i en lokaltidning så dödades 10 kvinnor av manliga partners 2022 och 2023. Och enligt uppgifter tidigare i tråden så har 2 kvinnor dödat sina manliga partners. Annars har jag hört det är vanligt att 30% av offren i USA är män som blir mördade av sina kvinnor.

Med tanke på alla i princip alla kvinnor dagligen umgås med män så är allting farligare.

Få kvinnor har hästar som hobby fast några kvinnor blir dödade av hästar varje år.
Citera
2024-11-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Våldtäkt är alltid våldtäkt och ska alltid tas på lika stort allvar! (håller du säkert med om..)

Misshandel är alltid misshandel och ska alltid tas på lika stort allvar! (håller du inte med?)
Jag tycker inte att det är oviktigt vilken grad av misshandel eller våldtäkt det gäller. Det finns grader i helvetet liksom. En örfil är inte lika förödande som två eller tre knytnävsslag, till exempel. Det trodde jag att varenda människa förstod.
Citera
2024-11-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Enligt uppgifter i från politiker i en lokaltidning så dödades 10 kvinnor av manliga partners 2022 och 2023. Och enligt uppgifter tidigare i tråden så har 2 kvinnor dödat sina manliga partners. Annars har jag hört det är vanligt att 30% av offren i USA är män som blir mördade av sina kvinnor.

Med tanke på alla i princip alla kvinnor dagligen umgås med män så är allting farligare.

Få kvinnor har hästar som hobby fast några kvinnor blir dödade av hästar varje år.

Pratar du om Sverige så finns statistik här:
https://bra.se/amnen/vald-i-nara-relation

Kvinnor är kraftigt överrepresenterade som brottsoffer. Risken är minst 500% högre för en kvinna att utsättas för dödligt våld i en partnerrelation i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in