2024-11-27, 22:24
Medlem
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!
Citera
2024-11-27, 22:32
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Eftersom du disponerar bilen kan den tas i beslag. Risken är ändå inte speciellt överhängande.
Det finns massvis med människor som har bilar registrerade på andra, eftersom de själva har stora skulder. Det känner myndigheterna till.
Citera
2024-11-27, 22:35
Medlem
Glostrups avatar
Din syster, utan körkort, har köpt bilen år sin man, men står själv (fortfarande utan körkort) som ägare - och du kör bilen.

1. Du kan nog räkna med att Kronofogden kommer att se det hela som ett bulvanupplägg.
2. Om du blir stoppad så kan de beslagta bilen .
3. Jo, de kan ta saker som ”tillhör” någon annan.
4. Om inte en överklagan om beslaget går igenom, så säljs bilen och pengarna går mot dina skulder. Du får inte tillbaka den.
5. Om du inte vill orsaka problem för din syster, så betalar du dina skulder och kör inte deras bilar.
Ja, vi kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig. Vi gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den. Att personen du har lånat ut den till har den är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör den personen. https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er#:~:text=Ja%2C %20vi%20kan%20utm%C3%A4ta%20bilen,att%20bilen%20ti llh%C3%B6r%20den%20personen.
Citera
2024-11-27, 22:38
Medlem
Stenballes avatar
Jag vet inte hur stor risken är, men ja, bilen kan beslagtas.
Skulle gissa att risken ökar då bilen är skriven på en som inte har körkort, vilket ju antyder att bilen är till för att användas av någon annan, i detta fall en viss Ekonomistudent...
Citera
2024-11-28, 00:19
Medlem
Det finns en risk för det som du beskriver om inte annat så kommer det att bli krångligt när myndigheterna börjar gräva i det. Det finns en enkel lösning och det är att ni skriver ett avtal där det är tydligt att bilen är under hennes besittning. Finns säkert på nätet.
Citera
2024-11-28, 00:23
Medlem
Att din syster inte har körkort kan helt klart få polis/fogde att fundera på ett bulvanupplägg.
Att däremot låna någons bil för att flytta en möbel etc reagerar de inte på, dvs fåtalstillfällen.
Citera
2024-11-28, 00:37
Medlem
Är du dokumenterat (gäng-)kriminell?
om ja: självklart.
om nej: ja, tillfälligt.
Citera
2024-11-28, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det finns en risk för det som du beskriver om inte annat så kommer det att bli krångligt när myndigheterna börjar gräva i det. Det finns en enkel lösning och det är att ni skriver ett avtal där det är tydligt att bilen är under hennes besittning. Finns säkert på nätet.

Du kan avtala om besittningsrätt och besittningsskydd.
Du kan inte avtala om att något är i någons besittning. Besittning innebär att någon har något under sin kontroll.

Står bilen hos TS och TS har nycklarna eller om TS framför bilen så är den i hans besittning oavsett vad ett avtal säger, det är TS som har kontrollen(besittningen) av bilen
Citera
2024-11-28, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!

Om du blir stoppad en gång, så kan dom inte ta bilen från dig.
Men händer det upprepade gånger så kan dom anse att bilen är din, och påpeka att du bara skrivit den på någon annan.

Så fortsätt kör du, men händer det att du blir stoppad och kontrollerad så bör du inte köra den igen sålänge du har skulder till staten.
Citera
2024-11-28, 04:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du kan avtala om besittningsrätt och besittningsskydd.
Du kan inte avtala om att något är i någons besittning. Besittning innebär att någon har något under sin kontroll.

Står bilen hos TS och TS har nycklarna eller om TS framför bilen så är den i hans besittning oavsett vad ett avtal säger, det är TS som har kontrollen(besittningen) av bilen

nyttjanderättsavtal? Sådana skriver en del företag med personal som har tjänstebil och skulder.

Här är ett snarlikt rättsfall som tycks ha kunnat lösas om ett skriftligt avtal funnits, även om fallet innehåller en del annat också. Mor köper bil till skuldsatt son för sonen att nyttja till och från arbetet...
https://lagen.nu/dom/nja/2008s444
Citera
2024-11-28, 06:21
Medlem
730221s avatar
De kan teoretiskt ta den, men inte troligt.
Citera
2024-11-28, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Min oro är:

Ja, man kan inte låna ut bilen till någon som är skuldsatt. Den kan tas av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in