Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Så fantisera inte om det då. Jag och min fru gifte oss i mitten av 1980-talet och har aldrig använt våld mot varandra eller mot barnen. Men så är vi inte heller white trash, eller umgås med sådana. Visst är det trist med partnervåld, men det är inte vanligt i Sverige. Särskilt inte bland infödda svenskar. Jag känner ordföranden för den lokala kvinnojouren och hon vet att berätta att de intagna kvinnorna inte brukar heta Annika eller Johanna. På samma sätt som att våldtäktsmännen inte brukar heta Johan eller Lars.
Av de 250 personer som dagligen dödas i nära förhållanden så uppmärksammas endast de 140 som är kvinnor. De 110 männen är tydligen ointressanta. Och de 260 barn som dagligen dödas uppmärksammas inte alls. Kan det ha att göra med att det påfallande ofta är mamman som mördar sitt barn? Kvinnor kan ju endast vara oskyldiga offer. För vem har hört talas om kvinnor med en egen vilja och agens?
Du blandar verkligen ihop korten och kör whataboutism för att rikta fokus mot kvinnor, otroligt märkligt.
Offer är offer. Oavsett om offret är ett man, en kvinna eller ett barn så är offret ett offer. Och gärningspersonen en gärningsperson. Skulden ligger hos gärningspersonen oavsett om denna är en man, en fru, en mamma eller en pappa.
Däremot är det direkt beklämmande att tråden är nedlusad av betaincels som ska stånga sig blodiga för att berätta att kvinnor rent allmänt kan vara jävliga. Det är givetvis trams på hög nivå.