• 1
  • 2
2024-11-27, 23:28
Medlem
Jag har hållit på med pyro på väldigt låg nivå med saker som man kan hitta hema. Men nu vill jag utveckla till mer komplicerade saker. Ska göra tiger tails till ny år.

Men vad ska man ha för grund utrustning som en ny person i praktisk kemi och pyroteknik.
Citera
2024-11-27, 23:44
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbypyro
Jag har hållit på med pyro på väldigt låg nivå med saker som man kan hitta hema. Men nu vill jag utveckla till mer komplicerade saker. Ska göra tiger tails till ny år.

Men vad ska man ha för grund utrustning som en ny person i praktisk kemi och pyroteknik.

Hur gammal är du?
Citera
2024-11-27, 23:47
Medlem
Fyllde 18 för några veckor sen. Som du kan se är jag ny reggad
Citera
2024-11-28, 09:46
Medlem
Pyroteknik är farliga saker.
Du bör avsätta din tid på biblioteket istället för att leta ball kemiutrustning.
Börja med att inhämta kunskapen om hur saker skall hanteras och hur kemin fungerar innan du börjar kladda.

Annars kommer du bli känd som grannkillen som dog innan han fyllde 19 år och tog halva grannskapet med sig i graven.
Citera
2024-11-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du bör avsätta din tid på biblioteket istället för att leta ball kemiutrustning.
Börja med att inhämta kunskapen om hur saker skall hanteras och hur kemin fungerar innan du börjar kladda.

Annars kommer du bli känd som grannkillen som dog innan han fyllde 19 år och tog halva grannskapet med sig i graven.

Jag har läst mycket inom ämnet och rensat hela kemi och pyroteknik. Samnt wiengarts bok. Samnt läst runt på internet jag är tacksam för bok tips

Edit tänker inte göra några starkare spräng ämnena absolut inte peroxider. Men vil kunna göra annat inom kemi än att blanda massa pulver
Senast redigerad av Hobbypyro 2024-11-28 kl. 14:02.
Citera
2024-11-28, 17:05
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Varför så negativ? Han frågar väl för att han vill lära sig? Böcker kan man läsa hur länge som helst, men förr eller senare måste man börja göra någonting i praktiken. Han nämnde specifikt tiger trails, vilket typ är svartkrut med bindmedel. Det är inte direkt acetonperoxid vi pratar om... Du kan ju föreslå något som är roligt och intressant men fortfarande relativt ofarligt.
Citera
2024-11-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbypyro
Jag har läst mycket inom ämnet och rensat hela kemi och pyroteknik. Samnt wiengarts bok. Samnt läst runt på internet jag är tacksam för bok tips

Edit tänker inte göra några starkare spräng ämnena absolut inte peroxider. Men vil kunna göra annat inom kemi än att blanda massa pulver

Nej du har inte läst allt om kemi.
Jag avstår från att ge dig andra tips än att studera böcker.
Magkänsla som säger att man snart kommer att få läsa om dig i tidningen.
Citera
2024-11-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Varför så negativ? Han frågar väl för att han vill lära sig? Böcker kan man läsa hur länge som helst, men förr eller senare måste man börja göra någonting i praktiken. Han nämnde specifikt tiger trails, vilket typ är svartkrut med bindmedel. Det är inte direkt acetonperoxid vi pratar om... Du kan ju föreslå något som är roligt och intressant men fortfarande relativt ofarligt.

Varje nyår så läser man om folk som möblerar om sina hem och blir av med fingrar/dör.
Är det negativt att förhindra att folk spränger av sig fingrarna? Ja i så fall är jag väldigt negativ.
Ja böcker är ganska ofarliga. Så det föreslår jag.
Citera
2024-11-29, 11:24
Medlem
Muppetys avatar
Vanligt krut kan du använda i pyroteknik. Svavel, kaliumnitrat o kol. Sen kanske skaffa magnesium/aluminium-pulver/spån, samt bariumnitrat för grön färg, strontiumnitrat för rött, m.m. Klorater o perklorater tror jag är helt förbjudna.

Om du vill läsa mer om kemi, kan du kolla på Z-library, där finns nästan alla böcker. Det finns väl ingen fast adress för Z-library, men vet att den finns på darknet, men det går jättelångsamt att ladda ner ifrån.

EDIT: Här hittade jag den på clearnet; https://z-library.sk/ Reserverar mig för att den kan stängas ner. Samt kan man bara ladda ner 10 böcker per dygn (man måste registrera sig för att ladda hem), men själv har jag ett dussin konton...
Senast redigerad av Muppety 2024-11-29 kl. 11:26.
Citera
2024-11-30, 21:32
Medlem
Om ni vill att jag ska läsa ännu mer så tar jag gärna emot förslag på böcker
Citera
2024-11-30, 21:59
Medlem
De absolut bästa böckerna om det gäller pyroteknik är i mitt tycke. Takeo Shimizu -The art the fire the technique.
Alexander P Hardt, glömt namnet just nu men han har bara gjort en. Dock mycket läsvärd.
Ronald Lancaster - Principles and practice
Dessa tre täcker i stort sett allt, både teoretiskt och praktiskt.
Citera
2024-11-30, 22:01
Medlem
The art the science the technique skall det vara, sorry
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem